بوسیدن نوزاد چه عوارضی دارد؟ راه‌های پیشگیری از اثرات آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه نوزادان زیبا و دوست‌داشتنی هستند. چشم‌ها، گونه‌ها، دست‌ها و پاهای کوچک نوزادان باعث برانگیختن احساس محبت اطرافیان می‌شود. بنابراین مقاومت در برابر بوسیدن آن‌ها بسیار دشوار است. در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد به رشد و تکامل او کمک می‌کند، اما در عین حال ممکن است خطر بروز بعضی از بیماری‌ها را افزایش دهد. به همین دلیل، تصمیم داریم در این مقاله از مجله درمانکده در مورد خطرات احتمالی بوسیدن نوزاد و اقدامات احتیاطی که می‌توانید برای جلوگیری از این عوارض انجام دهید، صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

عوارض بوسیدن نوزاد چیست؟

بوسیدن نوزاد به خصوص در چند هفته اول پس از تولد ممکن است به مشکلات زیر منجر شود:

۱. پخش شدن میکروب‌ها

تماس فیزیکی رایج‌ترین راه برای انتشار میکروب‌ها است و نوزادان بیشتر از دیگران در برابر این موضوع آسیب‌پذیر هستند. بنابراین بهتر است از لمس بی‌مورد آن‌ها خودداری کنید.

۲. مشکلات تنفسی

سیستم تنفسی نوزاد بسیار توسعه نیافته است، چون تقریبا هشت سال طول می‌کشد تا ریه‌ها تکامل پیدا کنند. هر ویروسی که بیماری تنفسی را از طریق بوسیدن به کودک منتقل کند، می‌تواند خطرناک باشد.

۳. مشکلات پوستی

بزرگسالان اغلب از محصولات مراقبت از پوست یا آرایش روی صورت خود استفاده می‌کنند. افراد بالغ از خطرات این محصولات در امان هستند، اما این موضوع در مورد نوزادان صدق نمی‌کند. محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ترکیبات خطرناکی هستند که می‌توانند مشکلات پوستی جدی برای نوزادان ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:فرزندپروری و نقش والدین در رشد و موفقیت کودک

۴. واکنش‌های آلرژیک

اگر فردی که فرزندتان را می‌بوسد از ماده غذایی‌ای که کودک به آن حساسیت دارد مانند آجیل، سویا یا سایر آلرژن‌های رایج استفاده کرده باشد، احتمال ایجاد واکنش آلرژیک در نوزاد وجود دارد.

۵. آنفولانزا

آنفولانزا برای اکثر بزرگسالان خطرناک نیست، اما ممکن است در نوزادان عوارض جدی ایجاد کند. بوسیدن نوزاد می‌تواند به راحتی ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا را به او منتقل کند.

اینفوگرافی درباره عوارض بوسیدن نوزاد
بوسیدن باعث انتشار میکروب‌ها می‌شود و خطر بیمار شدن نوزاد را افزایش می‌دهد.

از چه زمانی بوسیدن نوزاد بی‌خطر است؟

والدین با بوسیدن فرزندشان عشق و محبت خود را به او نشان می‌دهند. اعمال محبت‌آمیز مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن به کودک اجازه می‌دهند که بداند دوستش دارید. همچنین باعث تقویت پیوند شما با فرزندتان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد نوزادی که مادرش به او محبت می‌کند، در دوران بزرگسالی انعطاف‌پذیرتر است و کمتر از دیگران دچار اضطراب می‌شود.

با این حال، بوسیدن کودک در چند ماه اول تولد ممکن است برای سلامتی او مضر باشد. چون سیستم ایمنی بدن تقریبا ۲ تا سه ماه طول می‌کشد تا کامل شود. از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که یک نوزاد تازه متولدشده یا یک هفته‌ای نسبت به نوزاد سه ماهه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارد و بیشتر از او مستعد عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است. به همین دلیل، توصیه می‌شود در این مدت بیشتر مراقب باشید و برای برقراری ارتباط با فرزندتان از روش‌های دیگری استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید لالایی بخوانید یا با او صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:درمان اسهال نوزاد در خانه؛ چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اقدامات احتیاطی که باید هنگام بوسیدن نوزاد انجام دهید

با رعایت نکات زیر می‌توانید فرزند خود را ایمن نگه دارید و از بروز مشکلات سلامتی در او جلوگیری کنید:

۱. بهداشت فردی را رعایت کنید

معمولا والدین به قدری روی مراقبت از نوزاد متمرکز می‌شوند که فراموش می‌کنند مراقب خودشان باشند. رعایت بهداشت فردی برای مادر و پدر به اندازه تمیز و سالم نگه داشتن نوزاد تازه متولد‌شده مهم است. به همین دلیل، توصیه می‌شود:

  • قبل از در آغوش گرفتن نوزاد یا بوسیدن او دست و صورت خود را بشویید.
  • بعد از بازگشت از محل کار، هنگام تهیه غذا، پس از استفاده از سرویس بهداشتی و بعد از سرفه یا عطسه حتما دست‌های خود را بشویید. شستن دست‌ها باید با صابون انجام شود و حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد.
  • به طور منظم نزد دندانپزشک بروید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • اگر کودک دیگری در خانه دارید که ممکن است نوزاد را ببوسد یا لمس کند، از بهداشت او غافل نشوید.

۲. فرزند خود را واکسینه کنید

بیشتر عفونت‌هایی که از طریق بوسیدن منتشر می‌شوند قابل درمان هستند و خیلی جدی محسوب نمی‌شوند. سیستم ایمنی کودک می‌تواند در عرض چند روز با عفونت مبارزه کند. علاوه بر این، بعضی از واکسن‌ها هم می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کودک و جلوگیری از عفونت کمک کنند.

پزشک به یک نوزاد واکسن می‌زند
واکسن‌ها از سلامت نوزاد در برابر عوامل بیماری‌زایی که با بوسیدن منتقل می‌شوند، محافظت می‌کنند.

عفونت‌هایی مانند سیاه سرفه و آبله مرغان که معمولا از طریق تماس فیزیکی منتشر می‌شوند، با استفاده از واکسن قابل پیشگیری هستند. بنابراین لازم است دائما با پزشک اطفال در تماس باشید و کودک را در موعد مقرر واکسینه کنید.

۳. خودتان را واکسینه کنید

نوزادان تازه متولدشده سیستم ایمنی کاملی ندارند. از این‌رو برای اطمینان از ایمن بودن آن‌ها باید واکسن بزنید. همچنین اعضای خانواده، پرستاران و سایر مراقبان کودک را تشویق کنید که واکسن‌های لازم مثل آنفولانزا و سیاه سرفه را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:سکسکه جنین چیست و چه زمانی خطرناک است؟

۴. هنگام دست زدن به نوزاد از لوازم آرایشی استفاده نکنید

دلیل این توصیه واضح است. بوسیدن مستلزم در آغوش گرفتن کودک است که این باعث می‌شود کودک در تماس نزدیک با آرایش شما قرار بگیرد. بیشتر محصولات آرایشی مملو از مواد شیمیایی هستند که ممکن است برای سلامتی فرزندتان مضر باشند. به عنوان مثال:

  • رنگ موها باعث واکنش‌ آلرژیک در نوزادان می‌شوند.
  • بلعیدن یا استنشاق محصولات حاوی تالک به پنومونی (ذات‌الریه) شیمیایی منجر می‌شود.

بنابراین، بهتر است از بوسیدن نوزاد خود در حین داشتن آرایش خودداری کنید. به افرادی هم که آرایش دارند اجازه ندهید فرزندتان را ببوسند.

۵. در چند هفته اول از حضور بازدیدکنندگان جلوگیری کنید

همه دوست دارند در چند هفته اول با نوزاد شما ملاقات کنند، اما اجتناب از حضور بازدیدکنندگان در این زمان بسیار مهم است. اگر مجبور شدید با دیگران ملاقات کنید، بهتر است برای حضور آن‌ها قوانین بهداشتی در نظر بگیرید. برای مثال:

  • از مهمانان خود بخواهید که دست‌های خود را قبل از در آغوش گرفتن نوزاد بشویند.
  • از افرادی که اخیرا آنفولانزا یا سرماخوردگی داشته‌اند بخواهید که پس از بهبودی کامل به ملاقات شما بیایند.
  • از کسانی که سابقه اختلالات تنفسی دارند خواهش کنید که از بوسیدن نوزاد بپرهیزند.

بیشتر بخوانید:اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان

۶. دیگران را از بوسیدن صورت نوزاد منصرف کنید

سخت است که از اقوام و دوستان خود بخواهید که فرزندتان را نبوسند. با این حال، اگر فرد تبخال یا عفونت تنفسی دارد، لازم است مودبانه از او خواهش کنید که نوزادتان را نبوسد. چون نوزاد تازه متولدشده سیستم ایمنی ضعیفی دارد و میکروب‌ها می‌توانند به راحتی از طریق دهان، چشم یا بینی به او منتقل شوند.

یک نوزاد در میان جمعی از بزرگسالان
از اقوام و دوستان خود به خصوص افراد بیمار بخواهید که نوزادتان را نبوسند.

۷. مراقب علائم هشداردهنده باشید

بعضی از علائم مثل سرماخوردگی به نظر می‌رسند و جدی نیستند، اما علائمی هم وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. این علائم عبارت‌اند از: سرفه در هنگام تغذیه، کم‌اشتهایی، ناراحتی تنفسی، گریه بیش از حد، خستگی، اجابت مزاج نامنظم، تعریق و استفراغ. اگر این علائم را در فرزندتان مشاهده کردید، به متخصص اطفال مراجعه کنید.

۸. نیازهای غذایی کودک خود را برآورده کنید

پس از ۶ ماهگی که مصرف غذاهای جامد شروع می‌شود، تامین نیازهای تغذیه‌ای کودک یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامتی او است. شما می‌توانید با دادن وعده‌های غذایی سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان به کودک خود به تقویت سیستم ایمنی او کمک کنید.

کلام پایانی

همان‌طور که گفته می‌شود «سکه ۲ رو دارد»، بوسیدن نوزاد هم دارای مزایا و معایب خاصی است. نوزاد به محبت نیاز دارد، اما بوسیدن او می‌تواند خطر انتقال میکروب‌های بیماری‌زا را افزایش دهد. از این‌رو بوسیدن کودک بلافاصله پس از ورود او به این دنیا کار عاقلانه‌ای نیست. بعد از آن هم توصیه می‌شود محتاط باشید و با انجام اقدامات احتیاطی مانند رعایت اصول اولیه بهداشتی و واکسیناسیون از سلامتی فرزندتان محافظت کنید.

بیشتر بخوانید:واکسن نوزادان و انواع آن؛ اطلاعات کامل درباره زمان‌بندی آن

اگر در مورد نحوه مراقبت از کودک در چند ماه اول تولد به راهنمایی نیاز دارید، با متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک می‌تواند اقدامات احتیاطی لازم را به شما آموزش دهد و وضعیت سلامتی فرزندتان را در فواصل زمانی مشخص ارزیابی کند. برای مشورت با پزشک وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظرتان وقت بگیرید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر اطفال فراهم شده است.

سوالات متداول

عوارض بوسیدن صورت نوزاد چیست؟

بوسیدن گوش نوزاد یا صورت او می‌تواند باعث انتقال میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا شود و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی، بیماری‌های پوستی، آنفولانزا و حتی واکنش‌های آلرژیک را افزایش دهد.

آیا بوسیدن نوزاد با تبخال خطرناک است؟

بله. ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک که باعث تبخال در بزرگسالان می‌شود، می‌تواند نوزادان را هم مبتلا کند. از عوارض تبخال در نوزادان می‌توان به کاهش اشتها، تب که در ابتدا خفیف است (۱۰۰/۴ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتی‌گراد)، بی‌حالی و تشنج اشاره کرد.

چرا نباید کف پای نوزاد را بوسید؟

بعضی از افراد معتقدند که بوسیدن کف پای نوزاد باعث می‌شود او دیرتر راه بیفتد. این باور مبنای علمی ندارد، اما در هر صورت توصیه می‌شود هنگام بوسیدن کودکان کم‌سن و سال اصول بهداشتی را رعایت کنید.

منابع: healthshots, momjunction

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها