علت خشکی لب

علت خشکی لب چیست؟ روش‌های جلوگیری و درمان خشکی و ترک لب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خشکی لب مشکل رایجی است که خیلی از ما آن را تجربه کرده‌ایم. این مشکل گاهی موجب ایجاد زخم‌های آزاردهنده روی لب می‌شود که حتی غذا خوردن و صحبت کردن ما را مختل می‌کند. در اکثر مواقع کمبود مایعات بدن موجب خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها می‌شود، اما عوامل دیگری نیز در ابتلا به این مشکل دخیل هستند. اما بهترین روش درمان خشکی لب چیست؟ آیا می‌دانید چطور از بروز این مشکل جلوگیری کنید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علت خشکی لب و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل آشنا شوید.

منظور از خشکی لب چیست؟

پوست لب یکی از نازک‌ترین لایه‌های پوست بدن است که به دلیل نداشتن غدد چربی خیلی زود چروکیده و کم آب می‌شود. در بسیاری از مواقع کم آب شدن سطح پوست لب می‌تواند موجب ایجاد ترک، پوسته پوسته شدن و زخم روی لب‌ها شود. گاهی اوقات کم آبی موجب خشکی لب‌ها می‌شود و در بسیاری از مواقع نیز خشکی هوا، سرما و حتی گرمای هوا و سایر عوامل سبب بروز این مشکل می‌شوند.

بیشتر بدانید: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

تصویر فردی با خشکی لب و ترک خورده
خشک شدن لب ها موجب ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن لب می شود.

بیشتر بخوانیم: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

علائم خشکی لب

خشکی لب در بسیاری از مواقع موجب ترک خوردن لب‌ها می‌شود و گاهی اوقات با درد و خونریزی همراه است. علائم خشک شدن لب‌ها در برخی افراد شدیدتر و در برخی دیگر بسیار سطحی و ساده است. در ادامه می‌توانید با علائم انواع خشکی لب آشنا شوید.

  • چروک شدن لب‌ها
  • پوسته‌پوسته شدن لب
  • زخم شدن پوست لب
  • ورم
  • ترک‌خوردگی
  • خون‌ریزی لب
  • سوزش لب
اینفوگرافی علائم خشکی لب
خشکی لب در بسیاری از مواقع با چروک شدن و پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی، خونریزی، سوزش و ورم پوست لب همراه است.

بیشتر بخوانیم: تاول پوستی چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟

علت ترک لب و خشکی شدن لب‌ها

لب‌ها برخلاف سایر بخش‌های پوست بدن ما فاقد غدد چربی هستند و از همین رو بیشتر در معرض خشکی و ترک خوردن قرار دارند. کمبود آب و رطوبت می‌تواند پوست لب را خشک و چروکیده کند. در اکثر مواقع خشک شدن لب‌ها علت مشخصی دارد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین دلایل خشکی و ترک لب آشنا شوید.

  • خشکی شدید هوا
  • سرد شدن هوا در زمستان
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
  • لیس زدن لب‌ها
  • مصرف برخی داروها
  • شیمی‌درمانی
  • کمبود ویتامین B
  • مصرف بیش از حد ویتامین A
  • مصرف داروهای مربوط به کم‌کاری تیروئید
  • کمبود آهن
  • کم آبی بدن
  • استفاده از ارتودنسی
  • آلرژی
  • گرفتگی بینی
  • استفاده از پستانک در کودکان

که برای تشخیص دقیق علت آن می‌توانید با استفاده از امکان مشاوره آنلاین با فوق تخصص پوست از دکتر در بهبود آن کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیم: ترک پوستی چیست؟ علت، علائم و روش‌های درمان

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها شدید باشد و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکند، فرد باید از یک متخصص پوست کمک بگیرد. به علاوه گاهی اوقات ترک‌خوردگی لب در گوشه لب‌ها ایجاد می‌شود و دردی آزار دهنده ایجاد می کند که مانع غذا خوردن و آب نوشیدن فرد می‌شود. در این شرایط بهتر است هر چه زودتر برای درمان خشکی و ترک لب اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که اگر خشکی و ترک لب همراه با زخم، تغییر رنگ لب‌ها، ایجاد پلاک‌های سفید و عفونت باشد، باید هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

در برخی افراد ترک‌خوردگی لب‌ها همراه با علائم شدید کم آبی بدن اتفاق می‌افتد. اگر در کنار خشکی و ترک لب دچار یبوست، کاهش دفعات ادرار، سردرد و خشکی دهان نیز شده‌اید، باید به سرعت علائم کم آبی را درمان کنید و در صورت نیاز از سرم برای رفع کم آبی بدن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات علت این مشکل در کودکان ابتلا به نوعی عفونت به نام ایمپتیگو است که خیلی راحت نیز به سایر افراد سرایت می‌کند. بنابراین اگر ترک لب در کودک بعد از 2 روز بهبود پیدا نکرد، حتماً از یک پزشک کمک بگیرید.

روش‌های درمان خشکی لب و ترک لب

برای درمان خشکی لب در اکثر مواقع روش‌های خانگی مؤثر هستند. درواقع اگر به‌موقع اقدام به درمان این مشکل کنید، امکان ترک‌خوردن و زخم شدن لب‌ها نیز کمتر خواهد بود. معمولاً بهبودی لب‌های ترک خورده چند روز و گاهی چند هفته طول می‌کشد و این موضوع به‌شدت علائم بستگی دارد. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان خشکی و ترک لب آشنا شوید.

بیشتر بخوانیم: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

تصویر فردی که در حال استفاده از بالم لب برای جلوگیری از خشکی لب
برای درمان خشکی و ترک لب می توانید از بالم لب استفاده کنید.

لب‌هایتان را لایه‌برداری کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درمان این مشکل، لایه‌برداری است. خشک شدن لب‌ها موجب پوسته‌پوسته شدن و زبری سطح لب می‌شود. لایه‌برداری به شما کمک می‌کند تا از شر سلول‌های مرده پوست خلاص شوید و ظاهر زیباتری به لب‌ها ببخشید. برای لایه‌برداری لب‌ها می‌توانید مقداری شکر دانه ریز را با روغن زیتون ترکیب کنید و با نوک انگشت به آرامی روی لب ماساژ دهید. مراقب باشد که این کار را بسیار آرام انجام دهید تا پوست لب خراشیده نشود.

بیشتر بخوانید:علت ورم لب چیست؟ 4 دلیل مهمی که باید بدانید!

از روغن‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید

راهکار بعدی برای درمان ترک و از بین بردن خشکی لب‌ها استفاده از یک مرطوب‌کننده قوی است. برای این کار می‌توانید از روغن نارگیل یا روغن زیتون طبیعی استفاده کنید و یا یک لایه ضخیم از کرم یا لوسیون نرم‌کننده‌ای که در دسترس دارید را روی پوست لب‌ها ماساژ دهید.

آب بیشتری بنوشید

گاهی اوقات ترک و خشکی لب تنها با نوشیدن مقداری آب درمان می‌شود. اگر خشکی لب‌های شما به دلیل کمبود آب و مایعات است، بهتر است در طول روز آب و مایعات بیشتری بنوشید تا علائم برطرف شود. اگر لب‌هایتان خشک شده برای مرطوب کردن آن ها آب بنوشید و از خیس کردن لب‌ها با بزاق اجتناب کنید؛ زیرا این کار موجب تشدید خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانیم: بیماری پوست مرغی؛ از علت تا راه‌های درمان

تصویر فردی که برای درمان خشکی لب آب می نوشد.
برای درمان خشکی لب باید در طول روز آب و مایعات بیشتری بنوشید.

از بالم لب استفاده کنید

بالم لب یک مرطوب‌کننده مخصوص لب است که استفاده مرتب از آن می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. برای درمان این مشکل سعی کنید از یک بالم لب بر پایه پارافین یا وازلین استفاده کنید که رطوبت لب‌ها را حفظ کند و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که بالم لب‌های معطر و رنگی برای درمان ترک لب مناسب نیستند و موجب تحریک پوست لب می‌شوند.

از غذاهای سرشار از ویتامین استفاده کنید

اگر خشکی و ترک لب شما به دلیل کمبود ویتامین باشد، برای درمان باید از غذاهای مقوی و مفید استفاده کنید. مصرف سبزیجات تازه، میوه، محصولات لبنی، غلات سبوس‌دار، تخم مرغ و گوشت می‌تواند به درمان کمبود ویتامین بدن کمک کند. به خاطر داشته باشید که در طول درمان به‌هیچ‌عنوان از غذاهای تند و پر ادویه استفاده نکنید تا بدن کم آب نشود.

بیشتر بدانید: خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

روش جلوگیری از ترک لب و خشکی لب

جلوگیری از ترک لب و خشک شدن لب‌ها بسیار ساده است. درواقع با افزایش مصرف مایعات و همچنین حفظ رطوبت لب‌ها می‌توانید به راحتی از شر این مشکل خلاص شوید. در ادامه به رایج‌ترین روش‌های جلوگیری از ترک لب اشاره شده است.

  • از بالم لب استفاده کنید.
  • از آب و مایعات بیشتری استفاده کنید.
  • از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید.
  • در صورت سرد بودن هوا از شال گردن برای جلوی دهان استفاده کنید.
  • به مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.
  • از ضد آفتاب مخصوص لب استفاده کنید.
  • از برخورد آب دهان به لب‌ها پرهیز کنید.
  • از مواد آرایشی دارای عطر و رنگ‌های شیمیایی روی لب‌ها پرهیز کنید.
  • از مصرف غذاهای تند و پرادویه پرهیز کنید زیرا این غذاها موجب کم آبی بدن می‌شوند.
  • از گاز گرفتن پوست لب پرهیز کنید.
  • سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانیم: عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست

فردی در حال روشن کردن دستگاه بخور در خانه. برای جلوگیری از خشکی لب
استفاده از دستگاه بخور یکی از راه های جلوگیری از خشکی و ترک لب است.

عوارض خشکی لب

خشکی و ترک لب در اکثر مواقع مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و با پیروی از روش‌های درمان خانگی خیلی زود بهبود پیدا می‌کند. اما به هر حال بی‌توجهی نسبت به درمان این موضوع می‌تواند موجب تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت و زخم‌های عمیق در پوست لب شود. از طرف دیگر اگر ترک لب مانع غذا خوردن شود، می‌تواند فرد را با علائم کمبود ویتامین و بی‌حالی روبرو کند. از همین رو بهتر است با مشاهده خشک شدن لب خیلی زود اقدام به درمان کنید.

بیشتر بخوانیم: اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان

جمع‌بندی

این مشکل شاید در نگاه اول مشکل کوچکی به نظر برسد، اما در بسیاری از مواقع می‌تواند نشانه یک بیماری یا مشکل جدی در سلامت باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل کمبود آب و مایعات بدن ایجاد شود و یا ناشی از کمبود آهن یا ویتامین B باشد. برخی افراد نیز به دلیل مصرف برخی داروها دچار خشکی و ترک لب می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود، با مشاهده این مشکل هر چه سریع‌تر آن را ریشه‌یابی کنید و از یکی از روش‌های درمانی مؤثر استفاده کنید.

درمانکده با در اختیار گذاشتن امکان رزرو نوبت آنلاین بهترین پزشک‌ها در تلاش است تا شما را سریع‌تر به درمان برساند.

منابع: healthline، theconversation، houstonmethodist

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 75

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها