رفع ترک پوستی

ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ترک پوستی که شاید خیلی از ما روی بخش‌هایی از بدنمان داشته باشیم، نوعی رگه‌های فرورفته روی پوست هستند که ممکن است روی هر بخشی از بدن ظاهر شوند. تقریباً 90 درصد مردم روی پوست بدنشان ترک پوستی دارند. این ترک‌ها گاهی خیلی کم‌رنگ و روشن هستند و گاهی اوقات با رنگ‌های تیره‌تر و ظاهری بزرگ‌تر ایجاد می‌شوند. حقیقت این است که ترک‌های پوستی یا استریا هیچ مشکل خاصی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند، تنها روی ظاهر پوست تأثیر می‌گذارند. با این حال عده زیادی از افراد از وجود این ترک‌ها روی پوست خود ناراضی هستند. در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم شما را با روش‌های پیشگیری از ترک پوستی و درمان این آشنا کنیم.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

ترک پوستی چیست؟

ترک پوستی یا استریا یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که اکثر افراد به‌نوعی آن را تجربه می‌کنند. این ترک‌ها زمانی روی پوست ایجاد می‌شوند که پوست به سرعت و به صورت یک‌باره کشیده شود. افزایش سایز و چاق شدن و لاغر شدن به‌طور ناگهانی مهم‌ترین دلیل ایجاد این ترک‌ها هستند.

 تصویر ترک پوستی
ترک پوستی یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که موجب ایجاد نوارهایی فرو رفته روی پوست می‌شود.

بیشتر بدانید: تیرگی پوست؛ علل، علائم و راه‌های تشخیص و درمان آن

ترک‌های پوستی نوارهایی از خطوط فرورفته هستند که حتی با لمس کردن می‌توانید متوجه آن‌ها شوید. اکثر خانم‌ها بعد از بارداری به دلیل تغییرات ناگهانی وزن با این مشکل مواجه می‌شوند. در سنین نوجوانی نیز رشد سریع بدن گاهی موجب بروز این ترک‌ها روی پوست می‌شود. همه قسمت‌های پوست ما در معرض استریا قرار دارد، اما در بیشتر افراد این ترک‌ها روی شکم، سینه‌ها، بازو، ران و باسن ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

علائم ترک پوستی

ترک‌های پوستی معمولاً از روی ظاهرشان به‌سادگی قابل‌شناسایی هستند. البته شدت این ترک‌ها معمولاً به سلامت پوست، رنگ طبیعی پوست و همچنین بخشی از بدن که دچار ترک شده بستگی دارد. در ادامه به رایج‌ترین علائم ترک‌های پوستی یا استریا اشاره شده است.

  • خطوط و رگه‌هایی فرورفته که از نظر طول و عرض متفاوت هستند.
  • ترک‌های پوستی ممکن است با توجه به رنگ پوست فرد به رنگ‌های صورتی، بنفش، قرمز، متمایل به آبی یا قهوه‌ای تیره ظاهر شوند.
  • معمولاً ترک‌های پوستی به مرور زمان به خطوط برق و سفید رنگ تبدیل می‌شوند.
  • قبل از ظاهر شدن ترک‌های پوستی معمولاً فرد علائمی مثل سوزش و خارش را تجربه می‌کند.

بیشتر بدانید: علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راهی برای بستن منافد پوستی وجود دارد؟

علل ایجاد ترک پوستی

به‌طورکلی ترک‌های پوستی یا استریا 2 علت رایج دارند. این ترک‌ها معمولاً یا در اثر کشش پوست ایجاد می‌شوند و یا افزایش میزان کورتیزون در بدن سبب بروز آن می‌گردد. کورتیزون هورمونی است که به‌طور طبیعی توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. افزایش ترشح این هورمون موجب کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و احتمال ترک‌خوردگی پوست را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر معمولاً افرادی که سابقه خانوادگی این مشکل را داشته باشند، بیشتر از سایرین با ترک‌های پوستی روبرو خواهند شد. در ادامه به رایج‌ترین دلایل ایجاد ترک پوستی اشاره شده است.

  • بارداری
  • افزایش ناگهانی وزن
  • کاهش ناگهانی وزن
  • رشد سریع بدن در دوران نوجوانی
  • افزایش ترشح هورمون کورتیزون در بدن
  • استفاده از کرم‌ها و قرص‌های کورتیکواستروئیدی
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل سندرم کوشینگ

بیشتر بخوانید: مراقبت پوستی چیست؟ + ۱۱ راه ساده برای داشتن پوست صاف

  ترک پوستی در بارداری
از مهم ترین علت‌های ایجاد ترک پوستی می‌توان به بارداری، افزایش یا کاهش وزن، افزایش ترشح هورمون کورتیزون و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع خال و نحوه تشخیص خال‌های سرطانی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ترک‌های پوستی معمولاً به صورت طبیعی و بدون مشکل خاصی در بدن ایجاد می‌شوند. اما گاهی اوقات ایجاد این ترک‌ها می‌تواند نشانه یک بیماری خاص در بدن باشد. در صورتی که در کنار ترک‌های پوستی دچار علائمی نظیر افزایش ناگهانی وزن، نازک شدن پوست، ضعف عضلانی و احساس خستگی شدید شده‌اید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر ترک‌های پوستی موجب شده تا اعتمادبه‌نفس شما خدشه‌دار شود و از بدنتان خجالت کشید، بهتر است برای درمان این ترک‌ها حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید.

روش‌های درمان ترک پوستی

حقیقت این است که ترک‌های پوستی یا استریا هیچ ضرری برای شما ندارند و در بسیاری از مواقع نیز به مرور زمان محو می‌شوند. در بسیاری از خانم‌ها ترک‌های پوستی حدود 6 ماه پس از زایمان خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما به هر حال وجود این ترک‌ها ممکن است برای خیلی از افراد ناخوشایند باشد و یا به دنبال راهی برای درمان سریع‌تر آن باشند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان ترک پوستی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: 4 نکته مهم که دربارۀ جوش بلوغ و انواع آن باید بدانید

از مرطوب‌کننده ها استفاده کنید

اولین راهکاری که برای درمان ترک پوستی استفاده می‌شود، نرم کردن پوست است. درست زمانی که پوست شروع به خارش و سوزش می‌کند، استفاده از نرم‌کننده‌ها می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی مؤثر باشد. از طرف دیگر استفاده مداوم از مرطوب‌کننده ها روی ترک‌های پوستی می‌تواند به مرور زمان این ترک‌ها را کم‌رنگ کند و از کشیدگی مجدد پوست و ایجاد ترک‌های جدید جلوگیری کند.

تصویر فردی که از کرم نرم کننده برای درمان ترک استفاده می‌کند.
استفاده از کرم‌های نرم کننده موجب کم رنگ‌تر شدن ترک‌های پوستی و جلوگیری از کشیدگی مجدد پوست می‌شود.

از لوسیون‌های برنزه کننده کمک بگیرید

یک راهکار ساده که می‌تواند ظاهر ترک‌های پوستی را کم‌رنگ کند، استفاده از اسپری‌های برنده کننده است. برنزه کردن بدن با استفاده از این اسپری‌ها موجب یک دست شدن رنگ پوست می‌شود و ظاهر جذاب‌تری به پوستتان می‌بخشد.

برای درمان ترک‌های پوستی کرم ترتینوئین را امتحان کنید

کرم ترتینوئین که با نام‌های Retin-A و Renova نیز شناخته می‌شود، یک نوع کرم درمانی است که به بازسازی کلاژن و افزایش حالت کشسانی پوست کمک زیادی می‌کند. این کرم‌ها برای ترک‌هایی که ظاهر قرمز و صورتی دارند، بسیار مناسب هستند. توجه داشته باشید که کرم‌های ترتینوئین ممکن است موجب تحریک پوست شوند و برای دوران بارداری به هیچ عنوان مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: بیماری پوست مرغی؛ از علت تا راه‌های درمان

کرم هیالورونیک اسید را امتحان کنید

کرم هیالورونیک اسید یکی از بهترین کرم‌ها برای آبرسانی و جلوگیری از خشکی پوست است. این کرم به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند و می‌تواند به مرور زمان ترک‌های پوستی را کم‌رنگ‌تر کند.

از لیزر درمانی استفاده کنید

لیزر درمانی یک روش مؤثر برای افزایش کلاژن سازی پوست است که به بهبود حالت کشسانی پوست و کم‌رنگ شدن ترک‌های پوستی یا استریا کمک می‌کند. لیزر درمانی معمولاً برای درمان ترک پوستی در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، مؤثرتر است.

بیشتر بخوانید: تاول پوستی چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟

روش میکرودرم ابریژن را امتحان کنید

روش دیگری که برای درمان ترک پوستی استفاده می‌شود، استفاده از میکرودرم ابریژن است. در این روش سطح پوست با استفاده از کریستال‌های ریزی صیقل داده می‌شود و پوست شروع به بازسازی مجدد می‌کند. درواقع با از بین رفتن پوست سطحی لایه زیرین پوست که سطحی صاف دارد، ظاهر می‌شود و این موضوع موجب می‌شود تا ترک‌های پوستی محو شوند.

بیشتر بدانید: جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوام

از ژل آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا یک درمان طبیعی برای آبرسانی و تسکین پوست است. تحقیقات نشان می‌دهد که ژل آلوئه ورا می‌تواند به بهبود جای زخم و کم‌رنگ کردن ترک‌های پوستی کمک زیادی کند. استفاده از ژل آلوئه ورا نه تنها ترک‌های پوستی را کم‌رنگ می‌کند، بلکه جلوی ایجاد ترک‌های پوستی جدید را نیز می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست

استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان ترک پوست
ژل آلوئه ورا ترک‌های پوستی را کم رنگ می‌کند و به بازسازی پوست کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

روغن نارگیل را امتحان کنید

روغن نارگیل یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای رفع ترک‌های پوستی است. این روغن پوست را نرم و آبرسانی می‌کند و به بهبود زخم و جای زخم و ترک‌های پوستی کمک می‌کند. ماساژ روغن نارگیل روی بدن می‌تواند ترک‌های پوستی را کم‌رنگ کند و از ایجاد ترک‌های مجدد جلوگیری نماید.

لایه‌برداری شیمیایی را امتحان کنید

یک روش دیگر که برای درمان ترک پوستی یا استریا توسط پزشک انجام می‌شود، لایه‌برداری شیمیایی است. در این روش نوعی اسیدی مانند اسید گلیکولیک روی سطح پوست قرار می‌گیرد و پوست به صورت عمیق لایه‌برداری می‌شود. این کار به افزایش کلاژن سازی پوست و همچنین کوچک‌تر شدن ترک‌های پوستی کمک زیادی می‌کند.

اگر در این زمینه سوالی برایتان پیش آمده درمانکده در کنار شماست؛ شما عزیزان می‌توانید تنها با چند کلیک از طریق مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان پوست ارتباط بگیرید و از دکتر مورد نظرتان راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: آفتاب سوختگی و هر آنچه که در موردش باید بدانید

روش‌های پیشگیری از ترک پوستی

در بسیاری از مواقع با به‌کارگیری روش‌های ساده می‌تواند تا حد زیادی از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری کنید. در ادامه به مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از ترک پوستی یا استریا اشاره شده است.

  • روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.
  • به‌طور مرتب ورزش کنید.
  • از لوسیون‌ها و روغن‌ها برای نرم کردن پوست استفاده کنید.
  • از خاراندن پوست اجتناب کنید.
  • بعد از مشاهده ترک پوستی به سرعت نسبت به درمان آن اقدام کنید.
  • از کاهش وزن سریع اجتناب کنید.
  • از ویتامین C و ویتامین A در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
 اینفوگرافی روش های پیشگیری از ترک پوستی
برای جلوگیری از ترک پوستی باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، ورزش کنید، آب بیشتری بنوشید، پوست خود را نرم کنید و از کاهش وزن سریع اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست؛ روش مراقبت و نگهداری از پوست در هوای آلوده

جمع‌بندی

ترک‌های پوستی از بی‌ضررترین مشکلات پوستی هستند که تنها موجب تغییراتی کوچک در ظاهر پوست شما می‌شوند. قبل از هر چیز بهتر است بدنتان را همانطور که هست و با تمام مشکلاتی که دارد دوست داشته باشید و بعد با مراقبت‌های ساده از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری کنید. در صورتی که این مشکل موجب کاهش اعتمادبه‌نفس و ناراحتی شما می‌شود، می‌توانید با یک متخصص پوست برای درمان مشورت کنید.

منابع: healthline، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 26

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها