دیسمنوره چیست و چطور درمان می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دیسمنوره یک اصطلاح پزشکی برای دوره‌های قاعدگی دردناک است که در اثر انقباضات رحمی ایجاد می‌شود. از رایج‌ترین علائم دیسمنوره می‌توان به دردهای ضربان‌دار و گرفتگی در ناحیه تحتانی شکم اشاره کرد. بسیاری از خانم‌ها درست قبل از قاعدگی و در طول آن با این دردها مواجه می‌شوند. در برخی از افراد این دردها قابل‌تحمل است و در برخی دیگر آن‌قدر شدید است که موجب بروز اختلال در فعالیت‌های روزمره فرد می‌شود. به‌طورکلی این دردها در افرادی که پریودهای نامنظم و خونریزی‌های شدید دارند، شایع‌تر است. برخی اوقات نیز قاعدگی دردناک به دلیل مشکلات و بیماری‌های خاص ایجاد می‌شود و نیاز به درمان دارد. در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که دیسمنوره چیست و چطور درمان می‌شود.

دیسمنوره چیست؟

قاعدگی به ریزش پوشش رحم گفته می‌شود که به صورت ماهانه در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود. گرفتگی و ناراحتی در طول دوره‌های قاعدگی کاملا طبیعی است، اما درد بیش از حد که زندگی شما را مختل کند و تحمل آن برایتان سخت باشد، دیسمنوره نام دارد. دیسمنوره یک وضعیت کاملا آشنا برای اکثر خانم‌ها است که بسیاری از خانم‌ها حتی با نگاه کردن به عکس از دسمنوره و یادآوری شرایط خود در دوران قاعدگی دچار استرس می‌شوند.

بیشتر بدانید: افتادگی رحم چیست؟

تصویر فردی که از درد شدید قاعدگی رنج می‌برد.
دیسمنوره دردی شدید در دوران قاعدگی است که معمولا بیشتر از نیمی از خانم‌ها آن را تجربه می کنند.

دیسمنوره (dysmenorrhea) به شرایطی گفته می‌شود که فرد دردهای شدیدی را در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کند. درد معمولا به صورت ضربان‌دار و یا گرفتگی در زیر شکم ایجاد می‌شود. این دردها از 1 تا 3 روز قبل از پریود شروع می‌شوند و معمولا 24 ساعت بعد از شروع قاعدگی به اوج خود می‌رسند و در عرض 2 تا 3 روز کاهش پیدا می‌کنند. در برخی افراد این دردها خفیف‌تر هستند و در برخی دیگر آن‌قدر شدید هستند که زندگی فرد را مختل می‌کنند.

انواع دیسمنوره

دیسمنوره به دو نوع اولیه و ثانویه دسته‌بندی می‌شود. در ادامه می‌توانید بیشتر با انواع دیسمنوره آشنا شوید.

دیسمنوره اولیه

دیسمنوره اولیه در افرادی رخ می‌دهد که قبل و در طول قاعدگی درد دارند. در این شرایط فرد هیچ مشکل یا بیماری خاصی ندارد و معمولا از 1 تا 2 روز قبل از شروع قاعدگی و با شروع خونریزی دردهایی را از خفیف تا شدید تجربه می‌کند. این دردها معمولا در قسمت تحتانی شکم، پشت و یا ران احساس می‌شوند. درد دیسمنوره اولیه معمولا 12 تا 72 ساعت طول می‌کشد و ممکن است با علائم دیگری مثل تهوع، استفراغ، خستگی و حتی اسهال همراه باشد. به‌طورمعمول دردهای معمول قاعدگی با افزایش سن کمتر می‌شود و در بسیاری از افراد با بچه‌دار شدن متوقف می‌شوند.

دیسمنوره ثانویه

نوع دیگری از انواع دیسمنوره که به دلیل وجود اختلال یا عفونت در اندام‌های تناسلی ایجاد می‌شود. در این شرایط درد معمولا زوتر از سیکل قاعدگی شروع می‌شود و در اکثر مواقع مقدار درد آن‌قدر زیاد است که فرد حتی قادر به انجام کارهای روزمره زندگی نخواهد بود. معمولا افرادی که به دیسمنوره ثانویه مبتلا هستند، علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، خستگی و اسهال را تجربه نمی‌کنند.

علائم دیسمنوره

افرادی که به دیسمنوره مبتلا هستند معمولا با توجه به نوع آن علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند. معمولا در دیسمنوره اولیه فرد علاوه بر درد شکم علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و خستگی را نیز تجربه می‌کند. اما معمولا سایر دردها و علائم قاعدگی دردناک در انواع مختلف آن مشترک است. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم دردهای قاعدگی آشنا شوید.

  • درد در ناحیه شکم
  • احساس فشار و ناراحتی در شکم
  • سردرد و سرگیجه
  • درد ناحیه باسن
  • درد کمر و داخل ران

بیشتر بدانید: علائم کم خونی در پریودی چیست؟

اینفوگرافی علائم دیسمنوره
از رایج‌ترین علائم دیسمنوره می‌توان به درد و احساس فشار در شکم به همراه سردرد و سرگیجه اشاره کرد.

علت دیسمنوره

در شرایط معمول دردهای قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین (Prostaglandin) باعث انقباض و سفت شدن رحم می‌شود. زمانی که انقباض رحم خیلی شدید باشد، موجب فشار به رگ‌های خونی مجاور می‌شود اکسیژن‌رسانی به بافت عضلانی را قطع می‌کند. در این شرایط عضله برای مدت کوتاهی ذخیره اکسیژن خود را از دست می‌دهد و فرد درد شدیدی را احساس می‌کند. اما دردهای دیسمنوره ثانویه به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: اصول تغذیه پریودی چگونه است؟

اینفوگرافی علت دیسمنوره ثانویه
از رایج‌ترین دلایل دیسمنوره ثانویه می توان به آندومتریوز، فیبروم و بیماری التهابی لگن اشاره کرد.
  • آندومتریوز (Endometriosis) یا وضعیتی که در آن بافت پوشش رحم در خارج از رحم یافت می‌شود.
  • آدنومیوز (Adenomyosis) با وضعیتی که در آن پوشش داخلی رحم در عضله رحم رشد می‌کند و موجب بزرگ‌تر شدن آن می‌شود.
  • بیماری التهابی لگن (PID) که به عفونت ناشی از باکتری در رحم گفته می‌شود.
  • تنگی دهانه رحم
  • فیبروم (تومورهای خوش‌خیم) در داخل یا خارج رحم

درمان دیسمنوره

درمان دیسمنوره معمولا با توجه به نوع و شدت آن متفاوت است. درد بسیاری از افراد با مصرف داروهای مسکن برطرف می‌شود و برخی دیگر به دلیل مشکلات و بیماری‌های مرتبط نیاز به درمان‌های متفاوتی دارند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان قاعدگی دردناک آشنا شوید.

بهترین دارو برای دسمنوره

بهترین دارو برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط قاعدگی مصرف ایبوپروفن است. ایبوپروفن یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی است که باید به محض شروع خونریزی و یا گرفتگی مصرف شود. مصرف استامینوفن نیز در بسیاری از مواقع اثربخش است و به کاهش درد و ناراحتی در دوران قاعدگی کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: علت خارش مقعد چیست؟

تصویر فردی که به دیسمنوره مبتلا است و در حال مصرف دارو است.
مصرف مسکن یکی از روش‌های تسکین درد در دیسمنوره است.

برخی افراد با مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی درد کمتری را در قاعدگی تجربه می‌کنند و از همین رو ممکن است پزشک با در نظر گرفتن شرایط شما از این قرص‌ها استفاده کند. در بسیاری از مواقع پزشک برای تسکین دردهای شدید و تعادل هورمون‌ها از آمپول برای دیسمنوره استفاده می‌کند.

درمان دیسمنوره با طب سنتی

در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان دسمنوره از روش‌های طبیعی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک کیسه آب گرم روی قسمت پایین کمر و شکم خود قرار دهید و استراحت کنید. بستن کمر با پتو یا گرم نگه داشتن شکم نیز می‌تواند به کاهش درد دیسمنوره کمک کند.

سعی کنید در طول قاعدگی و چند روز قبل از آن از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را متوقف کنید و کمر و شکم را با روغن زیتون ماساژ دهید. اگر به دنبال بهترین دمنوش دیسمنوره هستید، بهتر است دمنوش زنجبیل را امتحان کنید. این دمنوش از گرفتگی‌های عضلانی جلوگیری می‌کند و برای درمان سردرد و کاهش التهاب نیز مفید است.

دسمنوره و ورزش

مطالعات نشان می‌دهد زنانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، اغلب کمتر به دیسمنوره مبتلا می‌شوند و درد کمتری در دوران قاعدگی دارند. برای کاهش درد و گرفتگی در قاعدگی بهتر است در طول هفته ورزش کنید و حتما فعالیت بدنی منظمی داشته باشید.

تصویر خانمی که ورزش می کند
ورزش کردن می تواند به کاهش درد در دوران قاعدگی کمک کند.

درمان دیسمنوره ثانویه

اگر فرد به دیسمنوره ثانویه مبتلا باشد، لازم است ابتدا علت بروز این مشکل مشخص شود. سپس پزشک برای درمان از داروهای ضد بارداری، هورمون درمان و یا در برخی مواقع جراحی برای درمان استفاده می‌کند.

سخن نهایی

دیسمنوره یک مشکل رایج بین خانم‌ها است که معمولا بیشتر از نیمی از خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. در بسیاری از مواقع این مشکل در اثر مشکلات جدی‌تری در بدن بروز می‌کند که نیاز به درمان دارد. بی‌توجهی نسبت به درمان دیسمنوره ثانویه می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در بارداری و آسیب دیدن اندام‌های بدن شود.

در صورتی که از قاعدگی دردناک رنج می‌برید و دردهای شدیدی را در دوران قاعدگی و قبل از آن تجربه می‌کنید، می‌توانید همین حالا با یکی از دکتر زنان در درمانکده ارتباط برقرار کنید و پس از مشورت، پروسه درمان خود را آغاز کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا از هر نقطه از دنیا با بهترین متخصصین کشور به صورت تماس صورتی و تصویری ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

آیا روشی برای جلوگیری از دیسمنوره وجود دارد؟

حقیقت است که هیچ روشی برای جلوگیری از قاعدگی دردناک وجود ندارد، اما مصرف غذاهای سالم و متعادل در کنار ورزش می‌تواند از بروز دردهای شدید در دوران قاعدگی جلوگیری کند.

چه افرادی بیشتر در معرض دردهای قاعدگی قرار دارند؟

افراد زیر 30 سال، کسانی که قبل از 11 سالگی به بلوغ می‌رسند، افرادی که سابقه خانوادگی دارند و در ول قاعدگی خونریزی زیادی دارند، بیشتر به دیسمنوره مبتلا می‌شوند. نامنظم بودن قاعدگی نیز یکی دیگر از عواملی است که خطر ابتلا به دردهای قاعدگی را افزایش می‌دهد.

آیا دیسمنوره خطرناک است؟

قاعدگی دردناک در اکثر مواقع خطرناک نیست، اما در صورتی که فرد به دیسمنوره ثانویه مبتلا باشد، لازم است هر چه سریع‌تر درمان خود را شروع کند تا بعدا دچار مشکل نشود.

منابع: mayoclinic، medicalnewstoday، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها