اندومتریت چیست؟ با روش‌های تشخیص و درمان این بیماری آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اندومتریت یا التهاب پوشش داخلی رحم مشکلی است که در اثر عفونت ایجاد می‌شود. معمولا اندومتریت بعد از زایمان شایع‌تر است، اما این مشکل ممکن است به هر دلیلی در خانم‌ها ایجاد شود و در اکثر مواقع با مصرف دارو برطرف می‌شود. بی‌توجهی نسبت به درمان اندومتریت بعد از زایمان و عفونت می‌تواند خطر ناباروری و مشکلات جدی را افزایش دهد. اما درمان این مشکل چگونه است و چطور می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با علائم آندومتریت و روش‌های تشخیص، پیشگیری و درمان این مشکل آشنا شوید.

اندومتریت چیست؟

اندومتریت (endometritis) که برخی به آن آندومتریت نیز می‌گویند، التهاب آندومتر یا پوشش داخلی رحم است که به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند به صورت ناگهانی و کوتاه و یا مزمن و طولانی بروز کند. اندومتریت یک بیماری خطرناک یا تهدیدکننده زندگی نیست و در اکثر مواقع به راحتی با مصرف دارو برطرف می‌شود.

تصویر رحم مبتلا به آندومتریت
اندومتریت وضعیتی است که در آن پوشش  داخلی رحم به دلیل عفونت ملتهب می‌شود.

انواع اندومتریت

اندومتریت معمولا به دو صورت حاد و مزمن در بدن بروز می‌کند. در نوع حاد فرد به صورت یک‌باره و ناگهانی بیماری را تجربه می‌کند و طول دوره این مشکل نیز کوتاه مدت است. اما اندومتریت مزمن چیست. در افرادی که به آندومتریت مزمن مبتلا هستند، علائم بیماری برای مدت طولانی‌تری ایجاد می‌شود و یا نشانه‌های بیماری به‌طور مکرر ظاهر می‌شوند.

تصویری از رحم دارای التهاب
اندومتریت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود که معمولا علائم نوع حاد به صورت یک‌باره بروز می‌کند و در نوع مزمن مشکل برای مدت طولانی ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: رحم زنان کجاست؟ همه چیز درباره آن

علائم اندومتریت

افراد که به التهاب پوشش داخلی رحم یا آندومتریت مبتلا می‌شوند، معمولا علائم خاصی را تجربه می‌کنند. در برخی افراد نیز این مشکل بدون هیچ علامت خاصی ایجاد می‌شود در ادامه به مهم‌ترین علائم این مشکل اشاره شده است.

  • تب یا لرز
  • درد لگن و شکم
  • خونریزی یا ترشحات واژن
  • یبوست و درد در زمان اجابت مزاج
  • تورم شکم
  • احساس کسالت و خستگی
  • ناباروری
اینفوگرافی علائم آندومتریت
از رایج‌ترین علائم آندومتریت می‌توان به تب، درد شکم و لگن، خونریزی و ترشحات غیرعادی واژن، تورم شکم و ناباروری اشاره کرد.

علت اندومتریت

حقیقت این است که احتمال ابتلا به اندومتریت در همه خانم‌ها وجود دارد. این بیماری در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. به‌طور طبیعی در واژن باکتری‌هایی وجود دارد که برخی اوقات بعد از زایمان تغییر می‌کند و موجب بروز عفونت می‌شود. از طرف دیگر وارد شدن آلودگی و باکتری‌های مضر به واژن نیز می‌تواند زمینه بروز این مشکل را برای خانم‌ها ایجاد کند. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل ابتلا به اندومتریت عفونت‌های ناشی از رابطه جنسی محافظت نشده است که اتفاقا این عامل تاثیر زیادی بر بروز التهاب رحم دارد.

بیشتر بدانید: آی یو دی IUD چیست و برای چه چیزی استفاده می شود؟

تصویر خانمی که دل‌درد شدید را تجربه می‌کند.
عفونت باکتریایی عامل اصلی بروز اندومتریت است که ممکن است بعد از زایمان یا از طریق رابطه جنسی ایجاد شود.

 یکی دیگر از شایع‌ترین دلایلی که موجب بروز این مشکل می‌شود، عفونت‌های بعد از زایمان است. این عفونت‌ها معمولا در افرادی که سزارین را تجربه می‌کنند، شایع‌تر است. از طرف دیگر افراد مبتلا به بیماری التهابی لگن (PID) نیز بیشتر به اندومتریت مبتلا می‌شوند.

بیشتر بدانید: علائم افتادگی رحم چگونه است؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم اندومتریت را تجربه می‌کنید و به تازگی زایمان، سقط‌جنین  یا عمل دهانه رحم را تجربه کرده‌اید و یا در رحم خود IUD قرار داده‌اید بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

درمان اندومتریت

درمان اندومتریت در اکثر مواقع با مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی مواقع نیز لازم است فرد از روش‌های دیگری برای درمان کمک بگیرد. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان التهاب پوشش داخلی رحم آشنا شوید.

مصرف آنتی‌بیوتیک

برای درمان اندومتریت معمولا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند تا 80 درصد این مشکل را درمان کند و از بروز عوارض و مشکلات بعدی جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: علائم سرطان رحم چیست؟

تصویر خانمی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک است.
اولین و مهم‌ترین روش درمان آندومتریت مصرف آنتی‌بیوتیک است.

 اگر فرد به تازگی زایمان کرده باشد و عفونت جدی باشد، ممکن است پزشک برای او از تزریق آنتی‌بیوتیک داخل وریدی و استراحت مطلق استفاده کند. به خاطر داشته باشید که اگر بیماری در اثر رابطه جنسی ایجاد شود، لازم است شریک جنسی یا همسر شما نیز از آنتی‌بیوتیک برای درمان استفاده کند تا دوباره با این مشکل روبرو نشوید.

جراحی

روش بعدی برای درمان آندومتریت جراحی است. در این روش جراح بافت‌های باقی‌مانده در رحم را پس از زایمان یا سقط‌جنین برمی‌دارد تا مشکل برطرف شود.

درمان آبسه شکم

برخی اوقات ممکن است عفونت موجب ایجاد آبسه در داخل شکم شود. در این شرایط پزشک برای خارج کردن مایع یا چرک عفونی از آبسه از جراحی یا آسپیراسیون سوزنی (needle aspiration) استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: ضخامت طبیعی آندومتر چقدر است؟

روش تشخیص اندومتریت

برای تشخیص اندومتریت پزشک ابتدا بیمار را معاینه می‌کند و برای بررسی دقیق بیماری از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • آزمایش مایع واژن
  • بیوپسی و برداشتن بافت از رحم و آزمایش آن
  • انجام لاپاراسکوپی
  • آزمایش خون
تصویر پزشکی که در حال معاینه یک خانم است.
برای تشخیص آندومتریت پزشک بعد از معاینه فیزیکی از آزمایش خون، لاپاراسکوپی، آزمایش مایع واژن و بیوپسی استفاده می‌کند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به آندومتریت قرار دارند؟

افرادی که به تازگی زایمان کرده‌اند و یا تحت عمل جراحی عمل دهانه رحم قرارگرفته‌اند، بیشتر از هر خانم دیگری در معرض التهاب پوشش داخلی رحم قرار دارند. از طرف دیگر کورتاژ کردن، بیوپسی، قرار دادن IUD در رحم و همچنین قرار ورود آلودگی از راه اشیا یا رابطه جنسی نیز می‌تواند خطر ابتلا به این مشکل را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: پولیپ رحم چیست؟

روش‌های پیشگیری از اندومتریت

بسیاری از افرادی که به التهاب پوشش داخلی رحم مبتلا می‌شوند، این بیماری را از شرکای جنسی یا همسر خود دریافت می‌کنند. از همین رو استفاده از کاندوم در حین رابطه می‌تواند خطر بروز این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد. از طرف دیگر بهتر است برای جلوگیری از اندومتریت به‌طور منظم غربالگری انجام دهید و در صورتی که قصد دارید سزارین انجام دهید، حتما قبل از عمل مصرف آنتی‌بیوتیک را زیر نظر دکتر زنان شروع کنید تا بعد از زایمان دچار عفونت نشوید. شما عزیزان می‌توانید به راحتی و با یک کلیک از طریق مشاوره آنلاین با دکتر زنان آنلاین در ارتباط باشید.

تصویر کاندوم
یکی از روش‌های پیشگیری از آندومتریت استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی است.

عوارض اندومتریت

در صورتی که التهاب پوشش داخلی رحم درمان نشود، منجر به عوارض جدی‌تری مثل ناباروری، عفونت لگن، آبسه لگن یا رحم و همچنین نفوذ عفونت در خون یا سپتی سمی (Septicemia) می‌شود.

سخن نهایی

آندومتریت وضعیتی است که در اثر بروز عفونت‌های باکتریایی در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود. قرار گرفتن در برخی شرایط خطر بروز این مشکل را افزایش می‌دهد. در صورتی که به تازگی علائم التهاب پوشش داخلی رحم را تجربه می‌کنید و علائمی مثل خونریزی و درد دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد مشورت کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا در ساعت از شبانه‌روز و از هر نقطه از دنیا با بهترین متخصصین کشور به صورت تماس صورتی و تصویری ارتباط برقرار کنید و فرآیند درمان خود را آغاز کنید.

بیشتر بدانید: فیبروم رحم؛ علت، علائم و درمان موثر

سوالات متداول

آیا آندومتریت در سونوگرافی قابل‌مشاهده است؟

در سونوگرافی ممکن است پوشش رحم ضخیم‌تر و یا نامنظم به نظر برسد، اما این موضوع به تنهایی به معنای آندومتریت نیست، از همین رو سونوگرافی به تنهایی قادر به تشخیص این مشکل نخواهد بود.

آیا آندومتریت باعث ناباروری می‌شود؟

حقیقت این است که التهاب رحم می‌تواند موجب ایجاد اسکار در رحم شود و از لانه گزینی و رشد طبیعی جنین در دیواره جنین جلوگیری کند.

آیا آندومتریت همان آندومتریوز است؟

آندومتریوز در اثر عفونت ایجاد نمی‌شود و وضعیتی است که پوشش داخلی رحم شروع به رشد در خارج از رحم می‌کند. اما اندومتریت در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود.

اندومتریت حاد چیست؟

زمانی که آندومتریت به صورت یک‌باره و ناگهانی ایجاد شود، به آن آندومتریت حاد گفته می‌شود.

منابع: clevelandclinic، medicalnewstoday، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها