هیستروسکوپی در تشخیص و درمان بیماری‌های رحمی چه نقشی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هیستروسکوپی روشی است که برای بررسی داخل رحم استفاده می‌شود. در این روش جراح می‌تواند برای تشخیص و درمان مشکلات رحم و خونریزی‌های غیرطبیعی رحم شما را بررسی کند. سپس در صورت نیاز درمان نیز در حین بررسی انجام می‌شود. از هیستروسکوپی برای بارداری و تشخیص علت نازایی و بررسی شرایط رحم استفاده می‌شود. اما این روش چطور انجام می‌شود؟ آیا انجام این روش خطرناک است و درد زیادی دارد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با مراحل انجام هیستروسکوپی و عوارض و موارد استفاده از آن آشنا شوید.

هیستروسکوپی چیست؟

در این روش یک دستگاه به نام هیستروسکوپ که درواقع یک لوله نازک تلسکوپی مجهز به نور و دوربین است، از طریق واژن و دهانه رحم به رحم منتقل می‌شود. سپس پزشک با مشاهده مانیتور داخل رحم را بررسی می‌کند. این روش بی‌نظمی‌های ساختاری رحم را شناسایی می‌کند و معمولا از آن برای تایید نتایج سایر آزمایش‌ها مثل سونوگرافی یا هیستروسالپنگوگرافی (HSG) استفاده می‌شود. HSG آزمایشی است که با اشعه ایکس برای مسدود بودن لوله‌های فالوپ استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره ای یو دی

تصویری از هیستروسکوپ که وارد رحم شده است
هیستروسکوپی روشی است که برای تشخیص و درمان مشکلات رحم استفاده می‌شود.

در این روش هیچ بریدگی و بخیه‌ای انجام نمی‌شود و دستگاه از واژن وارد بدن فرد می‌شود. جراح در صورت نیاز در حین عمل ناهنجاری‌ها را شناسایی می‌کند و بدون آسیب رساندن به بافت اطراف آن را حذف می‌کند.

بیشتر بخوانیم: شکل رحم چگونه است؟ با ساختار آن آشنا شوید

چرا از هیستروسکوپی استفاده می‌شود؟

دستگاه هیستروسکوپی معمولا برای تشخیص و درمان مشکلات رحمی استفاده می‌شود. معمولا استفاده از این روش برای بارداری به پزشک کمک می‌کند تا علت سقط جنین را شناسایی کند و آن را درمان کند. گاهی اوقات وجود فیبروم‌ها و پولیپ‌های رحم موجب بروز این مشکل می‌شود که با این روش قابل‌شناسایی و درمان است. این روش به دلایل مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

اینفوگرافی علت استفاده از هیستروسکوپی
از هیستروسکوپ برای بررسی علت خونریزی‌های مکرر، تشخیص و درمان فیبروم و پولیپ‌های رحم و همچنین پیدا کردن علت نازایی و سقط جنین استفاده می‌شود.
  • بررسی علائم یا مشکلاتی مثل پریودهای شدید، خونریزی‌های غیرمعمول واژینال، خونریزی پس از یائسگی، درد لگن، قطر جنین مکرر و یا مشکل در باردار شدن
  • تشخیص فیبروم و پولیپ‌های رحم
  • برداشتن پولیپ رحم
  • هیستروسکوپی برای ضخامت رحم
  • انجام این روش برای نازایی و پیدا کردن علت سقط جنین
  • درمان چسبندگی داخل رحمی
  • معاینه رحم و برداشتن ضایعات غیرطبیعی
  • انجام این عمل برای برداشتن فیبروم

بهترین زمان برای انجام هیستروسکوپی

اگر قاعدگی شما منظم باشد، جراح احتمالا اولین هفته بعد از قاعدگی و توقف خونریزی را برای این کار انتخاب می‌کند. در این زمان بررسی داخل رحم بسیار بهتر است. خانم‌های یائسه می‌توانند در هر زمانی از هیستروسکوپی استفاده کنند و مشکلی برای آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانیم: پولیپ رحم چیست و چگونه درمان میشود؟

هیستروسکوپی چطور انجام می‌شود؟

اگر نگاهی به فیلم هیستروسکوپی بیندازید متوجه خواهید شد که در این روش پزشک چگونه با استفاده از یک لوله باریک مجهز به دوربین و نور داخل رحم را بررسی می‌کند. برای شروع پزشک از بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی استفاده می‌کند. سپس از یک دستگاه به نام اسپکولوم ((speculum برای باز نگه داشتن رحم استفاده می‌شود. بعد از آن هیستروسکوپی وارد رحم شما می‌شود و گاز یا یک نمک مایع مانند را وارد رحم می‌کند. این کار به بهبود دید پوشش داخل رحم و باز شدن لوله‌های فالوپ کمک می‌کند.

تصویر پزشکی که در حال هیستروسکوپی است.
هیستروسکوپ با واردکردن یک لوله باریک و مجهز به دوربین و نور به واژن انجام می‌شود.

این عمل یک روش سرپایی است که نیازی به بستری شدن در بیمارستان و یا مراقبت خاصی ندارد. معمولا برای کاهش درد از مقداری بی‌حس‌کننده در قسمت دهانه رحم استفاده می‌شود. برای برخی افراد نیز بنا به شرایط یا خواسته بیمار بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. به‌طورکلی این روش از حدود 10 دقیقه تا 30 دقیقه طول می‌کشد که این موضوع به علت استفاده از این روش بستگی دارد.

برای کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با متخصص زنان در سایت درمانکده در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانیم: از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟

هیستروسکوپی درد دارد؟

احساس درد در هیستروسکوپی معمولا از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  برخی از خانم‌ها در طول انجام این عمل درد بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند و برخی دیگر درد شدیدتری دارند. در حین انجام این عمل اگر احساس می‌کنید، درد شما زیاد است، بهتر است به سرعت به پزشک یا پرستار بگویید و از بی‌حسی بیشتر یا روش بی‌هوشی عمومی استفاده کنید.

فرآیند بهبودی پس از انجام هیستروسکوپی

بیشتر خانم‌ها بعد از این روش هیچ مشکل خاصی ندارند و می‌توانند روز بعد به فعالیت‌های عادی خود بازگردند. در صورت استفاده از بیهوشی عمومی ممکن است فرد دوست داشته باشد چند روز در خانه استراحت کند. بعد از انجام جراحی هیستروسکوپی می‌توانید طبق معمول غذا بخورید و نوشیدنی میل کنید. برخی افراد تا چند روز گرفتگی‌هایی شبیه به پریود و مقداری لکه بینی و خونریزی را تجربه می‌کنند که این علائم در حد خفیف کاملا طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به خاطر داشته باشید که برای کاهش خطر عفونت باید به مدت یک هفته یا تا زمانی که خونریزی متوقف نشده است، از رابطه جنسی اجتناب کنید.

تصویر فردی که  روی تخت بیمارستان نشسته است و مشکل خاصی ندارد.
معمولا افرادی که هیستروسکوپی انجام می‌دهند در همان روز از بیمارستان مرخص می‌شوند و مشکل خاصی ندارند.

چه کسانی نباید از هیستروسکوپی استفاده کنند؟

معمولا برای این روش جراح ابتدا سابقه بیمار را بررسی می‌کند و سلامت فعالی او را ارزیابی می‌کند. هر چند که این عمل مزایای زیادی دارد، اما به هر حال این روش برای همه مناسب نیست. افرادی که باردار هستند و یا به عفونت لگنی مبتلا هستند، به‌هیچ‌عنوان نباید از این روش استفاده کنند.

بیشتر بخوانیم: فیبروم رحم چه عوارضی دارد؟

عوارض هیستروسکوپی

این عمل به‌طورکلی خطری برای سلامت ندارد، اما این روش نیز همانند سایر روش‌ها ممکن است موجب بروز عوارض و خطراتی برای خانم‌ها شود. معمولا عوارض این روش در خانم‌هایی که با این روش تحت درمان قرار می‌گیرند، بیشتر است. در ادامه به برخی از عوارض هیستروسکوپی اشاره شده اس.

  • آسیب وارد شدن به رحم
  • عفونت رحم
  • خونریزی شدید
  • احساس غش که از هر 200 نفر 1 نفر آن را تجربه می‌کند.
تصویر خانمی که در بیمارستان بستری است.
هیستروسکوپی در اکثر مواقع مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما این فرآیند ممکن است در برخی افراد موجب آسیب به رحم، عفوت و خونریزی شود.

سخن پایانی

اگر دوره‌های قاعدگی دردناک و خونریزی‌های شدید را تجربه می‌کنید، احتمالا هیستروسکوپی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان شما محسوب می‌شود. قبل از انجام این عمل لازم است ابتدا با یک متخصص زنان در مورد علائم و نشانه‌هایی که دارید صحبت کنید و سپس در صورت نیاز برای تشخیص و درمان از هیستروسکوپی استفاده کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که از هر نقطه از دنیا با بهترین متخصصین زنان ارتباط برقرار کنید و بعد از دریافت مشاوره به صورت تلفنی یا تماس تصویری پروسه درمان خود را شروع کنید.

بیشتر بخوانیم: علائم افتادگی رحم چگونه است؟

سوالات متداول

هیستروسکوپی بهتر است یا لاپاراسکوپی؟

در روش هیستروسکوپی تجهیزات از داخل واژن وارد رحم می‌شود، اما در روش لاپاراسکوپی برش‌هایی روی شکم ایجاد می‌شود و لوله لاپاراسکوپ از این برش وارد رحم می‌شود.

فرق هیستروسکوپی با بی‌حسی و هیستروسکوپی با بیهوشی چیست؟

در این روش با بیهوشی از بیهوشی عمومی برای بیمار استفاده می‌شود تا درد و ناراحتی خاصی را تجربه نکند. در روش هیستروسکوپی با بی‌حسی نیز دهانه رحم بی‌حس می‌شود و فرد در حین عمل کاملا هوشیار است.

آیا هیستروسکوپی در زمان پریود امکان‌پذیر است؟

معمولا بهتر است در زمان هیستروسکوپی فرد در دوره قاعدگی نباشد، اما این موضوع مشکل خاصی در فرآیند تشخیص و درمان ایجاد نمی‌کند.

کاربرد هیستروسکوپی برای سقط جنین چیست؟

در این روش پزشک می‌تواند با بررسی رحم علت سقط جنین را شناسایی کند و در صورت امکان حین عمل آن را درمان کند.

منابع: nhs، clevelandclinic، webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 48

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها