تست تبخال تناسلی

تست تبخال تناسلی چگونه انجام می شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


از آنجایی که تبخال تناسلی در زنان و مردان می‌تواند بدون نشانه یا علامت خاصی باشد، بهترین راه تشخیص انجام تست تبخال تناسلی است.

برای آزمایش تبخال تناسلی (HSV-2)  از تست تایید شده توسط FDA استفاده می‌شود که با شناسایی آنتی بادی های ویروس می تواند HSV-1 (تبخال دهانی) و HSV-2 (تبخال تناسلی) را تشخیص دهد. در این آزمایش از نمونه خون استفاده می شود، بنابراین نیازی به کشیدن سواب یا درآوردن لباس نیست.

میزان دقت تمام تست های آزمایشگاهی، از جمله تست های بیماری‌های مقاربتی، از نظر حساسیت و ویژگی سنجیده می شود. میزان حساسیت تست تبخال تناسلی ۹۷ درصد  و ویژگی آن ۹۸ درصد است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: علائم تبخال تناسلی در زنان چیست؟

در آزمایش تبخال تناسلی از خون استفاده می شود یا ادرار؟

برای شناسایی آنتی بادی های ویروس تبخال از آزمایش خونی به نام آزمایش کمی لومینانس (CLIA) استفاده می کنیم.

آیا این آزمایش به آمادگی خاصی نیاز دارد؟

برای آزمایش HSV-2 هیچ آمادگی یا ناشتایی لازم نیست.

زمان مناسب جهت آزمایش دادن چه موقع است؟

زمان مناسبی برای آزمایش تبخال تناسلی وجود ندارد، زیرا سرعت تولید آنتی بادی در افراد مختلف، متفاوت است. اگرچه تشخیص تبخال هرپس نوع ۲ از سه هفته پس از مواجهه امکان پذیر است، اما توصیه می شود ۴ تا ۶ هفته پس از مواجهه صبر کنید. اگر نتیجه تست منفی شد، توصیه می شود برای تأیید نتایج اولیه، طی سه ماه دوباره آزمایش دهید.

مشاهده بیشتر: آزمایش آهن خون چیست؟

تفسیر نتیجه تست تبخال تناسلی

اگر نتیجه منفی باشد، هیچ نشانه ای از تبخال تناسلی مشاهده نمی شود. در صورت مثبت بودن، تبخال تناسلی وجود دارد. اگرچه آزمایش های CLIA قابل اعتماد هستند، اما در برخی از جمعیت ها به دلیل کم بودن ویروس HSV-2   «مثبت کاذب» امکان پذیر است.

نتایج تست تبخال تناسلی در یک محدوده عددی قرار دارد. اگر مقدار تست 0.91 یا کمتر از آن باشد، نتیجه منفی است و مقدار 1.09 یا بالاتر نشان دهنده نتیجه مثبت می باشد.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین فوق متخصص پوست و مو

تست تبخال تناسلی
نتایج تست تبخال تناسلی در یک محدوده عددی قرار دارد. اگر مقدار تست 0.91 یا کمتر از آن باشد، نتیجه منفی است و مقدار 1.09 یا بالاتر نشان دهنده نتیجه مثبت می باشد.

آیا تبخال تناسلی قابل درمان است؟

تبخال تناسلی قابل درمان نیست اما قابل کنترل است. داروهای ضد ویروسی فعلی می توانند از بروز علائم جلوگیری کرده، مدت ظهور را کوتاه و احتمال انتقال ویروس تبخال را کاهش دهند.

چه افرادی به آزمایش تبخال تناسلی نیاز دارند؟

طبق CDC، عفونت HSV-2 در میان زنان بیشتر دیده می شود زیرا انتقال این عفونت از مردان به زنان آسان تر است. خانم هایی که اخیراً با شخص آلوده به ویروس تبخال تناسلی (HSV-2) برخورد داشته اند باید آزمایش شوند. عفونت می تواند از طریق تماس با ترشحات دستگاه تناسلی یا دهان، ضایعات و سطوح مخاطی منتقل شود.

مشاهده بیشتر : برای پسران: همه چیز دربارۀ محافظت از آلت تناسلی و کیسۀ بیضه که باید بدانید

بهترین زمان برای آزمایش دادن چه موقع است؟

اکنون بهترین زمان برای انجام آزمایش تبخال تناسلی است. بهتر است همین امروز از وضعیت سلامت جنسی خود آگاه شوید.

تبخال تناسلی غالباً علائم خفیفی را از خود بروز می دهد که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد یا با بیماری پوستی دیگری اشتباه شود. برای دقیق ترین نتایج، توصیه می شود 4-6 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آزمایش دهید. برای تأیید نتیجه آزمایش، بعد از 3 ماه پس از مواجهه تکرار تست توصیه می شود. گرچه نادر است، عوارض جدی تبخال تناسلی شامل کوری، التهاب مغز و مننژیت آسپتیک است. اگر اخیراً با شخصی برخورد داشته اید که از وضعیت STD او آگاه نیستید، همین امروز آزمایش دهید.

همچنین اگر در سال گذشته از نظر سایر بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، HIV-1 ، HIV-2 ، هپاتیت A ، B و C آزمایش نشده اید ، پزشکان ما برای اطمینان از عاری بودن از هر گونه آلودگی به بیماری های مقاربتی استفاده از پنل 10 تسته STD 10-test Panel را توصیه می کنند.

فراموش نکنید اگر نیاز به انجام آزمایش خون دارید، با استفاده از خدمات درمانکده می‌توانید به جای رفتن به آزمایشگاه، از سرویس آزمایش در خانه یا محل کار استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش ویتامین D3 چیست؟

منبع: stdcheck

[sibwp_form id=5]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها