هماتوم مری چیست؟ با روش‌های تشخیص و درمان آن آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هماتوم داخل دیواره مری یک عارضه نادر است که معمولا به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر در زنان میانسال و مسن دیده می‌شود و احتمال بروز آن در مردان بسیار کمتر است. مهم‌ترین علامت این عارضه درد قفسه سینه است و از همین رو بسیاری از افراد در ابتدا این بیماری را با مشکلات قلبی عروقی اشتباه می‌گیرند. در بیشتر افراد این مشکل بدون درمان خاصی پس از چند هفته برطرف می‌شود، اما در برخی موارد خاص ممکن است آسیب‌های جدی به مری وارد شود و درنهایت پزشک مجبور به جراحی و برداشتن مری شود. اما هماتوم مری به چه دلایلی ایجاد می‌شود و چطور می‌توان از بیماری را درمان کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد بیماری هماتوم مری آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: علت سوراخ شدن روده

مریضی هماتوم مری چیست؟

هماتوم مری یکی از دلایل نادر خونریزی زیر مخاطی مری است که در اثر لخته شدن خون، فشار و تروما و یا بدون دلیل خاصی در مری ایجاد می‌شود. گاهی اوقات استفراغ شدید یا بلع مواد غذایی ساینده نیز موجب هماتوم مری می‌شوند. این بیماری ممکن است در نقاط مختلف مری ایجاد شود. معمولا هماتوم ناشی از استفراغ در ناحیه اتصال مری به معده ایجاد می‌شود و هماتومی که بلع یک ماده سخت یا مواد غذایی سایشی ایجاد می‌شود در نقاط متفاوتی از مری بروز می‌کند.

تصویری از هماتوم مری
هماتوم مری یکی از دلایل نادر خونریزی مری است که موجب درد قفسه سینه و استفراغ می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که حدود 80 درصد از افراد مبتلا به هماتوم مری خانم‌ها هستند. این بیماری بیشتر در خانم‌های میانسال با میانگین سنی 67 سال ایجاد می‌شود. هماتوم مری در بیشتر شرایط خطرناک نیست، اما به هر حال در صورتی که این عارضه موجب سوراخ شدن مری شود، می‌تواند عوارض جدی را برای سلامت ایجاد کند. بررسی نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از سوراخ شدن مری در افراد مبتلا به هماتوم  حدود 10 تا 20 درصد است.

علائم هماتوم مری

شایع‌ترین علائم هماتوم مری درد ناگهانی قفسه سینه یا رترواسترنال (retrosternal) است. اکثر بیماران حداقل 2 مورد از علائم سه‌گانه و اصلی هماتوم مری یعنی درد قفسه سینه، مشکلات بلع و استفراغ خونی را تجربه می‌کنند. اما به هر حال علائم این بیماری تنها به همین سه مورد خلاصه نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با علائم هماتوم مری بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: علائم فتق بعد از سزارین

اینفوگرافی علائم هماتوم مری
از رایج‌ترین علائم هماتوم مری می‌توان به مشکل در بلع غذا، استفراغ خونی؛ گلو درد و سرفه اشاره کرد.
  • مشکلات بلع
  • درد قفسه سینه
  • برگشت غذا از مری به دهان (رگورژیتاسیون)
  • احساس گیر کردن غذا در پشت گلو
  • سرفه
  • بوی بد دهان
  • کاهش وزن

علت بروز هماتوم مری

هماتوم مری ضایعات قرمز متمایل به ارغوانی برجسته‌ای است که در مری ایجاد می‌شود. به‌طورکلی این بیماری بیشتر در اثر ضربه یا به صورت خودبه‌خود ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از هماتوم‌ مری در اثر خونریزی داخل دیواره مری ایجاد می‌شود. گاهی اوقات نیز تغییرات ناگهانی در فشار دیواره مری در اثر سرفه یا استفراغ طولانی موجب این بیماری می‌شود. در برخی افراد هماتوم مری در اثر ضربه مستقیم ناشی از غذاهای ساینده مانند مواد غذایی سخت و یا قرص ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: هماتوم بارداری چیست؟

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به هماتوم مری قرار دارند؟

به‌طورکلی هماتوم مری در اثر بلع مواد سخت و یا استفراغ رخ می‌دهد. برخی اوقات نیز ابتلا به اختلالات خونریزی موجب بروز این مشکل می‌شود. در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند، آشنا شوید.

  • افرادی که به بیماری‌های انعقادی مثل هموفیلی مبتلا هستند.
  • کسانی که از قرص‌های ضد انعقاد یا آسپرین استفاده می‌کنند.
  • افرادی که از آندوسکوپی استفاده کرده‌اند.
  • کسانی که یک جسم خارجی سخت را به‌طور اتفاقی قورت می‌دهند.
  • افرادی که به قفسه سینه آن‌ها ضربه وارد شده است.
  • افرادی که از مواد غذایی ساینده استفاده کرده‌اند.
  • کسانی که به اشتباه سم مصرف کنند.

درمان قطعی هماتوم مری

هماتوم مری معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و در اکثر افراد بعد از 2 تا 3 هفته خودبه‌خود برطرف می‌شود. بهتر است بیماران در چند روز اول از غذاهای سخت استفاده نکنند و تنها غذاهای مایع مصرف کنند تا به دیواره مری فشار وارد نشود. در برخی شرایط این بیماری نیاز به درمان دارد و در شرایط معمول با رعایت نکاتی ساده و مصرف دارو، علائم بیماری برطرف خواهد شد. در ادامه می‌توانید با روش‌های مختلف درمان هماتوم مری آشنا شوید.

روش جراحی برای درمان هماتوم مری
برای درمان هماتوم مری معمولا باید از مواد غذایی نرم استفاده کنید. در کنار پزشک در برخی موارد از دارو و همچنین جراحی نیز برای درمان استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: چه چیزی باعث تهوع یا استفراغ می‌شود؟

مصرف مواد غذایی نرم

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بعد از ابتلا به هماتوم مری باید رعایت، کنید، مصرف مواد غذایی نرم است. مصرف مواد غذایی مایع یا کاملا نرم شده در روزهای ابتدایی ابتلا به هماتوم مری اهمیت زیادی دارد. این کار از وارد شدن فشار به مری جلوگیری می‌کند و به‌مرورزمان به بهبود هماتوم مری کمک می‌کند.

مصرف دارو

مصرف برخی داروها می‌تواند به کاهش علائم هماتوم مری و همچنین بهبود این عارضه کمک کند. معمولا مصرف داروهای آنتی‌اسید و همچنین داروهای مسدودکننده‌های اسید می‌تواند به کاهش علائم بیماری و همچنین بهبود این عارضه کمک زیادی کند.

عمل جراحی

در برخی شرایط که بیمار خونریزی شدید دارد و یا مصرف دارو بهبودی در بیماری ایجاد نکرد، جراح عمومی برای درمان از روش جراحی استفاده می‌شود. در صورتی که هماتوم مری منجر به سرطان مری شود، پزشک مجبور به برداشتن مری می‌شود.

تصویر جراحی که در حال جراحی مری است.
در برخی موارد پزشک برای درمان هماتوم مری از جراحی استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت درد قفسه سینه

روش تشخیص هماتوم مری چیست؟

پزشک متخصص گوارش برای تشخیص هماتوم مری ابتدا علائم بیمار را بررسی می‌کند و سپس از آزمایش‌های مختلف برای تشخیص این عارضه استفاده می‌کند. در ادامه به چند روش تشخیص هماتوم مری اشاره شده است.

  • آندوسکوپی فوقانی برای بررسی مشکلات مری
  • بیوپسی (Biopsy) برای آزمایش بافتی از پوشش مری زیر میکروسکوپ
  • بلع باریم (Barium Swallow)
  • آزمایش ph مری با وارد کردن یک لوله نازک به مری
  • ام‌آرآی مری (MRI) برای بررسی دقیق تصویر مری
  • سی‌تی‌اسکن

سخن نهایی

هماتوم مری معمولا مشکل جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کند و در بیشتر افراد با رعایت مواد غذایی و برخی اوقات مصرف دارو برطرف می‌شود. بی‌توجهی نسبت به درمان هماتوم مری و وارد کردن فشار به مری موجب می‌شود تا مری سوراخ شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد شود. اگر به هر دلیلی در ناحیه مری یا قفسه سینه خود درد دارید و علائم هماتوم را تجربه می‌کنید، می‌توانید همین حالا با یکی از فوق تخصص گوارش در درمانکده ارتباط برقرار کنید و یا مشاوره آنلاین متخصص گوارش دریافت کنید.

سوالات متداول

عوارض هماتوم مری چیست؟

هماتوم مری ممکن است موجب سوراخ شدن مری شود. در این شرایط پزشک معمولا از روش جراحی برای درمان استفاده می‌کند.

آیا هماتوم مری یک بیماری کشنده است؟

هماتوم مری معمولا خطر جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کند، اما در صورتی که مری سوراخ شود، 10 تا 20 درصد احتمال مرگ وجود دارد.

درمان خودبه‌خود هماتوم مری چقدر طول می‌کشد؟

معمولا در اکثر افراد علائم هماتوم مری حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد و سپس خودبه‌خود برطرف می‌شود.

هماتوم مری در زنان شایع‌تر است یا مردان؟

آمارها نشان می‌دهد که 80 درصد از افراد مبتلا به هماتوم مری خانم‌های میانسال و مسن هستند.

منابع: icliniq، emedicine.medscape

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها