درمان کبد چرب چیست؟ از مصرف خاکشیر تا پیوند کبد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کبد چرب یک بیماری شایع در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت است که در مراحل ابتدایی هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند، اما می‌توانید مشکلات جدی برای سلامت ایجاد کند. مصرف الکل و خوردن حجم زیادی از غذا موجب می‌شود تا مقداری از کالری‌های مصرفی ما به چربی تبدیل شوند و این چربی در سلول‌های کبد ذخیره شود. اما در اکثر مواقع درمان کبد چرب با تغییراتی ساده در سبک زندگی و به کار بردن روش‌های خانگی و مصرف داروهای کنترل کننده، درمان می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با روش‌های مختلف درمان کبد چرب آشنا شوید.

درمان کبد چرب

برای درمان کبد چرب در اولین مرحله باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و کمی برای کاهش وزن خود تلاش کنید. ترکیب کاهش وزن و مصرف غذاهای سالم تاثیر فوق العاده ای بر درمان چرب شدن کبد دارد. در حالت ایده آل کاهش 10 درصد از وزن می‌تواند تا حد زیادی به درمان کبد چرب کمک کند. اما بهترین درمان کبد چرب چیست؟ در ادامه می‌توانید با راهکارهایی موثر برای درمان کبد چرب آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علائم کبد چرب در زنان چیست؟

ورزش کردن

برای درمان کبد چرب در خانه قبل از هر اقدامی باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید. آمارها نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل ابتلا به بیماری‌های کبدی، عدم تحرک بدنی است. انجام ورزش روزانه خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می‌دهد و از رسوب کلسترول و چربی در کبد و رگ‌ها جلوگیری می‌کند. برای درمان کبد چرب باید روزانه به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.

بیشتر بدانید: کبد را بهتر و بیشتر بشناسید.

تصویر فردی که در حال ورزش کردن است.
یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش چربی کبد و جلوگیری از رسوب چربی در کبد و رگ‌ها ورزش کردن است.

بیشتر بدانید: علائم سرطان کبد چیست؟

درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب تجمع بیش از حد چربی در کبد را کاهش می‌دهد و موجب کاهش وزن می‌شود. از طرف دیگر این سرکه از کبد محافظت می‌کند و نقش مهمی بر عملکرد کبد دارد. برای مصرف سرکه سیب باید 1 قاشق چای‌خوری از آن را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و روزانه 2 بار از این ترکیب استفاده کنید.

چای سبز

چای سبز یکی از بهترین دمنوش‌ها برای تقویت عملکرد کبد است. این چای دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش کلسترول کم می‌کند و از تجمع بیش از حد چربی در کبد نیز جلوگیری می‌کند. مصرف چای سبز موجب سم‌زدایی کبد و سایر اندام‌های بدن می‌شود. برای برطرف کردن علائم کبد چرب می‌توانید روزانه از 2 تا 3 فنجان چای سبز استفاده کنید.

بیشتر بدانید: فیبروز کبد چیست؟

تصویری از چای سبز
برای بهبود عملکرد کبد و رفع چربی کبد می‌توانید از چای سبز استفاده کنید.

درمان کبد چرب با زردچوبه

 برای درمان کبد چرب در خانه می‌توانید از زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه به  از بین بردن چربی‌های کبد کمک می‌کند و کبد را سم‌زدایی می‌کند. مصرف زردچوبه به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، برای حفظ عملکرد طبیعی کبد نیز مفید است. برای مصرف زردچوبه می‌توانید 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک لیوان شیر ترکیب کنید و روزانه مصرف کنید.

بیشتر بدانید: سیروز کبدی چیست؟

پاپایا

یکی دیگر از روش‌های موثر برای رفع علائم کبد چرب در طب سنتی، استفاده از پاپایا است. پاپایا و دانه‌های آن به از بین بردن چربی‌های اضافی کبد کمک می‌کند و جلوی تجمع چربی در کبد را می‌گیرند. می‌توانید روزانه از آب پاپایا همراه دانه‌های آسیاب شده آن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علائم کبد چرب چیست؟

تصویر فردی که در حال خوردن پاپایا است.
پاپایا یکی از مفیدترین میوه‌ها برای برطرف کردن علائم چربی کبد است.

بیشتر بدانید: چه زمانی نیاز به پیوند کبد است؟

قهوه

مصرف قهوه می‌تواند به خنثی کردن آنزیم‌های کبدی کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش دهد. قهوه از بروز کبد چرب، آسیب به کبد و پیشرفت بیماری‌های کبد جلوگیری می‌کند و نقش موثری بر درمان این بیماری‌ها دارد. برای درمان می‌توانید روزانه از یک فنجان قهوه استفاده کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم قهوه با کاهش خطر پیشرفت فیبروز کبدی مرتبط است و به کم شدن آنزیم‌های غیرطبیعی کبد در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: سندرم کبدی چیست؟

آب نیشکر

جالب است بدانید که مصرف روزانه آب نیشکر یکی دیگر از راهکارهای طبیعی در طب سنتی برای رفع اختلالات مختلف کبدی است.

سبزیجات

ترکیبات موجود در انواع سبزی می‌تواند به بدن در مبارزه با بیماری کبد چرب کمک کند. مطالعات انجام شده در سال 2021 نشان می‌دهد که مصرف اسفناج به دلیل نیترات و پلی فنول‌های متمایز می‌تواند روی درمان کبد چرب موثر باشد. جالب است بدانید که این نتایج در اسفناج و سبزیجات خام قابل‌مشاهده بود و سبزیجات پخته چنین تاثیری بر درمان این بیماری نداشتند.

بیشتر بدانید: بیوپسی کبد چیست؟

تصویر فردی که در حال خوردن انواع سبزیجات خام است.
مصرف زیاد سبزیجات خام در رژیم غذایی می‌تواند به درمان کبد چرب و جلوگیری از بروز کبد چرب کمک کند.

حبوبات

مطالعات انجام شده روی انواع حبوبات نشان می‌دهد که مصرف انواع حبوبات مثل عدس، نخود، لوبیا، سویا و نخودفرنگی می‌تواند به بهبود سلامت روده، کاهش گلوکز و کاهش تری‌گلیسیرید خون کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را نیز کاهش دهد.

بیشتر بدانید: همانژیوم کبدی چیست؟

ماهی

 مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل‌آلا به دلیل امگا 3 نقش موثری بر کاهش چربی کبد دارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماهی برای کاهش التهاب و سطح چربی کبد مفید است و مقدار کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید: آزمایش عملکرد کبدی چیست؟

درمان کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یک روش موثر برای درمان کبد چرب در طب سنتی است. برای مصرف خاکشیر می‌توانید جوشانده آن را به صورت ناشتا مصرف کنید. خاکشیر خاصیت سم‌زدایی دارد و کبد را از سموم و چربی‌های اضافی پاکسازی می‌کند.

بیشتر بدانید: پیوند کبد چگونه انجام میشود؟

تصویر خاکشیر
برای درمان چرب شدن کبد می‌توانید روزانه از یک لیوان خاکشیر جوشانده شده به صورت ناشتا استفاده کنید.

بیشتر بدانید: خطرات کبد چرب در بارداری چیست؟

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E است و تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E می‌تواند به کاهش چربی کبد و بهبود عملکرد آن کمک زیادی کند. هر 100 گرم تخمه آفتابگردان حدود 20 میلی‌گرم ویتامین E دارد که می‌تواند بیشتر از 100 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند.

سیر

سیر یکی دیگر از سبزیجاتی است که می‌تواند به از بین بردن چربی کبد کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیر یا پودر سیر موجب کاهش وزن و چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب می‌شود. در یک مطالعه که در سال 2020 انجام شد، مشخص شد که مصرف 800 میلی‌گرم پودر سیر در روز برای مدت 15 هفته می‌تواند به بهبود آنزیم‌های کبد و کاهش چربی کبد کمک کند.

شربت سکنجبین

اگر به دنبال این هستید که کبد چرب را سه سوته درمان کنید، پیشنهاد ما مصرف شربت سکنجبین است. برای تهیه سکنجبین باید یک واحد سرکه انگور طبیعی را با 2 واحد عسل و 8 واحد آب ترکیب کنید. سپس مواد را روی حرارت قرار دهید تا به صورت ملایم بجوشند. زمانی که حدود یک‌سوم آن بخار شد، می‌توانید یک دسته نعناع به آن اضافه کنید. درنهایت این شربت را صبح‌ها به صورت ناشتا و یا یک ساعت بعد از غذا میل کنید تا کبد چرب درمان شود.

بیشتر بدانید: علائم کبد چرب درمردان چیست؟

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی

در طب سنتی برای درمان کبد چرب در زنان و مردان توصیه می‌شود از گیاهان دارویی استفاده شود. برای درمان کبد چرب با عرقیات می‌توانید از عرق شاه تره و عرق کاسنی، عرق خار مریم و عرق رازیانه استفاده کنید. این گیاهان دارویی هم به درمان این بیماری و همچنین پاکسازی و سم‌زدایی کبد کمک کند.

تصویر انواع عرقیات گیاهی
مصرف عرق کاسنی و عرق خار مریم می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

درمان فوری کبد چرب با دارو

بهتر است بدانید که هیچ داروی رسمی و تایید شده‌ای برای درمان کبد چرب وجود ندارد. بیشتر داروهایی که برای درمان کبد چرب استفاده می‌شوند، به صورت غیرمستقیم روی این بیماری موثر هستند و به مدیریت بهتر بیماری کمک می‌کنند. در اکثر بیماران پزشک از داروهایی برای درمان فشارخون، کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و چاقی استفاده می‌کند. بیشتر داروهایی که برای درمان کبد چرب استفاده می‌شوند، کاملا گیاهی هستند و به سم‌زدایی کبد و همچنین کاهش چربی کبد کمک می‌کنند. برای آموزش درمان کبد چرب بهتر است زیر نظر متخصص گوارش از داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب استفاده کنید.

بیشتر بدانید: دارو برای کبد چرب چی خوبه؟

جراحی پیوند کبد

آخرین راهکار برای درمان کبد چرب زمانی که این بیماری درمان نشود و کبد به‌طور کامل از کار بیفتد، پیوند کبد است. در این شرایط بیمار باید در لیست انتظار پیوند کبد قرار بگیرد و بخشی از کبد یک فرد اهدا کننده را در بدن قرار دهد. از آنجایی که کبد می‌تواند خود را بازسازی کند، بخش پیوند شده کبد دوباره به صورت یک کبد سالم و طبیعی رشد می‌کند.

اگر بیماری کبد چرب درمان نشود چه میشود؟

در صورتی که بیماری کبد چرب به‌موقع درمان نشود، خطر التهاب و آسیب به کبد افزایش می‌کند و در این شرایط ممکن است فرد به بیماری‌های خطرناکی مثل هپاتیت الکلی، سیروز کبد، سرطان و نارسایی کبد مبتلا شود.

برای درمان کبد چرب از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

برای بهبود کبد چرب سعی کنید مصرف الکل را به‌طور کامل کنار بگذارید و به جای مصرف غذاهای ناسالم و شیرین، تنها از مواد غذایی سالم و ارگانیک استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با لیستی از غذاهای مضر برای درمان کبد چرب آشنا شوید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: برای کبد چرب چی بخوریم؟

اینفوگرافی غذاهای مضر برای  کبد چرب
مصرف الکل و خوردن غذاهای شیرین، سرخ‌شده و فرآوری‌شده برای افراد مبتلا به کبد چرب مضر هستند و موجب تشدید علائم می‌شوند.
  • الکل
  • غذاهای شیرین
  • غذاهای سرخ‌شده
  • نمک
  • نان سفید، برنج و ماکارونی
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فرآوری شده
  • لبنیات پرچرب

سخن نهایی

هرچند هیچ داروی تایید شده‌ای برای درمان کبد چرب وجود ندارد، اما مصرف برخی داروهای گیاهی و ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی می‌تواند، به رفع علائم کبد چرب کمک کند. در صورتی که از علائم کبد چرب رنج می‌برید و یا به دنبال راهکارهای موثر برای رفع علائم کبد چرب هستید، می‌توانید از فوق تخصص گوارش درمانکده کمک بگیرید. درمانکده این فرصت را برای شما فراهم کرده است که به صورت تماس صوتی و تصویری با برترین پزشکان ارتباط برقرار کنید و بعد از دریافت مشاوره پروسه درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

درمان کبد چرب در طب سنتی چگونه است؟

درمان کبد چرب در طب سنتی با گیاهان و دمنوش‌های مختلف گیاهی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید به راحتی با یک دوره استفاده از سرکه سیب، چای سبز، زردچوبه، قهوه و ماهی این بیماری را درمان کنید و از شر چربی‌های اضافی کبد خلاص شوید.

آیا رژیم مدیترانه‌ای برای درمان کبد چرب مفید است؟

مصرف چربی‌های اشباع‌نشده مانند روغن زیتون؛ آووکادو، کره بادام‌زمینی و ماهی‌های چرب که اصلی‌ترین بخش رژیم مدیترانه‌ای هستند، به کاهش کلسترول و چربی کبد کمک می‌کنند و از همین رو می‌توان گفت که پیروی از این رژیم غذایی نقش موثری بر درمان کبد چرب دارد.

کدام ویتامین در درمان کبد چرب موثر است؟

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند التهاب کبد را کاهش دهد و به درمان کبد چرب کمک زیادی کند.

بهترین درمان کبد چرب در مردان چیست؟

کاهش وزن، مصرف عرقیات و دمنوش‌های گیاهی در کنار پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به درمان چرب شدن کبد در مردان کمک کند.

درمان کبد چرب از طریق ناف چگونه است؟

برای درمان کبد چرب از طریق ناف می‌توانید مقداری روغن لیمو  را روزانه 2 بار در ناف بریزید تا مشکل شما تا حد زیادی برطرف شود.

منابع: webmd، healthline، practo

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 139

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

19 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها