هپاتیت الکلی چیست؟ روش های درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هپاتیت الکلی یک بیماری التهابی کبدی است که درنتیجه مصرف بیش‌ازاندازه الکل ایجاد می‌شود. استفاده زیاد از الکل موجب آسیب به سلول‌های کبد و تورم و زخم شدن کبد می‌شود. این وضعیت می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در صورتی که فرد مبتلا به هپاتیت الکلی تحت درمان قرار نگیرد و مصرف الکل را متوقف نکند، ممکن است به سیروز کبدی مبتلا شود و به پیوند کلیه نیاز پیدا کند. آمارها نشان می‌دهد که 35 درصد از افرادی که به‌شدت از الکل استفاده می‌کنند، به هپاتیت الکلی مبتلا می‌شوند و از این تعداد 55 درصد به سیروز کبدی مبتلا می‌شوند. اما هپاتیت الکلی چیست؟ آیا می‌دانید این بیماری چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با درمان هپاتیت الکلی و روش‌های تشخیص و پیشگیری از این بیماری آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: کدام نوع هپاتیت واگیردار است؟

هپاتیت الکلی چیست؟

کبد عضو مهمی در بدن است که در زیر دنده‌ها و در سمت راست شکم قرار گرفته است و به دفع مواد زائد بدن کمک می‌کند. هپاتیت الکلی زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش‌ازاندازه و به صورت مکرر از الکل استفاده کند. در صورتی که الکل زیادی وارد بدن شود، کبد قادر به پردازش آن نخواهد بود و از همین رو آسیب جدی به کبد وارد می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم هپاتیت ب چیست؟

تصویری از فرآیند آسیب به کبد
هپاتیت الکلی موجب آسیب و التهاب به بافت کبد می‌شود و اگر ادامه پیدا کند، کبد کارایی خود را از دست خواهد داد.

بیشتر بدانید: درمان هپاتیت d چیست؟

علت ابتلا به هپاتیت الکلی

علت اصلی هپاتیت الکلی نوشیدن زیاد الکل در مدت زمان طولانی است. فرآیند تجزیه الکل در کبد باعث التهاب می‌شود که می‌تواند سلول‌های کبد را از بین ببرد. درواقع تجزیه الکل در بدن موجب تولید مواد شیمیایی سمی می‌شود که این مواد سبب التهاب کبد می‌شوند.

مرحله نهایی بیماری هپاتیت الکلی سیروز کبدی است که موجب نارسایی کبد می‌شود. از طرف دیگر زمانی که کبد آسیب می‌بیند، موجب بروز اختلال در جریان خون به کلیه‌ها می‌شود و می‌تواند زمینه آسیب و نارسایی به کلیه‌ها را نیز فراهم کند. معمولا زنان بیشتر از مردان در معرض هپاتیت الکلی قرار دارند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین عوامل موثر در هپاتیت الکلی در کنار مصرف الکل آشنا شوید.

  • چاقی
  • عوامل ژنتیکی
  • نژاد
  • جنسیت (زنان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند)
  • ابتلا به هپاتیت C

بیشتر بدانید: علائم هپاتیت C

اینفوگرافی عوامل موثر در هپاتیت الکلی در کنار مصرف الکل
از رایج‌ترین عوامل موثر در هپاتیت الکلی در کنار مصرف الکل می‌توان به چاقی، عوامل ژنتیکی و جنسیت اشاره کرد.

بیشتر بدانید: هپاتیت خود ایمنی چیست؟

علائم هپاتیت الکلی

شایع‌ترین علامت هپاتیت الکلی زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم است. اما این بیماری معمولا با علائم و نشانه‌های مختلفی بروز می‌کند. بیشتر افراد مبتلا به هپاتیت الکلی دچار سوءتغذیه می‌شوند. درواقع نوشیدن الکل به مقدار زیاد موجب می‌شود تا فرد کالری موردنیاز بدن را از طریق الکل تامین کند و میل زیادی به غذا خوردن نداشته باشد. در ادامه می‌توانید با برخی از رایج‌ترین علائم این نوع هپاتیت آشنا شوید.

  • حساسیت با درد در سمت راست شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ خون یا موادی شبیه به تفاله قهوه
  • کاهش اشتها
  • زرد شدن پوست و چشم
  • کاهش وزن
  • خستگی و ضعف
  • تب
  • احساس خستگی و ضعف

درصورت داشتن چنین علائمی می توانید مشاوره تلفنی با فوق تخصص گوارش مشورت کنید و در صورت لزوم به متخصص گوارش به صورت حضوری مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت ب چگونه است؟

اینفوگرافی علائم هپاتیت الکلی
از رایج‌ترین علائم هپاتیت الکلی می‌توان به درد سمت راست شکم، حالت تهوع و زرد شدن پوست و سفیدی چشم اشاره کرد.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت D چیست؟

درمان هپاتیت الکلی

هدف از درمان هپاتیت الکلی بازیابی برخی یا تمام عملکردهای طبیعی کبد است. در اولین مرحله از درمان هپاتیت الکلی فرد باید نوشیدن الکل را متوقف کند. برخی اوقات لازم است تغییراتی در رژیم غذایی فرد ایجاد شود. در اکثر مواقع کبد می‌تواند آسیب‌های ناشی از الکل را ترمیم کند و از همین رو فرد به زندگی عادی خود بازمی‌گردد. بهتر است بدانید که هیچ دارویی برای درمان هپاتیت الکلی وجود دارد و کلیه داروها برای کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت آسیب استفاده می‌شوند.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت A چگونه انجام می شود؟

تصویر فردی که در حال خوردن غذای سالم است
تغییر در رژیم غذایی، مصرف دارو و پیوند کبد از رایج‌ترین روش‌های درمان هپاتیت الکلی هستند.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت E در مراحل مختلف بیماری

تغییر در رژیم غذایی

بسیار از افراد پس ابتلا به هپاتیت الکلی دچار سوءتغذیه می‌شوند. مصرف مکمل‌های ویتامین و داشتن یک برنامه غذایی متعادل و سالم می‌تواند به این افراد کمک کند تا ویتامین‌ها و مواد ضروری بدن را تامین کنند. در موارد شدید لازم است فرد در بیمارستان تحت تغذیه روده‌ای قرار بگیرد تا سوءتغذیه برطرف شود.

مصرف دارو

ابتلا به هپاتیت الکلی موجب بروز التهاب در کبد می‌شود. در این شرایط پزشک برای درمان التهاب از داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها و پنتوکسی‌فیلین(Pentoxifylline) استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: کدام نوع هپاتیت خطرناک است؟

پیوند کبد

در موارد شدید و زمانی که فرد به سیروز کبدی مبتلا شود، کبد کارایی خود را از دست می‌دهد. در این شرایط تنها شانس زنده ماندن فرد پیوند کبد است.

تشخیص هپاتیت الکلی

برای تشخیص هپاتیت الکلی ابتدا پزشک معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد و سپس از آزمایش‌های مختلف برای تشخیص این مشکل استفاده می‌کند.

  • آزمایش خون برای بررسی عملکرد کبد، شمارش سلول‌های خونی و تست‌های الکترولیت
  • سونوگرافی شکم
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام‌آر‌آی (MRI)
  • بیوپسی کبد

بیشتر بخوانید : علائم هپاتیت a چیست؟

تصویر پزشکی که در حال معاینه بیمار است.
برای تشخیص هپاتیت الکلی پزشک ابتدا به صورت فیزیکی بیمار را معاینه می‌کند و سپس از آزمایش‌های مختلف استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت چیست؟

عوارض هپاتیت الکلی

هپاتیت الکلی منجر به آسیب شدید و پایدار به کبد می‌شود و عوارض جدی را برای سلامت فرد ایجاد می‌کند. آسیب به کبد ممکم است فشارخون سیاهرگی را افزایش دهد و زمینه ایجاد واریس مری و خونریزی داخلی را ایجاد کند. از طرف دیگر سوءتغذیه در افراد مبتلا به این نوع هپاتیت بسیار رایج است و بیشتر این افراد از کمبود مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری رنج می‌برند.

بیشتر بدانید: هپاتیت چگونه منتقل میشود؟

تصویر فردی که به هپاتیت الکلی مبتلا شده است.
ابتلا به هپاتیت الکلی می‌تواند بدن را با سوءتغذیه و نارسایی کلیه روبرو کند.

بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت الکلی به ویروس هپاتیت C آلوده می‌شوند و بسیاری از آن‌ها نیز به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر این افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد نیز قرار دارند. در صورتی که فرد مبتلا به هپاتیت الکلی مصرف الکل را کنار نگذارد، ممکن است فرد به سیروز کبدی مبتلا شود. از دیگر عوارض هپاتیت الکلی نیز می‌تواند به آسیب رساندن به سایر اندام‌ها از جمله کلیه اشاره کرد. از آنجایی که این بیماری بر خون‌رسانی به کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد، ممکن است در برخی افراد منجر به نارسایی کلیه شود.

پیشگیری از هپاتیت الکلی

شناسایی عوامل موثر در هپاتیت الکلی می‌تواند به شما کمک کند تا از بروز این بیماری جلوگیری کنید. همه افرادی که از مقادیر زیاد الکل استفاده می‌کنند، به هپاتیت الکلی مبتلا نمی‌شود، اما مصرف زیاد مهم‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری است. هنوز مشخص نیست چرا این بیماری در برخی افراد بروز می‌کند و چرا سایرین به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. اما به هر حال تنها راه پیشگیری از هپاتیت الکلی این است که مصرف الکل را به حد اعتدال کاهش دهید و از زیاده‌روی در مصرف آن اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: هپاتیت چیست؟

تصویر فردی که از خوردن الکل اجتناب می‌کند.
بهترین روش برای پیشگیری از هپاتیت الکلی مصرف الکل در حد اعتدال است.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت دی حاد

سخن پایانی

هپاتیت الکلی یک بیماری کبدی است که در اثر مصرف بیش‌ازاندازه الکل ایجاد می‌شود. در این شرایط بافت کبد آسیب می‌بیند و اگر مصرف الکل ادامه پیدا کند به سیروز کبدی و نارسایی کبد منجر خواهد شد. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که از هر نقطه از دنیا به راحتی با بهترین متخصصین داخلی و گوارش ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره، اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید. در صورتی که در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد ساکن هستید، می‌توانید از طریق درمانکده به صورت غیرحضوری نوبت رزرو کنید و هر چه سریع‌تر پروسه درمان خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت الکلی قرار دارند؟

افرادی که در طور روز بیشتر از 100 گرم یا 7 لیوان شراب، آب جو یا نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند و حداقل 20 سال از سابقه نوشیدن الکل آن‌ها می‌گذرد، بیشتر در معرض هپاتیت الکلی قرار دارند.

آیا بیماری هپاتیت الکلی مسری است؟

خیر این بیماری ویروسی نیست و در اثر مصرف بیش از حد الکل در بدن ایجاد می‌شود.

درمان هپاتیت الکلی چقدر طول می‌کشد؟

معمولا افرادی که پس از تشخیص نوشیدن الکل را ترک می‌کنند، پس از 6 تا 12 ماه تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کنند. برخی از مشکلات مربوط به کبد ممکن است دائمی باشند، اما تا زمانی که فرد شروع به مصرف الکل نکند و سبک زندگی سالمی داشته باشد، مشکلی برای او ایجاد نخواهد شد.

منابع: medicalnewstoday، mayoclinic، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها