قرص فاموتیدین

قرص فاموتیدین برای چیست؟ اثر فاموتیدین در بهبود کرونا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص فاموتیدین (Famotidine) با نام تجاری Pepcid در درمان بیماری گوارشی کاربرد دارد. این دارو از انواع آنتی‌هیستامین (ضدحساسیت،‌ antihistamine) است. رابطه بین کرونا و داروی فاموتیدین به علائم گوارشی این بیماری باز‌می‌گردد. کووید ۱۹ از زمان شکل‌گیری خود، به شیوه‌های گوناگون بدن انسان را تحت تاثیر قرار داده است. در اوایل ظهور آن، علائمی مانند تب، آبریزش بینی، سرفه‌های خشک و سردرد مورد توجه پزشکان قرار گرفت. اما کم‌کم مشکلات گوارشی نیز در بیماران مبتلا به کروناویروس دیده شد. به همین دلیل پزشکان تجویز Famotidine را برای درمان کرونا در دستور کار خود قرار دادند. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی این دارو (موارد و نحوه مصرف، تداخلات دارویی، نحوه مصرف)پرداخته است و سعی می‌کند به این سوال پاسخ دهد که آیا مصرف قرص فاموتیدین (Famotidine) برای درمان کرونا ویروس موثر است یا خیر؟

بیشتر بخوانید: عوارض قرص سیپروفلوکساسین

موارد مصرف فاموتیدین چیست؟

مهم‌ترین کاربرد قرص فاموتیدین درمان زخم‌های گوارشی و رفلاکس اسید معده است. دکتر گوارش مصرف این دارو را با هدف کنترل ترشح اسید معده تجویز می‌کنند. از دیگر خواص قرص فاموتیدین تاثیر آن در درمان معده‌دردهای عصبی است. در معده‌درد عصبی، احساسات و عواطف شما بر ترشح اسید معده تاثیر می‌گذارند. مثلا زمانی که عصبانی می‌شوید، سطح ترشح اسید در معده بالا می‌رود و به سمت اندام‌های گوارشی فوقانی یعنی مری و گلو حرکت می‌کند. این مشکل در طولانی مدت به بافت داخلی این اندام‌ها آسیب وارد خواهد کرد، چراکه بافت آنها توان مقاومت در برابر اسید معده را ندارند.

پزشکان گوارش فاموتیدین را برای درمان زخم‌های خوش‌خیم دوازدهه نیز توصیه می‌کنند. دوازدهه یا اثناعشر (اثنی‌عشر)، لوله‌ایی توخالی است که معده را به روده کوچک متصل می‌کند. در واقع اولین قسمت روده کوچک در دستگاه گوارش محسوب می‌شود. باکتری هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori bacteria) یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری است.

اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر گوارش ارتباط بگیرید و راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: قرص آسپرین چیست و چرا مصرف می‌شود؟

قرص فاموتیدین (Famotidine) ۴۰ میلی‌گرم
قرص فاموتیدین (Famotidine) رایج‌ترین دارو برای درمان بیماری‌های گوارشی است.

عوارض جانبی فاموتیدین چیست؟

قرص فاموتیدین مانند همه داروهای دیگر در کنار خواص درمانی، می‌تواند عوارض جانبی نیز به‌همراه داشته باشد. باید بدانید بروز این عوارض در همه بیماران به یک شکل نیست و اصلا برخی افراد دچار عوارض جانبی داروی فاموتیدین نمی‌شوند.

از عوارض نسبتا شایع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • یبوست
  • اسهال

بیشتر بخوانید:معرفی قرص برای معده درد

برخی بیماران با مشکلات زیر نیز مواجه می‌شوند:

  • درد و سفتی مفاصل
  • احساس خستگی
  • آریتمی یا همان تغییرات ضربان قلب
  • تغییر رنگ ادرار
  • تب
  • تغییرات خلق‌و‌خو

اگر با مصرف این دارو عوارض شدیدی را احساس می‌کنید، حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: متاپلازی روده‌ای معده؛ علائم، پیشگیری، علت و درمان بیماری

تداخلات دارویی فاموتیدین

شربت‌های معده مانند آلومینیوم ام‌جی‌اس (Aluminium MGS) می‌توانند تاثیر این دارو را کاهش دهند. آلومینیوم ام‌جی‌اس از جمله داروهایی است که پزشکان برای خنثی کردن اسید معده آن را تجویز می‌کنند.

همچنین این قرص می‌تواند با داروهایی مانند کتوکونازول (Ketoconazole) و ایتراکونازول نیز تداخل داشته باشد. این داروها در درمان عفونت قارچی کاربرد دارند.

سوالات خود را در زمینه تداخلات دارویی فاموتیدین با پزشکان متخصص درمانکده در میان بگذارید.

همچین اگر از داروهای گیاهی استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت داشته باشید.

آیا داروی فاموتیدین به همه افراد توصیه می‌شود؟

اگر به هریک از بیماری‌های زیر مبتلا هستید، لازم است قبل از مصرف این دارو پزشک متخصص را در جریان بگذارید:

  • مشکلات تنفسی مانند آسم یا COPD (بیماری انسداد ریوی مزمن)
  • بیماری‌های کلیوی
  • ناراحتی‌های کبدی
  • سابقه حساسیت به داروهایی که مکانیسم مشابهی با قرص Famotidine دارید، مثل سایمتیدین (cimetidine)، رانیتیدین (Ranitidine) و نیزاتیدین (Nizatidine)
  • باردار هستید یا به نوزاد شیر می‌دهید.
  • سرطان معده
  • در ناحیه شکمی تومور دارید

بیشتر بدانید: با ویروس گوارشی جدید و روش های درمان آن آشنا شوید

مادری که در حال شیر دادن نوزادش است. مصرف قرص فاموتیدین به زنان شیرده و باردار توصیه نمی‌شود.
قرص Famotidine می‌تواند وارد شیر مادر شود و نوزاد را تحت‌تاثیر قرار دهد. به همین دلیل ممکن است پزشک دستور توقف مصرف آن را دهد.

بیشتر بخوانید: سردی معده و دستگاه گوارش چیست و چه علل و راه‎کارهای درمانی دارد؟

بهترین زمان مصرف فاموتیدین چه زمانی است؟

زمان مصرف داروی فاموتیدین را از پزشک خود سوال کنید. به طورکلی مصرف این دارو یکساعت قبل از وعده اصلی غذا تجویز می‌شود. باید بدانید سیگار کشیدن می‌تواند تاثیر این دارو را کاهش دهد. بنابراین بهتر است مصرف مواد دخانی را قطع کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد قرص بنفوتیامین چیست؟

نحوه مصرف قرص فاموتیدین (Famotidine) چگونه است؟

معمولا پزشک با تجویز دوزهای پایین شروع می‌کند و پس از آن با بررسی وضعیت بیماری، میزان دوز مصرفی را کم یا زیاد خواهد کرد. فاکتورهای زیر در تعیین میزان دوز مصرفی این دارو موثر هستند:

  • سن
  • شدت بیماری
  • بیماری‌های زمینه‌ایی
  • داروهای مصرفی

آیا فاموتیدین برای بیماران کرونا مفید است؟

در پاسخ این سوال هم می‌توان گفت «بله» و هم می‌توان گفت «نه». این موضوع به وضعیت سلامتی شما مربوط می‌شود. پزشکان از قرص فاموتیدین به طور خاص برای درمان کرونا استفاده نمی‌کنند. یعنی این دارو باعث از بین رفتن ویروس و مرگ آن نمی‌شود. اگر به دلیل کووید ۱۹ با علائم گوارشی مواجه شوید، با توجه به نوع علائم و شدت آنها، از این دارو برای کنترل ناراحتی‌های گوارشی ناشی از ویروس کرونا استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بیماری فلج معده یا گاستروپارزی چیست؟

سخن آخر

پزشکان قرص فاموتیدین (Famotidine) را به طور خاص برای درمان بیماری‌های گوارشی مانند بازگشت اسید معده به مری، زخم اثنی‌عشر یا سوزش سردل تجویز می‌کنند. با این حال محققان یافته‌هایی دارند که نشان می‌دهد مصرف این دارو در کنار دارو‌هایی مانند آسپرین می‌تواند در کنترل بیماری ویروسی کرونا نیز مفید باشد.

مصرف خودسرانه این دارو با هدف درمان عوارض گوارشی کووید ۱۹ پیشنهاد نمی‌شود. در این شرایط حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما به‌درستی بررسی شود.

برای رزرو نوبت آنلاین مطب پزشک در استان‌های مختلف ایران کلیک کنید.

سوالات رایج

اگر مصرف یک دوز قرص فاموتیدین را فراموش کردم، چکار باید کنم؟

اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. در غیر‌اینصورت به‌محض یادآوری می‌توانید دوز فراموش‌شده را مصرف کنید.

دوز مصرفی داروی فاموتیدین چقدر است؟

میزان مصرف این دارو به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. در این زمینه می‌توانید با پزشکان متخصص درمانکده مشورت کنید.

مدت زمان مصرف قرص Famotidine چقدر است؟

پزشکان متخصص گوارش معمولا این دارو را تا زمان برطرف شدن درد توصیه می‌کنند. بنابراین مجبور نیستید همیشه از آن استفاده کنید.

اشکال دارویی فاموتیدین چگونه است؟

این دارو به شکل قرص‌های روکشدار ۲۰ و ۴۰ میلی‌گرم در دسترس شماست.

بهتر است داروی فاموتیدین را شب مصرف کنیم یا در طی روز؟

این دارو به‌طور کلی در کاهش درد ناشی از سوزش سردل به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید با توجه به وضعیت خود در هر زمانی از شبانه‌روز از آن مصرف کنید. پزشکان مصرف آن را یکساعت قبل از غذا توصیه می‌کنند.

منبع: drugs.com | northwell.edu | journals.plos.org

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 73

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها