آزمایش هپاتیت E چیست؟ بهترین زمان برای انجام آزمایش

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آزمایش هپاتیت E یک آزمایش خون است که برای تشخیص عفونت با ویروس هپاتیت E (HEV) انجام می‌شود. ویروس هپاتیت E یکی از عوامل اصلی هپاتیت ویروسی در سراسر جهان است و به طور عمده از طریق آب و مصرف مواد غذایی آلوده به ویروس منتقل می‌شود. این مقاله برای کسانی است می‌خواهند راجع به هپاتیت e در آزمایش بیشتر بدانند پس با مجله درمانکده همراه باشید.

بیشتر بدانید: علائم هپاتیت E چیست؟

آزمایش هپاتیت e برای چیست؟

هپاتیت E به طور عمومی به ۲ شکل ظاهر می‌شود:

  1. هپاتیت E حاد
  2. هپاتیت E مزمن

در این تست، آنتی‌بادی‌های IgM و IgG ارزیابی می‌شوند. آنتی‌بادی‌ IgM شاخصی است که نشان می‌دهد فرد به تازگی به این بیماری مبتلا شده است. در حالی که آنتی‌بادی‌های IgG به عنوان نشانگر عفونت قبلی یا قدیمی با ویروس هپاتیت E هستند.

در صورتی که نتیجهٔ آزمایش مثبت باشد، نشان‌دهنده وجود عفونت فعلی یا قبلی با ویروس هپاتیت E است. اگر تست هپاتیت E نتایج منفی داشته باشد، عدم وجود عفونت را نشان می‌دهد.

لوله‌های آزمایشگاهی برای تست هپاتیت E را می‌بینید
بهترین راه برای تشخیص هپاتیت E، آزمایش خون است.

بیشتر بدانید: هپاتیت چیست؟ علائم، انواع و راه‌کارهای درمانی آن

آزمایش هپاتیت e چگونه است؟

تست هپاتیت E با استفاده از نمونه خون انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای تشخیص آنتی‌بادی‌های هپاتیت E در نمونه خون وجود دارد. ۲ آزمایش اصلی برای تشخیص این نوع هپاتیت عبارتند از:

  1. آزمایش آنتی‌بادی‌های IgM هپاتیت E: این تست برای تشخیص عفونت فعلی و تازه با ویروس هپاتیت E استفاده می‌شود. آنتی‌بادی‌های IgM نشانگر عفونت حاد و جدید هستند. اگر نمونه خون مثبت برای آنتی‌بادی‌های IgM باشد، نشان‌دهندهٔ عفونت جدید با ویروس هپاتیت E است.
  2. تست آنتی‌بادی‌های IgG هپاتیت E: این تست برای تشخیص عفونت قبلی یا قدیمی با ویروس هپاتیت E تجویز می‌شود. آنتی‌بادی‌های IgG نشانگر عفونت قبلی و حضور آنتی‌بادی‌های دائمی در بدن هستند.
اینفوگرافیکی که ویژگی‌های آزمایش هپاتیت e را نشان می‌دهد.
آزمایش اصلی برای تشخیص هپاتیت e به دو صورت آنتی بادی های IgM و آنتی بادی های IgG انجام میشود.

بیشتر بدانید: هپاتیت D چیست؟

شرایط انجام آزمایش هپاتیت E چیست؟

شرایط انجام تست هپاتیت E به طور کلی عبارتند از:

  • قبل از انجام آزمایش با متخصص گوارش خود مشورت کنید و او را در جریان قرار دهید. پزشک با توجه به نیازهای بیمار، توصیه‌های منحصر‌به‌فردی را ارائه می‌دهد و نکات خاصی را مطرح کند.
  • این آزمایش با استفاده از نمونه خون انجام می‌شود. تکنسین آزمایشگاه نمونه خون را از رگ دست یا آرنج می‌‌گیرد.
  • در برخی موارد، قبل از انجام آزمایش، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا آماده‌سازی خاصی را انجام دهید، مانند ناشتا بودن.
  • نتایج معمولاً در عرض چند روز آماده می‌شوند.

بهتر است با پزشک خود در مورد جزئیات دقیق و تکمیلی این تست صحبت و راهنمایی‌های او را دنبال کنید. پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از امکان مشاوره آنلاین با متخصص گوارش در سایت درمانکده است.

بیشتر بدانید: هپاتیت b چیست؟ علائم و عوارض آن

فردی که در حال خون دادن برای انجام آزمایش هپاتیت E است.
ممکن است قبل از تست هپاتیت E به شرایطی مانند ناشتایی نیاز داشته باشید.

تفسیر آزمایش هپاتیت E چگونه است؟

در تفسیر تست هپاتیت E، پزشک به آنتی‌بادی‌های IgM و IgG توجه می‌کند. بنابراین تفسیری کلی ارائه می‌دهیم که ممکن است در مورد این آزمایش خون مورد استفاده قرار بگیرد:

  • آنتی‌بادی‌های IgM مثبت، آنتی‌بادی‌های IgG مثبت: این نتیجه نشان می‌دهد که شما در حال حاضر در مرحله عفونت حاد هپاتیت E قرار دارید. این نتیجه ممکن است به معنای وجود عفونت تازه با ویروس هپاتیت E باشد.
  • آنتی‌بادی‌های IgM مثبت، آنتی‌بادی‌های IgG منفی: به معنای مشخص شدن عفونت جدید هپاتیت E است.
  • آنتی‌بادی‌های IgM منفی، آنتی‌بادی‌های IgG مثبت: این نتیجه به این معناست که در گذشته به ویروس هپاتیت E آلوده شده‌اید و اکنون در مرحله بعدی عفونت قرار دارید و یا اینکه بیماری بهبود یافته است. نتایج دقیق‌تر و تفسیر بیشتر نیاز به بررسی سوابق پزشکی و علائم دیگر دارد.
  • آنتی‌بادی‌های IgM منفی، آنتی‌بادی‌های IgG منفی: این نتیجه یعنی اینکه که شما به ویروس هپاتیت E آلوده نشده‌اید و به طور خاص در معرض خطر عفونت نبوده‌اید. همچنین این نتیجه می‌تواند نشان‌دهندهٔ این باشد که در گذشته عفونتی داشته‌اید که بهبود یافته است.

در هر صورت، برای تفسیر صحیح نتایج این تست، درمان و مراقبت‌های لازم، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک قادر است نتیجه آزمایش را با سابقه پزشکی کامل‌تر و علائم دیگری که دارید مقایسه کند و توصیه‌های مناسب را ارائه دهد.

بیشتر بدانید: آیا هپاتیت A خطرناک است؟

اینفوگرافیکی که نتیجهٔ آزمایش هپاتیت E را نشان می‌دهد.
تفسیر آزمایش هپاتیت E با توجه به آنتی‌بادی‌های آن انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: کدام نوع هپاتیت خطرناک است؟ آیا قابل پیش‌گیری است؟

بهترین زمان برای انجام آزمایش هپاتیت e چه زمانی است؟

بهترین زمان برای انجام این تست به هدف آزمایش و وضعیت فرد بستگی دارد. در زیر، چندین مورد که می‌تواند زمان مناسبی برای انجام این آزمایش باشد را بررسی می‌کنیم:

  • زمان بارداری: در صورتی که باردار هستید و ریسک بروز این بیماری در شما وجود دارد، پزشک برای اطمینان بیشتر این آزمایش را تجویز می‌کند. بهترین زمان برای این تست در هفته‌های چهارم تا هشتم بارداری است. در این بازهٔ زمانی، خطر عفونت و عوارض جدی برای جنین بیشتر است.
  • علائم بالینی: در صورتی که علائمی مانند خستگی شدید، تب، تهوع، استفراغ و مشکلات کبدی دارید، می‌توانید آزمایش هپاتیت E را در هر زمانی انجام دهید.
  • مطابقت با سابقه عفونت: در صورتی که شما سابقه عفونت هپاتیت E دارید و می‌خواهید مطمئن شوید که آیا بهبود یافته‌اید یا نه.

مهم است که با پزشک در مورد بهترین زمان برای انجام این تست براساس وضعیت و سابقه پزشکی‌تان صحبت کنید. پزشک بهترین توصیه‌های فردی را بر اساس نیازهای شما مشخص خواهد کرد.

بیشتر بدانید: هر آنچه باید درباره بیماری هپاتیت C بدانید

خانم بارداری که در حال نمونه خون دادن است. برخی زنان باردار به آزمایش هپاتیت E نیاز دارند.
بهترین زمان برای انجام آزمایش هپاتیت E به شرایط پزشکی شما بستگی دارد.

بیشتر بدانید: هپاتیت خود ایمنی چیست؟

علت تجویز آزمایش هپاتیت e در بارداری چیست؟

دلیل تجویز آزمایش هپاتیت E در دوران بارداری، ارزیابی خطر عفونت هپاتیت E در زنان باردار است. در بیشتر موارد، این بیماری قابل کنترل است، اما در زنان باردار می‌تواند شدیدتر باشد.

افزایش آسیب‌پذیری

زنان باردار ممکن است آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به عفونت‌ها از جمله هپاتیت E را داشته باشند. بارداری می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و زنان باردار را مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی کند. عفونت هپاتیت E در دوران بارداری خطراتی را هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت چیست؟ راهنمای خواندن و تفسیر نتیجه آزمایش

شدت عفونت

این بیماری در دوران بارداری پیامدهای شدیدتری دارد. هپاتیت E می‌تواند منجر به عوارض شدید کبدی، مانند نارسایی حاد کبدی شود که تهدید‌کننده زندگی است. شناسایی آن در دوران بارداری امکان نظارت و مدیریت مناسب را برای جلوگیری از عوارض احتمالی بیماری فراهم می‌کند. به همین دلیل پزشک انجام آزمایش هپاتیت e را به زنانی که در معرض آن قرار دارند، پیشنهاد می‌کنند.

انتقال بیماری به جنین

هپاتیت E به طور بالقوه می‌تواند از مادر آلوده به جنین منتقل شود. انتقال ویروس منجر به پیامدهای نامطلوب برای جنین خواهد شد. از جمله:

  • زایمان زودرس
  • مرده‌زایی
  • ناهنجاری‌های نوزادی

تشخیص این بیماری کبدی با استفاده از این تست در زنان باردار، مداخله و نظارت به موقع را برای به حداقل رساندن خطر انتقال به جنین، امکان پذیر می‌کند.

بیشتر بدانید: هپاتیت چگونه منتقل میشود؟

پیش‌بینی بیماری

آگاهی از وضعیت عفونت هپاتیت E در دوران بارداری به پزشک اجازه می‌دهد تا اقدامات پیشگیرانه را اجرا کند و مراقبت‌های مناسب را ارائه دهد. این اقدامات می‌توانند شامل توصیه‌های غذایی و نظارت بر عملکرد کبد باشند. در برخی موارد، درمان ضد ویروسی یا مراقبت‌های تخصصی ضروری است.

در هر صورت، دلیل دقیق تجویز این تست در بارداری به وضعیت و سابقه پزشکی هر فرد بستگی دارد. اگر باردار هستید و پزشک این تست را تجویز کرده است، با او در مورد دلیل و تفسیر نتایج آزمایش صحبت کنید.

پزشکی که در حال معاینه یک زن باردار است. تست خون هپاتیت E برای برخی زنان ضروری است
تست هپاتیت E در بارداری با هدف کنترل سلامت مادر و جنین توصیه می‌شود.

بیشتر بدانید: کدام نوع هپاتیت واگیردار است؟

آزمایش هپاتیت e در چند خط

آزمایش هپاتیت E، تست خونی است که به طور دقیق نشان می‌دهد آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا نه. برای انجام آن ممکن است به شرایط خاصی مانند ناشتایی نیاز داشته باشید. در این زمینه بهتر است با پزشکان با تجربه درمانکده مشورت کنید.

چند سوال درباره آزمایش هپاتیت e

آیا برای آزمایش هپاتیت e باید ناشتا بود؟

بله، برای این آزمایش معمولاً نیاز است ناشتا باشید. البته، مانند سایر آزمایش‌های خونی، در دستور پزشک ممکن است تغییراتی صورت گیرد. پزشک ممکن است دستورات خاصی بدهد که شما باید آنها را رعایت کنید.

آیا برای آزمایش هپاتیت e به نسخه پزشک نیاز دارید؟

برای انجام تست هپاتیت E نیازی به نسخه نیست. شما می‌توانید به آزمایشگاه مراجعه کنید و درخواست این آزمایش دهید. با این حال، در برخی موارد، پزشک انجام این تست را توصیه خواهد کرد.

هپاتیت e چگونه منتقل می‌شود؟

هپاتیت E عمدتاً به وسیله آب آلوده به ویروس هپاتیت E (HEV) یا مواد غذایی آلوده به این ویروس منتقل می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها