علائم هپاتیت E چیست؟ شدت این بیماری در چه افرادی بیشتر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هپاتیت E یک نوع عفونت حاد و مزمن ویروسی است که در برخی افراد بدون علامت و در برخی دیگر با علائمی آزاردهنده ایجاد می‌شود. این بیماری بین انسان‌ها و حیوانات مشترک است و در اروپا بیشتر از طریق خوک و گرازهای وحشی به انسان منتقل می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که درصد زیادی از افراد مبتلا به هپاتیت E علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند و یا علائم خفیفی دارند. موارد حاد این بیماری معمولا در مردان بالای 60 سال و خانم‌های باردار شایع‌تر است. در موارد نادر ممکن است هپاتیت E منجر به علائم شدید و نارسایی حاد کبدی شود. اما علائم هپاتیت E چیست و این بیماری چقدر جدی است؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد نشانه‌های ابتلا به هپاتیت e آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: هپاتیت ب چیست؟

علائم هپاتیت E چیست؟

هپاتیت E یک بیماری عفونی است که در آن ویروس‌ها به کبد حمله می‌کنند و موجب التهاب و آسیب به کبد می‌شوند. در برخی افراد علائم بیماری به مرور شدید می‌شود و عوارض جدی را ایجاد می‌کند. درصد زیادی از افراد نیز این بیماری را بدون مراقبت‌های پزشکی پشت سر می‌گذارند و مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که 20 درصد مردم ایالات‌متحده در مقطعی از زندگی خود به ویروس هپاتیت E مبتلا می‌شوند. این بیماری معمولا در مناطقی که بهداشت ضعیف‌تری دارد، شایع‌تر است.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت نوع d

تصویر فردی که در حال مصرف گوشت خوک نیم‌پز است.
مصرف گوشت خوک نیم‌پز یکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به هپاتیت E است.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت D چیست؟

علائم این نوع هپاتیت می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد و برخی افراد بدون هیچ علائم خاصی به بیماری مبتلا می‌شوند. با این حال برخی افراد 15 تا 60 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس هپاتیت E علائم خاصی را تجربه می‌کنند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم هپاتیت ای آشنا شوید.

  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یرقان و زرد شدن پوست صورت و سفیدی چشم‌ها
  • درد در قسمت فوقانی شکم به ویژه روی کبد
  • مدفوع با رنگ روشن و به رنگ سفال یا خاک رس
  • درد مفاصل
  • تیره شدن ادرار

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت a

اینفوگرافی علائم هپاتیت E
از رایج‌ترین علائم هپاتیت E می‌توان به خستگی، یرقان، درد شکم و کاهش اشتها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت D

علائم هپاتیت E در مراحل مختلف بیماری

علائم هپاتیت ای معمولا در مراحل مختلف ابتلا به این بیماری متفاوت است. در ادامه می‌توانید با جزئیات علائم این بیماری در چهار فاز مختلف آن آشنا شوید.

علائم بیماری در فاز اول

فاز اول بیماری هپاتیت E فاز تکثیر ویروس در بدن است. در این دوره معمولا فرد بیمار هیچ علامت خاصی را تجربه نمی‌کند. علائم بیماری در اکثر افراد از حدود 15 تا 60 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند. در این مرحله تنها انجام آزمایش‌های مختلف می‌تواند آلوده بودن فرد به ویروس هپاتیت E را مشخص کنند.

علائم بیماری در فاز دوم

فاز دوم هپاتیت E که به آن فاز پرودرومال (prodromal) نیز گفته می‌شود، دوره بروز علائم بیماری است. در این مرحله معمولا فرد علائمی مثل بی‌اشتهایی،  حالت تهوع، استفراغ، تغییر در حس چشایی، دردهای مفصلی، کسالت و خستگی، کهیر و خارش‌های پوستی را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت C چیست؟

تصویر فردی که حالت تهوع دارد.
یکی از مهم‌ترین علائم هپاتیت E در فاز دوم بیماری حالت تهوع و استفراغ است.

بیشتر بخوانید: هپاتیت واگیردار 

علائم بیماری در فاز سوم

در این فاز بیمار علائم بیماری کمی متفاوت بروز می‌کند. اکثر بیماران در این فاز علائمی مثل تیره شدن رنگ ادرار و روشن و رنگ‌پریده شدن رنگ مدفوع را تجربه می‌کنند. مشکلات گوارشی در این فاز بسیار رایج است و بسیاری از بیماران دچار التهاب و درد در نیمه فوقانی سمت راست بدن می‌شوند.

علائم بیماری در فاز چهارم

فاز چهارم بیماری هپاتیت E مرحله نقاهت بیماری است. در این مرحله آنزیم‌های کبدی رفته‌رفته به حالت نرمال بازمی‌گردند و علائم بیماری برطرف می‌شود.

علائم هپاتیت E در چه افرادی شدیدتر است؟

افرادی که سیستم ایمنی قوی بدن سالمی دارند، در صورت ابتلا به هپاتیت E معمولا علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند و یا بعد از تجربه علائم خفیف خیلی زود بهبود پیدا می‌کنند. اما این بیماری معمولا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد مبتلا به اختلالات کبدی، خانم‌های بارداری و افراد مسن با علائم شدیدتری ایجاد می‌شود. بهتر است برای درمان به فوق تخصص گوارش و یا متخصص عفونی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: علت ابتلا به هپاتیت الکلی

تصویر خانم بارداری که رنگ صورت او زرد و بیمار است.
آمارها نشان می‌دهد که شدت علائم هپاتیت E در خانم‌های باردار بیشتر است و می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای سلامت آن‌ها ایجاد کند.

این بیماری معمولا در بزرگسالان بین 15 تا 44 ساله رایج‌تر است و زنان باردار بیشتر از همه افراد دیگر در معرض ابتلا به نوع شدید این بیماری قرار دارند.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش هپاتیت e

علائم هپاتیت E چقدر جدی است؟

اکثر افراد مبتلا به هپاتیت E به‌طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که میزان مرگ و میز ناشی از هپاتیت E حدود 1 درصد است. با این حال این بیماری ممکن است در زنان باردار با شدت بیشتری بروز کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر در خانم‌های باردار مبتلا به هپاتیت E از 10 تا 30 درصد است و بیشتر در سه‌ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد.

از طرف دیگر این بیماری می‌تواند یک تهدید جدی برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی و دریافت‌کنندگان پیوند عضو باشد. از طرف دیگر افرادی که تحت درمان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی قرار می‌گیرند نیز ممکن است با ابتلا به هپاتیت E در معرض عوارض جدی و حتی مرگ قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: روش تشخیص هپاتیت خود ایمنی

تصویر فردی که بیماری مزمن کبدی مبتلا است و در بیمارستان است.
افرادی که به بیماری‌های مزمن کبدی مبتلا هستند و یا کسانی که تحت درمان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی قرار دارند، معمولا علائم شدیدتری از هپاتیت E را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آزمایش هپاتیت e و هرآنچه که باید درباره آن بدانید!

آیا ممکن است علائم هپاتیت E مزمن شود؟

تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر پیشرفت هپاتیت E حاد به هپاتیت مزمن در کشورهای درحال‌توسعه گزارش نشده است. با این حال عفونت‌های ژنوتیپ 3 هپاتیت E که بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته ایجاد می‌شود، می‌توانند موجب بروز هپاتیت E مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی شوند. این مشکل معمولا در افرادی ایجاد می‌شود که پیوند عضو انجام داده‌اند و یا تحت درمان هستند.

بیشتر بخوانید: انواع هپاتیت

سخن نهایی

هپاتیت E معمولا عوارض جدی برای بیماران ایجاد نمی‌کند، اما این بیماری ممکن است در خانم‌های باردار و کسانی که به بیماری کبدی مبتلا هستند، با علائم شدیدتری ایجاد شود. از مهم‌ترین عوارض ابتلا به هپاتیت E می‌توان به اختلالات عصبی، آسیب‌های شدید کبدی و نارسایی کبد اشاره کرد. اگر به مشکلات کبدی مبتلا هستید و یا علائم مشکوک هپاتیت E را تجربه می‌کنید، می‌توانید همین حالا با یکی از مشاوره آنلاین دکتر گوارش و یا مشاوره آنلاین دکتر عفونی در درمانکده مشورت کنید و بعد از تشخیص و ارزیابی بیماری، درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

نشانه‌های ابتلا به هپاتیت e از چه زمانی شروع می‌شود؟

پس از ابتلا به ویروس بیشتر افراد 5 تا 6 هفته پس‌ازآن علائم بیماری‌زا مشاهده می‌کنند. جالب است بدانید که دفع این ویروس سریع‌تر از علائم آن شروع می‌شوند و از هفته سوم و چهارم ویروس شروع به دفع شدن از بدن می‌کند.

آیا می‌توان از طریق علائم هپاتیت E این بیماری را شناسایی کرد؟

آمارها نشان می‌دهد که درصد زیادی از افراد  مبتلا به هپاتیت E هیچ علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند و یا در طول این بیماری علائم خفیفی دارند. در این شرایط ممکن است تشخیص بیماری از روی علائم امکان‌پذیر نباشد. در این شرایط انجام آزمایش‌های مختلف می‌تواند به تشخیص بیماری کمک زیادی کند.

آیا بیماری هپاتیت E کشنده است؟

این بیماری معمولا خطر جدی ایجاد نمی‌کند و پس از مدتی بهبود پیدا می‌کند. اما علائم این نوع هپاتیت ممکن است در خانم‌های باردار و افراد بیمار و تحت درمان شدیدتر باشد و موجب بروز عوارض جانبی شدید شود.

منابع: cdc، medicalnewstoday، hopkinsmedicine

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها