کهیر صورت و گردن، دلایل و نکات مهم آن

کهیر صورت و گردن، دلایل و نکات مهم آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کهیر روی صورت، مثل کهیر در دیگر قسمت‌های بدن حاصل یک واکنش آلرژیک است. وقتی به غذایی که خورده‌اید، هوایی که تنفس کرده‌اید یا یک عامل محیطی مثل حضور گل و گیاه حساسیت داشته باشید، بدنتان واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. عامل بیرونی حساسیت‌زا “آلرژرن” است و بدن ما آلرژن‌ها را بیگانه و خطرناک می‌داند و با آن‌ها مبارزه می‌کند. کهیر یکی از نشانه‌های واکنش الرژیک است، به ویژه کهیر روی صورت و گردن.

چرا صورت و گردن دچار کهیر می‌شوند؟

وقتی بدن به یک عامل بیرونی حساسیت دارد، برای مبارزه با آثار حساسیت در خون هیستامین آزاد می‌کند. هیستامین ماده‎ای در بدن است که به حفظ عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و در مواقع ضروری آزاد می‌شود. هیستامین‌های افزایش‌یافته خون، خون موجود در مویرگ‌های زیر سطح پوست را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند خون به مایع میان‌بافتی برسد. در این مواقع است که صورت (که یکی از نازک‌ترین پوست‎ها را در بدن دارد) با بروز لکه‌های قرمز رنگ دچار کهیر می‌شود. گردن هم دقیقا همین‌طور است. کهیرهای روی صورت و گردن می‌توانند حاد یا مزمن باشند. کهیرهای حاد تا شش هفته بعد از بروز علائم اولیه از بین می‌روند اما کهیرهای مزمن می‌توانند تا سال‎ها روی صورت و گردن باقی بمانند.

بیشتر بدانید: کهیر چیست؟ علائم، علت و روش‌های درمان کهیر

کهیر تماسی یا contact hive

اگر صورتتان را با شوینده می‌شویید یا انواع تونرها و لوازم بهداشتی را برای نگهداری از پوستتان استفاده می‌کنید، مراقب حساسیت پوستی باشید (یا لوازمی را بخرید که ضدحساسیت هستند). کهیر تماسی، وقتی به وجود می‌آید که ماده مورد تماس با صورت یا گردنتان حساسیت‎‌زا باشد. کهیرهای تماسی قرمز رنگ هستند و می‌توانند روی پوست خارش یا سوزش ایجاد کنند. همچنین بسیاری از ما در طول روز چندین بار به صورتمان دست می‌زنیم و ممکن است مواد آلوده و حساسیت‌زا را از همین طریق به پوست صورت بزنیم. این موضوع مخصوصا وقتی اهمیت پیدا می‌کند که در شهرهای آلوده، مزرعه‌ها یا کنار حیوانات زندگی کنیم

بیشتر بدانید: مواد غذایی حساسیت‌زا برای کهیر چیست؟

کهیر صورت و گردن یا اگزما؟

کهیر صورت و گردن
کهیر صورت و گردن

از آن جاییکه صورت و گردن دو مورد از نقاط رایج در اگزما هستند، اگر روی این دو نقطه در بدنتان نقاط قرمز خارش‌دار و پوسته پوسته دیدید ممکن است دچار اگزما شده باشید. برای بیماری اگزما یا آتوپیک درماتیت، هنوز دلیل مشخصی شناخته نشده است. افرادی که آسم یا حساسیت پوستی دارند بیشتر دچار این عارضه پوستی می‌شوند، اما لزوما ابتلا به این بیماری‌ها به معنی اگزمای حتمی نیست. اگزما می‌تواند حتی ناشی از حساسیت غذایی باشد.

بیشتر بدانید: کهیر عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

چه زمانی باید نگران کهیرهای صورت یا گردن باشیم؟

کهیرهای صورت و گردن معمولا به درمان خاصی نیاز ندارند و در کمتر از شش هفته از بین می‌روند، حتی اگزما یا آنژیوادم که با تورم همراه هستند در موارد عادی و ملایمشان به درمان پزشکی نیاز ندارند. اگر کهیر روی صورتتان بیشتر از چند هفته باقی ماند بهتر است پیش یک متخصص پوست بروید. اگر بعد از ایجاد کهیر روی صورت، زبان، لب‌ها، دهان یا گلویتان در حال ورم کردن است یا تنفستان دچار مشکل شده، هر چه سریع‌تر به پزشک پوست مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: سیاهی پشت گردن؛ از علت تا درمان

برای جلوگیری از کهیر روی صورت، بهتر است غذاهای حساسیت‎زا را بشناسید و در مصرفشان احتیاط کنید. مواد خوراکی مثل ماهی، صدف، بادام زمینی، انواع آجیل، سویا، گندم، تخم مرغ و شیر می‌توانند بالقوه حساسیت‌زا باشند. علاوه بر این پیش از مصرف طولانی‌مدت هر دارو یا تزریق آن بهتر است تست انجام بدهید تا واکنش حساسیت‌زا در بدنتان ایجاد نشود. پنی‌سلین، آسپرین، ایپوبروفن و داروهای فشار خون برای بسیاری از افراد ایجاد حساسیت می‌کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 149

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

87 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها