تبخال داخل دهان چه علائمی دارد و چگونه به وجود می‌آید؟

تبخال داخل دهان چه علائمی دارد و چگونه به وجود می‌آید؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


تبخال داخل دهان

وقتی ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 به بدن وارد می‌شود، می‌تواند در هر نقطه‎ای تبخال ایجاد کند. هرپس در نواحی تناسلی “تبخال تناسلی” می‌سازد، روی لب و بینی تبخال عادی ایجاد می‏ کند و گاهی به داخل دهان می‌رود. بهترین بستر برای رشد این ویروس، نواحی مخاطی و مرطوب بدن است، داخل دهان هم یکی از مرطوب‌ترین نقاط در هر بدنی است، اگرچه تبخال‏‎های داخل دهان نسبت به تبخال اطراف لب نسبتا نادر است اما می‌تواند فرد را آزار بدهد. در این مطلب با هم از دلایل ایجاد تبخال دهانی و علائم آن می‌خوانیم.

مشاهده بیشتر: دکتر پوست و مو تهران

تبخال دهان ویروسی است

تبخال دهان ویروسی است
تبخال دهان

دهان و صورت، از رایج‏ترین نقاطی هستند که در افراد مختلف میزبان تبخال می‌شوند. اگر به هر دلیلی (از جمله روبوسی با فرد مبتلا، استفاده از وسایل مشترک و…) ویروس هرپس سیمپلکس به بدنمان وارد شود، ممکن است در روزهای اول هیچ علامتی نداشته باشد و بعد از آن توسط اتفاقات دیگری در بدن مثل حساسیت، اضطراب یا یک غذای خاص خودش را نشان بدهد.

تبخال دهان، COLD SORE یا زخم سرد هم نامیده می‌شود. این تبخال‏ ها برجسته و کوچک هستند و پوست را زخم می‎کنند و ممکن است کمی درد یا سوزش هم داشته باشند.  تبخال معمولا یک دوره چند روزه دارد و بعد از آن از بین می‌رود، اما اگر در عرض یکی دو هفته تبخال هنوز داخل دهانتان دیده شد، حتما با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانیم: تبخال چیست؟ علت‌ها، علائم و راه‌های درمان تبخال

تبخال دهان را با آفت اشتباه نگیرید

تبخال دهان را با آفت اشتباه نگیرید

تبخال‌ها بیشتر روی پوست لب یا اطراف دهان به وجود می‌آیند و آفت‎ها داخل دهان و حتی روی لثه. بنابراین خیلی از افراد آفت را با تبخال داخل دهان اشتباه می‏ گیرند. آفت مسری نیست و ارتباطی هم با ویروس هرپس سیمپلکس ندارد اما تبخال به شدت مسری است و با یک بی‌احتیاطی می‌تواند چند نفر را درگیر کند. آفت‎ها معمولا به صورت ناگهانی و بعد از یک زخم یا آسیب دهانی به وجود می‎آیند اما تبخال را از چند ساعت یا چند روز قبل می‌شود به راحتی تشخیص داد. وقتی نقطه‎ای از لب یا دهان شما در حال ایجاد تبخال است، پوست آن ناحیه سوزش و درد دارد و ممکن است کمی حساس‎تر از اطرافش باشد. مرحله بعدی تاول است. این تاول‌ها به تبخال تبدیل می‎شوند و بعد از گذراندن دوره‎ خود به خود از بین می‎روند.

بیشتر بدانیم: علائم تبخال تناسلی در زنان چیست؟

آیا تبخال‌های دهان مسری هستند؟

مثل هر بیماری ویروسی دیگری، تبخال داخل دهان هم واگیردار است. اگر به این نوع تبخال مبتلا شده‎اید، وسایلی که با آن‏‎ها غذا می‏ خورید به ویژه قاشق و چنگال را از بقیه افراد جدا کنید و تا از بین رفتن علائم، با کسی روبوسی نکنید. استفاده از هرگونه وسیله مشترکی (مثلا حوله صورت) می‌تواند خطر ابتلا به این ویروس را داشته باشد پس بهتر است احتیاط کنید. بیشتر تبخال‎ها بعد از تمام شدن رشدشان از بین می‌روند و با کمی مراقبت، حتی جای خودشان را روی صورت باقی نمی‎گذارند اما گاهی اوقات تبخال‏ ها نشانه بیماری‎‏های جدی‏تر یا نوعی ضعف شدید در سیستم ایمنی بدن شما هستند. اگر هر کدام از این علائم را دارید به متخصص پوست مراجعه کنید:

  • تبخال‏های ماندگار، مثلا مواردی که بعد از دو هفته از بین نمی‎روند.
  • تکرر زیاد در تبخال روی نقاط بدن
  • ایجاد علائم شدید بیماری مثل گسترش بی‌دلیل تبخال، تب، بی‌حالی یا ضعف
  • ایجاد ضایعات چشمی

تبخال‏ های عادی معمولا با کمپرس آب یخ یا انواع پماد به راحتی از بین می‏‎روند اما برای تبخال‌های ماندگار ممکن است به درمان‏ های دارویی نیاز داشته باشید. باز هم سوال دارید؟

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 105

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

37 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها