سیاهی گردن

چگونه از سیاهی پشت گردن خلاص شویم؟ بهترین روش درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پوست گردن به دلایل مختلف مستعد تیره شدن است. اگرچه در بیشتر موارد سیاه شدن گردن خطرناک نیست، اما بهتر است برای مشخص شدن علت دقیق بروز آن به پزشک مراجعه کنید. در مقاله امروز مجله پزشکی درمانکده درباره دلایل احتمالی سیاهی پشت گردن صحبت می‌کنیم و راه‌های درمان آن را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

سیاهی پشت گردن چیست؟

سیاهی پشت گردن که به آن «تیرگی گردن» هم می‌گویند، مشکلی است که باعث می‌شود پوست اطراف گردن شما به میزان قابل توجهی از پوست نواحی اطراف تیره‌تر باشد.

گردنی که پشت آن سیاه شده است
سیاهی پشت گردن باعث می‌شود پوست گردن از نواحی اطراف تیره‌تر دیده شود.

علائم سیاهی پشت گردن

علامت اصلی سیاهی گردن، تیره شدن پوست است. در بعضی موارد، تیرگی ممکن است سایر نواحی بدن، معمولا زیر بغل را هم تحت تاثیر قرار دهد. علائم دیگری که ممکن است همراه با تیرگی گردن مشاهده شوند عبارتند از:

  • ضخیم شدن پوست
  • پوستی که هنگام لمس مخملی به نظر می‌رسد
  • خارش

زمان مراجعه به پزشک

اگر تیرگی پوست گردن به طور ناگهانی ظاهر شد با پزشک مشورت کنید، چون می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد.

بیشتر بدانیم: علت کهیر صورت و گردن چیست؟ چگونه درمانش کنیم؟

دلایل تیرگی گردن

سیاهی پشت گردن دلایل مختلفی دارد، از جمله:

1. آکانتوز نیگریکانس

آکانتوز نیگریکانس (AN) حالتی است که در آن پوست تیره و ضخیم می‌شود و ممکن است مخملی به نظر برسد. این عارضه می‌تواند روی گردن و سایر نقاط بدن ظاهر شود. احتمال بروز آکانتوز نیگریکانس در مردان، زنان و کودکان وجود دارد، اما در افرادی که پوست تیره دارند شایع‌تر است.

آکانتوز نیگریکانس به تنهایی مسری نیست و خطری برای سلامتی ندارد، بلکه اغلب به سطح انسولین فرد مربوط می‌شود و معمولا در افراد مبتلا به پیش‌دیابت یا دیابت دیده می‌شود. کودکان مبتلا به آکانتوز نیگریکانس در معرض خطر دیابت نوع 2 هستند.

سایر مشکلات جدی‌ زمینه‌ای که می‌توانند به آکانتوز نیگریکانس منجر شوند عبارتند از: بیماری کوشینگ، سرطان معده یا کبد، اختلالات هورمونی و چاقی. به‌علاوه، آکانتوز نیگریکانس ممکن است توسط داروها و مکمل‌های مختلف از جمله نیاسین (ویتامین B3)، قرص‌های ضدبارداری، پردنیزون و سایر کورتیکواستروئیدها ایجاد شود. که برای بررسی دقیق‌تر علت آن باید به دکتر داخلی مراجعه شود. همچنبن می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با بهترین دکتر داخلی به صورت آنلاین ویزیت شوید.

سیاهی پشت گردن ممکن است در اثر مصرف بعضی از داروها اتفاق بیفتد، از جمله:

2. داروها

  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • فنی توئین
  • داروهای ضدمالاریا
  • آمیودارون
  • داروهای ضدروان‌پریشی
  • تتراسایکلین

تغییر رنگ می‌تواند در هر نقطه از بدن از جمله گردن دیده شود و از قهوه‌ای تیره تا آبی-مشکی متغیر باشد. معمولا تیرگی پوست پس از قطع داروی ایجادکننده آن برطرف می‌شود، با این حال گاهی اوقت تغییر رنگ طولانی‌مدت یا حتی دائمی است. در این موارد، لیزر درمانی ممکن است بتواند آن را از بین ببرد.

زنی که در یک دست یک لیوان آب و در دست دیگر یک کپسول دارد
بعضی از داروها مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای ضدروان‌پریشی باعث تیرگی پوست گردن می‌شوند.

3. درماتیت نگلکتا

درماتیت نگلکتا یا درماتیت غفلت یک بیماری پوستی است که در آن رنگ پوست فرد به این دلیل که به درستی شسته نشده است تغییر می‌کند. این اتفاق به خاطر عدم رعایت بهداشت و پس از تجمع عرق، باکتری، سبوم و سایر مواد رخ می‌دهد. درماتیت نگلکتا یک عارضه نادر است که به راحتی با صابون، آب یا الکل برطرف می‌شود و با رعایت بهداشت شخصی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

4. دیسکراتوز مادرزادی

دیسکراتوز مادرزادی که به عنوان سندرم زینسر-انگمن-کول هم شناخته می‌شود، یکی از دلایل سیاهی پشت گردن است. در افراد مبتلا به این عارضه ممکن است گردن کثیف به نظر برسد. دیسکراتوز مادرزادی علاوه بر لکه‌های تیره روی گردن، می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید در داخل دهان و کم پشت شدن مژه‌ها شود.

بیشتر بدانیم: خال سیاه روی پوست نشانه چیست؟

5. اریتم دیسکرومیکوم پرستانس

اریتم دیسکرومیکوم پرستانس یا درماتوز خاکستری باعث ایجاد لکه‌های پوستی به رنگ آبی تیره یا سیاه روی گردن و بازوها می‌شود. علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است لکه‌ها روی بالاتنه ظاهر شوند. این مشکل خوش‌خیم است و با هیچ بیماری خاصی مرتبط نیست.

6. لیکن پلان پیگمانتوزوس

لیکن پلان پیگمنتوزوس (LPP) یک بیماری التهابی است که باعث ایجاد اسکار در مناطقی از بدن می‌شود. علائم LPP شامل لکه‌های خاکستری-قهوه‌ای تا سیاه در صورت و گردن است. لکه‌ها خارش ندارند.

7. تینه‌آ ورسیکالر

تینه‌آ ورسیکالر یک بیماری پوستی است که در اثر عفونت قارچی ایجاد می‌شود. اگرچه این مخمر به طور طبیعی روی پوست وجود دارد، اما مقدار زیاد آن یا رشد بیش از حد آن می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره روی گردن، پشت، سینه و بازوها شود. این لکه‌های پوستی ممکن است دچار خارش شوند و به‌ ویژه هنگام مواجهه با نور خورشید تیره‌تر به نظر برسند.

تشخیص علت سیاهی پشت گردن

پزشک علت تیرگی گردن را با معاینه بدنی و بررسی سابقه پزشکی و سبک زندگی بیمار (مثل میزان مواجهه با نور خورشید) تشخیص می‌دهد. گاهی اوقات هم از روش‌های زیر برای تعیین علت زمینه‌ای آن استفاد می‌کند:

  • آزمایش خون: ممکن است پزشک آزمایش خون را برای اندازه‌گیری قند خون و بررسی سطح هورمون‌ها توصیه کند.
  • بررسی نمونه پوست: در بعضی موارد، برای تعیین وجود سلول‌های قارچی از پوست نمونه‌برداری می‌شود.
پزشک مردی که در حال صحبت با یک بیمار زن است
پزشک علت سیاهی پشت گردن را با معاینه بدنی، بررسی سابقه پزشکی بیمار، آزمایش خون و نمونه‌برداری مشخص می‌کند.

راه های درمان سیاهی پشت گردن

درمان بیماری زمینه‌ای که باعث تیرگی گردن شده است، برای رفع آن ضروری است، برای مثال:

  • آکانتوز نیگریکانس: معمولا کرم‌ها و اسکراب‌های روشن‌کننده پوست که قول کاهش تیرگی پوست مرتبط با آکانتوز نیگریکانس را می‌دهند، بی‌اثر هستند. با توجه به علت زمینه‌ای بروز این مشکل، راهکارهایی مثل کنترل قند خون و کاهش وزن می‌توانند به رفع آن کمک کنند.
  • درماتیت نگلکتا: در مواردی که سیاهی پشت گردن از عدم رعایت بهداشت ناشی می‌شود، شستشو با آب و صابون می‌تواند آن را کاهش دهد.
  • تینه‌آ ورسیکالر: معمولا پزشک عفونت‌های قارچی را با پمادهای ضدقارچ درمان می‌کند. در موارد شدید ممکن است به داروهای ضدقارچ خوراکی نیاز باشد.

حتی اگر بیماری زمینه‌ای درمان شود، ممکن است تغییر رنگ پوست طولانی‌مدت یا دائمی باشد. گزینه‌های زیادی برای بازگشت پوست به رنگ اولیه وجود دارد که می‌توانید در مورد آن‌ها با پزشک مشورت کنید، از جمله:

  • اگزفولیشن یا برداشت سلول‌های مرده پوست
  • پیلینگ شیمیایی
  • داروها شامل سالیسیلیک اسید، رتین-A و آلفا هیدروکسی اسیدها و همچنین داروهای ضدآکنه خوراکی
  • میکرودرم ابریژن
  • لیزر درمانی

بیشتر بدانیم: بیماری پروانه ای چیست؟

درمان‌های خانگی برای رفع سیاهی پشت گردن

گاهی اوقات، با استفاده از مواد زیر می‌توان تیرگی پوست گردن را برطرف کرد:

1. سرکه سیب

سرکه سیب به تعادل pH پوست کمک می‌کند. مالیک اسید موجود در سرکه سیب باعث حذف سلول‌های مرده پوست می‌شود و به پوست شما درخشندگی طبیعی می‌بخشد. برای استفاده از سرکه سیب، باید دو قاشق غذاخوری از آن را با چهار غذاخوری آب ترکیب کنید و با پنبه روی گردن بمالید. اجازه دهید سرکه 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب بشویید. برای کسب بهترین نتیجه، این کار را هر روز انجام دهید.

توجه داشته باشید که سرکه سیب می‌تواند پوست شما را خشک کند، بنابراین بعد از استفاده از آن باید مرطوب‌کننده بزنید.

یک بطری سرکه سیب که پشت آن چند عدد سیب وجود دارد
سرکه سیب سلول‌های مرده پوست را حذف و رنگ آن را روشن‌تر می‌کند.

2. جوش شیرین

جوش شیرین برای خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست عالی است. مقداری آب و 2 تا سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست گردن بمالید. به محض اینکه جوش شیرین خشک شد، آن را با آب بشویید. می‌توانید این کار را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

پس از استفاده از جوش شرین هم باید حتما مرطوب‌کننده بزنید.

3. آب سیب‌زمینی

سیب‌زمینی پوست را روشن می‌کند و باعث از بین رفتن لکه‌های تیره می‌شود. یک عدد سیب‌زمینی کوچک را رنده کرده و آب آن را بگیرید. این مخلوط را روی پوست بمالید و پس از خشک شدن، آن را با آب بشویید. این کار را یک یا 2 بار در روز تکرار کنید.

4. روغن بادام

روغن بادام به دلیل داشتن ویتامین E رنگ پوست را بهبود می‌بخشد و به جوان‌سازی آن کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن بادام را با روغن درخت چای یا روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست گردن ماساژ دهید.

5. ماسک آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا حاوی آلوئین است که می‌تواند باعث روشن شدن پوست شود. یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید و روی پوست بمالید. اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

پیش‌گیری از سیاهی پشت گردن

اگر تیرگی گردن با چاقی مرتبط باشد، کاهش وزن برای پیش‌گیری از تشدید آن ضروری است. برای اینکه وزن‌تان را کاهش دهید:

  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده را با غذاهای سبوس‌دار جایگزین کنید.
  • از غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • مصرف میان وعده‌های شیرین و پرچرب مانند شیرینی، بیسکوئیت و چیپس را کاهش دهید.
  • به جای شیر پرچرب، از شیر کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.
  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
فردی که روی ترازو ایستاده است و ترازو عدد 80 کیلو را نشان می‌دهد
پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کنترل استرس باعث کاهش وزن می‌شود و از تیرگی پوست گردن در اثر چاقی جلوگیری می‌کند.

سایر راهکارهایی که برای پیش‌گیری از سیاهی پشت گردن توصیه می‌شوند، به علت بروز آن بستگی دارند. برای مثال، در بیماران دیابتی کنترل قند خون از بدتر شدن این عارضه جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانیم: چه چیزی باعث تبخال میشود؟ بهترین روش درمان

سوالات متداول

علت تیرگی گردن چیست؟

چاقی، دیابت، سرطان، اختلالات هورمونی و بیماری‌های پوستی از مهم‌ترین دلایل تیرگی پوست گردن هستند.

چگونه می‌توان تیرگی پوست گردن را درمان کرد؟

غالبا وقتی بیماری زمینه‌‌ای درمان می‌شود، سیاهی پشت گردن هم از بین می‌رود. اگر تغییر رنگ پوست دائمی بود، می‌توان از پیلینگ، میکرودرم ابریژن، لیزر و روش‌های ‌خانگی برای رفع آن کمک گرفت.

کدام راهکار‌های خانگی سیاهی پشت گردن را از بین می‌برند؟

سرکه سیب، جوش شیرین، آب سیب‌زمینی، روغن بادام و ژل آلوئه‌ورا می‌توانند پوست گردن را روشن‌تر ‌کنند.

کلام پایانی

سیاهی پشت گردن به خودی خود مسری یا خطرناک نیست، اما می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد. بنابراین، باید برای مشخص شدن علت بروز آن به پزشک مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین متخصص پوست و مو می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. علاوه بر تعیین وقت حضوری، درمانکده امکان مشاوره آنلاین و تلفنی را برای شما فراهم کرده است.

برای مشاوره با بهترین دکتر پوست آنلاین کلیک کنید.

منابع: healthline, skinkraft, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها