واکسن جانسون اند جانسون

با واکسن جانسون اند جانسون آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


واکسن جانسون اند جانسون (J&J) توسط شرکت یانسن واکسینس در هلند و شرکت بلژیکی جانسن فارماسیوتیکا که زیر مجموعه شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون است، به منظور مقابله با همه‌گیری کرونا ارائه شده است.

همانگونه که می‌دانید اکنون نزدیک دو سال است که جهان درگیر ویروسی فراگیر با نام کووید-19 شده است. از این رو همه کشورهای جهان در تلاش برای پیدا کردن راهی برای کنترل این اپیدمی هستند.

با توجه به تجربه تاریخی به دست آمده از همه‌گیری‌های جهانی گذشته، این گونه به نظر می‌رسد که تنها راه مقابله با این اپیدمی نیز واکسیناسیون خواهد بود.

بنابراین پزشکان و دانشمندان سرتاسر جهان در تلاش برای یافتن بهترین و ایمن‌ترین راه مقابله با این ویروس مهلک هستند. در این میان واکسن جانسون اند جانسون نیز عملکرد مناسبی در برابر مقابله با ویروس کرونا داشته است.

در ادامه این مطلب از درمانکده قصد داریم شما را با جزئیات مربوط به واکسن جانسون اند جانسون آشنا کنیم. در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در ساخت واکسن جانسون اند جانسون از چه تکنولوژی استفاده شده است؟

در ساخت واکسن جانسون اند جانسون نیز از تکنولوژی مشابه با واکسن آسترازنکا استفاده شده است. تکنولوژی ساخت واکسن آسترازنکا نیز برخلاف واکسن سینوفارم به روش سنتی نیست. یعنی این واکسن حاوی هیچ ویروس زنده‌ای نیست. بنابراین نمی‌تواند افراد را بیمار کند.

در ساخت واکسن جانسون اند جانسون در حقیقت از بخشی از پروتئین ویروس استفاده شده است. بنابراین می‌تواند ایمنی قابل قبولی را در افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند ایجاد کند.

واکسن جانسون اند جانسون
در ساخت واکسن جانسون اند جانسون در حقیقت از بخشی از پروتئین ویروس استفاده شده است. بنابراین می‌تواند ایمنی قابل قبولی را در افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند ایجاد کند.

واکسن جانسون اند جانسون در بدن به چه شکلی عمل می‌کند؟

دو هفته پس از تزریق واکسن تک دوزی جانسون اند جانسون ایمنی مورد نیاز در بدن برای مقابله با ویروس کرونا ایجاد می‌شود.

نکته جالب توجهی که در زمینه واکسن جانسون اند جانسون وجود دارد این است که میزان کارایی آن دقیقا مشابه با واکسن مدرنا است. تنها تفاوت آن نیز در  این است که تنها در یک دوز تزریق می‌شود.

دمای مورد نیاز برای نگهداری این واکسن ۲ الی ۸ درجه سانتی‌گراد است و با توجه به محددیت سنی این واکسن، تنها افراد بالای ۱۸ سال مجاز به تزریق آن هستند.

آیا واکسن جانسون اند جانسون مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است؟

این واکسن در ابتدا مجوزهای لازم را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده بود. اما پس از مطالعات بالینی سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داد که واکسن کرونای شرکت داروسازی آمریکایی جانسون اند جانسون ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری عصبی نادر را افزایش دهد.

این بیماری نادر عصبی سندرم گیلن ـ باره (Guillain-Barré) نام دارد و ناشی از یک اختلال خود ایمنی در بدن است است که سیستم عصبی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

درصد بسیار کمی از افراد نیز پس از تزریق واکسن جانسون اند جانسون دچار علائمی از نوعی بیماری فلجی شده‌اند. این بیماری عصبی معمولا منجر به  ضعف عضلانی و در نهایت فلج شدن فرد می‌شود.

البته اکثر بیمارانی که این علائم را از خود بروز می‌دهند، سلامت خود را دوباره به دست آورده و بهبود می‌یابند.

از طرفی نیز در آوریل سال ۲۰۲۱ بروز موارد نادری از لختگی خون‌ در زنان جوان واکسینه‌شده با این واکسن، منجر به متوقف کردن تزریق این محصول شرکت دارویی آمریکایی «جانسون اند جانسون» شده بود.

اما در حالت کلی طبق اطلاعات به دست آمده مزایای تزریق این واکسن به مراتب بیش‌تر از عوارض آن است.

تزریق واکسن جانسون اند جانسون چگونه انجام می‌شود؟

در یک بازه زمانی مشخص و در برخی از کشورهای جهان، به دلیل تک دوزی بودن و شرایط آسان نگهداری از به شدت از واکسن جانسون اند جانسون استقبال شد.

اما مطالعات انجام شده در خصوص سویه‌های مختلف بیماری کرونا از جمله سویه دلتا نشان می‌دهد که تزریق دوز دوم این واکسن نیز مانند سایر واکسن‌ها الزامی است.

چه افرادی نباید واکسن جانسون اند جانسون تزریق کنند؟

منع استفاده از واکسن جانسون اند جانسون تنها شامل چند گروه محدود است. در ادامه موارد منع تزریق این واکسن را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • زنان باردار و شیرده
    این گروه قبل از تزریق واکسن حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • داشتن سابقه آلرژیک به مواد تشکیل دهنده این واکسن
    در صورت داشتن سابقه آلرژیکی خاص به واکسن‌های مختلف یا مواد تشکیل دهنده این واکسن باید قبل از تزریق با پزشک مشورت کنید.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص با عوارض حاد
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی با تب بالا
  • ابتلا به بیماری کووید – 19 در یک ماه اخیر
واکسن جانسون اند جانسون
تک دوزی بودن این واکسن منجر به استقبال بسیاری از کشورهای جهان از این واکسن شده بود.

واکسن جانسون اند جانسون چه مزایایی دارد؟

راحتی انتقال و نگهداری واکسن جانسون اند جانسون یکی از مهم‌ترین مزایای آن است. این واکسن به دمای پایینی برای نگهداری نیاز ندارد. بنابراین حمل‌ونقل آن به کشورهای مختلف بسیار ساده خواهد بود.

از طرفی نیز تک دوزی بودن این واکسن منجر به استقبال بسیاری از کشورهای جهان از این واکسن شده بود.

البته مطالعات تکمیلی نشان دهنده این موضوع است که برای دستیابی به ایمنی مورد انتظار لازم است که دوز افراد دوز دومی از این واکسن را دریافت کنند. البته ناگفته نماند که امکان دریافت واکسن فایزر یا مدرنا نیز به عنوان دوز دوم این واکسن وجود دارد.

میزان ایمنی ایجاد شده در بدن توسط واکسن جانسون اند جانسون

طبق اطلاعات به دست آمده پس از تزریق یک دوز از واکسن جانسون اند جانسون، در بدن فرد حدود ۶۶ درصد ایمنی در برابر ابتلا به کووید ۱۹ ایجاد می‌شود. این در حالی است که تزریق کامل واکسن تاثیری ۸۵ درصدی در برابر ابتلا به کرونای شدید ایجاد می‌کند.

میزان اثربخشی تزریق دو دوز کامل از این واکسن نیز در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری کرونا نیز بسیار قابل توجه است.

مشاهده بیشتر : متخصص عفونی خوب

واکسن جانسون اند جانسون چه عوارضی دارد؟

واکسن جانسون اند جانسون نیز مانند بسیاری دیگر از واکسن‌ها با عوارضی همراه است. بنابراین بهتر است قبل از تزریق این واکسن در مورد عوارض ناشی از آن اطلاعاتی را به دست آورید.

آیا بلافاصله بعد از تزریق واکسن جانسون اند جانسون در برابر ویروس کرونا مقاوم می‌شویم؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بلافاصله پس از تزریق واکسن بدنشان ایمنی لازم در برابر بیماری‌ها را کسب می‌کند. اما این تفکر کاملا اشتباه است.

در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن بدن فرد دو هفته پس از دریافت این واکسن، ایمنی لازم برای مقابله با ویروس کرونا را به دست می‌آورد.

البته این موضوع به معنی عدم نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست. چرا که سویه دلتای ویروس کرونا همه افراد اعم از افراد واکسینه شده و واکسینه نشده را درگیر خود می‌کند. بنابراین حتی پس از دریافت هر دو دوز واکسن نیز لازم است که پروتکل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک و عدم حضور در مکان‌های پرجمعیت باید رعایت شود.

واکسن جانسون اند جانسون
بدن فرد دو هفته پس از دریافت این واکسن، ایمنی لازم برای مقابله با ویروس کرونا را به دست می‌آورد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب نکاتی را در خصوص واکسن جانسون اند جانسون که برای مقابله با اپیدمی کرونا طراحی شده است را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. آگاهی از این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی در مورد واکسیناسیون کرونا بگیرید.

از آنجایی که نقدهای بسیاری بر واکسن جانسون اند جانسون وارد است، بنابراین آشنایی کامل با این واکسن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد واکسن جانسون اند جانسون ویروس کرونا می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره فوری درمانکده با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالات شما عزیزان در مورد این واکسن پاسخ خواهند داد.

[sibwp_form id=4]

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها