بهترین دارو برای یبوست چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یبوست یکی از ناگوارترین عارضه‌های گوارشی است که حداقل یک‌ بار در طول زندگی آن را تجربه خواهید کرد. هنگامی که خودتان یا فرزندتان به یبوست مبتلا می‌شوید اولین چیزی که ذهن شما را درگیر می‌کند، استفاده از قرص ضد یبوست فوری برای رهایی هر چه سریع‌تر از شر این بیماری است. داروهای زیادی برای تسکین یبوست مزمن وجود دارد. برخی از آن‌ها را بدون نسخه می‌توان تهیه کرد و برخی دیگر تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند. در ادامه این مقاله از مجله پزشکی درمانکده، به معرفی بهترین دارو برای یبوست خواهیم پرداخت.

بهترین دارو برای یبوست بزرگسالان

معمولا اولین سوالی که ذهن افراد مبتلا به یبوست را به خود مشغول می‌کند، این است که کدام قرص برای یبوست خوب است؟ برای درمان یبوست، پزشک ابتدا شرح حال کاملی از شما می‌گیرد تا دلیل اصلی ابتلا را پیدا کند. سپس با توجه به علت بروز یبوست، درمان را شروع می‌کند.

ملین‌ها از متداول‌ترین داروهایی هستند که  برای درمان یبوست تجویز می‌شوند. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه قرص ضد یبوست یا تکمیل‌نکردن دوره درمانی، مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت. برای مثال مصرف بیش از اندازه ملین‌ها و دارو برای یبوست می‌تواند تعادل الکترولیت‌های بدن شامل کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلرید را به هم بزند.

برای کسب راهنمایی بیشتر پیشنهاد ما به شما گرفتن ارتباط با متخصص گوارش آنلاین در سایت درمانکده است.

بیشتر بدانید: قرص متوکلوپرامید چیست؟

داروهای بدون نسخه برای یبوست

داروهای بدون نسخه (OTC) در درمان یبوست شامل موارد زیر است:

مکمل‌های فیبر

مکمل فیبری با جذب آب، مدفوع را حجیم کرده و دفع آن را آسان‌تر می‌کنند. مصرف این مکمل‌ها در برخی افراد باعث نفخ و درد در شکم می‌شود. مکمل‌های فیبر رایج در درمان یبوست عبارت‌اند از:

  • کلسیم پلی‌کربوفیل (FiberCon)
  • فیبر متیل سلولز (Citrucel)
  • پسیلیوم (Konsyl، Metamucil)
  • دکسترین گندم (Benefiber)

Widget not in any sidebars

مکمل‌های اسمزی

باید گفت که مکمل‌های اسمزی با کمک به جذب آب در روده بزرگ باعث نرم‌ترشدن مدفوع می‌شوند. مصرف این مکمل‌ها ممکن است باعث اسهال و حالت تهوع شود. اگر سن‌تان بالا است یا نارسایی قلبی و کلیوی دارید، این داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید. مکمل‌های اسمزی شامل موارد زیر هستند:

  • سیترات منیزیم
  • هیدروکسید منیزیم  (Milk of Magnesia)
  • لاکتیتول (Pizensy)
  • پلی‌اتیلن گلیکول (Miralax)

بیشتر بخوانید: یبوست چیست؟ از علت تا درمان

ملین‌های محرک

اگر یبوست شدید دارید و سایر داروها به درمان شما کمک نکرده‌اند، می‌توانید ملین‌های محرک را امتحان کنید. این داروها روده را منقبض کرده و به حرکت بهتر مدفوع کمک می‌کنند. از رایج‌ترین ملین‌های محرک می‌توان به بیزاکودیل (Correctol, Ducodyl, Dulcolax) و سنوسایدها (Senexon, Senokot) اشاره کرد.

داروهای نرم‌کننده مدفوع

داروهای نرم‌کننده مدفوع با جذب آب مدفوع باعث تسهیل حرکت آن در روده‌ها می‌شوند. مصرف این داروها به خصوص بعد از جراحی برای اجتناب از زور زدن هنگام دفع مدفوع توصیه می‌شود. سدیم دوکوزات (Colace) یکی از مواردی است که می‌توانید به راحتی آن را از داروخانه تهیه کنید.

شیاف

شیاف مستقیما وارد رکتوم شده و با اعمال فشار به روده، باعث تحرک سریع‌تر آن می‌شود. در واقع شیاف گلیسیرین و بیزاکودیل (Dulcolax) جزو این دسته از داروهای ضد یبوست هستند.

داروی بیزاکودیل برای یبوست
شیاف بیزاکودیل از بهترین داروها برای درمان یبوست است.

تنقیه

در تنقیه، مایع ملین‌کننده مستقیما وارد رکتوم می‌شود. تنقیه هم با آب ساده و هم روغن‌های معدنی و بیزاکودیل به درمان یبوست کمک می‌کند.

داروهای با نسخه در درمان یبوست

اگر داروهای بدون نسخه در درمان یبوست شما موثر نبودند، انواع داروهای تجویزی وجود دارند که یبوست را درمان می‌کنند. از بهترین دارو برای یبوست که تهیه آن‌ها تنها با نسخه پزشک امکان‌پذیر است می‌توان موارد زیر را نام برد:

لاکتولوز 

لاکتولوز (Cephulac,Constulose, Duphalac, Enulose, Kristalose) یکی از موثرترین داروها در درمان یبوست است. مصرف داروی لاکتولوز برای درمان یبوست عوارضی چون اسهال، نفخ شکمی، گرفتگی معده و افزایش گازهای شکمی را به همراه خواهد داشت.

کپسول لیناکلوتید

کپسول لیناکلوتید برای درمان یبوست روزی یک مرتبه باید مصرف شود. مصرف این دارو با جذب آب از روده، باعث دفع راحت‌تر و افزایش دفعات دفع می‌شود. مصرف کپسول لیناکلوتید ممکن است با عوارضی چون اسهال همراه باشد. این دارو برای درمان یبوست مزمن ایدیوپاتیک (CIC) و سندرم روده تحریک‌پذیر همراه با یبوست (IBS-C) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: یبوست مزمن چیست؟ راه های درمان آن چگونه است؟

لوبیپروستون

لوبیپروستون (Amitiza) معمولا در یبوست مزمن و یبوست ناشی از مصرف داروهای مسکن تجویز می‌شود. این دارو همچنین بهترین گزینه درمانی برای سندرم روده تحریک‌پذیر همراه با یبوست (IBS-C) در زنان است. حالت تهوع، گرفتگی معده، سردرد، اسهال و حالت تهوع از عوارض شایع مصرف این دارو است.

پلکاناتید

قرص پلکاناتید (Trulance) بهترین قرص برای یبوست است که تنها یک بار در روز باید مصرف شود. اسهال از شایع‌ترین عوارضی است که مصرف این قرص به همراه دارد.

پلی‌اتیلن گلیکول (PEG) (Golytely, Nulytely)

پلی‌اتیلن گلیکول به شکل پودر بوده و با آب مصرف می‌شود. استفراغ خونی، تپش قلب، تنگی نفس، اسهال، نفخ و گرفتگی عضلات شکم از عوارض احتمالی این دارو هستند.

پروکالوپراید

قرص پروکالوپراید (Motegrity) یکی دیگر از انواع بهترین دارو برای یبوست به شمار می‌رود. این قرص را باید یک مرتبه در روز مصرف کنید. مصرف قرص پروکالوپراید ممکن است عوارضی چون سرگیجه، تغییرات خلق‌وخو، سردرد، درد شکم، حالت تهوع و نفخ به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان فوری یبوست کودکان؛ بهترین راهکار خانگی و دارویی برای یبوست

آیا درمان یبوست در خانه امکان‌پذیر است؟

یبوست در مراحل اولیه با روش‌های خانگی و داروهای گیاهی رفع می‌شود. استفاده منظم و کافی از فیبر و ویتامین‌ها، به درمان یبوست کمک خواهد کرد. همچنین با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانید یبوست خود را در خانه درمان کنید:

  • نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز
  • افزایش میزان فیبر و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه
  • مصرف مایعات و دمنوش‌های گیاهی
  • مصرف آلو، انجیر و خاکشیر
  • مصرف جوانه چیا
  • مصرف تخم کتان
  • استفاده از آبمیوه آلوئه‌ورا
  • مصرف پوست اسپرزه
  • استفاده کمتر از گوشت قرمز
  • استفاده بیشتر از غذاهای آبکی مثل انواع سوپ، نودل و آش
اینفوگرافی درمان خانگی یبوست
برای درمان یبوست در خانه، باید حداقل روزی ۸ لیوان آب بخورید.

دارو برای یبوست کودکان و نوزادان

یبوست به دلیل تغذیه نادرست یا امتناع از رفتن به دستشویی در کودکان و حتی نوزادان ایجاد می‌شود. برای مثال در نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند، بروز یبوست یک عارضه شایع است. مصرف دارو برای یبوست نوزاد و کودک، باید حتما زیر نظر پزشک متخصص کودکان انجام شود. پزشک کودکان ممکن است یکی از داروهای زیر را برای درمان یبوست کودک‌تان تجویز کند:

  • لاکتولوز (lactulose)
  • شیاف گلیسیرین (Glycerin Suppositories)
  • لوبیپروستون (Lubiprostone)
  • پوسته پسیلیوم (Psyllium Husk)
  • سدیم دوکوزات (Docusate Sodium)
  • پودر پیدرولاکس (Pidrolax)

بیشتر بخوانید: درمان یبوست چیست؟ روش‌های خانگی و طب سنتی

مصرف دارو برای یبوست در بارداری

تقریبا از هر چهار زن باردار، یکی از آن‌ها یبوست بارداری را تجربه می‌کند. یبوست در بارداری به دلیل رشد جنین و محدودیت حرکات روده، مصرف ناکافی سبزیجات، مکمل‌های دارویی بارداری و تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود و با پیشرفت بارداری از بین می‌رود. در دوران بارداری توصیه می‌شود تا حد امکان به جای مصرف دارو با روش‌هایی چون اصلاح تغذیه، مصرف ملین‌های گیاهی و نوشیدن آب زیاد یبوست درمان شود. با این حال مصرف داروهای ملین زیر در دوران بارداری، به درمان یبوست کمک کرده و سلامت کودک را تهدید نمی‌کند:

  • ملین‌های اسمزی مثل هیدروکسید منیزیم و پلی‌اتیلن گلیکول
  • ملین روان‌کننده مثل شیاف گلیسیرین
  • ملین حجم‌دهنده مثل پلی‌کربوفیل و پودر پسیلیوم

این داروها حتما باید با نظر و تجویز پزشک مصرف شوند و از مصرف خودسرانه آن‌ها اکیدا بپرهیزید. همچنین در طب سنتی، با استفاده از موارد زیر می‌توان یبوست بارداری را درمان کرد:

  • انجیر
  • خاکشیر
  • روغن زیتون
  • روغن کرچک
  • بذر کتان
  • برگ سنا
  • زرشک

بیشتر بخوانید: یبوست بعد از زایمان چقدر طول میکشه؟ چطوری درمان میشه؟

آلت: دارو برای یبوست گیاهی
روغن زیتون ملین بوده و مصرف آن در درمان یبوست بارداری موثر است.

سخن پایانی دارو برای یبوست

اصلاح رژیم غذایی، مصرف آب کافی، ورزش و تحرک اولین اقداماتی هستند که به درمان یبوست کمک می‌کنند. اما در مورد یبوست مزمن و حاد، مراجعه به دکتر گوارش و مصرف دارو الزامی است. یبوست مزمن و طولانی‌مدت، عوارض خطرناکی برای سلامتی و سیستم گوارشی به همراه دارد. شما می‌توانید سوالات خود درباره بهترین داروهای درمان یبوست را مستقیما از پزشکان درمانکده بپرسید. همچنین می‌توانید نوبت معاینه آنلاین یبوست با بهترین پزشکان را از طریق درمانکده دریافت کنید.

سوالات متداول

کدام دارو برای یبوست خوب است؟

پاسخ این سوال بستگی به شدت بیماری یبوست و تجویز پزشک دارد. برای اطلاع از بهترین دارو برای یبوست، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا درمان یبوست در خانه امکان‌پذیر است؟

یبوست خفیف و حتی مزمن را می‌توان با مصرف آب کافی، اصلاح رژیم غذایی و مصرف دارو برای یبوست گیاهی در خانه درمان کرد.

برای درمان یبوست به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای درمان یبوست مزمن، لازم است به پزشک متخصص بیماری‌های گوارشی مراجعه کنید.

منابع: webmd | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 23

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها