شکستگی بینی

شکستگی بینی چیست؟+ علائم شکستگی بینی و راه‌های درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شکستگی بینی اغلب در ناحیه پل بینی اتفاق می‌افتد. ضربه و تصادف از اصلی‌ترین دلایل آن هستند. مهمترین علائم شکستگی بینی درد و خونریزی است. برای تشخیص آن از معاینه فیزیکی و عکس رادیولوژی استفاده می‌شود. در مواردی که آسیب شدید است پزشک گوش و حلق و بینی احتمالا جراحی‌های باز یا بسته را تجویز می‌کند. در موارد خفیف، جااندازی بسته یا باز استخوان شکسته بینی در مطب پزشک انجام خواهد شد. به خواندن این مقاله از مجله درمانکده ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری از علائم شکستگی بینی، عوارض و شیوه‌های درمان آن را بدست آورید.

شکستگی بینی چیست؟
ضربه و تصادف باعث آسیب پل بینی می‌شود.

انواع شکستگی بینی

شکستگی قدامی بینی

در این حالت ضربه از سمت بالا به بینی و صورت وارد شده است و پل بینی دچار آسیب و فرورفتگی می‌شود.

شکستگی کناری بینی

در این حالت ضربه به یک طرف بینی وارد می‌شود، به همین دلیل یک طرف بینی فرو رفته و طرف دیگر برآمده می‌شود. این نوع شکستگی بینی بسیار شایع است.

بیشتر بدانیم: حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا

علائم شکستگی بینی در اثر ضربه چیست؟

  • متورم بینی و اطراف آن
  • حساسیت بینی به لمس
  • خونریزی از بینی
  • ترک‌خوردگی، بدشکلی و چرخش بینی
  • انحراف تیغه بینی
  • مشکلات تنفسی
  • ترشح مخاط از بینی
  • انسداد در یک یا هر دو مجرای بینی

دلایل شکستگی بینی چیست؟

به طور کلی هرگونه ضربه باعث شکستگی بینی می‌شود. این ضربه می‌تواند به دلیل تصادف، دعوا و درگیری، ورزش، افتادن و … باشد.

بیشتر بدانیم: سینوزیت قارچی؛ انواع، علائم، دلایل و راه‌کارهای درمانی

علائم شکستگی بینی
خونریزی، تورم و حساسیت به لمس از مهمترین علائم بینی شکسته هستند.

عوارض شکستگی بینی چیست؟

انحراف تیغه بینی

در این حالت تیغه میانی بینی به سمت راست یا چپ منحرف خواهد شد؛ یعنی یک از مجراها باریک‌تر از دیگری می‌شود. در موارد جزیی این عارضه با دارو درمان خواهد شد اما اگر انحراف تیغه زیاد باشد، عمل جراحی بینی بهترین روش درمان است.

بیشتر بدانیم: سرطان دهان؛ علل، علائم، انواع و درمان سرطان کام

شکستگی بینی و تنگی نفس

با انحراف تیغه بینی و گشاد شدن یکی از حفره‌ها نسبت به دیگری، هوا به درستی در ساختار بینی جریان نخواهد داشت، به همین دلیل بسیاری از بیماران از تنگی نفس نیز رنج می‌برند.

جمع شدن خون یا هماتوم سپتوم بینی

در این حالت ضربه باعث پارگی مویرگ‌های مخاط سپتوم بینی و خونریزی می‌شود. این خون بین مخاط و غضروف تیغه بینی تجمع شده و منجر به هماتوم سپتوم بینی می‌شود. منظور از سپتوم تیغه‌ایی است که بینی را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌کند.

بیشتر بدانیم: هر آنچه باید درباره گرفتگی بینی و راه‌های درمان آن بدانید

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص با بررسی وضعیت ظاهری بینی می‌تواند شدت آسیب آن را تشخیص دهد. در کنار آن از آزمایش‌های رادیولوژی و تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن بینی نیز استفاده می‌شود. گرفتن عکس قبل از جراحی بینی نیز احتمالا انجام خواهد شد. این عکس‌ها به شما کمک می‌کنند تا وضعیت بینی خود را قبل و بعد از جراحی با هم مقایسه کنید.

عکس رادیولوژی بینی شکسته
معاینه فیزیکی و عکس رادیولوژی به تشخیص بینی شکسته کمک می‌کنند.

برای تشخیص دقیق شکستگی بینی ابتدا باید به دکتر گوش حلق و بینی مراجعه کنید و سپس با معاینه‌های لازم نوع شکستگی مشخص می‌شود؛ در صورتی که در این زمینه سوالی برایتان پیش آمده می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر گوش، حلق و بینی در سایت درمانکده تماس حاصل نمایید.

بیشتر بدانیم: با سرطان نازوفارنکس آشنا شوید

درمان شکستگی بینی چیست؟

درمان بینی شکستگه بدون جراحی

اگر شکستگی بینی خفیف باشد؛ یعنی باعث جابجایی تیغه بینی نشده باشد، معمولا نیازی به جراحی نیست. در این حالت متخصص استراحت و مراقبت‌های خانگی را توصیه می‌کند، مثلا ممکن است استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد و ورم بینی تجویز کند. همچنین صرف داروهای مسکن مانند استامینوفن را برای کنترل درد نیز رایج است.
گاهی شدت شکستگی به‌حدی خفیف است که می‌توان آن را در مطب پزشک درمان کرد. دراین حالت متخصص ابتدا از داروهای بی‌حسی استفاده می‌کند و سپس استخوان جابجا شده را جا می‌اندازد. پزشک برای ثابت نگه داشتن تیغه در محل اصلی خود از قالب‌های پلاستیکی، فلزی یا گچی استفااده می‌کند. این قلب معمولا یک هفته روی بینی می‌ماند. پس از آن باید برای بررسی‌های مجدد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شیوه‌های درمان بینی شکسته با جراحی چیست؟

وقتی ضربه به بینی شدید است، تیغه استخوانی آن به شدت آسیب می‌بیند؛ در چنین حالتی جراحی بینی شکسته به شیوه‌های رینو پلاستی،‌سیوپلاستی و جراحی باز به عنوان شیوه‌های درمان پیشنهاد می شوند.

بیشتر بدانیم: عفونت بینی بعد از عمل؛ علت، علائم و درمان

رینوپلاستی؛ تکنیک بسته جراحی بینی شکسته

رینوپلاستی (Rhinoplasty) با توجه به شرایط بیمار چند روز یا حتی چند ماه پس از شکستگی بینی انجام می‌شود. کاهش تورم باعث می‌شود تا پزشک متخصص ظاهر و شرایط بینی را بهتر را بررسی کند. هدف اصلی این جراحی برگرداندن بینی به شکل اولیه خودش است، بنابراین جراحی زیبایی بینی به‌شمار نمی‌رود.
رینوپلاستی با هدف زیبایی بینی انجام می شود. در این تکنیک بینی برش نمی‌خورد و باز نمی‌شود. در واقع جراحی از طریق سوراخ‌های بینی انجام خواهد شد. این به آن معناست که هیچ برشی روی بینی دیده نمی‌شود. برای انجام آن معمولا از بیهوشی موضعی استفاده می‌شود. مدت زمان جراحی بسته بینی شکسته چیزی حدود یک ساعت است.

جراحی باز بینی؛ تکنیک باز جراحی بینی شکسته

گاهی اوقات شدت ضربه به بینی در حدی است که تیغه استخوانی آن در چندین ناحیه می‌شکند. در این حالت جراح از تکنیک باز جراحی بینی استفاده می‌کند تا دسترسی کامل و دقیق به ساختار بینی داشته باشد. برای انجام آن از بیهوشی عمومی استفاده می‌شودو مدت زمان جراحی چیزی حدود ۲ ساعت است.

جراحی سپتوپلاستی بینی چیست؟

این جراحی با هدف رفع انحراف بینی انجام می شود. با توجه به شرایط بیمار ممکن است از بیهوشی موضعی یا عمومی استفاده شود. مدت زمان آن چیزی بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه است. در طی آن جراح معمولا در یک طرف بینی شکاف ایجاد می‌کند تا به تیغه بینی دسترسی داشته باشد.

بیشتر بدانیم: علت خون دماغ چیست و چطور درمان می شود؟

درمان خانگی شکستگی بینی چگونه است؟

شیوه‌هایی که برای درمان خانگی بینی شکسته معرفی می‌شوند؛ صرفا باعث کاهش درد و کنترل خونریزی هستند. برای درمان بینی شکسته لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • از کمپرس سرد در قسمت بالای پل استفاده کنید.
  • برای کنترل خونریزی به سمت جلو خم شوید نه به عقب. اگر سر را به سمت عقب نگه دارید یا حتی دراز بکشید، خون به سمت گلو و نای هدایت می‌شود، به همین دلیل احتمال انسداد راه هوایی وجود دارد.زمانی که کمی به سمت جلو خم میشوید، قسمت نرم بینی را فشار دهید.
  • همزمان با گرفتن بینی، دهان خود را باز نگه دارید.
  • فین نکنید.
  • با پنبه و گاز حفره‌های بینی را پر نکنید.
  • از داروهای بدون نسخه‌ی ضد احتقان استفاده نکنید.

بیشتر بدانیم: پولیپ بینی ؛ علائم و راه‌کارهای درمان آن

روش جا انداختن بینی چگونه است؟

جااندازی بسته شکستگی بینی

جااندازی بینی شکسته به روش بسته، حدود ۷ تا ۱۴ روز پس از آسیب‌دیدگی، در مطب پزشک بصورت سرپایی انجام می‌شود. طولانی شدن این مدت زمان باعث می‌شود بینی به همان شکل شکسته جوش بخورد. در این تکنیک از شکستن مجدد استخوان‌ها و برش های وسیع خبری نیست. پزشک متخصص با ابزارهای خاصی استخوان‌های جابجا شده بینی را در محل اصلی خود قرار می‌دهد. برای کاهش درد، فقط از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

بیشتر بدانیم: علائم و نشانه‌های سینوزیت مزمن

جااندازی باز شکستگی بینی

جااندازی باز بینی شکسته نیز ۱۴ روز پس از آسیب انجام می‌شود. در این حالت بینی آسیب بیشتری دیده است و برای جااندازی استخوان‌های آن باید شکاف‌‌هایی در آن ایجاد شود.

سخن آخر

شکستگی بینی بدون خونریزی نیست و برای کنترل آن لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید. موضوع زمانی اورژانسی می‌شود که پس از اقدامات اولیه، خونریزی همچنان ادامه دارد. گاهی اوقات این خونریزی‌ها می‌توانند نشانه آسیب به سر باشد. در این حالت احتمالا از بینی مایع آبکی و شفافی نیز خارج خواهد شد.

بیشتر بدانیم: علائم، نشانه ها و درمان التهاب لوزه

سوالات رایج شکستگی بینی

شکستگی بینی در چه قسمت‌هایی ایجاد می‌شود؟

معمولا تیغه میانی، غضروف و استخوان‌های بینی در اثر ضربه دچار شکستگی می‌شوند.

دوره نقاهت جراحی شکستگی بینی چقدر است؟

مدت زمان ریکاوری جراحی بینی حدود ۶ هفته است.

چه زمانی برای شکستگی بینی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

با مشاهده علائم زیر در کوتاه‌ترین زمان به پزشک متخصص مراجعه کنید:
تغییر شکل بینی
مشکلات تنفسی
سردردهای شدید
تهوع
درد
کبود و تورم در بینی

برای تشخیص شکستگی بینی به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

متخصص گوش و حلق و بینی در تشخیص بینی شکسته به شما کمک می‌کند.

منبع: Cleveland Clinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 47

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

30 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها