پولیپ بینی ؛ علائم و راه‌کارهای درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پولیپ بینی رشد غیر طبیعی، نرم، متورم و کیسه مانند بافت ملتهب است، داخل بینی یا روی سینوس‌ها را می‌پوشانند. سینوس‌ها گروهی از فضاهای پر از هوا در داخل استخوان‌های صورت هستند. آن‌ها با حفره بینی ارتباط دارند. این فضای بزرگ و پر از هوا در پشت بینی است. به طور معمول این فضاها نسبتاً باز هستند، اما پولیپ‌های بینی می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ شوند که آن‌ها را مسدود کند. این می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این عارضه بخشی از رینوسینوزیت مزمن است. این وضعیتی است که در آن حفره بینی و سینوس‌ها برای بیش از 4 تا 12 هفته ملتهب هستند. اما همه افراد مبتلا به این بیماری دچار نمی‌شوند. می توانید با خواندن مجله درمانکده از این مشکل خلاص شوید.

انواع دیگر رشد گاهی اوقات در حفره بینی ایجاد می‌شود. برخی از این انواع ممکن است سرطان باشند. اما پولیپ واقعی بینی سرطان نیست. پولیپ بینی نسبتاً شایع است. ممکن است برای هر کسی ایجاد شود.

بیشتر بدانید: هر آنچه باید درباره گرفتگی بینی و راه‌های درمان آن بدانید

تصویری از پولیپ بینی
پولیپ بینی داخل بینی و روی سینوس های بینی را می پوشاند و رشد می کند و موجب عارضه ایی جدی در تنفس افراد می شود.

علائم پولیپ بینی

اگر دچار رشد غیر عادی غشاء مخاطی بینی و سینوس‌ها هستید، ممکن است ماه‌ها یا بیشتر احساس کنید که سرما خورده‌اید. برخی از علائم شما ممکن است به دلیل این عارضه باشد. برخی دیگر ممکن است ناشی از رینوسینوزیت مزمن باشد که باعث پولیپ شما شده است.

شایع‌ترین علائم این عارضه عبارت‌اند از:

  • گرفتگی بینی (احتقان بینی)
  • آبریزش بینی
  • پری سینوس صورت (اما معمولا درد ندارد)
  • کاهش حس بویایی
  • احساس انسداد در بینی و نیاز به نفس کشیدن از طریق دهان

درصورت داشتن چنین علائمی بهتر است از طریق مشاوره با متخصص گوش حلق بینی مشورت کنید.

مگر این‌که شما عفونتی داشته باشید، نباید علائمی مانند تب یا تخلیه زرد یا سبز از بینی داشته باشید. عوارض رشد غیر عادی غشاء مخاطی بینی و سینوس‌ها ممکن است علائم اضافی ایجاد کند. لازم به ذکر است که: علائم آن ممکن است مانند سایر بیماری‌ها یا مشکلات به نظر برسد.

بیشتر بدانید: شکستگی بینی چیست؟+ علائم شکستگی بینی و راه‌های درمان آن

تصویری از اینفوگرافیک علائم ابتلا به پولیپ بینی
پولیپ بینی علائم متعددی دارد که در صورت بروز آن ها متوجه ایجاد چنین عارضه ایی می شود، کاهش حس بویایی، آبریزش بینی و … از جمله آن ها است.

بیشتر بدانید: عفونت بینی بعد از عمل؛ علت، علائم و درمان

علت پولیپ بینی

محققان هنوز در حال پژوهش در مورد علل پولیپ بینی هستند. التهاب زمینه‌ای بافت شما به نوعی نقش دارد. پولیپ بینی در افراد مبتلا به این بیماری‌ها شایع‌تر است:

  • آسم
  • حساسیت به آسپرین
  • عفونت‌های مزمن سینوسی
  • فیبروز سیستیک
  • تب یونجه (رینیت آلرژیک)

برخی از ژن‌ها نیز ممکن است به ایجاد پولیپ بینی کمک کنند. این به ویژه در مورد ژن‌هایی که در سیستم ایمنی و پاسخ التهابی نقش دارند صادق است. اگر سایر اعضای خانواده شما به رشد غیر عادی غشاء مخاطی بینی و سینوس‌ها مبتلا شده باشند، ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر باشد. البته که تفاوت پولیپ بینی با انحراف بینی نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید: سینوزیت قارچی؛ انواع، علائم، دلایل و راه‌کارهای درمانی

روش تشخیص پولیپ بینی

روند تشخیصی با یک تاریخچه سلامت کامل و معاینه فیزیکی شروع می‌شود. پزشک بینی شما را معاینه خواهد کرد. آن‌ها ممکن است بتوانند پولیپ‌های را با یک ابزار ساده روشن ببینند. البته درمانگر به اطلاعات بیشتری در مورد سینوس‌ها و حفره بینی شما نیاز دارد. آن‌ها ممکن است سعی کنند محرک خاص پولیپ، مانند: آلرژی‌های خاص را تشخیص دهند. ممکن است نیاز به آزمایش‌هایی مانند:

آندوسکوپی بینی

پزشک متخصص یک لوله بلند و قابل انعطاف را در بینی شما قرار می‌دهد. لوله در انتهای آن چراغ دارد. این یک نمای دقیق از داخل بینی و سینوس‌های شما می‌دهد.

سی تی اسکن

 این در صورتی انجام می‌شود که تشخیص واضح نباشد. اشعه ایکس از بینی شما عبور می‌کند و تصاویری ایجاد می‌کند که توسط کامپیوتر تجزیه و تحلیل می‌شوند.

ام آر آی

در صورت نیاز به تصویربرداری بیشتر این کار انجام می‌شود. یک دستگاه MRI از یک میدان مغناطیسی برای ایجاد تصویری از ساختارهای داخل بدن شما استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: لوله گذاری از بینی و شکم به معده

تست آلرژی

 این کار برای تشخیص آلرژی انجام می‌شود.

بیوپسی پولیپ

 این اغلب تنها در صورت نیاز برای رد رشد سرطانی انجام می‌شود. پزشک معالج بخشی از پولیپ را به عنوان نمونه بر می‌دارد یا اصطلاحاً نمونه برداری می‌کند. آزمایش می‌شود تا نتیجه سرطانی بودن یا نبودن آن مشخص شود.

درمان پولیپ بینی

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی شما بستگی دارد. هم‌چنین به شدت این وضعیت بستگی دارد.

هدف درمان کاهش التهاب و هم‌چنین اندازه پولیپ است. درمانگران اغلب درمان را با داروهای استروئیدی که از طریق بینی تنفس می‌کنند (استنشاق) شروع می‌کنند. این داروها می‌توانند التهاب را در ریشه مشکل کاهش دهند. افرادی که به این پاسخ نمی‌دهند ممکن است به داروهای استروئیدی که از طریق دهان مصرف می‌شوند نیاز داشته باشند.

سایر درمان‌های پولیپ بینی عبارتند از:

  • داروهایی برای کمک به کاهش التهاب (آنتی لکوترین‌ها)
  • آنتی‌بیوتیک برای کمک به کاهش اندازه پولیپ
  • شستشوی روزانه سینوس‌ها با محلول آب شور
  • آنتی هیستامین‌ها، برای کاهش واکنش‌های آلرژیک
  • ایمونوتراپی آلرژن و حذف آلرژن‌ها در صورت امکان
  • درمان حساسیت‌زدایی آسپرین، در صورت لزوم
  • یک داروی بیولوژیکی به نام دوپیلوماب که به صورت تزریقی یک هفته در میان تجویز می‌شود. 

با وجود این درمان‌های دیگر ممکن است هم‌چنان علائم داشته باشید. اگر چنین باشد، عمل پولیپ بینی پیشنهاد و انجام می‌شود. جراحی اغلب علائم را از بین می‌برد. اما پولیپ‌ها ممکن است در عرض چند ماه تا چند سال عود کنند. مهم است که به علت اصلی پولیپ بینی خود توجه کنید تا از وقوع آن جلوگیری کنید. پس از جراحی، ممکن است نیاز به مصرف استروئیدهای بینی استنشاقی داشته باشید تا از بازگشت پولیپ جلوگیری کنید. البته ناگفته نماند درمان خانگی پولیپ بینی نیز وجود دارد که با تایید پزشک متخصص امکان پذیر است.

بیشتر بدانید: شایع ترین عمل های جراحی در تخصص گوش، حلق و بینی

اینفوگرافیکی از انواع روش های درمان ابتلا به پولیپ بینی
هر یک از روش های درمانی مذکور با توجه به شرایط و وضعیت جسمی و روحی بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بدانید: سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

عوارض پولیپ بینی

توده غیر سرطانی داخل بینی گاهی اوقات مشکلاتی ایجاد می‌کند. عفونت سینوسی از عوارض شایع است. این عفونت‌ها ممکن است اغلب عود کرده و طولانی مدت (مزمن) شوند. در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی، ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشید.

به ندرت، پولیپ بینی باعث ایجاد مشکلاتی از عفونت‌های خطرناک‌تر مانند:

  • عفونت بافت اطراف مغز و نخاع (مننژیت)
  • عفونت اطراف بافت اطراف چشم (سلولیت اوربیتال)
  • عفونت استخوان‌های سینوس (استاتیت)

پزشک متخصص این حوزه درمانی علائم را با دقت بررسی می‌کند تا مطمئن شود که این مشکلات را ندارید. اگر یکی از این عوارض را دارید، ممکن است به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید. در موارد بسیار نادر، ممکن است نیاز به جراحی نیز داشته باشید.

پولیپ‌های بسیار بزرگ بینی گاهی اوقات می‌توانند راه بینی شما را در هنگام خواب مسدود کنند. به این آپنه انسدادی خواب می‌گویند. این ممکن است روز بعد شما را بسیار خسته و خواب آلود کند. اگر این یکی از علائم را دارید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بدانید: شما هم از آبریزش بینی کلافه شدید؟

چه زمانی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد؟

اگر علائم شما با چند روز درمان بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید. هم‌چنین در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای از مشکلات احتمالی مانند:

  • دید غیر طبیعی
  • تورم دور چشم
  • گیجی یا از دست دادن هوشیاری
  • در صورت داشتن چنین علائمی حتما به یک متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید.

جلوگیری از ابتلا به پولیپ بینی

هیچ کس نمی‌داند چگونه از اولین شکل‌گیری پولیپ بینی جلوگیری کند. درمان با هدف تعیین علت می‌تواند به کنترل پولیپ کمک کند. هم‌چنین ممکن است در صورت انجام عمل جراحی از بازگشت آن‌ها جلوگیری کند. پیروی از تمام دستورالعمل‌های درمانی پزشک معالج می‌تواند کمک کننده باشد.

بیشتر بدانید: روش تشخیص پولیپ معده چیست؟

خلاصه

برخی از شرایط سلامتی در افراد مبتلا به پولیپ بینی شایع‌تر است. اینها شامل آسم و حساسیت به آسپرین است. داروها و دور ماندن از آلرژن‌ها ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. هم‌چنین ممکن است برای برداشتن پولیپ شما به جراحی نیاز باشد. توده غیر سرطانی داخل بینی گاهی باعث مشکلات نادر و جدی مانند مننژیت می‌شود. با کمک درمانکده میتوانید درمان شوید.

منابع: healthnavigator, dupixent

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها