دیر پریود شدن از چیست؟ دلایل پریود دیررس در زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دختران در حالت کلی از سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی پریود می‌شوند، اما ممکن است سن شروع پریودی در هر فردی متفاوت با دیگری باشد. دیر پریود شدن دختر اگر تا سن ۱۶ سالگی ادامه پیدا کند، نیاز به درمان و مداخله پزشکی دارد. پریودی با چندروز تاخیر جای نگرانی ندارد، اما اگر پریودی با چند هفته تاخیر اتفاق بیفتد می‌تواند نشانه بارداری یا یک بیماری زمینه‌ای باشد. در ادامه این مقاله قرار است در مورد علت دیر پریود شدن در دختر مجرد و روش‌های درمان آن توضیح دهیم. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

دیر پریود شدن به چه دلیل است؟

تغییر وزن، استرس و اضطراب، افسردگی، تغذیه نادرست یا بیماری‌های مختلف هر کدام می‌توانند منجر به دیر پریود شدن شوند. اگر بیماری خاصی نداشته باشید، بسته به چرخه معمول قاعدگی‌تان، دوره بعدی باید ظرف ۲۴ تا ۳۸ روز بعد از آخرین قاعدگی شروع شود.

به این ترتیب شما می‌دانید که دوره بعدی پریودتان از چه تاریخی شروع می‌شود. حال اگر هفت روز از سررسید مورد انتظارتان بگذرد، پریودی دیررس در نظر گرفته می‌شود. عوامل مختلفی از تغییرات اساسی در شیوه زندگی گرفته تا بیماری‌های مزمن می‌توانند در چرخه قاعدگی شما تغییر ایجاد کرده و آن را به تعویق بیندازد. در ادامه هر یک از دلایل دیر پریود شدن را بررسی می‌کنیم.  

۱- استرس

یکی از دلایل دیر پریود شدن در نوجوانان، استرس و اضطراب زیاد است. نحوه مقابله و پاسخ بدن به استرس در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس برنامه‌ریزی می‌شود. وقتی سطح استرس بالایی را تجربه می‌کنید، مغز به سیستم غدد درون‌ریز فرمان می‌دهد که بدن را با هورمون‌های فعال‌کننده حالت جنگ یا گریز پر کنند.

این هورمون‌ها برخی از عملکردهای بدن مثل عملکردهای دستگاه تناسلی را که برای فرار از یک تهدید قریب‌الوقوع ضروری نیستند، سرکوب می‌کنند. به این ترتیب اگر استرس زیادی داشته باشید بدن در حالت جنگ یا گریز می‌ماند و هورمون‌ها باعث توقف موقت تخمک‌گذاری و تاخیر در شروع دوره پریودی می‌شوند. اگر به مدت طولانی در شرایطی استرس‌زا قرار گرفته‌اید و پریودتان بیشتر از یک بار عقب افتاده است، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:قرص برای پریود شدن

آلت: تصویر یک دختر که استرس درس و امتحان را دارد.
کپشن: استرس دوران امتحانات در نوجوانان و جوانان باعث دیر پریود شدن می‌شود.

۲- کاهش یا افزایش وزن

تغییرات شدید در وزن بدن می‌تواند بر زمان پریود شدن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، افزایش یا کاهش شدید چربی بدن منجر به عدم تعادل هورمونی شده و به این ترتیب می‌تواند باعث دیر پریود شدن یا توقف کامل پریودی شود. علاوه بر این محدودیت شدید کالری دریافتی بدن می‌تواند بر بخشی از مغز که فعالیت غدد درون‌ریز را کنترل می‌کند، تاثیر بگذارد.

۳- ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مجموعه‌ای از علائم است که در اثر عدم تعادل هورمون‌های تولید مثل ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به PCOS به طور منظم تخمک‌گذاری نمی‌کنند و درگیر پریود دیررس هستند. مهم‌ترین علائم ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک عبارت‌اند از:

  • افزایش موهای زائد صورت و بدن
  • آکنه روی صورت و بدن
  • نازک‌شدن موها
  • افزایش وزن
  • لکه‌های تیره روی چین‌های گردن، کشاله ران و زیر سینه‌ها
  • ناباروری

بیشتر بخوانید:قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به دیر پریود شدن می‌شود، ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است.

۴- دیر پریود شدن با قرص اورژانسی

یکی از دلایل دیر پریود شدن استفاده از قرص‌های ضد بارداری دیو پرورا، نکسلانون و پروژسترون است. اگر در دوره تخمک‌گذاری باشید و از این قرص‌ها استفاده کنید، به احتمال زیاد دچار پریود دیررس خواهید شد. پریودی بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی معمولا با یک هفته تاخیر رخ می‌دهد. اگر تاخیر پریودی بعد از مصرف این قرص بیشتر از یک هفته طول کشید، از تست‌های بارداری در خانه استفاده کنید.

بسیاری از مردم برای جلوگیری از بارداری از قرص‌های اورژانسی استفاده می‌کنند. اما گاهی‌اوقات به‌خصوص در ماه‌های اول مصرف، این قرص ممکن است اثر معکوس داشته باشد و مانع از پریودی شود. همچنین بعد از قطع مصرف قرص اورژانسی، ممکن است چند ماه طول بکشد تا چرخه قاعدگی‌تان به حالت عادی خود برگردد. به این ترتیب تا زمانی که بدن به سطح اولیه هورمونی خود باز گردد، تا چند ماه تاخیر در پریودی را تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:درد پریودی و روش‌ درمان خانگی!

روش‌های کنترل بارداری روی چرخه طبیعی قاعدگی تاثیر گذاشته و باعث تاخیر در قاعدگی می‌شوند.

۵- دوران پیش از یائسگی

دوران گذر از دوره تخمک‌گذاری و ورود به دوره یائسگی به عنوان دوره پیش از یائسگی شناخته می‌شود. بسیاری از زنان در این دوره، نامنظمی دوره قاعدگی یا دیر پریود شدن را تجربه می‌کنند. دوره پیش از یائسگی می‌تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد تا در نهایت منجر به توقف کامل پریودی شود. پریود دیررس در دوره پیش از یائسگی در هر فرد متفاوت خواهد بود. ممکن است تا چند ماه متوالی پریود نشوید، اما به یک‌باره پریود شوید. دوره‌های قاعدگی در این دوران معمولا با پریودهای قبلی متفاوت هستند.

۶- یائسگی زودرس

یائسگی زودرس که به عنوان نارسایی زودرس تخمدان نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها زودتر از موعد از کار می‌افتند. کسانی که در حدود سن ۴۰ سالگی یا زودتر علائم یائسگی را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد دچار نارسایی زودرس تخمدان هستند. پریودهای دیررس معمولا اولین نشانه یائسگی زودرس هستند. همچنین یائسگی زودرس با علائم زیر همراه خواهد بود:

بیشتر بخوانید:علت پریود نامنظم

اینفوگرافی علائم یائسگی زودرس
کپشن: گرگرفتگی، تعریق شبانه و اختلالات خلقی از مهم‌ترین علائم یائسگی زودرس هستند.
  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • مشکل خواب
  • خشکی واژن
  • ناباروری
  • کاهش میل جنسی
  • تغییرات خلقی

اگر کمتر از ۴۰ سال سن دارید و قاعدگی‌تان کاملا متوقف شده است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. یائسگی زودرس می‌تواند شما را در شرایط بدی قرار دهد. برای دریافت نوبت معاینه از بهترین متخصصان و پزشکان بیماری‌های غدد می‌توانید از درمانکده کمک بگیرید.  

۷- مشکلات تیروئیدی

تیروئید غده‌ای به شکل پروانه است که در جلوی گردن قرار دارد و هورمون‌هایی تولید می‌کند که به تنظیم بسیاری از فعالیت‌های بدن از جمله چرخه قاعدگی کمک می‌کنند. هم کم‌کاری و هم پرکاری تیروئید می‌توانند بر چرخه قاعدگی تاثیر گذاشته و باعث بی‌نظمی آن شوند. اما پرکاری تیروئید به احتمال بیشتری باعث دیر شدن یا عقب‌افتادن قاعدگی می‌شود.

بیشتر بخوانید:اولین پریود بعد از زایمان چگونه است؟

۸- ابتلا به بیماری‌های مزمن

برخی از بیماری‌های مزمن به‌خصوص کیست تخمدان، تومور غده هیپوفیز، اختلالات کبدی، بیماری سلیاک و دیابت باعث بی‌نظمی قاعدگی و دیر پریود شدن می‌شوند.

اینفوگرافی دلایل دیر پریود شدن لطفا تیترهایی که با عدد مشخص شده‌اند را در اینفوگرافی بنویسید.
استرس، تغییرات وزن، یائسگی، مشکلات تیروئید و ابتلا به سندروم پلی‌کیستیک از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که موجب تاخیر در پریودی می‌شوند.

۹- آمنوره

زمانی که پریودی برای ۶ ماه و بیشتر کاملا متوقف شود، به آن آمنوره می‌گویند. آمنوره در دوران بارداری کاملا طبیعی است، اما گاهی به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود. تومور، کیست تخمدان، اختلالات کبدی، بیماری غده فوق کلیوی، مشکلات هورمونی و سندروم کوشینگ می‌توانند باعث آمنوره شوند.

۱۰- دیر پریود شدن در دوران شیردهی

قاعدگی سبک و با تاخیر یا آمنوره معمولا در دوران شیردهی اتفاق می‌افتند. تاخیر در پریودی در دوران شیردهی معمولا به این دلیل اتفاق می‌افتد که نوزاد تمام کالری مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می‌کند.

۱۱- مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها از جمله داروهای شیمی‌درمانی، داروهای ضد صرع، داروهای تیروئید و قرص‌های ضد افسردگی منجر به اختلال در چرخه قاعدگی می‌شود. اگر این داروها را مصرف می‌کنید، برای مشکل تاخیر در پریودی با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:نفخ شکم در پریودی

۱۲- حاملگی خارج رحمی

استفاده از روش جلوگیری از بارداری IUD به احتمال کمی با حاملگی خارج رحمی همراه است. عقب‌افتادن قاعدگی در فردی که IUD دارد می‌تواند نشانه‌ای از این وضعیت خطرناک باشد. بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارورشده در خارج از دیواره رحم لانه‌گزینی می‌کند. اگر تست حاملگی شما مثبت شده و IUD دارید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

برای دیر پریود شدن چه باید کرد؟

برای دیر پریود شدن و تنظیم چرخه قاعدگی می‌توانید درمان‌های خانگی و گیاهی را امتحان کنید. البته پیش از امتحان این روش‌ها، حتما به پزشک مراجعه کرده و از سلامت خود مطمئن شوید. از بهترین درمان‌های خانگی مقابله با پریود دیررس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمنوش زعفران
  • دمنوش جعفری
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش کوهوش سیاه

بیشتر بخوانید:فواید قرص آهن در دوران عادت ماهانه

آلت: عکس دمنوش زعفران
اگر باردار نیستید یا بیماری خاصی ندارید، برای مقابله با دیر پریود شدن می‌توانید دمنوش‌های خانگی و گیاهان دارویی را امتحان کنید.

علت عقب افتادن پریود و بزرگ شدن شکم چیست؟

در دوران پیش از قاعدگی و حتی در حین آن، بدن آب را در خود حبس می‌کند. همین مساله باعث می‌شود تا بیشتر خانم‌ها در دوران قاعدگی احساس کنند شکم‌شان از قبل بزرگ‌تر شده و حتی وزن اضافه کرده‌اند. معمولا در زمان دیر پریود شدن هم این اتفاق رخ می‌دهد و شکم متورم می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد دیر پریود شدن دختر مجرد و علت پریود نشدن و حامله نبودن توضیح دادیم. پریود یا قاعدگی فرآیندی است که در طی آن، دیواره رحم ریزش کرده و از طریق واژن به شکل خونریزی عادت ماهیانه از بدن خارج می‌شود. هر تغییری در دوره پریودی اعم از کوتاه یا طولانی‌شدن آن باید حتما پیگیری شود.

اگر از پریود دیررس و عوارض آن رنج می‌برید، باید در اسرع وقت توسط یک متخصص زنان ویزیت شوید و یا با مشاوره آنلاین متخصص زنان مشورت کنید. از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین متخصصان و پزشکان نوبت معاینه خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

سوالات متداول

ایا دیر پریود شدن باعث حالت تهوع میشود؟

خیر. دیر پریود شدن باعث حالت تهوع نمی‌شود. در صورت تجربه حالت تهوع بعد از تاخیر در پریودی، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

۲ تا سه روز تاخیر در پریودی کاملا طبیعی بوده و نیازی به پیگیری ندارد.

آیا دیر پریود شدن در نوجوانان طبیعی است؟

بیشتر دختران در نوجوانی و در شروع دوره قاعدگی، دچار تاخیر در پریودی هستند و دوره قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کنند. این مساله طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

منابع

healthline.com | verywellhealth.com

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها