مراقبت های بعد از سقط جنین؛ ارائه راه‌کارهای ساده و کاربردی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شواهد بیانگر آن است که از هر چهار زن یک نفر در طول سال‌های باروری خود با مشکل سقط جنین روبه‌رو می‌شود. سقط جنین می‌تواند خودبه‌خود اتفاق بیفتد یا عمدی باشد؛ یعنی به دستور پزشک و با استفاده از دارو یا جراحی انجام شود. خود مراقبتی بعد از سقط جنین برای حفظ سلامت جسمی و روانی مادر ضروری است. به همین دلیل، در این مقاله از مجله درمانکده تصمیم داریم شما را با مهم‌ترین مراقبت های بعد از سقط جنین و علائم هشداردهنده‌ای که نیازمند درمان پزشکی هستند آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بعد از سقط جنین باید انتظار چه وقایعی را داشته باشید؟

معمولا خونریزی قاعدگی چهار تا ۶ هفته پس از سقط جنین به حالت قبل برمی‌گردد. البته اگر قاعدگی‌های نامنظمی داشته باشید، ممکن است این مدت زمان کمی بیشتر طول بکشد. اگر خونریزی قاعدگی بعد از هشت هفته شروع نشد، برای پیگیری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بعضی از زنان در روزها و هفته‌های اول پس از سقط جنین با احساسات آزاردهنده و تغییرات خلقی مواجه می‌شوند و احساس غمگینی یا افسردگی می‌کنند. احساسی که شما نسبت به بارداری و سقط جنین خود دارید و همچنین تغییر ناگهانی سطح هورمون‌ها در بروز این مشکل نقش دارد. بنابراین بهتر است در چند هفته اول از همسر، اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود بخواهید که از شما حمایت کنند.

یک زن جوان افسرده که روی مبل نشسته و با دست‌هایش سر خود را گرفته است
سقط جنین اغلب با احساسات آزاردهنده مثل غمگینی و افسردگی همراه است.

هر زمان که تخمک‌گذاری بعد از سقط جنین شروع شود، احتمال باردار شدن وجود دارد. تخمک‌گذاری می‌تواند خیلی زود پس از سقط جنین و قبل از اولین قاعدگی اتفاق بیفتد. اگر قصد باردار شدن ندارید، با متخصص زنان در مورد بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: سقط جنین؛ با روش‌های درست و سالم سقط جنین آشنا شوید

مراقبت های بعد از سقط جنین

در چند روز اول ممکن است احساس خستگی کنید. پیروی از دستورات پزشک و خود مراقبتی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند و جلوی بروز عوارض جانبی از جمله عفونت را بگیرد. در ادامه مهم‌ترین نکات در مورد مراقبت های بعد از سقط جنین با قرص یا جراحی و مراقبت های بعد از سقط جنین خودبه‌خودی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

۱. مراقبت‌های جسمی

کرامپ عضلانی و درد که شباهت زیادی به درد قاعدگی دارد، بعد از سقط جنین شایع است. از آنجا که استراحت بعد از سقط جنین ضروری است، در صورت امکان یک یا ۲ روز از محل کار خود مرخصی بگیرید تا سریع‌تر بهبود یابید. علاوه بر این، توصیه می‌شود از انجام فعالیت‌های شدید جسمی خودداری کنید.

پس از سقط جنین مدتی طول می‌کشد تا دهانه رحم بسته شود که این موضوع شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می‌دهد. متخصص زنان می‌تواند با تجویز بهترین آنتی بیوتیک بعد از سقط جنین از بروز عفونت پیشگیری کند. علاوه بر این، توصیه می‌شود تا ۲ هفته از موارد زیر اجتناب کنید تا احتمال عفونت به حداقل برسد:

  • استفاده از تامپون
  • رابطه جنسی واژینال
  • استفاده از استخرهای شنا

سایر توصیه‌ها در مورد مراقبت های بعد از سقط جنین

برای بهبودی سریع‌تر می‌توانید راه‌کارهای زیر را امتحان کنید:

اینفوگرافی درباره نکاتی که به بهبودی سریع بعد از سقط جنین کمک می‌کنند
با خود مراقبتی می‌توانید از بروز عوارض سقط جنین پیشگیری کنید.
  • یک پد حرارتی یا بطری آب گرم را روی شکم خود بگذارید تا درد کمتر شود. علاوه‌ بر این، می‌توانید طبق دستور پزشک از داروهای مسکن مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.
  • در روزهای اول فعالیت بدنی شدید نداشته باشید و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • برای جذب خون و ترشحات واژن از پد یا نوار بهداشتی استفاده کنید. برای جلوگیری از عفونت، پد را هر ۲ تا چهار ساعت یک‌بار عوض کنید.
  • طبق دستور پزشک از آنتی‌بیوتیک و سایر داروهای تجویز شده استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: پایین آمدن جنین در بارداری؛ علت، علائم و عوارض آن

۲. مراقبت‌های عاطفی و روانی

طبیعی است که پس از سقط جنین با احساسات شدید یا طیف وسیعی از احساسات ناخوشایند مواجه شوید. در حقیقت، حتی زنانی که می‌دانند سقط جنین برای آن‌ها بهترین انتخاب بوده است، به این مشکل دچار می‌شوند. در یک مطالعه، ۱۷ درصد شرکت‌کنندگان پس از سقط جنین احساس عمدتا منفی داشتند، در حالی که ۱۲ درصد افراد ترکیبی از احساسات منفی و مثبت را گزارش کردند.

تغییرات هورمونی نقش مهمی در تشدید مشکلات عاطفی و روانی دارند. سطح پروژسترون و استروژن پس از سقط جنین به تدریج کاهش می‌یابد که این می‌تواند خلق و خو را تحت تاثیر قرار دهد.

برای پردازش احساسات منفی و غلبه بر آن‌ها به خودتان فرصت بدهید. مرخصی گرفتن از محل کار، صحبت کردن با اعضای خانواده و دوستان و انجام سرگرمی‌های آرامش‌بخش می‌تواند به بهبود شرایط روحی و روانی شما کمک کند. با این حال، توصیه می‌شود مشکلات عاطفی مداوم که با زندگی روزمره شما تداخل دارند را نادیده نگیرید و در مورد آن‌ها با پزشک صحبت کنید. چرا که بین سقط جنین و افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلال خواب و سایر مشکلات سلامت روان ارتباط وجود دارد.

بیشتر بدانیم: سکسکه جنین چه زمانی خطرناک است؟

۳. مراقبت‌های پزشکی

اکثر زنان باید در چند هفته اول پس از سقط جنین به طور منظم به متخصص زنان مراجعه کنند. اگر عوارض خاصی وجود نداشته باشد، معمولا به مراقبت‌های پزشکی بیشتری نیاز نیست.

در صورتی که عوارض ناشی از سقط جنین را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. چون در موارد نادر لازم است به صورت اورژانسی تحت درمان قرار بگیرید.

یک زن جوان در مطب متخصص زنان
اگر بعد از سقط جنین با علائم غیر عادی مواجه شدید، فورا به دکتر زنان مراجعه کنید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به اورژانس مراجعه کنید:

  • خونریزی شدید، به طوری که لازم باشد هر یک ساعت یک‌بار پد یا نوار بهداشتی خود را عوض کنید
  • خروج لخته‌های خون که بزرگ‌تر از یک لیموترش هستند
  • درد شدید کمر یا شکم
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • درد یا ورم یکی از پاها
  • احساس سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع و استفراغ
  • علائم عفونت (تب، ترشحات بدبو یا خروج ترشحات چرک مانند از واژن)

کلام پایانی

بعضی از زنان نگران تاثیرات طولانی‌مدت سقط جنین هستند. با این حال، پزشکان معتقدند که سقط جنین روی شانس باردار شدن شما در آینده تاثیر نمی‌گذارد و احتمال ابتلا به عوارض دوران بارداری را افزایش نمی‌دهد.

گاهی‌اوقات سقط جنین خودبه‌خود اتفاق می‌افتد، اما در بعضی از موارد به دلایل پزشکی انجام می‌شود. این اتفاق در هر ۲ حالت می‌تواند با مشکلات عاطفی و جسمی همراه باشد. استراحت کافی، مصرف غذاهای مغذی و درخواست حمایت از اطرافیان کمک‌کننده است. اما اگر این راه‌کارها موثر نبودند، باید با پزشک تماس بگیرید.

برای مشورت با متخصص زنان در مورد مراقبت های بعد از سقط جنین می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با متخصص زنان وقت بگیرید.

بیشتر بدانیم: لوپوس در بارداری چه تاثیری روی مادر و جنین دارد؟

سوالات متداول

خونریزی بعد از سقط تا چه مدت طبیعی است؟

این سوال که خونریزی بعد از سقط جنین چقدر طول میکشد، از سوی بسیاری از زنان مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که میزان خونریزی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما احتمالا تا چهار هفته خونریزی خفیف واژینال یا لکه‌بینی دارید. اگر خونریزی شدید بود یا برای مدت طولانی ادامه داشت، حتما با دکتر زنان مشورت کنید.

بعد از سقط جنین چه بخوریم؟

برای تقویت رحم بعد از سقط جنین توصیه می‌شود آب کافی بنوشید و از غذاهای حاوی پروتئین (از جمله گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ و تخم‌مرغ)، میوه، سبزی، غلات کامل (مثل نان سبوس‌دار و کینوا) و لبنیات استفاده کنید. داشتن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر هم می‌تواند به شما در تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک کند.

مراقبت های بعد از سقط جنین در طب سنتی شامل چه مواردی است؟

متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که از رازیانه و کرفس برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

چند روز بعد از سقط برم سونوگرافی؟

بسته به وضعیت شما، پزشک بهترین زمان برای انجام سونوگرافی را مشخص می‌کند. با این حال، به طور کلی توصیه می‌شود یک هفته بعد از سقط جنین برای سونوگرافی اقدام کنید.

چقدر طول می‌کشد تا بعد از سقط جنین بهبود یابم؟

زمان بهبودی به شرایط شما بستگی دارد. اگر سقط جنین در سه ماهه اول اتفاق بیفتد و بدون عارضه باشد، احتمالا طی چند روز بهبود می‌یابید. اما اگر در سه ماهه دوم یا سوم رخ دهد یا عارضه ایجاد کند، ممکن است بهبودی چند هفته طول بکشد. ذکر این نکته ضروری است که فقط ۲ درصد زنان عوارض مرتبط با سقط جنین را تجربه می‌کنند.

منابع: medicalnewstoday, webmd, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها