دیافراگم ضد بارداری چیست؟ آیا این روش جلوگیری از بارداری مطمئن است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دیافراگم ضد بارداری یک نوع وسیله کوچک برای پیشگیری از بارداری است که معمولا همراه با اسپرم کش استفاده می‌شود و از رسیدن اسپرم به رحم شما جلوگیری می‌کند. میزان اثربخشی این روش حدود 87 درصد است و ازآنجایی‌که از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند، بهتر است همراه با کاندوم استفاده شود. اما روش استفاده از دیافراگم ضد بارداری چگونه است؟ آیا چیزی در مورد مزیت‌ها و معایب استفاده از این روش می‌دانید؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد دیافراگم ضد حاملگی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: احتمال بارداری بدون دخول چقدر است؟

دیافراگم ضد بارداری چیست؟

دیافراگم ضد بارداری یک وسیله سیلیکونی و نرم برای پیشگیری از بارداری است که قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار می‌گیرد. این وسیله دهانه رحم را می‌پوشاند و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. ازآنجایی‌که اسپرم تا چندین ساعت در واژن زنده می‌ماند، باید این وسیله را حداقل 6 ساعت بعد از رابطه جنسی از واژن خارج کنید.

تصویر دیافراگم ضد بارداری
دیافراگم ضد حاملگی یک وسیله سیلیکونی و نرم است که روی دهانه رحم قرار می‌گیرد و از ورود اسپرم به داخل رحم جلوگیری می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که در طول یک سال استفاده از دیافراگم از هر زن، 12 نفر به صورت تصادفی باردار می‌شوند. اثربخشی این روش زمانی بیشتر می‌شود که همراه با اسپرم کش استفاده شود.

نحوه استفاده از دیافراگم ضد بارداری

دیافراگم بارداری باید از حدود 2 ساعت قبل از رابطه جنسی در واژن قرار بگیرد و باید آن را در کمتر از 24 ساعت از واژن بردارید. برای استفاده از دیافراگم ضد بارداری ابتدا باید به اندازه یک قاشق اسپرم کش داخل محفظه دیافراگم بریزید و آن را در اطراف لبه پخش کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

اینفوگرافی مراحل استفاده از دیافراگم ضد بارداری
برای استفاده از دیافراگم ضد بارداری باید دستان خود را بشویید. سپس دیافراگم را از وسط تا کنید و داخل واژن و روی دهانه رحم قرار دهید.

بیشتر بخوانید: انواع روش های پیشگیری از بارداری

  • دستان خود را بشویید و در موقعیت مناسب قرار بگیرد.
  • دیافراگم را از وسط تا کنید و انگشت اشاره خود را داخل آن قرار دهید.
  • دیافراگم را به داخل و به سمت بالای واژن فشار دهید تا روی دهانه رحم قرار بگرد.

طریقه خارج کردن دیافراگم ضد بارداری

برای خارج کردن دیافراگم ضد حاملگی ابتدا دستان خود را بشویید و در موقعیت مناسب قرار بگیرید. سپس باید انگت خود را داخل واژن کنید و لبه دیافراگم را بگیرید. سپس آن را به سمت پایین و بیرون بکشید. در صورتی که با برداشتن دیافراگم مشکل دارید، بهتر است از یک پزشک برای این کار کمک بگیرید. پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از این روش حتما با یک پزشک صحبت کنید و طریقه استفاده از آن را یاد بگیرید

روش مراقبت از دیافراگم ضد بارداری

بعد از هر بار استفاده از دیافراگم ضد بارداری باید آن را با آب گرم و شوینده ملایم بشویید. سپس آن را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. بهتر است دیافراگم را داخل جعبه مخصوص آن نگهداری کنید تا آلوده نشود. به‌هیچ‌عنوان روی دیافراگم از رون کننده‌های مبتنی بر روغن و پودر بچه استفاده نکنید. کرم‌های واژینال و داروهای عفونت قارچی نیز ممکن است به دیافراگم ضد بارداری شما آسیب بزنند.

بیشتر بخوانید: چسب ضد بارداری چیست؟

تصویر فردی که در حال شستن و تمیز کردن دیافراگم ضد حاملگی است
بعد از بار استفاده از دیافراگم ضد حاملگی باید آن را با آب گرم و صابون ملایم بشویید و خوب خشک کنید.

بیشتر بخوانید: کلاهک دهانه رحم چیست؟

در صورتی که از دیافراگم به خوبی مراقبت کنید، می‌توانید تا 2 سال از آن استفاده کنید. اما هر بار قبل از استفاده باید آن را از نظر سوراخ را پارگی بررسی کنید و در صورتی که روی آن پارگی ایجاد شده، از یک دیافراگم جدید استفاده کنید.

مزایا دیافراگم ضد بارداری

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از دیافراگم ضد حاملگی این است که دیگر لازم نیست رابطه جنسی را قطع کنید و نگران باردار شدن خود باشد. اگر از این روش به درستی استفاده کنید، هیچ تاثیری بر کیفیت رابطه جنسی ندارد و همسرتان قادر به احساس کردن آن نخواهد بود. از دیگر مزیت‌های این روش این است که روی هورمون‌های بدن تاثیری ندارد و درست بعد از برداشتن آن از واژن می‌توانید اقدام به بارداری کنید. این روش در دوران شیردهی نیز قابل‌استفاده است. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین مزایای دیافراگم ضد حاملگی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: اسفنج ضد بارداری چیست؟

اینفوگرافی مزایای دیافراگم ضد بارداری
از مهم‌ترین مزیت‌های دیافراگم ضد بارداری می‌توان به نداشتن تاثیر بر هورمون‌ها، نداشتن عوارض جانبی و استفاده از آن برای حدود 2 سال اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: 5 اصل برای پیشگیری از بارداری

  • قابل‌استفاده مجدد
  • نداشتن تاثیر بر هورمون‌ها
  • نداشتن عوارض جانبی
  • افزایش لذت جنسی به دلیل قطع نکردن رابطه

معایب دیافراگم ضد بارداری

اکثر افرادی که از دیافراگم برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، مشکل خاصی با آن ندارند، اما به هر حال این روش برای همه خانم‌ها مناسب نیست و ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. این روش جلوگیری از بارداری نمی‌تواند از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید، بنابراین گاهی لازم است در کنار آن از کاندوم استفاده کنید. ممکن است قرار دادن دیافراگم در واژن برای برخی افراد سخت و آزاردهنده باشد که در این شرایط بهتر است از روش‌های دیگر به جای دیافراگم استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با عوارض دیافراگم ضد بارداری آشنا شوید.

  • تحریک واژن
  • حساسیت به اسپرم کش و لاتکس
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری (UTIs)
  • افزایش خط ابتلا به سندرم شوک سمی (در صورت خارج نکردن دیافراگم از واژن)

بیشتر بدانید: آمپول ضد بارداری چیست؟

استفاده از دیافراگم ضد حاملگی برای چه کسانی مناسب نیست؟

دیافراگم ضد حاملگی یک راهکار موثر برای خانم‌های جوانی است که دوست ندارند از روش‌های هورمونی برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند. اما ازآنجایی‌که در این روش باید یک جسم را وارد واژن کنید، ممکن است این کار برای همه خوشایند نباشد. به علاوه افرادی که در دوران قاعدگی هستند و یا به عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند، نباید از این روش استفاده کنند.

افرادی که کمتر از 6 هفته از زایمان آن‌ها می‌گذرد و افرادی که به بیماری‌های مقاربتی یا HIV مبتلا هستند نباید از این روش استفاده کنند.  

بیشتر بخوانید: آی یو دی IUD چیست و چطور کار می‌کند؟

سخن نهایی

استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری برای زوج‌هایی که قصد ندارند بچه‌دار شوند، اهمیت زیادی دارد. دیافراگم ضد حاملگی یک روش ساده و موثر برای جلوگیری از بارداری است که اگر به درستی و همراه با اسپرم کش ها استفاده شود، اثربخشی زیادی دارد. اگر در مورد انتخاب روش‌های جلوگیری از بارداری تردید دارید و یا دوست دارید با طریقه استفاده از دیافراگم ضد حاملگی آشنا شوید، می‌توانید از یکی از متخصص زنان و زایمان در درمانکده مشاوره دریافت کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا از هر نقطه از دنیا به صورت تماس صوتی، تماس تصویری و چت نوشتاری با مشاور آنلاین دکتر زنان موردنظرتان ارتباط برقرار کنید و سوالات پزشکی خود را از متخصصین بپرسید.

بیشتر بدانید: ایمپلنت ضد بارداری چیست؟

سوالات متداول

اگر دیافراگم ضد حاملگی در حین رابطه جنسی حرکت کرد، چه کار کنیم؟

در صورتی که دیافراگم در حال رابطه پاره شد و یا از جای خود حرکت کرد، بهتر است از روش‌های دیگر برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

روش قرار دادن دیافراگم ضد بارداری در واژن چگونه است؟

برای قرار دادن دیافراگم در واژن باید در موقعیت مناسب قرار بگیرد، سپس آن را وارد واژن نموده و با انگشت خود به سمت دهانه رحم هدایت کنید.

چه زمانی از دیافراگم ضد حاملگی استفاده کنیم؟

می‌توانید از حدود 6 ساعت قبل از رابطه جنسی دیافراگم را داخل واژن قرار دهید. اما به خاطر داشته باشید که ژل اسپرم کش باید حداکثر 1 ساعت قبل از رابطه استفاده شود. بنابراین درصورتی که زودتر از دیافراگم را در جای خود قرار دادید، حتما قبل از رابطه با دست یا اپلیکاتور داخل واژن و روی دیافراگم از اسپرم کش استفاده کنید.

منابع: kidshealth، webmd، clevelandclinic،

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها