هفته ۱۶ بارداری

هفته ۱۶ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در هفته ۱۶ بارداری، چهار هفته تا نیمه راه فاصله دارید. همچنین به زودی وارد یکی از هیجان انگیزترین قسمت های دوران بارداری می‌شوید. همین روزهاست که تکان خوردن جنین را احساس کنید.

بسیاری از زنان به سختی تشخیص می دهند حسی که در شکم احساس می شود تکان خوردن نوزاد است یا باد معده یا غیره. اما خیلی زود الگوی خاصی شکل می گیرد و حرکت نوزاد را تشخیص می دهید.

تغییرات بدن در هفته ۱۶ بارداری

گاهی به سه ماه دوم بارداری، «ماه عسل بارداری» می گویند. در این زمان راحت تر و آرام تر از چند هفته قبل می خوابید. همچنین باید به خوابیدن به پهلو عادت کنید.

ممکن است پزشک توصیه کند که دیگر به پشت نخوابید. یعنی باید برای حمایت از بدن از بالشت های بیشتری استفاده کنید. انواع مختلفی از بالشت های مخصوص بارداری در بازار موجود است که به شما کمک می کند راحت تر بخوابید یا هنگام استراحت احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

هرچه بیشتر بخوابید، در طول روز انرژی بیشتری دارید. روحیه تان هم بهتر می شود اما اگر هرازگاهی دچار نوسانات خلقی می شوید، تعجب نکنید. از طرفی، با پوشیدن لباس های بارداری دلتان برای لباس های قدیمی تنگ می شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری

جنین

فعالیت بیشتر فقط بخشی از تغییر در وضعیت جنین در هفته ۱۶ بارداری است. در این مرحله، سیستم گردش خون و ادرار جنین توسعه پیدا می‌شود.

همچنین سر نوزاد «طبیعی» تر به نظر می رسد چون چشم و گوش در جای مناسب خود روی سر قرار گرفته اند. سر جنین بیشتر به سمت بالا حرکت می کند و مثل چند ماه اول به سمت جلو خم نشده است.

پاهای جنین هم به سرعت رشد می کند. اگر نوزاد دختر باشد، هزاران تخمک در تخمدان او شکل می گیرد.

اندازه جنین در این مرحله از سر تا پا سنجیده می شود که به آن طول جنین از فرق سر تا پایین گفته می شود. قد اکثر نوزادان در هفته شانزدهم بارداری معادل ۱۱ سانتی متر است و حدودا یک کیلوگرم وزن دارند. یعنی تقریبا اندازه یک آووکادو. در مرحله بعد، رشد جنین به سرعت اتفاق می افتد.

هفته ۱۶ بارداری
اندازه جنین در هفته ۱۶ بارداری همانند یک آووکادو است و مادر می‌تواند حرکات جنین را احساس کند

حرکت جنین در هفته ۱۶ بارداری

هنوز متوجه تکان خوردن جنین نشدید؟ بعضی از زنان از هفته شانزدهم متوجه حرکات جنین می شوند اما زنانی که برای اولین بار مادر می شوند تا چند هفته بعد تکان خوردن جنین را احساس نمی کنند.

حرکت جنین، که تکان خوردن جنین هم نامیده می شود، نشان می دهد که جنین در حال نرمش دادن عضله های رو به رشد است. به مرور زمان، این تکان خوردن ها و ضربات ریز تبدیل به غلت و لگد می شود.

علائم هفته شانزدهم بارداری

بسیاری از زنان در این زمان حالت تهوع را پشت سر می گذارند. به علاوه، طی این هفته کمی فراموشکار یا دچار اختلال تمرکز می شوید.

با این که اکثر علائم در هفته شانزدهم (مثل حساس شدن پستان ها) فرقی با علائم هفته قبل ندارد، در ادامه به علائمی که انتظار می رود در این هفته ادامه داشته باشد اشاره می کنیم:

  • روشن تر شدن پوست (به دلیل افزایش جریان خون)
  • براق و چرب تر شدن پوست (به دلیل هورمون ها)
  • یبوست
  • سوزش معده
  • خون دماغ
  • احتقان
  • افزایش وزن
  • احتمال بواسیر
  • حواس پرتی
  • اختلال در تمرکز

اگر حس می کنید نمی توانید شرایط را تحمل کنید، با پزشک یا دوستی که ممکن است همین علائم را در دوران بارداری خود تجربه کرده باشد صحبت کنید.

درخشش بارداری

افزایش جریان خون در بدن باعث می شود پوست روشن تر به نظر برسد. افزایش فعالیت هورمون ها نیز باعث براق تر و چرب تر شدن پوست می شود.

گاهی به این وضعیت «درخشش بارداری» می گویند اما شاید خودتان به این تغییرات به چشم مثبت نگاه نکنید. اگر پوست صورتتان خیلی چرب شده است، از مایع شستشو دهنده بدون روغن استفاده کنید.

یبوست

اگر دچار یبوست شده اید، غذاهای سرشار از فیبر (مثل میوه خشک و تازه، سبزیجات، لوبیا، بادام، سبوس و سایر غلات) بخورید. حواستان به مصرف غذاهای پرچرب که فیبرشان کم است (مثل پنیر و گوشت فراوری شده) باشد چون باعث تشدید یبوست می شود.

سوزش معده

در صورت بروز این مشکل، حواستان به غذاهایی که باعث تشدید سوزش معده می شود باشد. در اغلب موارد، دلیل این امر غذاهای سرخ کردنی و تند است. یادتان باشد غذاهایی که قبلا بدون بروز مشکل از خوردن آن ها لذت می بردید حالا در دوران بارداری ممنوع هستند.

اگر رژیم غذایی سالم داشته باشید، در سه ماه دوم بین ۵ تا ۶ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنید. این مقدار بسته به این که قبل از بارداری اضافه وزن داشتید یا وزنتان از میزان طبیعی کم تر بود متغیر است.

هفته ۱۶ بارداری
اگر رژیم غذایی سالم داشته باشید، در سه ماه دوم بین ۵ تا ۶ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنید.

خون دماغ

تغییر دیگری که ممکن است رخ دهد خون دماغ شدن گاه و بی گاه یا خونریزی لثه است. معمولا خون دماغ بی خطر است و زمانی رخ می دهد که جریان خون اضافی بدن باعث پارگی مویرگ های بینی می شود.

برای توقف خونریزی بینی:

  1. بنشینید و سر را بالاتر از قلب نگه دارید.
  2. سرتان را به عقب خم نکنید چون ممکن است باعث شود خون را قورت دهید.
  3. دماغتان را به مدت دست کم پنج دقیقه با دو انگشت سبابه و شست فشار دهید.
  4. روی دماغ یخ بگذارید تا مویرگ ها بسته شود و خونریزی سریع تر بند بیاید.

احتقان

قبل از این که برای رفع گرفتگی و احتقان، مشکل گوارشی یا سایر عوارض دارو مصرف کنید، با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند به سوالات شما درمورد این که مصرف چه داروهایی در این مرحله بی خطر است پاسخ دهد.

یادتان باشد در ویزیت بعد درمورد هرگونه علامت که دچار آن هستید با پزشک صحبت کنید.

مواردی که در این هفته باید برای داشتن بارداری سالم انجام دهید

بعد از تمام شدن تهوع صبحگاهی، وقت آن رسیده که روی تغذیه سالم و ورزش تمرکز کنید.

اگر ویار غذاهای شیرین را دارید، به جای شکلات و آب نبات سراغ میوه و ماست بروید. اگر ویار غذاهای شور را دارید، پنیر بخورید. بدن و جنین از بابت پروتئین و کلسیم این غذاها از شما تشکر می کنند.

سعی کنید هر روز نیم ساعت ورزش کنید. شنا و پیاده روی مناسب هستند. فقط یادتان باشد قبل از شروع برنامه روتین ورزش با پزشک مشورت کنید.

همچنین بهتر است دنبال گهواره، صندلی ماشین، کالسکه، مانیتور بچه و سایر آیتم های مورد نیاز بگردید. از آن جاییکه گزینه های پیش رو زیاد است و بسیاری از این موارد روی ایمنی کودک تاثیر می گذارد، از زمانی که باید صرف خرید این آیتم ها کنید شگفت زده می شوید.

چه زمان باید با پزشک تماس بگیرید

اگر بچه مرتب تکان می خورد اما به مدت حداقل ۱۲ ساعت حرکت نکرده است، با دکتر زنان زایمان و نازایی تماس بگیرید. شاید فقط متوجه حرکت نشده اید اما همیشه بهتر این است که جانب احتیاط را رعایت کنید.

اگر هنوز حرکت جنین را احساس نکرده اید، صبور باشید. بسیاری از زنان تا هفته بیستم یا بیشتر متوجه حرکت جنین نمی شوند. با این که خطر سقط جنین در سه ماه دوم نسبت به سه ماه اول بسیار کمتر است، هرگز نباید لکه، خونریزی یا درد شدید شکم را نادیده بگیرید.

فراموش نکنید، اگر شما تجربه مادر شدن دارید می‌توانید تجربه‌های خود از هفته ۱۶ بارداری را از طریق درمانکده با مادران جوانی که اولین بارداری خود را می‌گذارنند به اشتراک بگذارید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 91

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها