هفته ۳۸ بارداری

هفته ۳۸ بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در هر هفته از بارداری هر احساسی که داشته باشید (اعم از خستگی، هیجان، ترس… )، احتمالا با هر انقباض کوچکی که در شکم احساس می­ کنید از خود می پرسید: نکند درد زایمان شروع شده باشد؟ اما برخلاف سایر هفته ها، در هفته ۳۸ بارداری حالا آن قدر به روز بزرگ نزدیک شده اید (جنین در این هفته به رشد کامل رسیده است) که درواقع ممکن است جواب مثبت باشد.

اسهال؟ می تواند نشانه شروع درد زایمان باشد! ترشحات غیرعادی؟ می تواند نشانه شروع درد زایمان باشد! ترس ناگهانی از این که نکند برای مادر شدن آماده نباشید؟ باز هم نشانه نزدیک شدن درد زایمان است!

خیلی خب… مورد آخر چندان دقیق نیست اما احساسی که در هفته ۳۸ بارداری دارید می تواند سرنخ هایی از اتفاقات بعد (مثلا این که کی دوران حاملگی تمام می شود و می توانید فرزندتان را در آغوش بگیرید) به دست دهد.

در ادامه به نکاتی که باید درمورد این هفته بسیار نزدیک به پایان حاملگی بدانید اشاره می کنیم.

هفته ۳۸ بارداری
از هفته ۳۸ بارداری، موکوس پلاک (مخاطی که مانع از عفونت دهانه رحم می شود) از بین می رود.

علائم کلی هفته ۳۸ بارداری

خیلی زود به سراغ نکات خوب (مثلا این که دل پیچه ها ناشی از انقباض است یا رودل) می رویم اما اول از همه باید به شما یادآوری کنیم که ممکن است هنوز تا زایمان خیلی راه مانده باشد.

درواقع، تاریخ زایمان دو هفته دیگر است و بعضی از زنان تا هفته ۴۲ زایمان نمی کنند. متاسفم… لطفا از دست ما دلخور نشوید!

چه به شروع درد زایمان نزدیک باشید چه نباشید، در هفته ۳۸ با علائمی از قبیل موارد زیر دست و پنجه نرم می کنید:

  • سوزش معده، حالت تهوع و سوء هاضمه
  • یبوست
  • نوسانات خلقی
  • ترشح پستان
  • فشار لگن
  • کمردرد خفیف
  • تکرر ادرار
  • انقباضات برکستون هیکس
  • ورم پاها و قوزک پا
  • افزایش ترشحات واژن

از هفته ۳۸ بارداری، موکوس پلاک (مخاطی که مانع از عفونت دهانه رحم می شود) از بین می رود.

معمولا افراد فکر می کنند این اتفاق نشان می دهد که همین روزها قرار است درد زایمان به سراغشان بیاید اما واقعیت این است که ممکن است موکوس پلاک چند هفته قبل از شروع درد زایمان خارج شود.  

به عبارت دیگر، این که برای تخلیه ادرار به دستشویی بروید و متوجه ترشحات ژلاتینی روی لباس زیر شوید، فقط «یک روز دیگر» در دوران حاملگی است.

علائمی که نباید نادیده بگیرید

هرچند محدوده علائمی که در اواخر دوران حاملگی تجربه می­ کنید از آزاردهنده و ناخوشایند گرفته تا عجیب و غریب متغیر است، بعضی از علائم «طبیعی» نیست و درصورت مشاهده آن فورا باید با پزشک تماس بگیرید.

از جمله:

  • پارگی کیسه آمنیوتیک (یعنی کیسه آب)
  • سرگیجه، سردرد شدید یا تار شدن دید
  • خونریزی شدید واژن
  • تب
  • اختلال در تخلیه ادرار یا احساس درد هنگام تخلیه
  • استفراغ یا دل درد شدید
  • ورم ناگهانی دست و پا یا صورت
  • کاهش قابل توجه حرکت یا عدم تحرک جنین

به غیر از پاره شدن کیسه آب، معمولا سایر علائم حاکی از قریب الوقوع بودن درد زایمان نیست پس درصورت بروز هر یک از این علائم باید با پزشک تماس بگیرید.

علائم درد زایمان در هفته ۳۸

خب، لحظه ای که منتظرش بودید: از کجا بدانیم درد زایمان شروع شده است؟

واقعیت این است که این اتفاق گیج کننده است. چند هفته می شود که انقباضات برکستون هیکس شروع شده، که فقط انقباضات تمرینی هستند، و تشخیص انقباض واقعی از برکستون هیکس دشوار است!

اما وقتی درد واقعی شروع شود، متوجه موارد زیر می شوید:

  • انقباضات منظم که با دراز کشیدن برطرف نمی شود
  • شدت انقباضات رفته رفته بیشتر و فاصله بین هر انقباض کم تر می شود
  • پارگی کیسه آمنیوتیک
  • از دست رفتن موکوس پلاک (باز هم باید اشاره کنیم که ممکن است این اتفاق چند هفته زودتر رخ دهد اما اگر همراه با علائم دیگر اتفاق بیفتد، قابل توجه است)
  • اسهال
  • پایین آمدن سر جنین که گاهی افتادگی رحم نامیده می شود

هنوز مطمئن نیستید آیا زمان زایمان رسیده یا نه؟ در هر صورت، با پزشک متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید!

اکثر زنان باردار (مخصوصا کسانی که برای اولین بار مادر می شوند) حداقل یک بار به اشتباه فکر می کنند زایمان نزدیک است پس از این که با اطمینان خاطر از این که درد زایمان شروع شده به بیمارستان بروید و قاطعانه به شما جواب منفی بدهند خجالت نکشید. حداقل خیالتان از این که معاینه شده اید راحت می شود.

جنین در هفته ۳۸ بارداری

همان طور که قبلا گفتیم، درواقع جنین به رشد کامل رسیده اما این به این معنی نیست که ۱۰۰ درصد آماده زایمان است.

با این که اندام حیاتی (قلب، ریه و مغز) کامل شده، هنوز درحال رشد است پس تا زمانیکه مشکلی پیش نیاید، بهتر است اجازه دهید جنین در رحم باقی بماند تا کاملا آماده زایمان شود.

در این زمان، نوزاد با موی کرک مانند خداحافظی می کند، آماده اولین حرکت روده می شود و چربی بیشتری به دست می آورد. احتمالا حدود 2 یا 3 کیلو وزن و 45 تا 50 سانت قد دارد اما وزن و قد نوزاد در این مرحله از حاملگی بسیار متغیر است (درست مثل قد و وزن هنگام زایمان!)

در بهترین حالت، جنین در حالت مناسب زایمان قرار گرفته یعنی صورتش برعکس است و سرش پایین آمده.

با این که اکثر نوزادان تا هفته ۳۶ به این حالت تغییر موضع می دهند، در بعضی دیگر کمی زمان می برد تا به این حالت در بیایند… اما بهتر است با پزشک صحبت کنید تا روش هایی برای پایین آمدن سر بچه پیشنهاد دهد.

هفته ۳۸ بارداری
جنین در هفته ۳۸ بارداری به رشد کامل رسیده اما این به این معنی نیست که ۱۰۰ درصد آماده زایمان است.

حرکت جنین در هفته ۳۸

جنین تا زمان زایمان تکان می خورد (و در واقعیت، بعد از زایمان هم همینطور حرکت می کند) اما با رشد جنین در رحم، قطعا حرکت او طی سه ماه سوم تغییر می کند.

بسیاری از حرکاتی که در این مرحله احساس می کنید ناشی از کش و قوس های جنین در رحم است. این حرکات نسبت به قبل خفیف تر است پس لازم است برای این که بتوانید لگدها را بشمرید، دقت بیشتری به خرج دهید.

گاهی حرکت جنین درست قبل از شروع درد زایمان کمی کاهش پیدا می کند. علت این امر هنوز مشخص نیست. اما اگر هیچ حرکتی احساس نمی کنید، نباید آن را نادیده بگیرید، هنوز باید حداقل چند بار در ساعت متوجه تکان خوردن جنین شوید. فقط این حرکات یک یا دو روز قبل از شروع درد زایمان خفیف می شود.

چک لیست هفته ۳۸ بارداری

می دانیم که از قبل تمام کارها را انجام داده اید و حالا بی صبرانه منتظر آمدن بچه نشسته‌اید. اما اگر انرژی و انگیزه لازم را داشته باشید، هنوز هم چند مورد باقی مانده که می توانید انجام دهید:

  • غذا آماده کنید: در ماه های اول تولد نوزاد، هر چقدر شام و سوپ بپزید و در فریزر پیتزا نگه دارید، کافی نیست (مخصوصا وقتی آن قدر خسته هستید که حتی نمی توانید به آشپزی فکر کنید). در هفته های آخر حاملگی چند غذا درست کنید و در فریزر بگذارید و بعدا بابت این کار از خود تشکر کنید.
  • برنامه زایمان و هر چیزی را که در کلاس شیردهی یا لاماز یاد گرفته اید مرور کنید. مرور دوباره این که چطور می خواهید زایمان کنید و به بچه شیر دهید ضرری ندارد.
  • با دوستان خود وقت بگذرانید: بعد از زایمان مدتی طول می کشد تا از نظر فیزیکی یا روانی برای هم صحبتی با بهترین دوستان خود و نوشیدن قهوه آماده شوید پس از هفته های آخر حاملگی نهایت استفاده را ببرید. (دیدار با دوستان اغلب به اندازه صحبت با تراپیست تاثیرگذار است اما اگر تراپیست دارید، شاید بهتر است که با او هم حرف بزنید)
  • خودتان را لوس کنید: مراقبت از خود، تقریبا مثل تمام چیزهایی که در زندگی قبل از بچه دوست داشتید، بعد از زایمان یک پله پایین می آید پس تا جاییکه می توانید تمام کارهای زیبایی از قبیل کوتاه کردن مو، وکس ابرو و ماساژ پا را انجام دهید.
  • تمام کارهای مهم را انجام دهید: به بستن کیف بیمارستان، نصب صندلی بچه در ماشین و کسی که می خواهید در اتاق زایمان کنارتان باشد فکر کنید.

چطور ذهن و بدن خود را در هفته ۳۸ بارداری آرام کنیم

هفته های آخر حاملگی کاری جز انتظار ندارید و شاید از این که دست روی دست بگذارید خوشتان نیاید (یعنی با خود می گویید: پس این بچه کی میاد؟!). اما قرار است زندگی­تان یک بار برای همیشه تغییر کند پس حالا فرصت خوبی است که خودتان را در اولویت قرار دهید.

اگر بیش از حد مضطرب هستید، با پزشک صحبت کنید. او می تواند بابت برخی از مسائلی که ذهنتان را درگیر کرده به شما اطمینان خاطر دهد. اگر صحبت با پزشک آرامتان نمی کند، کسی را به صورت حضوری یا آنلاین پیدا کنید که سابقه مادر شدن دارد و می تواند اعصابتان را آرام کند.

اگر از نظر فیزیکی راحت نیستید، تا جایی که می توانید بخوابید، پیاده روی کنید یا یوگا انجام دهید، وعده های غذایی کوچک اما متناوب داشته باشید شب ها پاهایتان را دراز کنید و فیلم تماشا کنید.

بعدها وقت برای شب بیداری و گوگل کردن روش های پایین آوردن تب نوزاد هست پس الان روی این کار وقت نگذارید. در عوض، راه های ریلکس شدن قبل از زایمان را سرچ کنید و بعد واقعا استراحت کنید.

جمع بندی

دیگر چیزی نمانده! خط پایان نزدیک است اما به هیچ وجه نمی توان گفت کی به خط پایان می رسید. ممکن است همین فردا… یا ۳ هفته دیگر.

آرامش خود را حفظ کنید، تا جایی که می توانید استراحت کنید و سعی کنید صبور باشید. مهم تر از همه، به سازوکار بدن دقت کنید چون سرنخ هایی از آماده شدن برای درد زایمان به دست می آورید. و مثل همیشه علائم هشداردهنده را نادیده نگیرید. اگر بابت چیزی نگران هستید، با متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 300

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

30 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها