پیودرما گانگرنوزوم

پیودرما گانگرنوزوم و تبعات آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پیودرما گانگرنوزوم یک بیماری پوستی است که با برخی بیماری‌های خودایمنی یا آسیب پوستی زودتر مرتبط است. متخصصان پزشکی از علل آن مطمئن نیستند و تشخیص آن دشوار است زیرا به نظر می‌رسد مانند سایر بیماری‌ها باشد. داروها و سایر گزینه‌های درمانی می‌توانند علائم شما را تسکین دهند. پیودرما گانگرنوزوم ممکن است منجر به زخم شده. مجله درمانکده به شما کمک میکند.

بیماری پیودرما گانگرنوزوم چیست؟

پیودرما گانگرنوزوم (pie-oh-der-muh gang-rah-no-sum) یک اختلال پوستی مزمن و عود کننده است که در آن برجستگی ها یا تاول‌های کوچک و تغییر رنگی روی پوست شما ظاهر می‌شود که می‌توانند به سرعت رشد کرده و به هم بپیوندند تا بزرگ شوند. تعداد زخم‌ها می‌تواند متفاوت باشد. موارد خفیف پیودرما گانگرنوزوم ممکن است فقط یک زخم داشته باشند، در حالی که موارد شدید ممکن است چندین یا چند زخم داشته باشند. این زخم‌ها می‌توانند دردناک باشند. اغلب ارتباطی بین پیودرما گانگرنوزوم و سایر بیماری‌های سیستمیک وجود دارد.

بیشتر بدانید: پینه پا چیست؟ + روش‌های پیشگیری و درمان

تصویری از بیماری پیودرما گانگرنوزوم بر روی پوست انسان
تصویر قسمتی از پوست بدن که درگیر بیماری ناخوشایند گانگرنوزوم شده است که به صورت زخمی چرک آلود و قابل پخش است.

علائم بیماری پیودرما گانگرنوزوم

پیودرما گانگرنوزوم معمولاً اندام تحتانی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هم‌چنین ممکن است روی بازوها، اندام تناسلی و گردن شما ظاهر شود.

نشانه‌های پیودرما گانگرنوزوم عبارت‌اند از:

  • تاول‌های کوچک، تغییر رنگ (قرمز، بنفش، آبی، قهوه‌ای یا سیاه)، پر از چرک که به سرعت بزرگ می‌شوند.
  • زخم‌های باز با مرزهای مشخص و برجسته.
  • التهاب و درد در اطراف زخم شما.
  • تب.
  • درد مفاصل.
  • زخم‌های شما ممکن است بزرگ و عمیق باشند و می‌توانند بسیار دردناک باشند.

درصورت چنین علائمی به دکتر متخصص پوست و مو هر چه زودتر مراجعه کنید.

اینفوگرافیکی از علائم بیماری پیودرما گانگرنوزوم
تصویر اینفوگرافیک علائم بیماری گانگرنوزوم که در ابتدا تصویر یک پا انسان که در قسمت کناری روی پا به شکل تاول دایره ایی بیماری گانگرنوزوم ایجاد شده است که با زخم های بزرگ و تب و احساس درد در مفاصل بروز پیدا می کند.

بیشتر بدانید: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

علت بیماری پیودرما گانگرنوزوم

با توجه به مطالعات انجام شده متخصصان پزشکی دقیقاً نمی‌دانند که چه چیزی باعث پیودرما گانگرنوزوم می‌شود. بیش از نیمی از افراد مبتلا به این عارضه دارای شرایط دیگری از جمله آرتریت روماتوئید، لوسمی، لنفوم، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون هستند. علاوه بر این، پیودرما گانگرنوزوم اغلب پس از آسیب به پوست، مانند ضربه یا جراحی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات، پیودرما گانگرنوزوم در نزدیکی دهانه جراحی (محل استوما) ظاهر می‌شود. این پیودرما گانگرنوزوم پریستومی است.

تشخیص پیودرما گانگرنوزوم

این بیماری می‌تواند برای تشخیص چالش برانگیز باشد. با توجه به تحقیقاتی که محققین مفصلا در این زمینه انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌تواند تشخیص را تایید کند، بنابراین درمانگر اغلب آزمایش‌هایی را برای رد سایر علل احتمالی مشکلات پوستی تجویز می‌کنند.از طریق مشاوره با دکتر متخصص پوست و مو مشورت کنید.

این بیماری‌ها عبارت‌ند از:

  • عفونت‌ها
  • سرطان‌های پوست
  • التهاب عروق خونی روی پوست یا نزدیک آن.
  • لوپوس.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون.
  • بیوپسی
  • نمونه برداری از مغز استخوان.
  • معاینه رکتوم (پروکتوسکوپی).
  • معاینه کولون (کولونوسکوپی).

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ + راه‌های درمان بیماری پوستی روزاسه

درمان پیودرما گانگرنوزوم

درمانگران متعددی گزینه‌های درمانی مختلفی را ارائه داده‌اند که شامل موارد زیر می‌شوند:

درمان با جراحی

برداشتن بافت

برداشتن بافت مرده زخم از طریق جراحی ممکن است در برخی موارد مفید باشد. اما خطراتی دارد، زیرا آسیب به پوست شما به طور بالقوه می‌تواند علائم پیودرما گانگرنوزوم شما را بدتر کند.

پیوند پوست

 نوعی جراحی است. در طول این روش، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما پوست سالم را از یک قسمت بدن شما می‌گیرد و آن را پیوند می‌دهد تا پوست آسیب‌دیده را در قسمت دیگری از بدن شما بپوشاند.

بیشتر بدانید: تب روماتیسمی چیست؟ چگونه درمان می‌شود؟

درمان غیر جراحی

کورتیکواستروئیدها

این داروها داروهای ضد التهابی هستند. آن‌ها ممکن است یک کرم یا پماد باشند که مستقیماً روی زخم‌ها یا قرص‌هایی خوراکی که مصرف می‌کنید. به عنوان مثال می‌توان به کورتیزول و پردنیزولون اشاره کرد. عوارض جانبی ممکن است شامل افزایش اشتها، افزایش وزن، تغییرات خلقی، آکنه و بی‌خوابی باشد.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی(NSAID)

قرص‌هایی هستند که به تسکین درد  کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به آسپرین و ایبوپروفن اشاره کرد. عوارض جانبی ممکن است شامل درد گاز و گاز، نفخ معده، درد شکم، تهوع و استفراغ، اسهال و یبوست باشد.

بیشتر بدانید: بیماری پیسی چیست؟

کرم پوستی سیلور سولفادیازین

این دارو یک کرم آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان سوختگی‌های درجه دو یا سه و پیشگیری یا درمان عفونت‌های جدی استفاده می‌شود. عوارض جانبی ممکن است شامل خارش، تب، لرز، بثورات پوستی و افزایش حساسیت به نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش (UV) باشد.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

 این داروها توانایی سیستم ایمنی شما را برای آسیب رساندن فعال به بدن خود کاهش می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان به مایکوفنولات و سیکلوسپورین اشاره کرد.

اکسیژن درمانی هایپرباریک

 این روش درمانی زخم‌ها و سایر شرایط پزشکی را با تامین اکسیژن 100% در داخل یک محفظه مخصوص درمان می‌کند. این به شما این امکان را می‌دهد که در حین تنفس مقادیر بیشتری اکسیژن جذب کنید که به بهبود بافت‌های بدن شما کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: عارضۀ رگ‌های عنکبوتی چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمان آن

تصویری از روند درمان گانگرنوزوم  در قسمت پا بدن انسان استو
در این تصویر به صورت مرحله به مرحله درمان و بهبود زخم گانگرنوزوم را مشاهده میکنید در یک قسمت از پا ایجاد و درمان بر روی همان ناحیه شروع و در نهایت با لکه ایی قرمز به پایان رسیده است.

مراقبت از زخم‌های پیودرما گانگرنوزوم

  • ضربه، از جمله بریدگی، سوراخ و خراش، می‌تواند علائم شما را بدتر کند. مراقب باشید از هرگونه ضربه‌ای که می تواند باعث زخم بیشتر شود، اجتناب کنید.
  • تمیز نگه داشتن زخم برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. زخم‌های خود را به دقت با آب جاری تمیز و صابون بشویید. سپس با احتیاط آن را با یک باند غیر‌چسبنده بپوشانید تا از ورود کثیفی یا باکتری به محل جلوگیری شود. در حالت ایده‌آل، متخصص پوست دستورالعمل‌های عمیق‌تری در مورد نحوه تمیز نگه داشتن پیودرما گانگرنوزوم به شما می‌دهد.
  • اگر داروی موضعی تجویز شده دارید، زخم خود را با آب جاری تمیز و صابون بشویید. دارو را روی زخم خود بمالید و سپس آن را با یک باند غیر چسبنده بپوشانید.
  • برای زخم‌های شدیدتر، دکتر جراح عمومی ممکن است پوشاندن آن‌ها را با بانداژ هیدروکلوئیدی (پانسمان) توصیه کند. این بانداژها از زخم‌های شما در برابر تحریک یا عفونت بیشتر محافظت می‌کنند. پس از دو تا سه روز، آن‌ها در پوست جذب می شوند.

شما می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر جراح عمومی سوالات خود را در این خصوص بپرسید.

اینفوگرافیکی از راهکارهای مراقبتی از زخم های ناشی از این بیماری پوستی پیودرما گانگرنوزوم
در این تصویر انواع راهکار های مراقبتی از بیماری گانگرنوزوم نشان داده شده است که در ابتدا از اولین اقدامات آن شستشو مرتب ناحیه مورد نظر درگیری بیماری را با استفاده از آب و صابون انجام شود.

بیشتر بدانید: میخچه پا و هرآن‌چه که باید درباره آن بدانید

پیشگیری از پیودرما گانگرنوزوم

متخصصان پزشکی دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد پیودرما گانگرنوزوم می‌شود، بنابراین ممکن است راهکارهای برای پیشگیری از آن دقیق و کارآمد نباشند. بنابراین پیشنهاد اولیه ما به شما مراجعه به متخصص عفونی است تا علت بروز این بیماری را جویا شده و سپس برای درمان اقدام شود. برای برقراری ارتباط آسان‌تر می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با فوق تخصص عفونی همین حالا کلیک کنید.

پیودرما گانگرنوزوم می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و اسکارهای دائمی بر جای بگذارد. اگر عوامل خطر مرتبط با پیودرما گانگرنوزوم، مانند: لوسمی یا بیماری التهابی روده را دارید، در صورت بروز هرگونه مشکل پوستی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید..

جمع‌بندی

با توجه به مطالعه مطالب مذکور شناختی نسبی نسبت به این بیماری پوستی ناخوشایند و گاها خطرناک پیدا کردید که با کمک متخصصین این حوزه درمانی بهتر است سریع‌تر شناسایی و نسبت به درمان آن با کمک درمانکده اقدام کنید تا درگیر عوارض بیماری پیودرما گانگرنوزوم نشوید.

برای مراجعه حضوری با دکتر مورد نظر خود از طریق رزرو نوبت آنلاین مطب پزشکی اقدام کنید.

منبع: bad.org

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

در ابتدا بهتر است بدانید که پیودرما گانگرنوزوم افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اگرچه در کودکان نادر است. این بیماری بیشتر زنان بین 20 تا 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت داشتن موارد زیر ممکن است احتمال ابتلا به پیودرما گانگرنوزوم بیشتر باشد:
روماتیسم مفصلی
کولیت زخمی
بیماری کرون
برخی از سرطان‌ها مانند لوسمی یا لنفوم.
درمان پیودرما گانگرنوزوم دشوار است. حتی با درمان مناسب، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا بهبود یابد.
پیودرما گانگرنوزوم شایع نیست. تقریباً از هر 100000 نفر در ایالات متحده 1 نفر مبتلا به پیودرما گانگرنوزوم است.
پیودرما گانگرنوزوم مسری نیست. شما نمی‌توانید پیودرما گانگرنوزوم را از طریق تماس پوست به پوست به فرد دیگری منتقل کنید.
تشخیص پیودرما گانگرنوزوم دشوار است، بنابراین داشتن انتظارات واقع بینانه مهم است. ممکن است لازم باشد چندین متخصص را ببینید و آزمایشات زیادی را برای رد سایر شرایط انجام دهید. این ممکن است درمان مناسب را به تاخیر بیندازد. هنگامی که شما پزشک متخصص برای تشخیص پیودرما گانگرنوزوم و ایجاد یک برنامه درمانی کار می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی، استرس یا افسردگی کنید. از درمانگر برای هرگونه راهنمایی یا پیشنهاد در مورد راحت نگه داشتن خود در این مدت کمک بخواهید.
پیودرما گانگرنوزوم برجستگی‌های کوچک و بی‌رنگ و التهاب روی پوست شما ایجاد می‌کند. برجستگی‌ها ممکن است در هر جایی از بدن شما باشند، اما معمولاً در اندام تحتانی شما (پاها، مچ پا و پاها) ظاهر می‌شوند. برجستگی‌ها اغلب به سرعت پوست شما را باز می‌کنند (فرسایش می‌کنند) و به زخم‌های بزرگ و دردناک تبدیل می‌شوند.
مطالعات نشان می‌دهد که تا 70٪ از افراد مبتلا به پیودرما گانگرنوزوم اغلب بیش از یک بیماری یا چند بیماری را دارند که هم‌زمان رخ می‌دهد (موارد همراه). ترکیبی از پیودرما گانگرنوزوم و سایر بیماری‌های سیستمیک، از جمله آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و اختلالات خونی ممکن است احتمال مرگ را 30٪ افزایش دهد.
zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها