پینه پا چیست؟ + روش‌های پیشگیری و درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پینه پا به سفت شدن پوست آن گفته می‌شود که در اثر فشار مکرر روی یک نقطه از پوست آن ایجاد می‌شود و سبب رشد لایه‌های پوستی و بروز برآمدگی سخت و برجسته روی پوست می‌گردد. درواقع بدن ما با این کار از پوست در برابر محرک‌ها و آسیب‌های جدی محافظت می‌کند. پینه پا معمولاً روی پاشنه  ، انگشتان پا و پوست اطراف آن دیده می‌شود. معمولاً پوشیدن کفش‌های تنگ و راه رفتن با پایه برهنه مهم‌ترین علت به وجود آمدن آن محسوب می‌شود. پینه پا چیست؟ + روش‌های پیشگیری و درمان

یک بیماری نیست و معمولاً در مراحل ابتدایی درد و ناراحتی خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما به هر حال راهکارهای مؤثری برای درمان این مشکل وجود دارد. در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با روش‌های پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

پینه پا چیست؟

پینه پا به ضخیم شدن و سخت شدن پوست گفته می‌شود که در اثر فشار مکرر به یک نقطه از پوست ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً در بخش‌های پایین پا و در نواحی استخوانی که فشار و وزن پا را تحمل می‌کنند، ایجاد می‌شود. پاشنه ، انگشت شست پا و کنار آن بیشتر در معرض بروز این مشکل قرار دارد.

بیشتر بدانید: عارضۀ رگ‌های عنکبوتی چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمان آن

تصویر پینه پا
پینه پا موجب ضخیم شدن و سخت شدن پوست می‌شود.

علائم پینه پا

حقیقت این است که پینه پا در ابتدا هیچ درد و ناراحتی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما به مرور زمان و ضخیم شدن پوست ممکن است کمی دردناک شود. گاهی اوقات ایجاد ترک روی پینه پوست می‌تواند با درد شدید و عفونت همراه باشد و مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین علائم پینه پا اشاره شده است.

  • سفت شدن بخش مشخصی از پوست
  • ضخیم شدن پوست
  • از بین رفتن حساسیت پوست در ناحیه ضخیم و سفت شده پوست
  • حساس شدن و درد زیر پوست

در صورت داشتن چنین علائمی مشاوره با دکتر پوست و مو داشته باشید. که در چنین شرایطی درمانکده در کنار شما عزیزان است.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

تصویری از علائم پینه پا
پینه پا معمولاً با علائمی نظیر سفت شدن و ضخیم شدن پوست و همچنین کاهش حساسیت و گاهی اوقات درد همراه است.

بیشتر بخوانید : میخچه پا و هرآن‌چه که باید درباره آن بدانید

علت بروز پینه پا

مهم‌ترین علت ایجاد این مشکل اصطکاک مکرر، مالش، تحریک و فشار روی یک بخش مشخص از پوست است. معمولاً نواحی از پا که استخوانی یا برجسته است، بیشتر در معرض پینه قرار دارد. درواقع زمانی که به یک نقطه از پوست پا فشار زیاد و مکرری وارد می‌شود، بدن برای محافظت از لایه‌های زیرین شروع به رشد لایه‌های پوستی می‌کند و موجب سخت شدن آن بخش از پوست می‌شود. در ادامه به برخی از رایج‌ترین دلایل بروز پینه پا اشاره شده است.

  • راه رفتن بدون جوراب
  • پوشیدن کفش تنگ
  • استفاده از کفش‌هایی که به یک بخش از پا فشار وارد می‌کنند
  • استفاده از کفش پاشنه بلند برای مدت طولانی
  • ایستادن یا راه رفتن برای مدت طولانی
  • انجام دادن یک ورزش یا فعالیت بدنی خاص که به یک نقطه از پا فشار وارد می‌کند
  • ابتلا به بدشکلی‌های ساختاری پا مثل انگشت چکشی، انحراف شست پا یا مشکلاتی مادرزادی
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل آرتریت پا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولاً پینه پا با روش‌های ساده خانگی به راحتی درمان می‌شود و گاهی اوقات می‌توان با استفاده از داروهای بدون نسخه نیز این مشکل را برطرف کرد. اما افرادی که با روش‌های خانگی موفق به درمان این مشکل نشدند و یا در ناحیه پینه احساس درد و ناراحتی دارند و یا ترک‌خوردگی روی بخش آسیب‌دیده پوست ایجاد شده، باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت نباید خوددرمانی کنند و به دلیل عوارض احتمالی که وجود دارد، باید هر چه سریع‌تر برای درمان با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

بیشتر بدانید: آبله مرغان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تصویر پزشکی که در حال معاینه پینه پا است.
افرادی که به دیابت مبتلا هستند و یا پینه آن‌ها با درد همراه است، باید از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرند.

روش‌های درمانی پینه پا

برای درمان پینه پا روش‌های متعددی وجود دارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از راهکارهای خانگی و ساده ‌این مشکل را در مراحل اول برطرف کنید و یا با استفاده از تمهیدات پزشکی و یا در مراحل پیشرفته جراحی، از شر پینه پا خلاص شوید. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان خانگی پینه پا بدون جراحی آشنا شوید.

بیشتر بدانید: پیودرما گانگرنوزوم و تبعات آن

قرار دادن پا در آب گرم

بهترین روش برای درمان خانگی بدون جراحی قرار دادن پا در آب گرم است. یک وان آب گرم آماده کنید و پاهایتان را برای 20 دقیقه داخل وان قرار دهید. سپس پاها را کاملاً خشک کنید. این کار را هر روز تکرار کنید تا پینه پا کمی نرم شود، سپس سعی کنید به‌آرامی لایه‌های سفت شده پینه پا را بدون فشار از بین ببرید.

استفاده از پدهای سیلیکونی مخصوص پینه

برای درمان پینه پا می‌توانید از پدهای مخصوص که از نمد و سیلیکون و چسب تشکیل شده‌اند، استفاده کنید. برای استفاده باید این پدها را زیر جوراب و یا درست در ناحیه موردنظر داخل کفشتان قرار دهید. این کار از تحریک مجدد پوست جلوگیری می‌کند و در بهبود

پا نیز بسیار مؤثر است.

قرار دادن پا در محلول سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید است که می‌تواند پوسته سخت پینه را نرم کند. برای استفاده از سرکه باید 1 پیمانه سرکه را با 4 پیمانه آب ترکیب کنید. سپس پاها را برای 20 دقیقه داخل این محلول قرار دهید. بعد از چند بار تکرار این کار می‌توانید به‌آرامی لایه‌های روی پوست را بردارید و پینه پا را درمان کنید. به‌هیچ‌عنوان برای برداشتن پینه عجله نکنید و به آن فشار وارد نکنید، زیرا این کار می‌تواند موجب ایجاد عفونت در ناحیه آسیب‌دیده شود.

بیشتر بدانید: بیماری پوست مرغی؛ از علت تا راه‌های درمان

تصویر فردی که برای درمان پینه پای خود را در محلول سرکه و آب قرار داده است.
استفاده از ترکیب سرکه سیب و آب یک روش مؤثر برای درمان پینه است.

استفاده از روغن کرچک

راهکار بعدی برای درمان پینه پا استفاده از روغن کرچک است.. برای این کار باید یک مخلوط آب گرم با 5 قاشق غذاخوری روغن کرچک تهیه کنید و پاها را برای نیم ساعت داخل این محلول قرار دهید تا پوست پا نرم شود.

سنگ پا

برای درمان آن با سنگ پا ابتدا باید پاها را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس سنگ پا را به‌آرامی و به صورت دورانی روی محل موردنظر بکشید. به‌هیچ‌عنوان سعی نکنید که کل بیماری را یکباره بردارید، با تکرار این کار می‌توانید به مرور از شر آن خلاص شوید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای ضد باکتری، ضد قارچ و ضدعفونی‌کننده است. برای درمان پینه با این روغن باید چند قطره از آن را داخل یک ظرف آب بریزید. سپس پاها را برای حدود 15 دقیقه در آب قرار دهید. روغن درخت چای موجب نرم شدن پینه می‌شود و به درمان آن کمک می‌کند.

استفاده از ترکیب جوش‌شیرین و آبلیمو

برای از بین بردن پینه پا می‌توانید در یک لگن آب گرم 3 قاشق آبلیمو بریزید و پاها را چند دقیقه در این ترکیب قرار دهید. بعد از چند دقیقه مقداری جوش‌شیرین به محلول آب و آبلیمو اضافه کنید و چند دقیقه دیگر پاها را در این ترکیب بگذارید تا پینه‌ها نرم شوند.

جراحی

در صورتی که وجود یک ناهنجاری در آن موجب بروز مشکل شده باشد، ممکن است روش جراحی بسیار مؤثر باشد. درواقع در این شرایط پزشک با برداشتن با تراز کردن بافت استخوانی از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر زمانی که آن بسیار دردناک باشد و مشکلاتی جدی در راه رفتن فرد ایجاد کند، لازم است از روش جراحی برای درمان استفاده شود

بیشتر بدانید: خار پاشنه چگونه درمان میشود؟

روش تشخیص پینه پا

تشخیص پینه پا به خصوص برای پزشکان کار نسبتاً ساده‌ای است. برای تشخیص این مشکل نیاز به هیچ آزمایشی نیست، بلکه متخصص پوست و مو با معاینه بصری به‌سادگی می‌تواند مشکل را تشخیص دهد. برای بررسی این مشکل احتمالاً پزشک سوالاتی در مورد شغل، میزان راه رفتن، ایستادن و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، می‌پرسد. ممکن است پزشک از شما درخواست کند تا راه بروید و وضعیت بدنی و نحوه راه رفتن شما را مشاهده کند. سپس با بررسی کفش و همچنین روش‌های مراقبت شما از پاهایتان، علت بروز مشکل را بررسی می‌کند.

روش‌های پیشگیری پینه پا

برای پیشگیری از ایجاد پینه روی بخش‌های مختلف پا باید از کفش مناسبی استفاده کنید و همیشه به بهداشت آن و تمیز نگه داشتن آن اهمیت دهید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از پینه پا اشاره شده است.

  • کفش راحت و اندازه خودتان بپوشید.
  • از کفی طبیعی و کفش‌های راحتی استفاده کنید.
  • از پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه بلند به مدت طولانی اجتناب کنید.
  • حتماً قبل از پوشیدن کفش، جوراب بپوشید.
  • هر روز پاهایتان را با آب گرم و صابون بشویید و خوب خشک کنید.
  • از نرم‌کننده پا استفاده کنید.
  • ناخن‌های پایتان را کوتاه کنید.
  • پابرهنه راه نروید.
  • اگر پاهایتان عرق کرده، از پودر پا استفاده کنید تا پاها خشک بمانند.
  • به صورت هفتگی از لایه بردارهای پوستی استفاده کنید.

عوارض پینه پا

پینه پا معمولاً به راحتی درمان می‌شود و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما در صورتی که نسبت به درمان آن بی‌توجه باشید، ممکن است دردناک شود و پوست پا به‌شدت سخت و ضخیم شود. در این شرایط احتمال ترک‌خوردگی و شقاق روی ناحیه آسیب‌دیده وجود دارد که ممکن است موجب خونریزی و عفونت شود.

بیشتر بدانید: عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست

تصویر یک پینه پا که دچار شقاق و ترک‌خوردگی شده است.
بی‌توجهی نسبت به درمان پینه می‌تواند موجب ترک‌خوردگی، خونریزی و عفونت در پوست شود.

جمع‌بندی

پینه پا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که احتمالاً خیلی از ما آن را تجربه کرده‌ایم. برای جلوگیری از آن سعی کنید همیشه از کفش مناسب استفاده کنید و پاها را به صورت منظم بشویید. به خاطر داشته باشید که آن باید در مراحل ابتدایی درمان شود و با گذشت زمان درمان آن نیز احتمالاً سخت‌تر خواهد شد. برای درمان آن در مراحل اولیه و یا از بین بردن آن بعد از مدتی طولانی می‌توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

آیا بعد از بهبودی پینه پا احتمال بازگشت وجود دارد؟

ازآنجایی‌که پینه پا در اثر اصطکاک و فشار روی پوست ایجاد می‌شود، اگر دوباره در معرض فشار قرار بگیرد، احتمال بازگشت آن وجود دارد.

تفاوت پینه پا با میخچه چیست؟

میخچه از پینه کوچک‌تر است و ممکن است در هر بخشی از پا ایجاد شود و معمولاً از ابتدا با درد همراه است. اما پینه معمولاً دردناک نیست و تنها در بخش‌هایی از پا ایجاد می‌شود که تحت فشار یا اصطکاک قرار دارد.

آیا لایه‌برداری پوست پا برای درمان پینه مؤثر است؟

بله، برای درمان پینه پا می‌توانید از کرم‌های لایه بردار حاوی ترکیبات اسید سالیسیلیک، اوره یا لاکتات آمونیوم استفاده کنید.

منابع: clevelandclinic، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 43

هنوز امتیازی ثبت نشده

ازآنجایی‌که پینه پا در اثر اصطکاک و فشار روی پوست ایجاد می‌شود، اگر دوباره در معرض فشار قرار بگیرد، احتمال بازگشت آن وجود دارد.
تفاوت پینه پا با میخچه چیست؟

میخچه از پینه کوچک‌تر است و ممکن است در هر بخشی از پا ایجاد شود و معمولاً از ابتدا با درد همراه است. اما پینه معمولاً دردناک نیست و تنها در بخش‌هایی از پا ایجاد می‌شود که تحت فشار یا اصطکاک قرار دارد.
بله، برای درمان پینه پا می‌توانید از کرم‌های لایه بردار حاوی ترکیبات اسید سالیسیلیک، اوره یا لاکتات آمونیوم استفاده کنید.
مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها