میخچه پا

میخچه پا و هرآن‌چه که باید درباره آن بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

میخچه پا قسمتی از پوست سخت و ضخیم هستند. آن‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که پوست در معرض فشار یا اصطکاک زیاد قرار گیرد. آن‌ها معمولا روی پاها ایجاد می‌شوند و می‌توانند باعث درد و ناراحتی شوند. اگر آن‌ها را روی پاهای خود دارید، برای مشاوره در مورد درمان به مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو ​​مراجعه کنید. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده قصد داریم میخچه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید : علت لکه های پوستی چیست؟

میخچه چیست؟

میخچه شبیه پینه است زیرا ناحیه‌ای از پوست ضخیم است که در اثر فشار یا اصطکاک ایجاد می‌شود، با این حال، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که این دو را از هم جدا می‌کند. پینه کوچک‌تر است و دارای یک مرکز “هسته” دردناک است که با پوست ملتهب احاطه شده است. همان‌طور که میخچه ضخیم‌تر و بزرگ‌تر می‌شود، به صورت داخلی در لایه‌های عمیق‌تر پوست ایجاد و اغلب باعث درد و ناراحتی می‌شود.

معمول است که آن‌ها در نواحی تحمل وزن پوست شما ظاهر می‌شوند. میخچه‌ها معمولاً به عنوان توده سخت شناخته می‌شوند که در آن پوست سازگار شده و “هسته” دردناک میخچه سفت شده است. هم‌چنین می‌تواند در نواحی غیر تحمل کننده وزن پا ایجاد شود، به ویژه در بین انگشتان پا که به هم فشرده شده‌اند. این به عنوان میخچه نرم شناخته می‌شود. رنگ آن‌ها مایل به سفید/خاکستری است.

بیشتر بخوانید: زگیل پوستی، علت، علائم و راهکارهای درمان آن

تصویری از میخچه  و پینه در داخل پای انسان
تصویری از میخچه در این قسمت پا که به شکل توده ایی گرد در وسط آن به شکل التهاب عفونی دیده می شود.

بیشتر بخوانید : علت کبودی پوست چیست؟

انواع میخچه پا

میخچه روی پا معمولا در بالا، کنار یا بین انگشتان پا ایجاد می‌شود. دو نوع اصلی میخچه پا وجود دارد:

میخچه پا سخت

میخچه‌های سخت پا تمایل دارند در قسمت بالایی و کناری انگشتان پا ایجاد شوند. با علل، علائم، تشخیص و درمان میخچه پا آشنا شوید میخچه‌های سخت رایج‌ترین نوع میخچه پا هستند. آن‌ها نواحی کوچک، رنگ پریده یا زرد رنگی از پوست برآمده و سفت شده، تقریباً به اندازه نخودی هستند که با ناحیه وسیع‌تری از پوست ضخیم احاطه شده‌اند. میخچه‌های سفت پا، با نام مستعار هلوما دوروم، تمایل دارند در نواحی استخوانی مانند بالای انگشتان پا (معمولاً قسمت‌های خارجی)، در کنار انگشت کوچک یا توپ پا ایجاد شوند. آن‌ها معمولاً به دلیل اصطکاک کفش ایجاد می‌شوند.

 میخچه پا نرم

میخچه‌های نرم پا بین انگشتان پا ایجاد می‌شوند. با علل، علائم، تشخیص و درمان میخچه پا آشنا شوید میخچه‌های نرم با نام مستعار Heloma Molle، به رنگ سفید و لاستیکی متفاوت به نظر می‌رسند. آن‌ها معمولا در وسط فرو رفته هستند. این نوع میخچه‌های پا در اثر رطوبت، معمولاً به دلیل تعریق یا خشک نشدن پاهای شما به درستی، نرم می‌شوند. آن‌ها معمولاً در بین انگشتان پا ایجاد می‌شوند، معمولاً در انگشت چهارم و پنجم وقتی انگشتان پا به یکدیگر ساییده می‌شوند.

صویری متفاوت از دو نوع میخچه نرم و سخت در داخل پای انسان
دراین تصویر مشاهده می کنید که انواع میخچه در قسمت های مختلف پا در روی انگشتان و در کف پنجه ی پا شکل می گیرد.

بیشتر بخوانید : پینه پا چیست؟ + روش‌های پیشگیری و درمان

علائم میخچه پا

یک میخچه کوچک ممکن است به غیر از حضور فیزیکی علائم دیگری را نشان ندهد. هر چند بزرگ‌تر می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود که ممکن است بر توانایی شما در راه رفتن راحت تأثیر بگذارد. میخچه اغلب به طور هم‌زمان ایجاد می‌شوند و پینه میخچه را در زیر پنهان می‌کند.

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، ممکن است میخچه وجود داشته باشد:

  • پوست ضخیم اغلب سخت‌تر از پوست اطراف است
  • این ناحیه ممکن است به صورت یک تغییر رنگ زرد کم رنگ ظاهر شود
  • اگر در آن ناحیه احساس درد یا ناراحتی می‌کنید
  • اگر احساس می‌کنید در حال راه رفتن یا ایستادن روی سنگ یا جسم خارجی دیگری هستید
  • میخچه بین انگشتان پا ممکن است سفت و زرد یا نرم و سفید باشد

بیشتر بخوانید: پیودرما گانگرنوزوم و تبعات آن

علت میخچه پا

میخچه اغلب ناشی از موارد زیر است:

  • پوشیدن کفش‌هایی که مناسب نیستند، کفش‌هایی که خیلی گشاد هستند می‌توانند به پای شما اجازه لیز خوردن و اصطکاک را بدهند.
  • طرح‌های خاصی از کفش که فشار زیادی به ناحیه‌ای از پا وارد می‌کند به عنوان مثال، کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند انگشتان پا را فشار دهند.
  • میخچه اغلب در پاهای استخوانی ایجاد می‌شود زیرا بالشتک طبیعی وجود ندارد. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند به عنوان نشانه‌ای از یک مشکل دیگر پا ایجاد شوند، مانند:
  • بونیون، جایی که مفصل انگشت شست پا به سمت بیرون می‌چسبد در حالی که شست پا شروع به اشاره به سمت انگشتان دیگر همان پا می‌کند.
  • انگشت چکشی، جایی که انگشت پا در مفصل میانی خم شده است.

بیشتر بخوانید : بیماری پوست مرغی؛ از علت تا راه‌های درمان

روش تشخیص میخچه پا

دلایل احتمالی زیادی برای توده‌های پا وجود دارد و پزشک متخصص معمولاً می‌تواند میخچه‌های پا را با پرسش در مورد سبک زندگی شما و نگاه کردن به پاها و کفش‌های شما تشخیص دهد. آن‌ها ممکن است بخواهند اشعه ایکس را انجام دهند اگر مشکوک باشند که ممکن است مشکل اساسی در استخوان وجود داشته باشد که باعث ایجاد میخچه روی پاهای شما می‌شود. گاهی اوقات، اگر توده قابل توجهی در پا وجود داشته باشد، ممکن است بیوپسی انجام دهند.

درمان میخچه پا

میخچه روی پا بهتر نمی‌شود مگر اینکه علت فشار از بین برود. هم‌چنین نشانه یک مشکل اساسی است. فقط در صورتی باید خودتان آن را درمان کنید که علت آن را بدانید و با یک متخصص در مورد بهترین راه مدیریت آن صحبت کرده باشید.

  • درمان‌های بدون نسخه برای میخچه، مانند گچ میخچه، توسط داروسازان در دسترس است. گچ میخچه ممکن است برای افراد خاصی مانند: افراد مبتلا به دیابت، مشکلات گردش خون یا پوست شکننده مناسب نباشد. بهتر است با مراجعه به سایت نوبت دهی درمانکده با پزشکان با تجربه در این باره مشورت کنید.

جراحی میخچه پا

درمان میخچه بسیار شبیه درمان پینه است. متخصص پوست و مو ترکیبی از درمان‌های فوق و هم‌چنین یک روش در کلینیک را توصیه می‌کنند که در آن میخچه، به‌ویژه هسته دردناک، با چاقوی جراحی بیرون کشیده می‌شود و احساس «راه رفتن روی سنگ» را از بین می‌برد.

متخصصین معتبر این حوزه درمانی توصیه نمی‌شود که خودتان میخچه یا پینه را بردارید زیرا ممکن است به بافت سالم اطراف یا رگ‌های خونی آسیب رسانده و منجر به درد، عفونت و زخم شود.

بیشتر بخوانید : علت خارش پوست چیست؟

درمان خانگی میخچه پا

سنگ پا

می‌توانید به‌تدریج و با استفاده از سنگ پا، قسمت‌هایی از پوست سفت شده را به آرامی با میخچه پا یا پینه پا مالش دهید تا از شر هرگونه توده پا خلاص شوید. این کمک می‌کند که ابتدا پا را حدود 15-20 دقیقه خیس کنید تا پوست نرم شود.

درمان میخچه پا استفاده از سنگ پا و استعمال آن در کف و پنجه پا می تواند موثر باشد

کفش

برای جلوگیری از اصطکاک و تشکیل میخچه باید فضای کافی در کفش شما وجود داشته باشد. در حالت ایده‌آل، کفش‌ها باید دارای پنجه‌ای گرد و پهن، رویه‌ای نرم، یک سانتی‌متر بلندتر از بلندترین انگشت پا و صاف (پاشنه پا کم‌تر از ۴ سانتی‌متر) باشند. اگر ناهنجاری‌های پا دارید، متخصص پا می‌تواند در مورد کفش‌های مخصوص طراحی شده به شما توصیه کند.

بیشتر بخوانید: برای خار پاشنه چی خوبه؟

روش پیشگیری از میخچه

روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ابتلا به میخچه و پینه به کار بگیرید.

  • کفش‌های راحت و مناسب بپوشید. انگشتان پای شما باید فضای زیادی داشته باشند و اگر نمی‌توانید آن‌ها را تکان دهید، کفش‌های شما خیلی تنگ هستند.
  • اغلب از کفش‌های پاشنه بلند استفاده نکنید زیرا باعث افزایش اصطکاک می‌شود.
  • اطمینان حاصل کنید که هر روز پاهای خود را کاملاً بشویید و بعد از آن خشک کنید. سپس از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست نرم و صاف بماند.

بیشتر بخوانید : آکنه ؛ علائم، علل، پیشگیری و درمان

سوالات متداول

اگر میخچه یا پینه را نادیده گرفته شود چه اتفاقی می‌افتد؟

پوست ضخیم گاهی اوقات ممکن است یک جسم خارجی را پنهان کند، که اگر به آن توجه نشود، می‌تواند منجر به ناراحتی یا درد در آینده، به ویژه برای بیماران دیابتی شود. ممکن است ترک‌های دردناک پاشنه پا از پینه ایجاد شود و این ترک‌ها حتی ممکن است خونریزی کنند میخچه در صورت درمان نشدن می‌تواند زخمی ایجاد کند که پس از آن پتانسیل عفونی شدن را دارد.

جمع بندی

در این مطلب به ابعاد مختلف این عارضه ناخوشایند که میخچه نام دارد به صورت مفصل پرداخته شد با کمک راهکارهای مختلفی که ارائه شد، آن‌ها را درمان و یا از ابتلا به آن به صورت رعایت نکات مهم مرتبط با آن، جلوگیری کرد که امری بسیار بنیادی‌تر و ساده‌تری نسبت به اقدامات درمانی مرتبط با آن است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 72

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها