لمینت دندان خرگوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لمینت دندان خرگوشی یک روش درمانی موثر در حوزه دندانپزشکی است که می‌توان به کمک آن بیرون‌زدگی دندان‌ها را پوشاند. امروزه دندانپزشک از این روش نوین علاوه‌بر تراز کردن دندان‌ها برای سفیدی و از بین بردن فاصله آن‌ها استفاده می‌کند.

دندان‌ها یکی از اجزای اصلی صورت هستند که روی زیبایی چهره تاثیر به‌سزایی دارند. از طرفی لازمه داشتن یک لبخند منحصربه‌فرد دندان‌هایی سفید و مرتب است. برخی افراد دارای دندان خرگوشی هستند. آن‌ها تصور می‌کنند که این بیرون‌زدگی دندان‌ها باعث ایجاد تصویری ناخوشایند در چهره‌شان می‌شود. 

در حال حاضر می‌توان به کمک لمینت به‌راحتی این مشکل را برطرف کرد. روکش لمینت علاوه‌بر این‌که باعث زیباتر دیده شدن دندان‌های خرگوشی شما می‌شوند به استحکام و مقاومت آن کمک می‌کند. بنابراین اگر شما هم دارای دندان خرگوشی هستید تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم درباره انواع، مزایا و عوارض لمینت دندان خرگوشی بیشتر صحبت کنیم.

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

دندان خرگوشی به وضعیتی می‌گویند که دندان‌های فک بالا به نسب فک پایین جلوتر از جای اصلی خود قرار بگیرند. این نوع جای‌گیری فک معمولا به‌دلیل مکیدن انگشت شست در دوران کودکی یا استفاده طولانی مدت از پستانک به وجود می‌آید. 

در برخی مواقع می‌توان این وضعیت را ارثی دانست. در هر حال دندان خرگوشی مشکل پیچیده‌ای نیست و در دوران کودکی توسط دندانپزشک به ‌احتی برطرف خواهد شد. یکی از راه‌های برطرف کردن این وضعیت لمینت دندان خرگوشی است. 

شاید شما تاکنون اسم خدمات لمینت را برای دندان‌های هم‌تراز شنیده باشید. درواقع این راه‌کار دندانپزشکی برای دندان‌هایی با موقعیت طبیعی بهتر عمل می‌کند، اما امروزه یکی از روش‌های موثر در درمان بیرون‌زدگی دندان خرگوشی هم به‌شمار می‌آید. 

در زیر می‌توانید عکس لمینت دندان خرگوشی را مشاهده کنید:

تصویر لمینت دندان‌خرگوشی
لمینت یکی از راه‌کارهای مدرن و موثر برای درمان دندان‌های خرگوشی است.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان چیست؟

خوب است بدانید لمینت دندان خرگوشی در صورت خفیف بودن بیرون زدگی دندان‌های فک جلو، جایگزین مناسبی برای ارتودنسی است. با این حال شاید هر کسی نتواند از این تکنیک درمانی و زیبایی‌بخش استفاده کند. برای انتخاب بهترین روش و مشاوره صحیح می‌توانید با دکتر دندانپزشک ترمیمی و زیبایی درمانکده به صورت تلفنی، متنی یا تصویری در ارتباط باشید.

کاربرد لمینت دندان‌های خرگوشی

این تکنیک زیبایی دندانپزشکی برای اصلاح و تغییر شکل ظاهری، اندازه، طول، رنگ و تراکم دندان‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از لمینت دندان خرگوشی می‌توان مشکلات دندان‌های شکسته، پوسیده، بد رنگ و فاصله بین آن‌هایی که تناسب درستی ندارند را بهبود بخشید. 

تصمیم تعداد لمینت دندان خرگوشی برعهده دندانپزشک است. این تکنیک زیبایی بخش معمولا برای دندان‌های جلویی بالا و پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا این دندان‌ها در نمای خارجی لب‌های دهان قرار دارند و تغییرات ظاهری بیشتر بر روی آن‌ها قابل مشاهده خواهد بود. 

بیشتر بدانید: جرم گیری دندان چیست؟

بر اساس بودجه شما و تشخیص دندانپزشک می‌توان تنها دو دندان دارای بیرون زدگی را لمینت کرد. اما برای هم‌تراز دیده شدن دندان‌ها اغلب دکتر دندانپزشک توصیه می‌کند 8 دندان به‌طور همزمان لمینت خرگوشی شوند.

انواع لمینت دندان خرگوشی را بشناسید!

این نوع تکنیک زیبایی و درمانی انواع مختلفی دارد که هر یک دارای ویژگی و مزایای خاصی هستند. برای تعیین نوع لمینت دندان خرگوشی بهتر است به توصیه دندانپزشک خود توجه کنید تا بر اساس وضعیت دندان‌های شما و نیازتان بهترین گزینه انتخاب شود.

بیشتر بدانید: کشیدن دندان عقل درد دارد؟

اینفوگرافیک انواع لمینت دندان خرگوشی
انتخاب یکی از انواع لمینت دندان خرگوشی باید توسط دکتر دندانپزشک انجام شود.

1. لمینت سرامیکی (Porcelain Veneers)

این نوع لمینت دندان خرگوشی که بر روی دندان چسبیده می‌شود، از مواد سرامیکی نازک و شفاف ساخته شده است. میزان مقاومت لمینت سرامیکی بسیار بالاست و کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

2. لمینت کامپوزیتی (Composite Veneers)

لمینت دندان خرگوشی کامپوزیتی از مواد کامپوزیت رنگی ساخته می‌شود. این نوع لمینت را به‌طور مستقیم روی دندان ایجاد می‌کنند که با استفاده از لایه‌بندی و تکنیک‌های خاص شکل دندان طبیعی به خود می‌گیرد.

3. لمینت رزینی (Resin Veneers)

از مواد کامپوزیتی برای ساخت لمینت دندان خرگوشی استفاده می‌کنند، با این تفاوت که بدون تغییرات خاصی روی دندان چسبانده و شکل داده می‌شود.

بیشتر بدانید: فواید کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

لمینت دندان‌های خرگوشی برای چه کسانی مناسب است؟

همان‌طور که از نام این تکنیک زیبایی و درمانی مشخص است، میتوان از آن برای ترمیم بیرون زدگی دندان‌ها استفاده کرد. بدین صورت شکل ظاهری دندان‌های خرگوشی اصلاح می‌شود، همچنین سفیدی و یک‌دستی چشم‌نوازی به دندان‌ها می‌بخشد. 

اما ممکن است هر کسی نتواند از لمینت دندان‌خرگوشی استفاده کند. برای انتخاب این روش دکتر دندانپزشک باید از سلامت دندان‌ها و لثه شما مطمئن باشد. از طرفی وضعیت سلامت مینای دندان بسیار مهم است تا بتوان روکش لمینت را به خوبی روی دندان چسباند.

مزایای لمینت دندان خرگوشی

این نوع لمینت برای وقتی که بیرون زدگی دندان‌های فک جلو خفیف است، گزینه مناسبی خواهد بود. مزایای آن عبارتند از:

  • عدم نیاز به بی‌حسی
  • ماندگاری و مقاومت بالا
  • کمک به ایجاد طرح لبخند زیبا
  • برطرف کننده فاصله بین دندان‌ها
  • تکنیک غیر تهاجمی و بدون دوره نقاهت
  • دارای هزینه مناسب‌تر نسبت به سایر روش‌های ترمیمی
  • برطرف کننده مشکل کوچکی یا بزرگی بیش از حد دندان‌ها
  • علاوه‌بر درمان بیرون زدگی، کمک به سفیدی و هم ترازی دندان‌ها

در صورت لزوم می توانید با دکتر دندانپزشک زیبایی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان چیست؟

اینفوگرافیک مزایای لمینت دندان‌خرگوشی
لمینت دندان‌های خرگوشی علاوه‌بر از بین بردن بیرون زدگی به هم‌تراز شدن، سفیدی و از بین رفتن فاصله بین دندان‌ها کمک می‌کند.

لمینت دندان‌خرگوشی چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام لمینت دندان خرگوشی بدین شکل است که ابتدا دندانپزشک وضعیت دندان‌ها و لثه شما را بررسی می‌کند. سپس با تهیه یک اسکن از دندان‌ها و ساختار فک تصمیم می‌گیرد که لمینت دندان‌خرگوشی برای شما بهتر است یا ارتودنسی. 

در صورت تایید این نوع لمینت با گرفتن قالب از دندان‌ها مرحله ساخت روکش سفارشی آغاز می‌شود. در این مرحله ابتدا باید روی دندان‌ها تا حدی تراشیده شوند تا بتوان لمینت‌ها را بر روی دندان چسباند. دکتر دندانپزشک معمولا تا زمان آماده شدن لمینت از روکش موقت برای روی دندان تراشیده شده استفاده می‌کند.

عوارض لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی مشکل بیرون زدگی این نوع دندان‌ها را برطرف می‌کند. اما برخی افراد پس از انجام آن دچار عوارض زیر می‌شوند:

  1. التهاب لثه
  2. حساسیت دندان‌ها
  3. احساس درد و ناراحتی دندان‌ها
  4. افزایش احتمال پوسیدگی دندان‌ها
  5. مشخص بودن تفاوت لمینت با سایر دندان‌های طبیعی از لحاظ رنگ

معایب لمینت دندان‌های خرگوشی چیست؟

برخی افراد معتقدند این روش درمانی و زیبایی علاوه‌بر مزایای زیاد دارای معایبی است. آن‌ها بر این باورند لمینت دندان‌های خرگوشی به مراقبت و رسیدگی بالایی نیاز دارد. همچنین هر چند سال یک‌بار باید به جای ترمیم کل آن را عوض کرد. از طرفی این نوع لمینت بر خلاف ارتودنسی مشکل بیرون زدگی دندان‌های فک جلو را به‌طور کل حل نمی‌کند، بلکه تنها با هم‌تراز کردن آن‌ها ظاهری زیبا ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بدانید: عفونت دندان چیست؟

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان خرگوشی

وقتی صحبت از لمینت به میان می‌آید، اکثر افراد سوال می‌پرسند چگونه می‌توان از این نوع روکش‌های دندان مخصوصا دندان‌های خرگوشی مراقبت کرد. آن‌ها دائما نگران ترک خوردن، شکستن یا تغییر رنگ لمینت هستند. 

مهمترین نکاتی که برای افزایش ماندگاری لمینت به‌خصوص دندان‌های خرگوشی باید به آن توجه کنید، عبارتند از:

  • عادت جویدن اشیاء سفت مانند خودکار یا ناخن را ترک کنید.
  • جلسات منظمی با دندانپزشک خود جهت معاینه داشته باشید.
  • در صورت داشتن دندان قروچه در طول شب، استفاده از گارد نایت را فراموش نکنید.
  • نوشیدن مایعات خیلی گرم و خیلی سرد ممکن است باعث آسیب به چسب لمینت شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان (استفاده از دهان شویه، نخ دندان و مسواک زدن) را جدی بگیرید. 
  • هنگام انجام ورزش‌های سخت مانند بسکتبال یا فوتبال که امکان ضربه با توپ به صورت وجود دارد از محافظ دندان استفاده کنید.
  • مصرف بیش از حد غذاهایی با رنگدانه قوی، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای یا قهوه و نوشابه‌های گازدار باعث زردی و تغییر رنگ لمینت می‌شوند، آن‌ها را تا حد امکان محدود کنید.

لمینت دندان خرگوشی در یک نگاه

لمینت دندان خرگوشی یکی از بهترین راه‌های درمان بیرون زدگی دندان‌های فک جلو، هم‌تراز کردن، سفیدی و از بین بردن فاصله بین آن‌هاست. اگر وضعیت دندان‌خرگوشی خفیف باشد، دکتر دندانپزشک به‌جای ارتودنسی لمینت دندان‌خرگوشی را پیشنهاد می‌کند. 

ما در این مقاله از درمانکده انواع، مزایا، عوارض و معایب این روش درمانی و زیبایی‌بخش دندان‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم تا ضمن توجه به نظر دندانپزشک‌، بتوانید بهترین تصمیم را برای هم‌تراز شدن و سفیدی دندان‌های خرگوشی خود بگیرید.

سوالات متداول

لمینت دندان خرگوشی معمولا برای کدام دندان‌ها استفاده می‌شود؟

این نوع لمینت را اغلب برای دندان‌های جلویی بالا و پایین استفاده می‌کنند، زیرا آن‌ها در نمای خارجی لب‌ها قرار د ارند و اعمال تغییرات ظاهری بر روی این دندان‌ها به راحتی مشاهده می‌شود.

مزایا لمینت دندان‌خرگوشی چیست؟

کاربرد و مزایای این نوع لمینت شامل اصلاح شکل، اندازه، طول، رنگ و تراکم دندان‌ها است. همچنین به ترمیم دندان‌های شکسته فک جلو یا از بین بردن فاصله بین آن‌ها و محو شدن زردی کمک می‌کند.

هزینه لمینت دندان خرگوشی چقدر است؟

هزینه لمینت دندان‌خرگوشی بسته به مواد انتخابی برای روکش، دستمزد دندانپزشک و تعداد دندان‌ها برای لمینت می‌تواند متغیر باشد. مثلا لمینت‌های چینی دندان‌های خرگوشی به نسبت نوع رزینی قیمت بالاتری دارند.

منبع: maltepedentalclinic | beverlyheightsdental

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها