دندان درد بعد از عصب کشی؛ علت و درمان خانگی آن چیست؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
Placeholder
دکتر مهسا حیدری
تخصص: دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی

عصب کشی، روت کانال یا درمان کانال ریشه یک روش رایج برای درمان عفونت و آسیب شدید دندان است. این روش زمانی استفاده می‌شود که ریشه دندان عفونت کرده و چاره‌ای به جز تخلیه آن وجود ندارد. بسیاری از افراد بعد از عصب کشی تا چند روز درد را تجربه می‌کنند که این موضوع کاملا طبیعی است و به دلیل تخلیه پالپ دندان و بافت‌های آسیب‌دیده اطراف آن ایجاد می‌شود.

در صورتی که درد دندان پس از روت کانال شدید باشد و یا بیشتر از چند روز طول بکشد، شرایط کمی متفاوت است. اما علت درد بعد از عصب کشی کردن دندان چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علت دندان درد بعد از عصب کشی و روش‌های آرام کردن این درد آشنا شوید.

توضیحات دکتر مهسا حیدری، دندانپزشک عمومی، درباره درد بعد از عصب‌کشی دندان

علت دندان درد بعد از عصب کشی

درد و حساسیت دندان در بیشتر افرادی که عصب کشی دندان را تجربه می‌کنند، کاملا طبیعی است. اما معمولا این درد پس از ۲ تا ۳ روز برطرف می شود. درد طولانی مدت دندان پس از درمان کانال ریشه می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی باشد. به طور کلی دندان درد بعد از روت کانال دلایل زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

بیشتر بدانید: دندان درد چه دلایلی دارد؟

اینفوگرافی علت دندان درد بعد از ترمیم ریشه
از مهم‌ترین دلایل دندان درد بعد از روت کانال می‌توان به التهاب لثه، عفونت دندان، عصب کشی ناکامل و بلند بودن ارتفاع دندان پس از روت کانال اشاره کرد.

۱- التهاب لثه

ملتهب شدن لثه یکی از مهم‌ترین دلایل درد دندان بعد از درمان کانال ریشه دندان است. آسیب به لثه ممکن است در اثر برخورد لوازم دندانپزشکی با لثه و انتشار باکتری‌های عفونی با لثه ایجاد شود. در این شرایط تا زمانی که بافت لثه بهبود پیدا نکند، درد از بین نخواهد رفت.

۲- عفونت دندان

گاهی‌اوقات دندان درد بعد از درمان کانال ریشه مربوط به عفونت است. به طور معمول دکتر دندانپزشک بعد از عصب کشی دندان، فضای داخل دندان را از عفونت پاک می‌کند، اما ممکن است مقداری باکتری در استخوان اطراف ریشه باقی بماند و این باکتری‌ها موجب التهاب و درد شوند. از همین رو لازم است فرد برای یک دوره کوتاه از آنتی‌بیوتیک استفاده کند. در صورتی که آنتی‌بیوتیک به صورت مرتب و طبق دستور دندانپزشک مصرف نشود، احتمال عفونت دندان وجود دارد.

۳- عصب کشی ناکامل

دندان‌ها چندین کانال دارند و تشخیص برخی از آن‌ها به خصوص برای دندان‌های آسیاب کمی دشوار است. از همین رو اگر دندانپزشک یکی از این کانال‌ها را نادیده بگیرد، کمی عصب داخل دندان باقی می‌ماند و موجب عفونت دندان می‌شود. در این شرایط دندان نسبت به سرما و گرما حساس می‌شود. به همین منظور دندانپزشک باید دوباره فرآیند درمان کانال ریشه را تکرار کند و کانال باقی‌مانده را از دندان خارج کند.

بیشتر بدانید: درمان عفونت دندان را به تعویق نیندازید!

تصویر دندانپزشکی که در حال عصب کشی دندان بیمار است.
زمانی که عصب کشی به طور کامل انجام نشود و مقداری عصب در دندان باقی بماند، فرد بعد از عصب کشی درد و ناراحتی زیادی را تجربه می‌کند.

۴- بلند بودن ارتفاع دندان پس از عصب کشی

علت درد دندان بعد از عصب کشی بعد از چند ماه، احتمالا مربوط به عصب کشی غیر اصولی یا وجود مشکلی جدی در دندان‌ها است. زمانی که دندانپزشک دندان آسیب‌دیده را عصب کشی می‌کند و پالپ را از داخل دندان خارج می‌کند، فضای خالی با مواد لاستیک مانندی پر می‌شود. استفاده بیش از حد از مواد پر کننده موجب می‌شود تا اندازه دندان بلندتر از سایر دندان‌ها شود. در این شرایط غذا خوردن و قرار گرفتن دندان‌ها روی هم موجب ایجاد درد می‌شود.

درمان دندان درد بعد از عصب کشی

بعد از عصب کشی لازم است تا چند روز مراقب جویدن و گاز گرفتن غذاهای سخت باشید. استفاده از برخی روش‌های خانگی و همچنین مسواک زدن و استفاده از دهان‌شویه می‌تواند به کاهش درد کمک زیادی کند. برخی از روش‌های سنتی و خانگی نیز برای درمان دندان درد بعد از روت کانال موثر هستند. در صورتی که دندان درد شما پس از چند روز بهبود پیدا نکرد و علائم شدیدتر شد، بهتر است با دکتر دندانپزشک آنلاین مشورت کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌ها برای آرام شدن درد دندان بعد از روت کانال آشنا شوید.

بیشتر بدانید: عفونت دندان عصب کشی شده را چگونه درمان کنیم؟

اینفوگرافی روش‌های درمان دندان درد بعد از عصب کشی
برای درمان دندان درد بعد از عصب کشی می‌توانید از کیسه یخ، روغن میخک و همچنین داروهای مسکن استفاده کنید.

استفاده از کیسه یخ روی دندان

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تسکین درد بعد از عصب کشی، استفاده کمپرس یخ است. برای این کار می‌توانید یک تکه یخ را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و یک پارچه نخی دور آن بپیچید. سپس یخ را روی ناحیه درد قرار دهید.

شستشوی دهان با آب نمک

راهکار بعدی برای درمان دندان درد بعد از درمان کانال ریشه، شستن دهان با آب نمک است. برای این کار باید یک قاشق نمک در یک لیوان آب گرم بریزید. سپس دهان‌تان را با این محلول بشویید. آب نمک باکتری‌ها را از دهان پاک می‌کند و در کاهش درد بسیار موثر است.

بیشتر بدانید: بهترین روش درمان دندان درد چیست؟

استفاده از روغن میخک

روغن میخک یک بی‌حس‌کننده طبیعی است و می‌تواند درد دندان را کاهش دهد. در صورتی که بعد از روت کانال دندان‌تان درد می‌کند، می‌توانید مقداری روغن میخک را در آب بریزید و دهان‌تان را با آن بشویید و یا آن را مستقیما روی ناحیه درد بریزید.

استفاده از قرص برای درد دندان بعد از عصب کشی

بعد از اینکه دندان خود را عصب کشی می‌کنید، پزشک به شما توصیه می‌کند تا برای مدت زمان مشخصی از آنتی‌بیوتیک و در صورت نیاز مسکن استفاده کنید. معمولا بهترین قرص برای درد دندان بعد از عصب کشی ایبوپروفن (Ibuprofen) و ناپروکسن (Naproxen) هستند.

بیشتر بدانید: قرص متروماکس؛ از درمان عفونت دندان تا درمان عفونت واژن

چه زمانی برای دندان درد بعد از عصب کشی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر چند دندان درد بعد از درمان کانال ریشه تا چند روز کاملا طبیعی است، اما در صورتی که علائم زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک دندانپزشک کمک بگیرید:

  • بعد از چند روز درد دندان کاهش پیدا نمی‌کند.
  • دندان درد ضربان‌دار و کوبنده است و بیشتر در شب ایجاد می‌شود.
  • بافت اطراف دندان و لثه‌ها متورم و قرمز هستند.
  • در کنار درد، دهان شما بد بو شده است.
تصویر پزشکی که در حال معاینه کردن دندان‌های بیمار است.
اگر دندان درد شما تا چند روز بعد از درمان کانال ریشه بهبود پیدا نکرد و بوی بد و تورم در لثه را تجربه می‌کنید، بهتر است از یک دندانپزشک برای درمان کمک بگیرید.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد، احساس درد بعد از روت کانال تا چند روز کاملا طبیعی است. در بسیاری از مواقع کمک گرفتن از روش‌های خانگی می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی دندان بعد از درمان کانال ریشه کمک کند. اما گاهی‌اوقات درد بعد از عصب کشی مربوط به مشکلاتی جدی است که باید هر چه سریع‌تر درمان شود. در صورتی که پس از عصب کشی درد و ناراحتی شدید را تجربه می‌کنید، می‌توانید با یکی از دندانپزشکان متخصص در درمانکده مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به صورت حضوری و آنلاین با بهترین متخصصین ارتباط برقرار کنید و برای مراجعه حضوری نوبت رزرو کنید.

بیشتر بدانید: بهترین قرص برای دندان درد شدید

سوالات متداول

بهترین قرص برای درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

برای درمان دندان درد بعد از عصب کشی می‌توانید از انواع مسکن مثل استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید.

چرا درد دندان عصب کشی شده بعد از یک هفته ادامه دارد؟

طولانی شدن درد بعد از عصب کشی می‌تواند مربوط به عفونت، التهاب لثه، بلند بودن ارتفاع پانسمان و عصب کشی ناکامل باشد.

علت درد بعد از عصب کشی دندان چیست؟

در عصب کشی، دندانپزشک پالپ آلوده را از دندان خارج می‌کند و یک ماده پلاستیکی مانند را جایگزین آن می‌کند. این موضوع موجب تورم و درد می‌شود که معمولا تا ۳ روز طبیعی است.

منابع: evansondds، gpsdentalsa، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 112

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

31 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها