فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رابطه جنسی یک تجربه بشری پیچیده و چند بعدی در انواع گرایش ها است که در آن بین ۲ شریک عاطفی ارتباط نزدیک و متقابل شکل می‌گیرد. این ارتباط نه تنها به تولید مثل و بقا کمک می‌کند، بلکه فواید بسیاری دارد که موجب افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شود. از جمله فواید رابطه جنسی می‌توان به تولید مثل، بهبود سلامت روان و سلامت جسمانی و همچنین بهبود کیفیت زندگی افراد اشاره کرد. افرادی که با شریک زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند شانس بیشتری برای خودشناسی، کاهش استرس، افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت قوای جسمی دارند.

در گذشته رابطه جنسی تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای تولید مثل شناخته می‌شد اما امروزه دانشمندان به جنبه‌های دیگر فواید رابطه جنسی دست یافته‌اند. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان و جسم چیست و چه تاثیرات مثبتی بر زندگی افراد دارد.

فواید رابطه جنسی

اغلب افراد برای اینکه به درستی نمی‌دانند فواید رابطه جنسی چیست، آن را صرفا برای لذت آن انجام می‌دهند. این در حالی است که از فواید رابطه جنسی می‌توان به سلامت جسمی، روانی و عاطفی اشاره کنیم. هنگام رابطه جنسی بدن کالری می‌سوزاند، سلامت قلب افزایش می‌یابد و درد و استرس نیز در بدن کم می‌شود.

برقراری رابطه بین زوجین باعث می‌شود تا با آزادسازی هورمون‌های مختلف در بدن، استرس ناشی از فشار زندگی قابل تحمل‌تر شود و کیفیت خواب افزایش یابد. در واقع مهم‌ترین فایده رابطه جنسی سالم، ایجاد احساس رضایت در شماست. به گفته محققان و روانشناسان، داشتن یک یا ۲ بار رابطه جنسی در هفته می‌تواند مزایای شگفت‌انگیز روانی و فیزیکی آن را برای شما نمایان کند.

تصویر زن و مردی که صمیمانه همدیگر را در آغوش گرفته‌اند.
از مهم‌ترین فواید رابطه جنسی باید به ایجاد روابط صمیمانه بین زوجین اشاره کرد.

خوب است بدانید که فواید رابطه جنسی از لحاظ روانی و فیزیکی بسیار گسترده است. اگر شما آموزش‌های لازم برای برقراری یک رابطه جنسی سالم با همسر خود را دیده باشید، می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

اگر نمی‌دانید آموزش‌های لازم چیست و رابطه مقعدی جزء سکس سالم به‌شمار می‌آید یا خیر، نگران نباشید. می‌توانید با خیال راحت و بدون خجالت از خدمات مشاوره متنی، صوتی یا تصویری درمانکده با دکتر روانشناس آنلاین بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به دکتر روانشناس از طریق سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت رزرو کنید.

مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان چیست؟

مهم‌ترین مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان شامل موارد زیر می‌شوند:

کاهش استرس

کورتیزول، هورمون استرس در بدن است که با قرار گرفتن در موقعیت استرس‌زا افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که با شریک زندگی خود صمیمی هستند و با او رابطه جنسی دارند، سطح کورتیزول خود را به محدوده طبیعی بازمی‌گردانند. در طول رابطه‌جنسی بدن اکسی‌توسین و اندورفین آزاد می‌کند که به کاهش سطح کورتیزول در بلندمدت کمک می‌کند. به‌همین دلیل هنگام رابطه جنسی احساس آرامش فراوانی به شما دست می‌دهد.

افزایش اعتمادبه‌نفس

یکی از مهم‌ترین فواید رابطه جنسی، افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس افراد است. در این حین بدن هورمون اندورفین ترشح می‌کند که باعث افزایش احساس لذت، انگیزه و انرژی در شما می‌شود. از طرفی این هورمون تاثیر به‌سزایی در افزایش اعتمادبه‌نفس دارد. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که سالمندان فعال از نظر جنسی، روحیه و اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند و در نتیجه از زندگی خود لذت بیشتری می‌بردند.

ایجاد روابط صمیمانه با همسر

هورمون اکسی‌توسین که به هورمون عشق معروف است، می‌تواند با رضایت جنسی و روابط صمیمانه بین همسران، به میزان بیشتری در بدن ترشح شود. این هورمون می‌تواند همدلی و کشش به سمت شریک زندگی را بیشتر کند. شما پس از داشتن سکس با عشق، سطح ترشح هورمون اکسی‌توسین را در بدن افزایش می‌دهید؛ در نتیجه از ایجاد روابط صمیمانه با همسر، ارتباط فیزیکی و عاطفی با کیفیت بالاتر لذت می‌برید.

اهمیت این موضوع باعث شده تا برخی افراد به دلیل اینکه تصور می‌کنند در دوران بارداری نمی‌توانند سکس داشته باشند، نگران کیفیت رابطه خود باشند. در حالی که شما با مطالعه مقاله رابطه در بارداری درمانکده می‌توانید با اصول سکس در این دوره حساس آشنا شوید.

تقویت مغز

یکی‌ دیگر از مزایا و فواید رابطه جنسی، افزایش نورون‌ها در هیپوکامپوس است که خاطرات ما در آن ذخیره می‌شود. رابطه جنسی با شریک زندگی می‌تواند به تقویت حافظه و قدرت مغز برای تحلیل کمک بزرگی کند.

افزایش میل جنسی

اکثر افرادی که دچار کاهش میل جنسی هستند از سلامت جسمی کاملی برخوردارند و این عارضه ناشی از مشکلات سلامت روان در آن‌هاست. داشتن رابطه جنسی سالم با شریک زندگی در کنار اقدامات درمانی دیگر می‌تواند باعث افزایش میل جنسی در این افراد شود. 

برقراری رابطه مداوم جنسی موجب شور جنسی شده و تداوم آن، ارتباط را بین زوجین تقویت می‌کند. در واقع باید گفت این نوع ارتباط باعث برقراری ارتباط محکمی بین شما و همسرتان از لحاظ روانی و فیزیکی می‌شود. از همین‌رو متخصصان کاهش میل جنسی را یکی از عوارض نداشتن رابطه برای زنان و مردان می‌دانند.

اینفوگرافیک مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان
رابطه جنسی نه تنها حس خوبی ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند موجب بهبود عملکرد مغز و سلامت روان شود.

فواید جنسی برای سلامت جسمانی را بشناسید!

مهم‌ترین فواید رابطه جنسی برای سلامت بدن شامل موارد زیر می‌شود:

سلامت قلب

رابطه جنسی تا حد زیادی باعث سلامت قلب‌ و عروق خصوصا در زنان می‌شود. تحقیقات نشان داده زنانی که از نظر جنسی فعال هستند کمتر در معرض خطر ابتلا به حوادث قلبی قرار می‌گیرند اما ممکن است این موضوع در مردان به گونه متفاوتی باشد.

کاهش فشار خون

یکی‌ دیگر از مهم‌ترین فواید جنسی برای سلامت جسمانی کاهش فشار خون با پمپاژ صحیح خون در بدن است. همچنین فعالیت جنسی متعادل می‌تواند با نگه داشتن سطح استرس بدن در محدوده نرمال به کاهش فشار خون منجر شود. تحقیقات نشان داده زنان مسنی که از زندگی جنسی خود رضایت داشته‌اند کمتر در معرض فشار خون بالا بودند. به همین دلیل متخصصان گاهی‌اوقات، افزایش فشار خون را در خانم‌هایی که رابطه جنسی منظمی ندارند، از عوارض ارضا نشدن زنان می‌دانند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که در بزاق زنانی که فعالیت جنسی منظم داشتند نسبت به سایر زنان، آنتی‌بادی ایمونوگلوبولین A بیشتری وجود دارد. کمبود این آنتی‌بادی می‌تواند بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند پنومونی و برونشیت کند.

کاهش خطر ابتلا به پروستات

دانشمندان با تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام دادند به این نتیجه رسیدند که داشتن دفعات زیاد انزال به خصوص از طریق نزدیکی واژینال می‌تواند خطر ابتلا به پروستات را در مردان کاهش دهد. از همین‌رو می‌توان یکی‌ دیگر از فواید رابطه جنسی را ارتباط بین انزال مکرر و کاهش خطر ابتلا به پروستات دانست. البته برای اینکه به طور قطعی بتوان گفت، ارضا نشدن مردان یکی از دلایل ابتلا به مشکلات پروستات محسوب می‌شود، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد که در حال انجام است.

بهبود خواب

بنیاد ملی خواب گزارش کرده که رابطه جنسی، فواید هورمونی مثبتی برای خواب دارد. هورمون‌های کاهش‌دهنده استرس و اضطراب مسئول ایجاد خواب‌آلودگی هستند. رابطه‌ جنسی منجر به ترشح اکسی‌توسین، دوپامین و اندورفین در سراسر بدن می‌شود و زنان و مردان پس از رسیدن به ارگاسم خواب بهتری را تجربه می‌کنند که دلیل آن، گردش هورمون پرولاکتین در بدن است. این هورمون باعث ایجاد احساس رضایت و آرامش می‌شود.

آیا رابطه جنسی می‌تواند بر کیفیت اسپرم مردان تاثیر بگذارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یکی از مهم‌ترین مزایای رابطه جنسی برای مردان کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که در طول هفته بین چهار تا هفت بار انزال دارند، ۳۶ درصد کمتر از سایرین در معرض مشکلات پروستات (قبل از ۷۰ سالگی) قرار خواهند گرفت.

 این آمار در خصوص مرگ‌ و میر مردان هم صدق می‌کند. آقایانی که به‌طور مکرر  (۲ بار یا بیشتر در هفته) ارگاسم دارند ۵۰ درصد کمتر از افرادی که از لحاظ جنسی فعال نیستند، در معرض خطر مرگ‌ و میر قرار می‌گیرند. اگرچه نتایج برخی از تحقیقات کمی متناقض با این موضوع است؛ اما بیشتر تحقیقات ثابت کرده افزایش کیفیت و سلامت اسپرم از فواید رابطه جنسی است.

اما رابطه جنسی در هر شرایطی مانند ابتلا به بیماری‌های مقاربتی امکان‌پذیر است؟ این سوالی است که از سمت کاربران زیادی پرسیده می‌شود و شما می‌توانید با مطالعه مقاله «ایا در زمان عفونت میتوان رابطه داشت» در درمانکده به جواب درستی برسید

زنان چه فواید متفاوت‌تری از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند؟

فعالیت جنسی در زنان می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • بهبود باروری
  • بهبود کنترل مثانه
  • کاهش بی‌اختیاری ادرار
  • تقویت عضلات لگن
  • از بین رفتن خشکی واژن
  • تسکین دردهای قاعدگی و دوره PMS
  • محافظت در برابر ابتلا به اندومتریوز یا رشد بافت خارج از رحم
اینفوگرافیک فواید رابطه جنسی برای زنان
از مزایای رابطه جنسی برای زنان باید به تاثیرات شگفت‌انگیز بر سلامت جسمانی آن‌ها اشاره کرد.

تحقیقات نشان داده زنانی که می‌دانند بهداشت جنسی چیست و پس از یائسگی همچنان به فعالیت جنسی خود ادامه می‌دهند، کمتر دچار نازک شدن دیواره واژن خواهند شد. این عارضه در زنان منجر به رابطه جنسی دردناک و بروز مشکلات ادراری می‌شود. حال که با مزایای اختصاصی سکس برای زنان آشنا شدید، این سوال پیش می‌آید که آیا رابطه جنسی در دوران قاعدگی امکان‌پذیر است یا خیر. برای دریافت جواب سوال خود می‌توانید مقاله نزديكی در زمان پریودی را در درمانکده مطالعه کنید و از اصول آن مطلع شوید.

فواید رابطه جنسی در یک نگاه

رابطه جنسی نقش مهمی در کیفیت زندگی افراد دارد. شما با رسیدن به ارگاسم می‌توانید پیوند عاطفی و روابط صمیمانه‌ای با همسر خود داشته باشید. از طرفی این ارتباط به کاهش خطر بیماری قلبی، بهبود عزت‌ نفس و تقویت خیلی دیگر از موارد حیاتی در زندگی کمک می‌کند. با این حال، اگر پس از رابطه جنسی دچار کمردرد می‌شوید و این عارضه باعث کاهش میل جنسی شما شده، می‌توانید مقاله علت کمردرد بعد از نزديكی در زنان درمانکده را مطالعه کنید و برای همیشه از شر این مشکل خلاص شوید.

به‌نظر شما فواید رابطه جنسی چه جایگاهی در زندگی روزمره دارد؟ نظرات و تجربیات خود را در این مقاله از درمانکده با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مهم‌ترین فواید رابطه جنسی سالم چیست؟

سیستم ایمنی سالم، فشارخون نرمال، سلامت قلب، خواب بهتر، افزایش میل جنسی، تقویت اعتمادبه‌نفس، کاهش استرس و افسردگی.

کدام موارد از مزایای رابطه جنسی روزانه هستند؟

از فواید رابطه‌ جنسی روزانه می‌توان به سلامت کلی بدن مانند سلامت قلب‌ و عروق، شادابی و طراوت پوست و ایجاد یک رابطه صمیمانه بین زوجین اشاره کرد.

فواید رابطه جنسی برای بدن چیست؟

رابطه جنسی منجر به ترشح اکسی‌توسین، دوپامین و اندورفین در سراسر بدن می‌شود که به ایجاد احساس رضایت و آرامش کمک می‌کند.

منبع: medicalnewstoday | clevelandclinic | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 213

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

38 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
اسلام الدین
اسلام الدین
1 ماه قبل

سلام باید دریک هفته چند خانه داری کرد

شهر
شیراز
کیان
کیان
3 ماه قبل

بهتر بود مینوشتید فواید رابطه جنسی سالم، تا مردم دچار سوگیری نشن

رها
رها
7 ماه قبل

سلام و خسته نباشید آیا رابطه جنسی یک دختر و پسر در زمان نامزدی درست است؟؟و آیا هیچ مشکلی ندارد؟

شهر
تهران
یاعلی
یاعلی
5 ماه قبل
پاسخ به  رها

سلام از نظر شرعی مشکل دارد

شهر
مشهد
فاطمه
فاطمه
25 روز قبل
پاسخ به  رها

اگه محرم باشید اشکالی نداره

شهر
اصفهان
عبود
عبود
5 روز قبل
پاسخ به  رها

حتی اگر محرم هم باشند بهتر است انجام نشود چون ازدواج هنوز بصورت رسمی نیست و ممکن است مشکلاتی را در آینده پیش خواهد آورد.

خسن
خسن
7 ماه قبل

سلام خیلی خوبه

بوق
بوق
8 ماه قبل

کلا شعر. گفتید

لیلی
لیلی
9 ماه قبل

من هر شب دوبار خانه داری میکنم آیا ضرر داده

مصطفی
مصطفی
8 ماه قبل
پاسخ به  لیلی

درود بر شما خیر بسیار عالی حتی میشود ۳ بار خانه داری کنید والا ماشاالله

شهر
تهران
حمید
حمید
8 ماه قبل
پاسخ به  لیلی

دمت گرم.ما ماهی دوبار بیشتر نمیتونیم

ددی
ددی
6 ماه قبل
پاسخ به  لیلی

دمت گرم.پایدار باشی دخترم

ددی
ددی
6 ماه قبل
پاسخ به  لیلی

فقط تا میتونید چیزای مقوی بخورید وخانه داری رو انجام بدید خیلی خیلی واجبه

اری
اری
2 ماه قبل
پاسخ به  لیلی

ای باریکلا به غیرتت

رحیم
رحیم
10 روز قبل
پاسخ به  لیلی

چه اشکالی داره راحتباش

ونابزن
ونابزن
9 ماه قبل

پدلییپ
کناقی و
متایی
وایی

سپپ
سپپ
9 ماه قبل

چویو

شهر
کرج
سید احمد جان غمگین
سید احمد جان غمگین
9 ماه قبل

906033214

چیمیگی
چیمیگی
9 ماه قبل

هل۹عپمتنل

حجت فاتحی
حجت فاتحی
9 ماه قبل

کمردرد

شهر
تهران
11111
11111
9 ماه قبل

نتبنغمص

Dfojddj
Dfojddj
9 ماه قبل

Djy

م هستم
م هستم
9 ماه قبل

باسلام ودرود همسرم اگرتا2هفته هم ازنزدیکی بهش نگویم هیچ تمایلی نشان نمیدهد
نمیدونم چکارکنم
جامعه خراب وگناه وفسادزیاد
هیچگاه ندیدم حدود10ساله اززندگی مشترکمون میگذره وفرزندان داریم او
پیش رو نزدیکی باشدومن هم احساس میکنم بایدبی تفاوت نسبت به قضییه نزدیکی باشم وخودم رامشغول کارو کسب کنم
لطفا راهنماییم کنید

شهر
مشهد
حجت فاتحی
حجت فاتحی
9 ماه قبل
پاسخ به  م هستم

شما نیاید نسبت به همچین موضوع حساسی اینقدر یی تفاوت باشی

عبود
عبود
5 روز قبل
پاسخ به  م هستم

شما باید همسرتان را به سمت خود جذب کنید و باید هنرمند باشید و جوری رفتار کنید که سمت شما بیاید لباس متنوع بپوشید آرایش کنید از عطر گرم استفاده کنید و او را در آغوش بگیرید و حرکاتی انجام دهید که همسر شما را تنها ببیند نه به غیر از شما چشم چرانی کند

دریا
دریا
9 ماه قبل

دریا

علیزاده
علیزاده
10 ماه قبل

سلام.من.میل.رابتی.جنسی.ندارم.بایدچکارکنم

شهر
تهران
امید
امید
9 ماه قبل
پاسخ به  علیزاده

سلام

امیر
امیر
9 ماه قبل
پاسخ به  علیزاده

مذکری یامونث

ملیکا
ملیکا
1 ماه قبل
پاسخ به  علیزاده

زنت رو عوض کن

امیر حسین شهبازی
امیر حسین شهبازی
1 ماه قبل
پاسخ به  ملیکا

سلام‌ میتونیم
بیشتر باهم آشنا بشیم

شهر
تهران
هلال
هلال
10 ماه قبل

ویدئو

هلال
هلال
10 ماه قبل

کجا داخل کنیم

حمیدرضا مبشر
حمیدرضا مبشر
10 ماه قبل

چگونه ازالتهاب لوزالمعده جلوگیری کنیم

حمیدرضا مبشر
حمیدرضا مبشر
10 ماه قبل

برای درمان لوزالمعده چکار بایدکرد

ناشناس
ناشناس
10 ماه قبل

باسلام شما که فواید روابط جنسی را گفتید مضرات ان راهم بگویید بگویی که این روابط بعد از مدتی باعث بیماری زنان یا حتی اقایان میشود .موقع ارضا شدن اقایان چه فشار به کمر وزانوی خانوم ها وارد می کنندکه در دراز مدت ۵۰ سالگی خانوم ها کمردرد زانو درد میگیرند ویایسه که میشوند و وضعیت رحم با دریافت اسپرم مرد چگونه میشود اینهارا هم در نظر بگیریدیا خود آقایان هم پادرد می گیرند بابا قدیم ها میگفتند شب جمعه به شب جمعه حالا بااین چیزهای که شما مینویسید دیگه پیرها بیشتر به فکر روابط جنسی میافتند .این جوانب را هم در نظر بگیرید واین مسایل را فقط از یک دید نگاه نکنید.با تشکر از شما

محمد نصیرزاده
محمد نصیرزاده
2 ماه قبل
پاسخ به  ناشناس

اگه رابطه جنسی نباشه زندگی پوچ وخرافات است رابطه جنسی اتفاقا برا خانوما خیلی فواید داره تا آغایون

عبود
عبود
5 روز قبل
پاسخ به  ناشناس

شب جمعه تا شب جمعه؟
مگه میر جنسی یک طرفه است؟
بستگی داره به دو طرف داره و هفته ای یک یا دوبار خوبه بعضی می گویند ما شبی دوبار رابطه داریم و این افراطه