علائم سرطان معده بدخیم چیست؟ چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان معده معمولا در مراحل اولیه هیچ علائم خاصی ندارد. زمانی که این بیماری پیشرفت کند و سلول‌های سرطانی رشد کنند، فرد علائم و نشانه‌های خاصی را تجربه می‌کند. بیشتر سرطان‌های معده زمانی شناسایی می‌شوند که سلول‌های سرطانی از طریق دیواره معده رشد می‌کنند و در دیگر قسمت‌های بدن نیز ایجاد می‌شود. در مراحل ابتدایی ممکن است علائم این بیماری شبیه به یک ویروس معده ساده و یا مشکلات گوارشی رایج باشد، اما زمانی که بیماری پیشرفت کند، علائم بیشتری بروز می‌کند و در این شرایط متاسفانه درمان بیماری نیز بسیار سخت‌تر خواهد بود. اما مهم‌ترین نشانه‌های سرطان معده بدخیم چیست و این بیماری در ابتدا با چه علائمی ظاهر می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علائم سرطان معده بدخیم آشنا شوید.

علائم اولیه سرطان معده بدخیم

سرطان معده معمولا در ابتدا هیچ علامتی ندارد، اما رفته‌رفته با پیشرفت بیماری علائم ظاهر می‌شوند. معمولا علائم اولیه این بیماری به‌گونه‌ای هستند که فرد به‌هیچ‌عنوان به سرطان معده مشکوک نمی‌شود و گمان می‌کند که یک مشکل گوارشی ساده است. اما شناخت علائم اولیه سرطان معده بدخیم می‌تواند به این افراد کمک کند تا سریع‌تر نسبت به درمان اقدام کنند و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند. در این بخش می‌توانید با مهم‌ترین علائم اولیه سرطان معده بدخیم آشنا شوید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: معده درد چیست؟

اینفوگرافی علائم اولیه سرطان معده بدخیم
از رایج‌ترین نشانه های اولیه سرطان معده بدخیم می‌توان به احساس سیری، سوزش سردل و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

بیشتر بدانید: درمان درد بالای معده چیست؟

احساس سیری

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان معده پس از خوردن وعده‌های غذایی کوچک، احساس «پری» در قسمت بالایی شکم را تجربه می‌کنند.

سوزش سر دل

سوءهاضمه، سوزش سر دل یا علائمی شبیه به زخم معده از رایج‌ترین علائم سرطان معده بدخیم محسوب می‌شوند که بسیاری از افراد به‌سادگی از کنار آن‌ها می‌گذرند.

حالت تهوع و استفراغ

برخی از بیماران مبتلا به سرطان معده  بدخیم علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ دارند. گاهی اوقات، استفراغ این افراد خونی است.

بیشتر بدانید: درمان سوزش معده چیست؟

علائم سرطان معده بدخیم در مراحل پیشرفته

علائم و نشانه‌های سرطان معده بدخیم معمولا به شدت بیماری و همچنین محل بروز سرطان بستگی دارد. هرچقدر بیماری پیشرفت کند و سلول‌های سرطانی در بدن پخش شوند، فرد معمولا علائم شدیدتری را تجربه می‌کند.

پخش شدن سلول‌های سرطانی در بخش‌های مختلف بدن می‌تواند علائم متفاوتی را در بیمار ایجاد کند. به‌طور مثال زمانی که سرطان به کبد سرایت کند، فرد درد شکم در سمت راست و زردی پوست را نیز در کنار علائم سرطان معده تجربه می‌کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین علائم سرطان معده بدخیم در مراحل پیشرفته آشنا شوید.

بیشتر بدانید: رفلاکس معده چیست؟

اینفوگرافی سرطان معده بدخیم
از مهم‌ترین علائم سرطان معده بدخیم در مراحل پیشرفته می‌توان به وجود خون در مدفوع، استفراغ خونی، کاهش وزن بی‌دلیل و مشکل در بلع غذا اشاره کرد.

وجود خون در مدفوع

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های سرطان معده بدخیم پیشرفته وجود خون در مدفوع است. این خون ممکن است به صورت تازه باشد و یا موجب تیره و سیاه‌رنگ شدن مدفوع شود.

بیشتر بدانید: زخم معده چیست؟

کاهش وزن بی‌دلیل و غیرعمد

بیشتر افرادی که به سرطان معده بدخیم مبتلا می‌شوند، بدون هیچ دلیلی دچار کاهش وزن می‌شوند. در این شرایط بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی انرژی زیادی صرف می‌کند و از طرف بروز مشکلات جدی در سیستم گوارش موجب می‌شود تا فرد در عرض چند ماه مقدار زیادی از وزن خود را از دست بدهد. کاهش وزن معمول همراه با کاهش اشتها، احساس سیری و درد در ناحیه معده و بالای شکم خواهد بود.

درد معده

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان معده بدخیم درد و سوزش معده را تجربه می‌کنند. گاهی ممکن است ناراحتی یا درد شکم در بالای ناف ایجاد شود که از علائم تومور معده است.

مشکل در بلع غذا

افراد مبتلا به سرطان معده بدخیم ممکن است هنگام قورت دادن غذا احساس درد یا سوزش داشته باشند یا غذا به راحتی از مجرای گلو به سمت پایین حرکت نکند. این علامت می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان معده بدخیم باشد.

بیشتر بدانید: سرطان معده چیست؟

سوزش معده بعد از غذا خوردن

سوءهاضمه و سوزش معده پس از غذا خوردن یکی دیگر از علائم سرطان معده بدخیم است. این افراد معمولا بعد از غذا خوردن دچار سوزش سر دل می‌شوند و مدام آروغ می‌زنند و در اکثر مواقع رفلاکس اسید معده به مری را نیز تجربه می‌کنند. در صورتی که سوءهاضمه و سوزش سر دل و رفلاکس شما بیشتر از 3 هفته طول کشید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

بیشتر بدانید: درمان سرطان معده در مراحل اولیه چگونه است؟

استفراغ خونی

سرطان معده بدخیم در مراحل پیشرفته موجب انسداد معده می‌شود و این موضوع مانع عبور غذا از سیستم گوارش می‌شود. در این شرایط فرد احساس بی‌حالی و کسالت زیادی را تجربه می‌کند. در برخی افراد در این شرایط فرد دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شود. معمول استفراغ همراه با خون روشن یا قهوه‌ای تیره است. قهوه‌ای بودن رنگ استفراغ نشانه این است که خون برای مدت زیادی در معده مانده است.

احساس خستگی و تنگی نفس

در مراحل پیشرفته معمولا افراد مبتلا به سرطان معده بدخیم به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون، علائم کم‌خونی را نیز تجربه می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود تا فرد دائما احساس خستگی کند و با تنگی نفس نیز مواجه شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که علائم و نشانه‌های سرطان معده را تجربه می‌کنید و یا به از مشکلات معده رنج می‌برید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای بررسی‌های دقیق‌تر و همچنین پیدا کردن علت بروز مشکلات گوارشی از یک پزشک متخصص گوارش برای درمان کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: علت خونریزی معده چیست؟

تصویر فردی که در حال مشاوره با پزشک است.
اگر نشانه‌های سرطان معده را تجربه می‌کنید و یا از مشکلات طولانی مدت گوارشی رنج می‌برید، بهتر است از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: چه رژِیم غذایی برای سرطان معده مناسب است؟

آیا علائم سرطان معده در مردان و زنان متفاوت است؟

سرطان معده در مردان شایع‌تر از زنان است، اما علائم بدون توجه به جنسیت معمولا یکسان هستند. طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2023، تقریباً 26500 مورد جدید سرطان معده در ایالات‌متحده وجود داشته باشد که 15930 مورد در مردان و 10570 مورد در زنان است. در سطح جهانی این بیماری بیشتر در مردان بالای 45 سال ایجاد می‌شود و در افراد بین 65 تا 69 سال شیوع بیشتری دارد.

در ایالات‌متحده، مؤسسه ملی سرطان در حال مشاهده تغییراتی جالب در روند ابتلا در سرطان معده بدخیم است. آمارها نشان می‌دهد که نوع جدیدی از سرطان معده در زنان در حال افزایش است که احتمالاً به دلیل مصرف بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود.

علائم سرطان معده بدخیم در چه افرادی رایج‌تر است؟

نشانه‌های سرطان معده بدخیم معمولا در مردان شایع‌تر از زنان است. اما به هر حال عوامل دیگری نیز بر بروز علائم سرطان معده بدخیم دخیل هستند. در ادامه می‌توانید با عوامل موثر بر بروز سرطان معده بدخیم آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده خوش خیم چیست؟

  • مرد بودن
  • سن بالای 55 سال
  • مصرف غذاهای ناسالم
  • مصرف گوشت قرمز به مقدار زیاد
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • مصرف زیاد غذاهای شور و ترش
  • ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori)
  • داشتن سابقه سرطان معده در خانواده
  • ابتلا به رفلاکس معده
  • سابقه زخم و پولیپ معده
  • قرار گرفتن در معرض دود
  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • نوشیدن بیش از حد الکل

سخن نهایی

سرطان معده بدخیم یک بیماری رایج و کشنده است که معمولا در مراحل ابتدایی قابل تشخیص نیست و زمانی که سرطان پیشرفت می‌کند و به بخش‌های مختلف بدن آسیب وارد می‌کند، فرد علائم خاصی را تجربه می‌کند. برخی از علائم اولیه سرطان معده بدخیم آن‌قدر ساده هستند که اکثر افراد آن را با مشکلات ساده گوارشی اشتباه می‌گیرند. اما در صورتی که این بیماری به‌موقع و در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، درمان آن بسیار راحت‌تر و موثرتر خواهد بود. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید و یا سابقه سرطان معده در خانواده شما وجود دارد، بهتر است همین حالا با یکی از متخصصین گوارش در درمانکده مشورت کنید و در صورت نیاز آزمایش‌های لازم برای تشخیص و بررسی دقیق علائم گوارشی را انجام دهید.

بیشتر بدانید: اسید معده چیست؟

سوالات متداول

چطور از سرطان معده بدخیم جلوگیری کنیم؟

حقیقت این است که هیچ راهی برای درمان سرطان معده بدخیم وجود ندارد، اما درمان به‌موقع عفونت هلیکوباکتر پیلوری، درمان زخم‌های معده و مصرف غذاهای سالم و فیبر و سبزیجات به مقدار کافی می‌تواند از بروز این سرطان جلوگیری کند به خاطر داشته باشید که برای پیشگیری از سرطان معده باید وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید و از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

علائم اولیه سرطان معده بدخیم چیست؟

از رایج‌ترین علائم اولیه سرطان معده بدخیم می‌توان به احساس سیری، سوزش سر دل و سوءهاضمه اشاره کرد.

آیا می‌توان علائم سرطان معده را در مراحل اولیه شناسایی کرد؟

سرطان معده در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و از همین رو تشخیص آن تنها با کمک آزمایش‌های بالینی امکان‌پذیر است و فرد مشکل خاصی را در معده خود احساس نمی‌کند.

منابع: cancercenter، cancerresearchuk، cancer

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 35

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها