علائم سرطان معده در جوانان چیست؟ نشانه‌‌هایی که باید جدی بگیرید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

علائم سرطان معده در جوانان (Stomach cancer یا gastric cancer) به فاکتورهایی مانند مرحله و محل تومور بستگی دارد. البته این نوع سرطان دستگاه گوارش در جوانان چندان شایع نیست؛ با این حال، مهم است که از علائم بالقوهٔ آن آگاه باشید، زیرا تشخیص زودهنگام برای درمان موثر بسیار مهم است. مطالب مجله درمانکده با هدف آشنایی شما با نشانه‌‌های رایج این بیماری گردآوری شده است.

علائم سرطان معده در جوانان چیست؟

نشانه‌های این بیماری در هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. با این حال از رایج‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بدانید: سرطان معده چیست؟

اینفوگرافیکی از علائم سرطان معده در جوانان
علائم سرطان معده در جوانان ممکن است با سایر بیماری‌های گوارشی مشابه باشد.

درد یا ناراحتی مداوم شکم

درد مزمن یا مکرر شکم، به ویژه در قسمت بالای شکم، ممکن است از علائم سرطان معده در جوانان باشد. بیماران این درد را مبهم و تیز توصیف می‌کنند که پس از خوردن غذا نیز بدتر می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که درد شکم یک علامت شایع است که می‌تواند ناشی از شرایط مختلف باشد، بنابراین لازم است عوامل دیگر را نیز در نظر بگیرید و آزمایش‌های تشخیصی برای تعیین علت زمینه‌ای را انجام دهید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم تومور های بدخیم چیست؟

فردی که از درد شکمی رنج می‌برد. این دردها می‌توانند از علائم سرطان معده در جوانان باشند.
دردهای مداوم شکمی که دلیل خاصی برای آنها وجود ندارد، می‌تواند از علائم اولیه سرطان معده در جوانان باشد.

کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن قابل توجه و غیر‌عمدی بدون هیچ دلیل شناخته‌شده‌ای می‌تواند یک نشانهٔ جدی برای بیماری‌های مختلف از جمله سرطان معده در جوانان باشد. جوانانی که بدون تغییر در رژیم غذایی یا فعالیت بدنی کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می‌کنند باید به دنبال بررسی‌های پزشکی باشند.

از دست دادن اشتها و سیری زودرس

کاهش میل به غذا خوردن و احساس سیری سریع پس از مصرف مقدار کمی غذا ممکن است نشان‌دهندهٔ علائم سرطان معده در جوانان باشد. این علامت می‌تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته شود و باید برای بررسی آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: مراقبت‌های بعد از عمل جراحی سرطان معده

حالت تهوع و استفراغ

دوره‌های مکرر تهوع و استفراغ، به ویژه بعد از غذا، ممکن است به علائم سرطان معده در جوانان مربوط باشد. بیمار با استفراغ خونی در مراحل پیشرفتهٔ سرطان مواجه می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که تهوع و استفراغ می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و برای تعیین علت زمینه‌ای، بررسی‌های بیشتری لازم است.

مشکل در بلع (دیسفاژی، dysphagia)

سرطان معده در جوانان باعث باریک شدن مری یا انسداد مسیر معده می‌شود. به همین دلیل بیماران در بلع غذا مشکل دارند. دیسفاژی می‌تواند به طور قابل توجهی بر توانایی فرد برای غذا خوردن تاثیر بگذارد و باید به سرعت ارزیابی شود.

وجود خون در مدفوع یا مدفوع سیاه رنگ و قیری

سرطان معده در جوانان منجر به خونریزی در دستگاه گوارش می‌شود. این خون از طریق مدفوع دفع خواهد شد و روی رنگ آن تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، پزشکان خون در مدفوع یا مدفوع تیره و قیری را از علائم سرطان معده در جوانان به‌شمار می‌آورند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که این علائم می‌توانند ناشی از سایر بیماری‌های گوارشی دیگر نیز باشند.

بیشتر بدانید: تغذیه مناسب برای سرطان معده چیست؟

تصویری گرافیکی که وجود خون در مدفوع را نشان می‌دهد
خون در مدفوع و مدفوع سیاه و قیری از نشانه‌های بیماری‌های گوارشی مانند سرطان معده هستند.

خستگی و ضعف

خستگی عمومی، ضعف و کاهش سطح انرژی نیز از دیگر علائم سرطان معده در جوانان است. با این حال، خستگی و ضعف نشانه‌های غیراختصاصی هستند که می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند.

اگر افرادی را می‌شناسید که علائم نگران‌کننده را تجربه می‌کنند، به خصوص جوانانی که سابقه خانوادگی سرطان معده در آنها وجود دارد، ضروری است که برای ارزیابی کامل و آزمایش مناسب با پزشک مشورت کنید. آنها می‌توانند علت اصلی علائم را تعیین کنند و در صورت نیاز راهنمایی و درمان مناسب را ارائه دهند.

درد سرطان معده در جوانان چگونه است؟

درد مرتبط با سرطان معده در جوانان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عواملی مانند مرحله سرطان و محل آن در معده بستگی دارد. بیماران اغلب درد را با یک ناراحتی مداوم یا یک درد مبهم در بالای شکم توصیف می‌کنند. برخی افراد ممکن است احساس سوزش یا احساس سنگینی در ناحیه معده را تجربه کنند. درد می‌تواند پس از خوردن غذا بدتر شود یا ممکن است به طور موقت با مصرف آنتی اسیدها یا سایر داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند، کاهش یابد. البته همهٔ افراد مبتلا به سرطان معده، درد را در مراحل اولیه بیماری تجربه نمی‌کنند.

باید بدانید درد معده می‌تواند ناشی از شرایط مختلف دیگری مانند ورم معده (gastritis)، زخم معده (peptic ulcers) یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) باشد.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده خوش خیم چیست؟

علائم سرطان معده در جوانان در چند خط

کاهش وزن ناگهانی یکی از مهم‌ترین علائم سرطان معده در جوانان است، که در صورت مواجه با آن حتما باید با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. البته سایر بیماری‌های گوارشی می‌توانند منجر به بروز این عارضه شوند. نکتهٔ مهم این است که ثبات وزن از فاکتورهای مهم سلامتی به‌شمار می‌رود و کاهش یا افزایش بی‌دلیل آن باید بررسی شود. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

بیشتر بدانید: درمان سرطان معده بدخیم و خوش خیم

چند سوال دربارهٔ علائم سرطان معده در جوانان

علائم اولیه سرطان معده در جوانان چیست؟

سرطان معده ممکن است در مراحل اولیه، نشانهٔ خاص و منحصر‌به‌فردی نداشته باشد. بسیاری از علائم آن نیز با سایر بیماری‌های گوارشی، یکسان است. بنابراین اگر تغییری در سیستم گوارشی خود دیدید، لازم است برای بررسی‌های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سرطان معده در جوانان چند مرحله دارد؟

پزشکان برای این بیماری پنج مرحله در نظر می‌‌گیرند. هر چقدر عدد بزرگتر باشد، یعنی بیماری جدی‌تر است. در مرحلهٔ صفر، سلول‌های سرطانی به درونی‌ترین لایه پوشش معده محدود شده‌اند و بیمار شانس بیشتری برای درمان دارد. در مرحله پنجم سرطان به اندام‌های دور یا غدد لنفاوی دور گسترش یافته است که اصطلاحا به آن متاستاز می‌گویند.

آیا کم‌خونی (Anemia) می‌تواند از علائم سرطان معده در جوانان باشد؟

سرطان معده باعث خونریزی مزمن و در نتیجه کم‌خونی خواهد شد. این عوارض نیز به‌نوبهٔ خود زمینه را برای خستگی مداوم، رنگ پریدگی پوست یا تنگی نفس فراهم می‌‌کنند.

چه فاکتورهایی ریسک بروز سرطان معده در جوانان را افزایش می‌هد؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند عبارتند از:
عفونت هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori infection)
سابقه خانوادگی
رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی
سیگار کشیدن
اضافه وزن یا چاقی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها