علائم سرطان معده خوش خیم؛ آیا علائم این بیماری با نوع بدخیم آن متفاوت است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اکثر تومورهای خوش‌خیم معده بدون علامت هستند و در برخی موارد بسیار نادر این تومورها با درد، انسداد خروجی معده و خونریزی ظاهر می‌شوند. تومورهای کوچک معمولا بدون علامت هستند و تومورهای بزرگ‌تر گاهی موجب ایجاد زخم و خونریزی پنهان و کم‌خونی در فرد می‌شوند. معمولا امکان ایجاد تومورهای خوش‌خیم در معده بسیار کم است و تنها 5 تا 10 درصد از کل تومورهای معده خوش‌خیم هستند. اگرچه این تومورها خوشخیم هستند، اما برخی از آن‌ها ممکن است

شوند و خطرات جدی برای سلامت فرد ایجاد کنند. از همین رو تشخیص به‌موقع علائم و درمان سریع می‌تواند از این مسئله تا حد زیادی جلوگیری کند. اما مهم‌ترین علائم سرطان معده خوشخیم چیست و چطور می‌توان این مشکل را در مراحل ابتدایی آن تشخیص داد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با علائم سرطان معده خوش‌خیم آشنا شوید.

علائم سرطان معده خوشخیم

سرطان خوش‌خیم معده در اصل سرطان نیست و تنها نشانه وجود تومورهایی در بافت معده است که رشد آن‌ها متوقف‌شده و به سایر بخش‌ها پخش نمی‌شوند. درواقع سرطان معده خوشخیم در بسیاری از موارد نیاز به درمان خاصی ندارد و مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما در برخی شرایط ممکن است این نوع سرطان نیز پیشرفت کند و فرد علائم جدی‌تری را تجربه کند.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده بدخیم چیست؟

علائم سرطان معده خوشخیم در مراحل پیشرفته‌تر شباهت زیادی به فتق هیاتال (Hiatus hernia) یا زخم معده دارد. یعنی در اکثر مواقع فرد در هنگام غذا خوردن درد مبهمی را احساس می‌کند و دچار حالت تهوع می‌شود. سوزش سر دل و سوءهاضمه نیز از دیگر علائم رایج سرطان معده خوشخیم محسوب می‌شود. این علائم در بسیاری از مواقع به دلیل استرس‌های روانی تشدید می‌شود استفاده از مسکن‌های موقتی موجب می‌شود تا فرد علائم بیماری را نادیده بگیرد و درمان سرطان را به تاخیر بیندازد.

به‌طورمعمول علائم اولیه سرطان معده خوشخیم بسیار محدود است و بسیاری از افراد حتی متوجه مشکلی در معده خود نمی‌شوند. در کشورهایی که غربالگری‌های سرطان معده معمول نیست، بیشتر افراد در مراحلی متوجه مشکل خود می‌شوند که سرطان تا حدودی پیشرفت کرده و علائم ظاهر شده‌اند. از طرف دیگر باید بدانید که علائم سرطان معده خوش‌خیم شباهت زیادی به عفونت‌های ویروسی یا زخم معده خوش‌خیم دارد، بنابراین در صورتی که علائم این بیماری را تجربه می‌کنید، لازم است آزمایش‌های دقیق‌تری برای تشخیص بیماری انجام شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم سرطان معده خوش‌خیم آشنا شوید.

بیشتر بدانید: سرطان معده چیست؟

اینفوگرافی علائم سرطان معده خوشخیم
از رایج‌ترین علائم سرطان معده خوش‌خیم می‌توان به کاهش اشتها، درد شکم، نفخ، وجود خون در مدفوع و کاهش وزن اشاره کرد.

بیشتر بدانید: درمان سرطان معده با دارو امکان‌پذیر است؟

کاهش اشتها و احساس سیری زودرس

یکی از مهم‌ترین علامت‌های ابتلا به سرطان معده خوش‌خیم در مراحلی که بیماری کمی پیشرفت کرده است، کم شدن اشتها است. در این شرایط فرد دائما احساس پری و سیری می‌کند و با خوردن یک وعده غذایی بسیار کوچک، به سرعت سیر می‌شود.

بیشتر بدانید: درمان زخم معده چقدر طول می‌کشد؟

درد شکم

وجود تومورها و توده‌های سرطانی در معده موجب می‌شود تا فرد در معده و قسمت بالای ناف احساس درد و ناراحتی داشته باشد. در این شرایط ممکن است عملکرد معده تا حدی مختل شود و فرد دچار سوزش معده و مشکلات گوارشی شود.

کاهش وزن بی‌دلیل

یکی از مهم‌ترین علائم سرطان معده خوش‌خیم در مراحلی که بیماری پیشرفت می‌کند، کاهش بی‌دلیل وزن است. در این شرایط گاهی فرد هیچ علامت دیگری به جز درد محدود در معده خود احساس نمی‌کند، اما بدون هیچ دلیلی دچار کاهش وزن می‌شود. این علامت می‌تواند زنگ هشداری برای پیشرفت سرطان معده خوش‌خیم باشد و لازم است فرد هر چه سریع‌تر برای بررسی‌های دقیق‌تر به یک متخصص گوارش مراجعه کند.

بیشتر بدانید: تومورهای بدخیم معده چه علائمی دارند؟

وجود خون در مدفوع

علامت دیگری که بسیاری از افراد مبتلا به سرطان معده خوشخیم در مراحل پیشرفته تجربه می‌کنند، وجود خون در مدفوع است. این خون معمولا در بافت مدفوع وجود دارد و با خونریزی‌های ناحیه رکتوم و مقعد متفاوت است. از طرف دیگر گاهی اوقات خونریزی موجب تیره شدن و سیاه به نظر رسیدن رنگ مدفوع می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده در جوانان چیست؟

احساس ضعف

از دیگر علائم سرطان معده خوشخیم می‌توان به احساس ضعف و خستگی فرد اشاره کرد. در بسیاری از مواقع این ضعف ناشی از کم‌خونی است و در اثر خونریزی‌هایی که در معده ایجاد می‌شود، رخ می‌دهد.

سایر علائم سرطان معده خوش‌خیم

  • تورم یا تجمع مایع در شکم
  • باد گلو
  • نفخ و گاز معده
  • کم‌خونی

علائم سرطان معده خوش‌خیم بیشتر در چه افرادی ظاهر می‌شود؟

هر فردی ممکن است در هر سن و شرایطی به علائم سرطان معده خوشخیم را تجربه کند. اما آمارها نشان می‌دهد که این بیماری در افراد بالای 65 سال بیشتر است. از طرف دیگر این مشکل معمولا بیشتر در مردان رخ می‌دهد و در قسمت‌های آسیای شرقی، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و اروپای شرقی نیز شیوع بیشتری دارد.

بیشتر بدانید: برای سرطان معده چه نوع رژیمی باید بگیریم؟

تصویر مردی که در حال سیگار کشیدن است.
احتمال بروز سرطان معده خوش‌خیم در مردانی که سیگار می‌کشند، بسیار بیشتر است.

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که از رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی استفاده می‌کنند، سیگار می‌کشند و یا سابقه بیماری‌های گوارشی در خانواده آن‌ها وجود دارد، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خوش‌خیم معده هستند. از طرف دیگر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلیوری (Helicobacter pylori)، التهاب طولانی مدت معده و پولیپ‌های معده نیز از دیگر عواملی هستند که می‌توانند در ایجاد سرطان معده خوش‌خیم موثر باشند.

بیشتر بدانید: مراقبت‌های بعد از عمل سرطان معده

آیا فرد مبتلا به سرطان معده خوشخیم می‌تواند تومور را در معده خود احساس کند؟

در برخی شرایط پزشک می‌تواند با معاینه دقیق تومور را در معده شما تشخیص دهد. با این حال اغلب افراد در مراحلی که بیماری تا حدی پیشرفت کرده باشد، دردی را در نواحی خاص معده احساس می‌کنند. معمولا این درد به صورت خفیف شروع می‌شود و هرچقدر بیماری پیشرفت کند، شدت درد نیز بیشتر می‌شود.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

تصویر فردی که در معده خود احساس درد و ناراحتی دارد.
زمانی که سرطان معده خوشخیم پیشرفت کند، ممکن است فرد در معده خود احساس درد و سنگینی را احساس کند.

بیشتر بدانید: سرطان خوش خیم معده چیست؟

نشانه‌های سرطان معده خوشخیم از چه زمانی بروز می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، علائم سرطان معده خوش‌خیم در مراحل ابتدایی بیماری پنهان هستند و فرد هیچ علامت خاصی را تجربه نمی‌کند. در این شرایط تنها انجام آزمایش‌های بالینی می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند. اما زمانی که سرطان پیشرفت کند و اندازه و تعداد تومورهای سرطانی در  معده افزایش پیدا کنند، فرد علائمی نظیر درد معده، کاهش وزن و تهوع را تجربه می‌کند. خوشبختانه تشخیص زودهنگام سرطان معده خوش‌خیم و درمان به‌موقع آن می‌تواند از آسیب به رگ‌های خونی و اعصاب معده جلوگیری کند و جلوی بدخیم شدن آن را بگیرد.

بیشتر بدانید: درد بالای معده نشان دهنده چیست؟

سخن نهایی

تشخیص علائم اولیه سرطان معده خوشخیم معمولا به راحتی امکان‌پذیر نیست و فرد در ابتدا هیچ‌گونه علامت خاصی را تجربه نمی‌کند. به مرور و بعد از پیشرفت بیماری ممکن است علائم با درد معده و کاهش وزن ناگهانی و بی‌دلیل شروع شود. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید و یا در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان معده وجود دارد، می‌توانید با انجام آزمایش‌های مرتب قبل از بروز علائم، بیماری خود را تشخیص دهید و درمان را آغاز کنید. در صورت تمایل می‌توانید از طریق درمانکده به صورت تماس صوتی یا تصویری با بهترین متخصصین گوارش در کشور ارتباط برقرار کنید مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین نشانه‌های سرطان معده خوشخیم چیست؟

در صورت پیشرفت بیماری سرطان معده خوشخیم فرد علائمی مثل معده درد، نفخ، کاهش وزن، احساس سیری و خونریزی در مدفوع را تجربه می‌کند.

علائم اولیه سرطان معده خوشخیم چگونه است؟

حقیقت این است که در مراحل اولیه سرطان معده خوش‌خیم فرد هیچ علامت خاصی را احساس نمی‌کند. حتی درد معده یا کاهش وزن نیز معمولا زمانی ظاهر می‌شود که سرطان کمی پیشرفت کرده است. بنابراین تا زمانی که فرد از آزمایش‌هایی برای بررسی وضعیت معده استفاده نکند، سرطان معده در مراحل اولیه از روی علائم آن قابل‌تشخیص نخواهد بود.

چرا سرطان معده خوشخیم علائم محدودتری نسبت به سرطان معده بدخیم دارد؟

در سرطان معده خوشخیم و بدخیم سلول‌های بدن به صورت غیرطبیعی شروع به رشد می‌کنند، اما رشد سلول‌های سرطانی خوش‌خیم در زمان مشخصی متوقف می‌شود و به سایر بخش‌های بدن تکثیر پیدا نمی‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا فرد علائم خاصی را تجربه نکند و یا بیماری از حد مشخصی بیشتر پیشرفت نکند. در این شرایط اگر فرد بیمار اقدامات لازم برای درمان را انجام دهد و سبک زندگی خود را تغییر دهد، علائم کنترل می‌شوند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

منابع: icliniq، healthcentral، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها