علائم کبد چرب در زنان چیست؟ از ریزش مو تا بی‌نظمی های قاعدگی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هر چند در بسیاری از مواقع علائم کبد چرب در زنان شباهت زیادی به علائم این بیماری در مردان دارد، اما به هر حال برخی از نشانه‌های کبد چرب در زنان متفاوت است که می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری به خانم‌ها کمک کند. به‌طورکلی چرب شدن کبد در خانم‌ها می‌تواند روی پوست، حالات روحی و ریزش مو موثر باشد. بیشتر خانم‌هایی که به کبد چرب مبتلا هستند، خون‌ریزی شدیدتری را در دروان قاعدگی خود تجربه می‌کنند و در بیشتر مواقع با بی‌نظمی در شروع قاعدگی مواجه می‌شوند. اما مهم‌ترین علائم کبد چرب در زنان چیست و چطور می‌توان این علائم را شناسایی کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد نشانه‌های کبد چرب در زنان آشنا شوید.

با علائم کبد چرب در زنان آشنا شوید

تغییرات هورمونی در خانم‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به کبد چرب است که معمولا در کنار کم‌تحرکی، افزایش وزن و پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم فرد را در معرض این مشکل قرار دهد. زمانی که کبد چرب می‌شود، فرد انرژی کمتری در طول روز دارد و دائما احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کند. برخی اوقات ممکن است فرد مبتلا به کبد چرب دچار افزایش وزن و زردی پوست شود و در دوران قاعدگی نیز خونریزی بیشتری را تجربه کند. معمولا شدت علائم کبد چرب در زنان به گرید بیماری بستگی دارد.

تصویر خانمی نسبتا چاقی که در حال خوردن غذای ناسالم است.
کم‌تحرکی، چاقی و مصرف غذاهای ناسالم از مهم‌ترین دلایل بروز کبد چرب در خانم‌ها است.

هر چقدر گرید بیماری بالاتر باشد، علائم شدیدتر خواهد شد و به دنبال آن آسیب‌های کبدی نیز بیشتر می‌شود. نکته مهمی که در مورد بیماری کبد چرب وجود دارد، بی علامت بودن آن در بسیاری از افراد است. درواقع عده زیادی از خانم‌های مبتلا به کبد چرب هیچ‌گونه علائمی را تجربه نمی‌کنند و از همین رو به این بیماری خاموش یا پنهان نیز گفته می‌شود. اما علائم کبد چرب در زنان چیست و چطور می‌توان این علائم را در مراحل ابتدایی شناسایی کرد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین نشانه‌های کبد چرب در زنان آشنا شوید.

در صورت لزوم میتوانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم کبد چرب چیست؟

اینفوگرافی علائم کبد چرب در زنان
از مهم‌ترین علائم کبد چرب در خانم‌ها می‌توان به احساس خستگی، درد شکم، زرد شدن پوست، تیره شدن ادرار، ریزش مو و نامنظم شدن چرخه قاعدگی اشاره کرد.

احساس ضعف و خستگی

احساس ضعف و خستگی اولین و مهم‌ترین علائم بیماری کبد چرب در زنان است. در این شرایط فرد حتی پس از یک استراحت طولانی احساس خستگی می‌کند و انرژی پایینی دارد. معمولا خانم‌هایی که به کبد چرب مبتلا هستند، در انجام دادن فعالیت‌های روزانه خود دچار مشکل می‌شوند و این موضوع روی کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

درد شکم

زنان مبتلا به کبد چرب ممکن است در ناحیه سمت راست بالای شکم و درست زیر قفسه سینه احساس درد کنند. این درد معمولا بعد از غذا خوردن به ویژه مصرف غذاهای چرب تشدید می‌شود و بسیار آزاردهنده است.

زرد شدن پوست و سفید چشم‌ها

در مواقعی که کبد چرب پیشرفت کند و موجب التهاب و آسیب به کبد شود، می‌تواند موجب زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها شود. زرد شدن پوست و سفید چشم در اثر تجمع ماده‌ای به نام بیلی روبین در کبد ایجاد می‌شود. درواقع زمانی که عملکرد کبد دچار مشکل شود، بیلی روبین به خوبی دفع نمی‌شود و در بدن تجمع پیدا می‌کند و موجب زردی پوست و سفید چشم‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم کبد چرب در مردان چیست؟

از دست دادن اشتها

زنان مبتلا به بیماری کبد چرب ممکن است دچار بی‌اشتهایی شوند. این افراد گاهی حالت تهوع و استفراغ را پس از غذا خوردن تجربه می‌کنند. معمولا بعد از خوردن مقدار کمی غذا به شدت احساس سیری می‌کنند و همه این‌ها به دلیل اختلال در عملکرد کبد ایجاد می‌شود.

مشکلات پوستی

یکی دیگر از نشانه‌های کبد چرب در زنان بروز مشکلات پوستی است. این بیماری موجب آکنه و جوش‌های پوستی می‌شود. افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند معمولا دچار کهیر و خارش شدید پوست می‌شوند. از دیگر علائم پوستی مرتبط با کبد چرب می‌توان به جمع شدن چربی روی پلک‌ها و همچنین قرمز شدن کف دست اشاره کرد.

بیشتر بدانید: درمان کبد چرب چیست؟

تصویر خانمی که پوست او پر از جوش است.
کبد چرب موجب جوش و آکنه‌های شدید پوستی می‌شود.

متورم شدن پاها

یکی دیگر از علائم کبد چرب در زنان متورم شدن پاها به خصوص مچ پا است. این وضعیت که ادم (edema) نام دارد، معمولا با درد و ناراحتی همراه است و موجب احتباس مایعات در پا می‌شود. در برخی افراد ممکن است تورم علاوه بر مچ پا در ناحیه شکم نیز ایجاد شود.

تیره شدن رنگ ادرار

از نشانه‌های کبد چرب در زنان می‌توان به تیره شدن ادرار نیز اشاره کرد. بیلی روبین یک ماده زرد متمایل به قهوه‌ای است که موجب تیره شده و قهوه‌ای شدن رنگ ادرار می‌شود. در صورت مشاهده چنین علائمی باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص گوارش کمک بگیرید.

خونریزی شدید در دوران قاعدگی

آمارها نشان می‌دهد خانم‌هایی که به کبد چرب مبتلا هستند، معمولا قاعدگی نامنظمی دارند و در طول دوره قاعدگی خود نیز خونریزی‌های شدیدتری را تجربه می‌کنند. ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی (PMS) در این خانم‌ها بیشتر است و در اکثر مواقع درد بیشتری را در دوره قاعدگی خود تجربه می‌کنند.

سایر علائم کبد چرب در زنان

  • ریزش مو
  • کم‌پشت شدن ابروها
  • بدخلقی و عصبانیت
  • بد بو شدن دهان
  • حساسیت پستان‌ها
  • قرمزی کف دست
  • احساس داغی در کف پا و بدن در زمان خواب
  • بالا بودن قند خون ناشتا
  • دیدن خواب بد و کابوس در شب
  • خوارش و کهیر پوستی
  • یبوست
  • اختلالات گوارشی
  • بالا رفتن حرارت بدن
  • خارش مقعد
  • هموروئید
  • خشکی روده‌ها
  • تیرگی زیر چشم‌ها
  • جوش صورت

بیشتر بدانید: خطرات کبد چرب در بارداری چیست؟

آیا علائم کبد چرب تنها در خانم‌های چاق ایجاد می‌شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی مهم‌ترین عامل در بروز بیماری کبد چرب است. حدود 70 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب، چاق و یا دارای اضافه‌وزن هستند. در این میان 10 تا 15 درصد افراد نیز وزن طبیعی دارند و به این بیماری مبتلا هستند.

تصویر خانم چاقی که انرژی ندارد.
آمارها نشان می‌دهد که 70 درصد افراد مبتلا به کبد چرب چاق و دارای اضافه‌وزن هستند.

خانم‌های لاغری که ورزش نمی‌کنند و یا چربی تنها در قسمت شکم آن‌ها جمع می‌شود، نیز در معرض این بیماری قرار دارند.  بنابراین چاقی تنها عامل بروز این بیماری نیست، اما نقش مهمی بر آن دارد. آمارها نشان می‌دهد که افرادی که تری‌گلیسرید بالا و کلسترول خوب یا HDL پایینی دارند، نیز بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

آیا یائسگی خطر ابتلا به کبد چرب را در خانم‌ها افزایش می‌دهد؟

استروژن به‌طور طبیعی از کبد و حساسیت به انسولین در بدن حمایت می‌کند. یائسگی می‌تواند خطر بروز کبد چرب را در خانم‌ها افزایش دهد. خانم‌هایی که دوران یائسگی دچار افزایش وزن و کم‌تحرکی می‌شوند بیشتر در معرض رسوب چربی در کبد قرار دارند و از همین رو آمارها نشان می‌دهد که این بیماری در خانم‌های یائسه بیشتر از سایر خانم‌ها ایجاد می‌شود.

چرا علائم کبد چرب در خانم‌ها رایج‌تر است؟

زنان به دلیل تغییران هورمونی در دوران بارداری و یائسگی و همچنین ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و استفاده از قرص‌های ضد بارداری بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارند. از همین رو انجام معاینات منظم برای تشخیص زودهنگام این بیماری اهمیت زیادی برای خانم‌ها دارد.

بیشتر بدانید: برای کبد چرب چی بخوریم؟

تصویر خانمی که در حال مصرف قرص ضد بارداری است.
یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب تغییرات هورمونی در اثر مصرف قرص‌های ضد بارداری است.

سخن نهایی

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج و البته خطرناک است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به نارسایی کبد و آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود. از آنجایی که خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض این بیماری خاموش قرار دارند، انجام معاینات و آزمایش‌های منظم می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند. اگر دچار اضافه‌وزن هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید و از علائم کبد چرب رنج می‌برید، می‌توانید همین حالا یا یکی از متخصصین گوارش در درمانکده ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره، درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

علائم کبد چرب در زنان بارداری چیست؟

از رایج‌ترین علائم کبد چرب در خانم‌های باردار می‌توان به استفراغ، زرد شدن پوست و چشم‌ها، درد قسمت بالا و سمت راست شکم و احساس خستگی مفرط اشاره کرد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به علائم کبد چرب قرار دارند؟

چاقی و کم‌تحرکی دو عامل مهم در بروز کبد چرب است که در کنار تغییرات هورمونی در خانم‌ها موجب بروز به این بیماری می‌شود.

مهم‌ترین علائم کبد چرب در زنان چیست؟

احساس خستگی، کم شدن اشتها، زرد شدن پوست، نامنظم شدن دوره قاعدگی و همچنین ریزش مو و خارش پوست از رایج‌ترین علائم کبد چرب در زنان هستند.

منابع: webmd، healthline، northwell

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 60

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها