بی مزه شدن غذا در دهان

بی‌مزه شدن غذا در دهان؛ از علل تا درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از حواس مهم در بدن ما حس چشایی است. که به کمک آن می‌توانیم طعم و مزه غذاها را احساس کنیم. طعم مواد غذایی و نوشیدنی‎ها توسط پرزهای چشایی که در دهان و روی زبان قرار دارند احساس می‌شود. پرزها برآمدگی‎های کوچکی بر روی سطح زبان هستند که به آن‎ها پاپیلا گفته می‌شود. در درون هر پاپیلا تعداد بسیار زیادی جوانه مزه و طعم وجود دارد، این جوانه‌ها در قسمت‌های مختلف دهان اعم از گلو، سقف دهان، جلو زبان، پشت زبان و هر دو طرف دهان قرار دارند. هر یک از سلول‌های چشایی یکی از مزه‌های شوری، شیرینی، تلخی، ترشی و ترکیبی از این مزه‎ها را تشخیص می‌دهد. اما ممکن است به دلایلی فرد بی‌مزه شدن غذا در دهان را تجربه کند.

با افزایش سن و رسیدن به سن 50 سالگی حس چشایی کم کم کاهش پیدا می‎کند که این کاهش به علت کم‌تر ترشح شدن بزاق دهان و همین‌طور کاهش پرزهای سطح زبان است اما علت‌های دیگری به غیر از افزایش سن نیز وجود دارد که باعث بی‌مزه شدن غذا در دهان می‌شود.

علل بی‌مزه شدن غذا و نداشتن طعم در دهان

از بی‌مزه شدن غذا در دهان علل متفاوتی دارد که برخی از آن‎ها سطحی بوده و به سرعت درمان می‌شود اما برخی دیگر پیچده‌تر بوده و نیازمند به تشخیص تخصصی پزشک هستند. شایع‌ترین علت‎های کاهش و از بین رفتن حس چشایی

  • عدم رعایت بهداشت دهان
  • ایجاد برفک در قسمت دهان
  • ملتهب شدن زبان و دهان
  • ابتلا به سرماخوردگی و کرونا

بیشتر بخوانیم: بیماری هیدروسفالی و اثرات آن بر روی بدن

اینفوگرافیکی از علل بروز بی مزگی غذا در دهان
تصویری پیش رو اینفوگرافیکی حاوی اطلاعات کاملی از برخی از مهم ترین علل بروز چنین اختلالی که باعث بی مزده شدن غذا در دهان انسان می شود را به خوبی همراه با تصاویر قابل فهم تر به نمایش گذاشته است.

بیشتر بخوانیم: خشکی دهان و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

عواملی که باعث بی‌مزه شدن غذا در دهان می‌شود

سرد مزاجی و استفاده بی‎رویه از غذا‎ها و نوشیدنی‌های با مزاج سرد

 استفاده بیش از اندازه از خوراکی‎های با طبع سرد به‌ویژه در افرادی که خود دارای مزاج سردی می‌باشند باعث افزایش غلظت مواد موجود در خون و رسوب آن‌ها در رگ‌ها و انسداد گیرنده‌های حسی می‌شود. در نتیجه ممکن است باعث بی‌مزه شدن غذا در دهان شود.

عدم خون‎رسانی به سلول‌های چشایی

 گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است خون‌رسانی به سلول‎های حس چشایی متوقف شود. این توقف خون‌رسانی باعث از بین‌رفتن همیشگی حس بویایی می‎شود.

بیشتر بخوانیم: بیماری منیر؛ علائم، دلایل، تشخیص و درمان

سکته مغزی ‌می‌تواند علت بی‌مزه شدن غذا در دهان باشد!

 سکته مغزی باعث قطع و آسیب رگ‎های مغزی می‌شود، این آسیب ممکن است از بین رفتن همیشگی یا کوتاه مدت حس چشایی و سایر حس‌های دیگر را به دنبال داشته باشد.

افزایش بلغم در بدن

 غلبه بلغم در بدن و به غلظت رسیدن مواد در خون، موجب گرفتگی رگ‌ها و از کار افتادن گیرنده‌های حسی می‌شود، این از کار افتادن گیرندها موجب از بین رفتن حس چشایی می‌شود.

ضربه مغزی باعث بی‌مزه شدن غذا در دهان می‌شود!

 گاهی اوقات با وارد شدن ضربه به مغز اختلاتی درگیرنده‌های حسی و در نتیجه از بین رفتن برخی حواس از جمله حس چشایی می‌شود.

سیگار کشیدن

 قرار گرفتن در معرض مستقیم دود و مواد شیمیایی مانند سیگار تاثیر مستقیمی بر کاهش یا از بین رفتن حس بویایی و چشایی دارد.

بیشتر بخوانیم: راهنمای کامل مغز و سیستم عصبی انسان [به زبان ساده]

افزایش سن یکی از دلایل مهم بی‌مزه شدن غذا در دهان

 با افزایش و بالارفتن سن پرزهای موجود بر سطح زبان کاهش یافته و به مرور باعث احساس بی‌مزه شدن غذا در دهان می‌شود.

عفونت سینوس‌ها

 بیماری و التهاب سینوس‌ها ممکن است منجر به عفونت آن‎ها شود. یکی از علل از بین رفتن حس چشایی همین عفونت سینوس‌ها است.

عفونت دستگاه تنفسی و در پی آن سرماخوردگی

 با ابتلا به بیماری سرماخوردگی دستگاه تنفسی و ریه‌ها دچار عفونت می‌شوند، با ایجاد عفونت و گرفتگی بینی، حس بویایی و چشایی از بین می‎رود.

ابتلا به کوید 19 شایع‌ترین علت بی‌مزه شدن غذا در دهان

  اکثر افرادی که به کوید 19 مبتلا شدند به علت عفونت دستگاه تنفسی برای مدتی حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند و بی‌مزه شدن غذا در دهان را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانیم: درمان سکته مغزی چقدر زمان می‌خواهد؟

تصویری اینفوگرافیکی از عوامل بی مزه شدن غذا در دهان
عوامل متعددی باعث بی مزه شدن غذا در دهان می شود که شامل مواردی همچون، ابتلا به انواع عفونت های سینوسی، کووید 19، دستگاه تنفسی، استعمال دخانیات و بالارفتن سن در انسان ها می شود.

بیشتر بخوانیم: اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ چیست؟ علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان آن

در صورت داشتن علائمی که به مغز مرتبط است بیمار باید به فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کند، اگر در این زمینه سوالی ذهنتان را درگیر کرده می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با فوق تخصص مغز و اعصاب سوالات خود را بپرسید.

همچنین تخصص دیگری که در از بین رفتن حس چشایی می‌تواند به شما کمک کند دکتر فوق تخصص گوش، حلق و بینی است که درمانکده امکان مشاوره آنلاین با دکتر گوش، حلق و بینی را نیز برای شما عزیزان فراهم کرده است.

بیشتر بخوانیم: غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟

روش‌های پیشگیری جهت از بین نرفتن حس چشایی

حس چشایی یک حس بسیار مفید در همه افراد است که ازبین رفتن آن تنها به ازبین رفتن حس‎چشایی ختم نشده و حس بویایی نیز همراه با آن ازبین می‌رود. برای جلوگیری از کاهش و یا نداشتن این حواس لازم است اقداماتی صورت گیرد. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • عدم مصرف دخانیاتی مانند سیگار و هرگونه دود و آلودگی‎های شیمیایی
  • ورزش مرتب و نوشیدن آب بعد از ورزش زیرا بعد از فعالیت‏‎های ورزشی گیرنده‌های حسی بسیار فعال هستند.
  • مصرف به‎اندازه آب درطول روز. وجود آب کافی در بدن باعث بیش‌تر حس کردن مزه‎ها می‎شود.
  • مصرف غذاهای تقویت کننده حس چشایی مانند سوپ‎های گوشتی و دمنوش‎های گیاهی( گل‎گاوزبان، گل محمدی و بادرنجبویه)
  • استفاده نکردن از غذاهای داغ زیرا حرارت بیش‎از حد باعث ازبین رفتن حس چشایی در دهان می‌شود.

بیشتر بخوانیم: همه آن چیزی که باید در مورد بوی بد دهان یا هالیتوزیس بدانید + راه‌کارهای درمان آن

نحوه تشخیص ازبین رفتن حس بویایی توسط پزشک

پس از احساس ازبین رفتن حس چشایی توسط بیمار و مراجعه به پزشک، سوالاتی در مورد حس‌چشایی بیمار پرسیده می‎شود و براساس جواب‌ها و شدت و ضعف این بیماری، برای تشخیص دقیق علت بیماری از آندوسکوپی درون بینی، سی‌تی‌اسکن و ام‎آر‌ای استفاده می‎شود.

بیشتر بخوانیم: سندروم پای بی‌قرار چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان

درمان مشکلات بی‌مزه شدن غذا در دهان

نحوه درمان بیماری نداشتن حس چشایی و بی‌مزه شدن غذا در دهان با توجه به میزان و علت بیماری طبق تشخیص پزشک متخصص متفاوت است. به‎طور کلی مشکلات حس چشایی به دو دسته قابل درمان و غیرقابل درمان تقسیم می‎شود. چشایی غیرقابل درمان بیشتر در مواردی دیده می‎شود که علت آن افزایش سن و یا به‌طور مادرزادی باشد. حس چشایی قابل درمان  به دو روش دراوریی و غیر دارویی درمان می‎شود. در برخی موارد با انجام اقداماتی در خانه می‎توان به بازگشت حس چشایی کمک کرد این روش‎های درمانی غیر دارویی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترک سیگار و قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی
  •  رعایت بهداشت دهان و دندان به وسیله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه 
  • استفاده از آنتی هیستامین‌ها یا بخار سازهای بدون نسخه برای کاهش التهاب در بینی
  • جلوگیری از چاقی و افزایش وزن
  • در درمان دارویی نیز پزشک با توجه به علت بیماری داروهایی تجویز می‌کند.
بی مزه شدن غذا در دهان
برای درمان و رفع این مشکل که می تواند بسیار ناراحت کننده نیز باشد انواع راهکار های گوناگونی وجود دارد در این تصویر نیز ناخوشایند گونه بودن این عارضه که طعم و معنای غذایی واقعی را نچشیده نمی شود را به خوبی به نمایش گذاشته اند.

بیشتر بخوانیم: سندروم سوزش دهان چیست؟

سوالات متداول

آیا می‎توان از آسیب گیرنده‏‎های حسی چشایی و ازبین رفتن آن‌ها در پیری جلوگیری کرد؟

راه پیشگیری به صورت قطعی برای این بیماری بی‌مزه شدن غذا در دهان وجود ندارد اما راه‎هایی مانند عدم مصرف دخانیات، تمیز نگه داشتن دهان و دندان‎ها و همچنین مراجعه مداوم به دندان‎پزشکی می‎توانند راه‌های مناسبی برای کاهش خطر در زمان افزایش سن باشند.

با از دست دادن حس چشایی چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کرد؟

درصورتی که از بین رفتن حس چشایی یعنی بی‌مزه شدن غذا در دهان در مدت زمان طولانی وبدون وجود علتی مانند سرماخوردگی یا ابتلا به کرونا ادامه پیدا کند، لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

چه زمانی از بین رفتن حس چشایی خطرناک می‌شود؟

برخی اوقات از بین رفتن حس بویایی و چشایی امری طبیعی است مانند زمان سرماخوردگی که این از بین رفتن به‎صورت موقت بوده و پس از زمانی دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردد اما گاهی این ازبین رفتن علل جدی‎تری داشته و نیازمند به درمان است زیرا ممکن است به علت سبک زندگی غلط و بروز یک بیماری باشد.

از بین رفتن ناگهانی حس بویایی و همراهی با علائمی چون درد در قفسه سینه، احساس خفگی، مشکل در تنفس، کاهش هوشیاری، احساس گیج بودن،کبودی صورت، ضعف، بی‎حالی و بی‎حسی بدن می‎تواند به معنای یک بیماری و مشکل جدی در بدن باشد.

آیا از دست‎دادن حس چشایی عوارضی دارد؟

اگر علت ازدست دادن حس چشایی مسئله‏‎ای جدی باشد، از دست دادن آن ممکن است عوارضی چون کاهش آب بدن، سوءتغذیه و کاهش وزن شدید داشته باشد.

آیا ازدست دادن حس چشایی به معنای ابتلا به بیماری‎های خطرناک است؟

خیر. هر ازدست دادن حس چشایی به معنای خطر نبوده و لازم است علت آن بررسی شود.

چه کسانی حس چشایی قوی‎تری دارند؟

معمولا افراد دارای تناسب وزن و اندام حس چشایی بهتری از افراد چاق دارند.

بیشتر بخوانیم: تلخی دهان به چه علت بروز می‌دهد؟

سخن پایانی

از دست دادن حس چشایی و بی‌مزه شدن غذا در دهان اختلالی است که ممکن است به علت ابتلا به برخی بیماری‎ها مانند سرماخوردگی و یا بیماری‌های جدی‌تر به‏‎وجود بیاید. حس چشایی زمانی ازبین می‌رود که گیرنده‌های حسی دچار اختلال شده و یا پرزهای روی زبان از بین برود. این بیماری در اکثر مواقع به راحتی و پس از مدتی درمان می‌شود. از اینکه تا پایان این مطلب همراه مجله درمانکده بودید از شما سپاسگزاریم.

درمانکده با در اختیار گذاشتن امکان نوبت‌دهی آنلاین بهترین دکتر‌ها توانسته این روند را برای مراجعین آسان کند همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با بهترین دکتر‌ها در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 51

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها