تاثیر و ضرر سیگار روی بدن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

صرف سیگار بزرگ­ترین دلیل مرگ قابل پیشگیری در انگلستان و مطابق با تقریبا 80 هزار تلفات در سال است. از هر دو فرد سیگاری، یک نفر در اثر بیماری ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست می­دهد.

تاثیر سیگار روی بدن

با هر 15 نخ سیگار که می­کشید، جهشی در بدن رخ می­ دهد. جهش عامل شروع سرطان است. اگر متوجه آسیب ناشی از مصرف سیگار شوید، آن را ترک خواهید کرد.

گردش خون

هنگام مصرف سیگار، سموم فیلتر آن وارد خون می­ شود. سپس این سموم در خون:

  • باعث غلظت خون و افزایش احتمال تشکیل لخته خون می­ شود
  • فشار خون و ضربان قلب را بالا می ­برد. درنتیجه، قلب بیشتر از حد معمول کار می ­کند
  • رگ­ ها را باریک می­ کند که باعث پایین آمدن میزان خون سرشار از اکسیژن و گردش کم­تر آن در بدن می­ شود.

مجموع این تغییرات در بدن هنگام مصرف سیگار خطر باریک شدن عروق و تشکیل لخته خون را بالا می ­برد که ممکن است حمله­ ی قلبی یا سکته را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره تأثیر حیوانات خانگی در روان

تاثیر سیگار روی بدن
تاثیر سیگار روی عروق قلب

سیگار و قلب

مصرف سیگار به قلب و گردش خون آسیب وارد می­کند و خطر ابتلا به وضعیت­ هایی نظیر بیماری کرونری، حمله­ ی قلبی، سکته، بیماری عروق محیطی (آسیب رگ­ های خون) و بیماری مغزی-رگی (آسیب عروقی که خون را به مغز می­رسانند) را بالا می­برد.

کربن مونوکسید و نیکوتین سیگار با بالا بردن میزان فعالیت قلب روی آن فشار وارد می ­کنند. همچنین خطر تشکیل لخته خون را بالا می­ برند. سایر مواد شیمیایی سیگار به جداره­ ی عروق کرونری آسیب می­زند که منجر به باریک شدن رگ ­ها می ­شود.

درواقع، مصرف سیگار خطر ابتلا به حمله ­ی قلبی را دوبرابر می ­کند و احتمال مرگ در اثر بیماری کرونری در افراد سیگاری بیشتر از کسانی است که سیگار نمی­ کشند.

خبر خوب این است که بعد از یک سال ترک سیگار، خطر بیماری ­های قلبی نصف می­ شود. بعد از 15 سال ترک، خطری که متوجه شماست با کسی که هرگز سیگار نکشیده برابر است.

سیگار و معده

احتمال بروز  زخم یا سرطان معده در افراد سیگاری بیشتر است. مصرف سیگار باعث تضعیف عضله ­ای می ­شود که انتهای نای (مری) را کنترل می ­کند و به اسید معده اجازه می­ دهد طی فرایندی که تحت عنوان رفلاکس می­ شناسیم در مسیر نادرست به نای برگردد.

سیگار عامل قابل توجهی در بروز سرطان کلیه است و هرچه مصرف سیگار بیشتر باشد، خطر ابتلا افزایش می­ یابد. مثلا، تحقیقات نشان می­ دهد اگر روزی 10 نخ سیگار بکشید، احتمال ابتلا به سرطان کلیه نسبت به فردی که سیگار نمی­ کشد یک و نیم برابر خواهد شد. اگر روزی 20 نخ یا بیشتر سیگار بکشید، این رقم به دو برابر خواهد رسید.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر متخصص گوارش

تاثیر سیگار روی بدن
مشکلات معده و دستگاه گوارش در پی استعمال دخانیات

سیگار و پوست

مصرف سیگار باعث کاهش میزان اکسیژن دریافتی توسط پوست می ­شود. این یعنی درصورت مصرف سیگار، پوست سریع­ تر پیر می­شود و خاکستری و تیره به ­نظر خواهد رسید. سموم بدن هم باعث تشکیل سلولیت (چربی زیر پوست) می ­شود.

مصرف سیگار در سنین پایین پوست را بین 10 تا 20 سال پیر می­کند و احتمال چین و چروک صورت، به­ خصوص دور چشم و دهان، را سه برابر افزایش می­ دهد. همچنین باعث می­شود پوست زرد، خاکستری مایل به زرد، به نظر برسد و گونه­ ها را گود می­ کند که ظاهری نزار به شما خواهد داد.

خبر خوب این است که به محض ترک سیگار، از زوال بیشتر پوست در اثر مصرف سیگار جلوگیری می­ شود.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک پوست و مو

سیگار و استخوان­ها

مصرف سیگار باعث تضعیف و شکننده شدن استخوان­ ها می­شود. به خصوص زنان باید در این مورد مواظب باشند چون بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض شکنندگی (پوکی) استخوان قرار می­ گیرند.

مشاهده بیشتر : لیست پزشک فوق متخصص ارتوپد

سیگار و مغز

احتمال ابتلا به سکته در افراد سیگاری بیشتر از کسانی است که سیگار نمی ­کشند.

درواقع، مصرف سیگار خطر بروز سکته را، که منجر به آسیب مغزی یا مرگ می­شود، تا حداقل 50% افزایش می ­دهد. با مصرف سیگار احتمال مرگ در اثر سکته را دوبرابر می­ کنید.

یکی از راه ­های افزایش خطر سکته در اثر مصرف سیگار این است که سیگار احتمال ابتلا به آنوریسم مغزی را بالا می­برد. به برآمدگی عروق خون در اثر ضعیف شدن جداره­ی عروق، آنوریسم می­گویند. اگر آنوریسم پاره شود یا بترکد، منجر به بروز بیماری جدی به نام خونریزی ساب­آراکنوئید می­ شود که نوعی سکته است و می­تواند آسیب شدید مغزی یا مرگ را به دنبال داشته باشد.

خبر خوب این است که ظرف دو سال بعد از ترک سیگار، خطر سکته به نصف فرد سیگاری می­رسد و ظرف پنج سال خطر ابتلا به سکته مانند فرد غیر سیگاری خواهد بود.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک فوق متخصص مغز و اعصاب

سیگار و ریه

مصرف سیگار تاثیر شدیدی روی ریه دارد. سرفه، سرماخوردگی، خس­خس و آسم تازه شروع ماجراست. سیگار می ­تواند منجر به بیماری­ های مرگبار نظیر ذات­ الریه، آمفیزم و سرطان ریه شود. 84% از آمار تلفات در اثر سرطان ریه و 83% آمار فوت ناشی از بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) در افراد سیگاری اتفاق می ­افتد. به مجموعه ­ای از بیماری ­های ریوی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم COPD می­گویند که بیماری شدید و تضعیف­ کننده است. افراد مبتلا به COPD در امر تنفس دچار مشکل می­ شوند. علت اصلی بروز مشکل تنفسی باریک شدن مجرای هوا و تخریب بافت ریه است. ازجمله علائم شایع COPD می­توان به تنگی نفس هنگام فعالیت، سرفه­ ی مداوم همراه با خلط و عفونت ­های مکرر قفسه­ ی سینه اشاره کرد.

اگرچه علائم اولیه ­ی COPD اغلب به اشتباه سرفه­های عادی فرد سیگاری تلقی می­ شود، اگر فرد به مصرف سیگار ادامه دهد و شرایط بدتر شود، کیفیت زندگی وی به ­شدت دستخوش تغییر خواهد شد. می­توان سرعت پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت و ترک سیگار موثرترین روش است.

مشاهده بیشتر : لیست فوق متخصص ریه

تاثیر سیگار روی بدن
تاثیر سیگار روی بدن و ریه فرد

سیگار و حلق و دهان

سیگار باعث بروز مشکلاتی مانند بوی بد دهان و خراب شدن دندان­ها می­شود و بیماری لثه، آسیب چشایی و برفک دهان را به دنبال دارد.

جدی­ترین آسیب سیگار به حلق و دهان افزایش خطر ابتلا به سرطان لب، زبان، حلق، حنجره و نای (مری) است. بیش از 93% از سرطان­های اوروفارینژیال (سرطان حلقی-دهانی) در اثر مصرف سیگار رخ می ­دهد.

خبر خوب این است که با ترک مصرف تنباکو، حتی بعد از چند سال مصرف، خطر ابتلا به سرطان سر و گردن تا حد زیادی کاهش می­ یابد. بعد از گذشت 20 سال از ترک سیگار، خطر سرطان سر و گردن مانند فرد غیر سیگاری خواهد بود.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر گوش، حلق و بینی

سیگار و تولید مثل و باروری

از آن­جایی که مصرف سیگار به عروقی که کار خون رسانی به آلت تناسلی را انجام می ­دهند آسیب می­زند، باعث بروز ناتوانی جنسی در مردان می­شود. همچنین به اسپرم آسیب وارد می­کند، تعداد اسپرم را کاهش می­ دهد و باعث بروز سرطان بیضه می­ شود. حدود 120 هزار مرد در بریتانیا در دهه­ ی دوم و سوم زندگی در اثر مصرف سیگار دچار ناتوانی جنسی هستند و تعداد اسپرم در مردان سیگاری کم­تر از کسانی است که سیگار نمی­کشند.

بیشتر بدانید: سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

تاثیر سیگار روی بدن
تاثیر سیگار روی بدن زنان می تواند با علائم ناباروری همراه باشد

مصرف سیگار در زنان باعث کاهش باروری می­ شود. براساس یک تحقیق، احتمال این­که باروری زنان سیگاری بیشتر از یک سال طول بکشد سه برابر بیشتر از زنانی است که سیگار نمی ­کشند. این تحقیق تخمین زد که باروری در زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری 72% است. مصرف سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه­ ی رحم را هم افزایش می­ دهد. توان مقابله با ویروس پاپیلوم انسانی در فرد سیگاری کم­تر است که ممکن است منجر به سرطان شود. مصرف سیگار حین بارداری عواقبی نظیر سقط جنین، زایمان زودهنگام، زایمان جنین مرده و بیماری را به همراه دارد و خطر فوت را تا حداقل 25% بالا می ­برد.

مشاهده بیشتر : رزرو نوبت آنلاین دکتر زنان و زایمان

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 154

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

68 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها