سیگار الکترونیکی یا ویپ در مقایسه با سیگار و قلیان خطر کمتری دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیگار الکترونیکی که با نام ویپ هم شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به‌عنوان یک ابزار محبوب برای ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویپ‌ها که انواع مختلفی دارند در بین جوانان بسیار پرطرفدار هستند و تصور آن‌ها بر این است که سیگارهای الکترونیک برای سلامتی مضر نخواهند بود.

اگر شما هم تصور می‌کنید سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین یا ویپ کاملا بی‌ضرر است باید بگوییم در اشتباه هستید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) خبر از آمار بسیار بالای استفاده نوجوانان از ویپ می‌دهد که این امر باعث نگرانی است. همان‌طور که حتما تاکنون شنیده‌اید ترک سیگار کار بسیار دشواری به‌شمار می‌آید و برخی افراد پس از سال‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند.

در این بین سیگار الکترونیکی یا ویپ جایگزین سیگار معمولی شده و در تبلیغات رسانه‌ای عامل کمک کننده برای ترک نیکوتین معرفی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از متخصصین با انواع سیگارهای الکترونیک موافق نیستند و آن را صرفا نوعی هزینه گزاف می‌دانند. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید آیا ویپ ضرر دارد یا خیر تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا سیگار الکترونیکی یا ویپ در مقایسه با مضرات قلیان و سیگار معمولی بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: آمپول کتورولاک چیست؟ + دوز مصرفی و عوارض جانبی

عکس ویپ
در سیگارهای الکترونیکی یا ویپ دود حاصل از نیکوتین به صورت بخار خارج می‌شود.

سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

ویپ یا سیگارهای برقی از باتری و عنصر گرمایش استفاده می‌کنند تا مایعات طعم‌دار به بخار قابل استنشاق تبدیل شوند. درواقع این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا نیکوتین را به‌جای دود به شکل بخار خارج کنید.

سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌ها دارای تنباکو نیستند و به‌دلیل عدم تولید دو عنصر آسیب‌زا (قطران و مونوکسید کربن) طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این ابزار مایعی حاوی نیکوتین به نام e-liquid را به همراه پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی طعم‌دهنده همچون خیار، انبه و نعنا برای شبیه‌سازی حس سیگار کشیدن مورد استفاده قرار می‌دهند.

اصطلاحا به استفاده از سیگارهای برقی ویپینگ گفته می‌شود. تولیدکنندگان ویپ و سیگارهای الکترونیک معمولا آن‌ها را به شکل سیگار معمولی، سیگار برگ یا پیپ می‌سازند. در برخی مواقع دیده شده که ویپ‌ها بسیار شبیه به خودکار طراحی شده‌اند.

خوب است بدانید که سیگار الکترونیکی یا ویپ به‌دلیل ایجاد وابستگی شدید می‌تواند مانع ترک واقعی نیکوتین توسط فرد سیگاری شود. اگر شما هم قصد ترک نیکوتین دارید اما نمی‌دانید ضرر ویپ بیشتر است یا سیگار، بهتر است برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت آنلاین با بهترین پزشک عمومی درمانکده به صورت تلفنی، متنی یا تصویری در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف الکل با معده خالی

انواع سیگار الکترونیکی

شرکت‌های تولید کننده سیگار برقی یا ویپ این ابزار را وسیله‌ای مفید برای ترک سیگار معرفی می‌کنند. این در حالی است که سازمان غذا و دارو آمریکا سیگار الکترونیکی و ویپ‌ها را در دسته مواد تنباکویی و دخانیات قرار داده است. زیرا بر اساس آمار این سازمان مواد داخل آن حاوی مقدار نیکوتین برابر با یک بسته 20تایی سیگار خواهد بود.

با این حال امروزه سیگارهای برقی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:

  • قلم ویپ
  • بخارسازها
  • قلم‌های الکترونیکی
  • لوله‌های الکترونیکی
  • قلیان‌های الکترونیکی

اعداد زیر نشان‌دهنده میزان غلظت نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی دارای این ماده است. فرد می‌تواند بر اساس مقدار مصرف نیکوتین هنگام ترک سیگار معمولی از موارد زیر استفاده کند.

  • میزان پایین: 8 میلی­‌گرم/میلی­‌لیتر
  • میزان متوسط: 14 میلی‌­گرم/میلی‌­لیتر
  • میزان بالا: 18 میلی­‌گرم/میلی­‌لیتر
  • میزان خیلی بالا: 54 میلی‌گرم/میلی‌­لیتر

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف دخانیات چیست؟

سیگار الکترونیکی چگونه کار می­‌کنند؟

برای این‌که بدانید ویپ چیست یا عملکرد سیگار الکترونیک چگونه است ابتدا باید با اجزای آن اشنا شوید.

  • قسمت دهانی: شامل محلول مایع شناور درون محفظه مشخص
  • ابزار اسپری: گرم کننده مایع و عامل اصلی تبخیر برای استنشاق محلول
  • باتری: گرم کننده المنت دستگاه
  • سنسور: فعال کننده هیتر دستگاه
  • مایع: شامل اسانس، عصاره الکترونیکی نیکوتین و گلیکول پروپیلن

با مکیده شدن قسمت دهانی، المنت مایع را گرم و سپس تبخیر می‌کند تا لامپ انتهای سیگار برقی روشن شود. با استنشاق مایع، دودی که به‌دلیل گرم شدن آن ایجاد می‌شود همچون دود سیگار تنباکویی به ریه‌ها می‌رسد. سپس فرد با بیرون دادن نفس خود می‌تواند دود ناشی از سیگار الکترونیکی را مشاهده کند.

 

آیا ویپ ضرر دارد؟

تولیدکنندگان ویپ و سیگار الکترونیک این محصول را جایگزین سیگار معمولی می‌دانند. اما نمی‌توان مضرات ویپ و اثرگذاری منفی آن بر سلامت فرد را نادیده گرفت. افراد زیادی می‌پرسند ضرر ویپ بیشتر است یا سیگار؟ در جواب این سوال باید بگوییم یکی از بالاترین آمار مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان به مصرف تنباکو و سیگار تعلق دارد که ویپ‌ها و سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین یا حاوی این ماده شامل آن می‌شوند.

از همین‌رو برخی معتقدند ویپ‌های بدون نیکوتین بهتر است جایگزین سیگار شوند. با این حال سیگار الکترونیکی با نیکوتین و فاقد آن در هر دو صورت برای سلامتی ضرر دارند.

سایر مضرات نیکوتین عبارت است از:

اینفوگرافی مضرات ویپ نیکوتین دار
باید وابستگی به نیکوتین را یکی از اصلی‌ترین مضرات ویپ نیکوتین‌دار در نظر گرفت.

امتیازات ادعا شده برای ویپ

حتما شما هم در مورد سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین شنیده‌اید که فرد در صورت استفاده هیچ خاکستری تنفس نمی‌کند. افراد زیادی معتقدند این ویژگی ویپ به ترک سیگار کمک می‌کند. زیرا اکثر افراد سیگاری بارها برای ترک آن تلاش کرده‌اند اما موفق نشدند.

لازم به ذکر است که سیگار الکترونیکی شاید به ترک ماده نیکوتین کمک کند اما باعث وابستگی شما به ویپ‌های نیکوتین‌دار یا بدون این ماده خواهد شد. همچنین این باور در بین مردم ایجاد شده که سیگارهای برقی به بدی نوع سنتی نیستند. این در حالی است که ویپ‌ها دود دست دوم تولید می‌کنند که مثل نیکوتین و سایر مواد شیمیایی اثرا منفی داشته و در بلندمدت می‌تواند باعث آسیب‎های ریوی شود.

عوارض ویپ یا سیگار الکترونیکی

سیگار برقی برای ترک سیگار معمولی جایگزین مناسبی است اما نمی‌توان آن را صرفا به عنوان یک نوع سیگار مصرف کرد.

شایع‌ترین عوارض ویپ و سیگار برقی به‌طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنفس دود دست دوم
  • افزایش پوسیدگی دندان و التهاب لثه
  • جلوگیری از ترک واقعی سیگار سنتی
  • بالا رفتن ضربان قلب و افزایش فشارخون
  • دارای سموم سرطان‌زا همچون استالدهید،آکرولئین،بنزن، سرب و دی استیل
اینفوگرافی عوارض ویپ و سیگاربرقی
در بسیاری از کشورها استفاده از سیگارهای الکترونیک و ویپ برای نوجوانان، جوانان و زنان باردار خصوصا آن‌هایی که اصلا سیگار سنتی استفاده نکرده‌اند ممنوع اعلام شده است.

خطرات سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین

  • مسمومیت سلول‌ها
  • التهاب ریه‌ها و گلو
  • سوزش دهان و مجاری تنفسی
  • آسیب رساندن به سلول عروق خونی و قلب

خطرات ویپ نیکوتین‌دار

  • تپش قلب
  • گُرگرفتگی
  • سوزش چشم
  • حالت تهوع و استفراغ

مقایسه ضرر ویپ و قلیان

سیگار معمولی، ویپ یا سیگار الکترونیکی و قلیان باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد همچون سوپراکسید در رگ‌های خونی می‌شوند که مشتق از اکسیژن هستند. این فرآیند باعث آزاد شدن و تجزیه نیتریک اسید توسط لایه درون رگی خواهد شد. نیتریک اسید از گرفتگی عروق و سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و محافظ آن‌ها در برابر التهاب است.

برای مقایسه ضرر ویپ و قلیان باید بگوییم که سیگار معمولی و قلیان‌ها مواد شیمیایی پیچیده و بیشتری همچون نیکوتین دارند. در جدول زیر می‌توانید میزان نیکوتینی که فرد سیگاری در روز تنفس می‌کند را مشاهده کنید.

نوع ابزار حاوی نیکوتینمیزان نیکوتین تنفس شده در روز
سیگار معمولی14 تا 12 میلیگرم
قلیان و سایر محصولات جایگزین6 تا 48 میلیگرم
سیگار الکترونیکی یا ویپ3.36 میلیگرم
جدول میزان مصرف نیکوتین فرد سیگاری در روز

نتیجه سیگار الکترونیکی یا ویپ

سیگارهای برقی به‌دلیل داشتن طعم دهنده‌ها و تبلیغات شرکت‌های تولیدکننده جذاب به‌نظر می‌آیند اما آن‌قدرها که فکر می‌کنید بی‌ضرر نیستند. نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی و حتی ویپ‌های بدون نیکوتین باعث به خطر افتادن سلامتی می‌شوند و در بلندمدت به جسم آسیب جدی وارد می‌کنند.

اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با عوارض ویپ آشنا کنیم و به مقایسه مضرات سیگارهای برقی با سایر محصولات ساخته شده از نیکوتین بپردازیم. به نظر شما سیگارهای الکترونیک و ویپ‌ها به ترک سیگار کمک می‌کنند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا ویپ از سیگار بی خطرتر است؟

بله اما بدین معنی نیست که سیگارهای الکترونیکی کاملا بی ضرر هستند.

آیا ویپ‌های بدون نیکوتین بی‌ضرر هستند؟

همه سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌های بدون نیکوتین هم خطراتی دارند. زیرا شامل استنشاق مواد شیمیایی به ریه‌ها خواهند شد.

چند نخ سیگار در یک ویپ وجود دارد؟

به عنوان یک معیار کلی برای نسبت ویپ به سیگار در یک میلی‌لیتر مایع الکترونیکی معادل 100 پک یا 4-5 بسته سیگار وجود دارد.

منبع: my.clevelandclinic | medicalxpress | cdc

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 702

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

198 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
علی
علی
1 ماه قبل

من کل نظراتو خوندم درکل یه جمع بندی اینه که من به عنوان آدمی که متاسفانه 18 سال سیگار کشیدم یه مدت زدم تو کار پیپ که افتضاح بود و بعد رفتم سراغ ویپ.
درکل ویپم یه ماده شیمیاییه که در اثر سوختن یه مشت مواد مضر تولید می‌کنه اگه سیگاری نبودید و نیستید سمتش نرید ولی اگه سیگاری هستید و با خودتون قرار میزارید که ویپم کم کم یزاریدش کنار واسه ترک حرف نداره حداقل برای من اینطور یوده

Sohrab
Sohrab
1 ماه قبل

سلام من آخر هفته ها یکی دوبار فقط قلیان میکشم،تا حالا یه بارم ویپ نکشیدم،الان تصمیم گرفتم بخرمش و جایزگین قلیان کنم نظرتون چیه!!؟

شهر
مشهد
ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

سلام من نمیخواهم سیگار ترک کنم اما احساس میکنم ویپ ضررش کمتر باشه از سیگار اگه بخوام انتخاب کنم برای استفاده کدوم بهتره

شهر
تهران
راستگو
راستگو
4 ماه قبل

مطلب دم دستی و دور از واقعیت با اسم بردن از cdc میخواست اعتبار بده به مطلب.
من خودم 4 سال میکشم سیگار به راحتی باهاش ترک کردم و مشکلی هم ندارم
اگر سالت اورجینال از ویپیست بگیرید میکلی براتون پیش نمیاد

شهر
تهران
R. B
R. B
5 ماه قبل

سلام. من دکتر بهم گفته دورو برم دود سیگار و قلیون نباشه. اطرافیان ویپ میکشن برا من که ظرری نداره درسته؟

شهر
مشهد
مهدی
مهدی
5 ماه قبل

سلام من ویپ و پاد کشیدم سه هفته است التهاب ریه دارم و ریه هام درد میکنه بطوری که6.7بار رفتم دکتر واقعا ریه هارو کباب میکنه نکشید

شهر
اصفهان
مهران
مهران
5 ماه قبل

بهترین راه ترک سیگار به نظر شماچیست؟

شهر
تهران
تورج
تورج
5 ماه قبل
پاسخ به  مهران

قرص وارنیکلین عالی برای ترک فقط زیر نظر پزشک اعصاب و روان چون تداخل دارویی داره. ولی عالیه

امیر
امیر
5 ماه قبل
پاسخ به  مهران

سلام من ۱ز۱۵سالگی تا ۴۳سالگی همه نوع دخانیات که گیر می آوردم مصرف میکردم ۵هفته پیش به طور اتفاقی بادوستم رفتم بیمارستان مخصوص ریه یاهمون جگرسفیدوقرمز که فهمیدم قبل از اینکه کار آدم به دکتر برسه باید ترک کرد باید

نازنین کریمی
نازنین کریمی
1 روز قبل
پاسخ به  امیر

سلام ببخشید من هر موقع قلیان میکشم
گلوم خشک میشه و بعد از چند دقیقه شروع میکنم به سرفه کردن
میشه منو راهنمایی کنید ممنون میشم

شهر
تهران
ما یا
ما یا
1 روز قبل

نکش خب عزیز

سارا
سارا
5 ماه قبل

اگر کسی تفریحی بکشه بازم ضرر داره

علی
علی
6 ماه قبل

آیا دو ساعت در هفته چقدر ضرر دارد

شهر
شیراز
عادل
عادل
3 ماه قبل
پاسخ به  علی

دو ساعت در هفته ضرر دارد

محمد
محمد
6 ماه قبل

منظورم کیپ بود تو تایپ اشتباه شده ببخشید

شاهین
شاهین
4 ماه قبل
پاسخ به  محمد

شما اول توضیح بده کیپ چی هست تا عزیزان راهنماییتون کنن بزرگوار

محمد
محمد
6 ماه قبل

سلام بنده حدود سی سال روزی ۴۰ تا۵۰ عددسیگارمیکشیدم و الان حدود۲۵ روزه سیگارنمیکشم واز دیم استفاده میکنم راهنمایی بفرمائید تاچه مدتی میتونم از کیپ استفاده کنم و آیا ضرر دارد یا خیر ممنونم

مهدی
مهدی
6 ماه قبل

سلام میخاستم بدونم ویپ کشیدن در تست اعتیاد نشون میده و اگر نشون میده تا چن روز قبل از تست اعتیاد نباید کشید؟

شهر
تهران
شاهین
شاهین
4 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

مگه مخدره؟؟؟؟

تتلیتی
تتلیتی
3 ماه قبل
پاسخ به  شاهین

بله مخدره چون نیکوتین داره

شهر
تهران
محمد مهدی
محمد مهدی
1 ماه قبل
پاسخ به  تتلیتی

اگر نیکوتین نداشته باشه چی؟

Mehdi
Mehdi
6 ماه قبل

۱پک قلیان شامل چند نخ سیگار میشه؟

شهر
تبریز
حقیقت
حقیقت
6 ماه قبل

وقتی سیگار میکشی ۶۰۰۰ هزارتا سم تولید میکنه موقع سوختن وارد ریه میشه
مونوکسید داره قطران داره
هزار تا ماده شیمیایی که هنوز شناخته نیست
اینارو پاد سیستم ها یا ویپ ندارن
میان اینجوری مقایسه میکنن به شعور انسانیت توهین میکنن
بخار رو با دود سیگار اصلا میشه مقایسه کرد؟
پاد بکشین هر چقدر دوست دارین فوت کنین دسمال کاغذی حتی یه ضره هم رنگش عوض نمیشه
سیگار بکش فوت کن تو دسمال کاغذی زود زرد میشه
اینا جوری وانمود میکنن که یکیم بخواد بجای سیگار پاد بکشه منصرف بشه بگه باو ضرر اینم کم نیست بزار همین سیگارو بکشم کاش بجای سیاست جون مردم هم واستون ارزش داشت .
.

شهر
تهران
محمود
محمود
6 ماه قبل
پاسخ به  حقیقت

خداییش من از توضیحاتت قانعترشدم تا مقاله اقایون که پادها رامضرتوجیح کردند هیچ چیز بیزرزنیست اماسیگاربدتره

شاهین
شاهین
4 ماه قبل
پاسخ به  حقیقت

درود بر شما.کاملا موافقم.بعد از بیست سال سیگار کشیدن الان چند ماهه دارم ویپ میکشم و همه چیمم عالی شده و هیچ مشکلی هم ندارم

مهدی
مهدی
3 ماه قبل
پاسخ به  شاهین

سلام من ۳۸ سالمه ۲۰ ساله سیگار میکشیدم الان ۵ ماهه پاد میکشم مشکلی ندارم فقط تازگیا صبح که بیدار میشم پاهام ورم کرده.مال پاده؟

فرااد
فرااد
1 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

منم اوایلش اینجوری شدم،الان دو ساله مصرف میکنم،فقط صدام تغییر کرده،ولی سنگینی ای که سیگار توو ریه هام باعث میشد رو دیگه ندارم

شهر
تهران
فرهاد د
فرهاد د
6 ماه قبل

خودم دارم استفاده میکنم و راضی هستم . سیگار را از روزی ۱۰ نخ رساندم به ۴ یا ۳ در روز .

فرهاد د
فرهاد د
6 ماه قبل

به این دلیل که مزه عصاره های آن کاملا شیرین و دودی تولید نمیشه بلکه بخار ناشی از حرارت عصاره شیمیایی و قند هست. راستش درست نیست این حرف رو بزنم ولی بین عصاره های خوشبو کننده خودرو که مایع هستند و عصاره ویپ زیاد فرقی نمی‌بینم. این شاید یک شوخی باشه ولی دوست دارم توجه بهش بشه .

شهر
تهران
مهیاد
مهیاد
5 ماه قبل
پاسخ به  فرهاد د

جدی میفرمایید!

شهر
تهران
فرهاد د
فرهاد د
6 ماه قبل

ویپ خطر دیابت داره .

مهران
مهران
6 ماه قبل

سلام
آقا من نمیخام سیگار رو ترک کنم
این همه نوشتید باز مبهمه
آیا در کل ویپ از سیگار معمولی کم خطر تر هست یا نه ؟
همین
۱ _ آری
۲- خیر

شهر
تهران
یه نفر
یه نفر
6 ماه قبل
پاسخ به  مهران

آری ، ولی باز هم خطرات مربوط به خودش را هم دارد

یه نفر
یه نفر
6 ماه قبل
پاسخ به  مهران

آری ، ولی باز خطرات مربوط به خودش را هم دارد

شهر
تهران
ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل
پاسخ به  مهران

۱

فریبا
فریبا
1 ماه قبل
پاسخ به  مهران

خاک تو سرت که اینقدر بی فکری یعنی تا این حد آدم پهن مغز هستی سیگار مگه افتخار داره تو دست هر کی می بینم به مغزش شک میکنم

شهر
تبریز
نازنین کریمی
نازنین کریمی
1 روز قبل
پاسخ به  مهران

آری

امیر
امیر
6 ماه قبل

سلام من 17 سالمه و نه تاحالا سیگار کشیدم و نه قلیون اما ویپ یکی دوبار از ماله یکی از دوستام کشیدم و خوشم اومد الان میخوام بگیرم و بحث ضررش خیلی برام مهم بود و مشورت که گرفتم گفتن اگه میخوایی بگیر بدون نیکوتین و جویس درجه یک بگیر ضرری نداره آیا این نظریه درسته؟

شهر
مشهد
اریو
اریو
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر

بله درسته

امیر
امیر
6 ماه قبل
پاسخ به  اریو

یعنی پس بگیرم صد در صد ضرری نداره؟

مهدی
مهدی
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر

منم مثل تو ام نمیدونم بگیرم با نه

حامد
حامد
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر

دوست خوب بفرض عالی عالی هست ولی یک سوال : آیا با کشیدن ویپ چیزی به شما افزوده و یا کاسته میشود؟ آیا برای شما شخصیت اجتماعی می آورد؟ آیا ارزش واقعی شما اضافه می‌شود؟ فقط یک نوع سرگرمی بی خاصیت و یک حقه کثیفی است که متاسفانه شرکت‌های سودجو از آن برای سود خود استفاده می‌کنند.

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل
پاسخ به  حامد

احسنت

وکیای
وکیای
2 ماه قبل
پاسخ به  حامد

سلام ،پسر خوب ،توکه نه سیگار میکشی نه قلیون ،لطفا از ترجمه گوگل کمک بگیر نوشته های روی هر کدام از مایع های استفاده در ویپ را بخون،توی همه شون مضرات برای تولید مثل مشترکه وقویا اشاره کرده زنان باردار نباید ویپ بکشند،قطعا ضرر ویپ کمتر از سیگار هست ولی مضرات خودش را داره من برای فرار از کشیدن روزی۳۰ال۴۰نخ سیگار به ویپ رو آوردم و می‌دونم ویپ هم مشکلات خودش را داره
من به تو که همسن پسر خودم هستی توصیه میکنم حتالمقدور سمتش نری ولی اگه دوستان ویپ می‌کشن گاها یکی دو پک بزن ولی خودت دستگاه نخر که آزادانه هرچقدر دوسداری بکشی وکلام آخر با تحقیق در ارتباط با مصرف ویپ تصمیم نهایی باخودت

شهر
اصفهان
ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل
پاسخ به  امیر

کلا خودت گرفتار نکن ک توش گیر میکنی

عرفان
عرفان
6 ماه قبل

سلام
اگه سیگاری نیستین ویپ نکشین!
اگه سیگاری هستین و نتونستین ترک کنین ویپ یکبار مصرف اورجینال امتحان کنین!
اگه قلیان می کشین و اعتیاد دارین بهش ویپ بکشین!
کلا ضرر ویپ از سیگار قلیان خیلی کمتره.
متاسفانه این مقاله ای که نوشته شده عوارض مسمومیت با نیکوتین رو انداخته رو خطرات ویپ کشیدن! شما سیگار رو هم به همون اندازه ویپ بکشین مسمومیت نیکوتین رو تجربه می کنین!
هرچیزی زیادیش ضرر داره و این ویپ هم نیکوتین داره واگه زیاد بکشین مسموم میشین!
واسه کم کردن عوارض ویپ اورجینالش رو بخرین ولی چون مافیای سیگار نمی ذاره ممکنه ویپ یکبار مصرف تقلبی یا جویس تقلبی بخرین و عوارض شدید بده بهتون!
حواستون باشه ویپی که می خرین نسبت به سیگار نیکوتین بیشتری بهتون میده به خصوص پاد سیستم ها چون سال نیکوتین دارن!
نیکوتین هم یک ماده سمی هستش که اگه مقدار نیکوتین 5 درصد کامل به بدنتون برسه شما رو می تونه بکشه!

شهر
تبریز
سعید
سعید
7 ماه قبل

سلام کسی هست جواب بده سوال دارم

اریو
اریو
6 ماه قبل
پاسخ به  سعید

بله

آرمان
آرمان
7 ماه قبل

همه اینا برا سلامتی ضرر داره. برای ترک سیگار نباید از چاله دربیای بیافتی تو چاه. سیگار وابستگی بدنی نداره فقط کرم.
کسی که میخاد سیگار ترک کنه باید برا خودش یه رکورد داشته باشه و تحت هیچ شرایط رکورد ترک سیگارش نشکنه. وقتی شروع میکنی ترک سیگار بعد ۱۰ روز شما ۱۰ روز رکورد داری حتی یه نخ سیگار بکشی رکورد ۱۰ روزت میشه صفر. هرچقدر رکوردت بزرگتر بشه تعصبت بهش بیشتر میشه و دلت نمیاد خرابش کنی. باید حواست باشه که یک نخ کشیدن یعنی دوباره شروع کردی. حتی یه نخ نباید بکشی. من با این روش بعد چند سال سیگار کشیدن گذاشتمش کنار و الآن خداروشکر ۱۱ سال بهش لب نزدم.
یه یاعلی به خودت بگو

فرشید
فرشید
4 ماه قبل
پاسخ به  آرمان

متوجه نشدم چی گفتین اگه ممکنه ی کم واضح تر توصیح بدید لطفا

شهر
اصفهان
فرهاد
فرهاد
1 ماه قبل
پاسخ به  فرشید

چرت گفت،،میگه سیگار وابستگی بدنی نداره،درصورتیکه بخاطر نیکوتینش خیلی هم وابستگی داره و ترکش باعث دل درد ،یبوست،تهوع،سردرد،تاریه دید بهت بده،،اگه کلا با نیکوتین مشکل داری که با آدامس ترک کن،،ولی اگه بخاطر مواد شیمیاییه سمی که درونش هست میخای ترک کنی و جایگزین سالمتر میخای،ویپینگ بهتره

شهر
تهران
علب
علب
7 ماه قبل

ترو خدایی که میپرستین ویپ سیگار قلیان یا هر چی که مصرف میکنید رو بذارید کنار همش بدبختی هیچی تهش نیس اولش تو به نفس خودت غلبه میکنی بعد نفست به تو غلبه میکنه و ترکش سخت میشه ترو خدا اصلا سمتش نرید

شهر
تهران
ناهید
ناهید
7 ماه قبل

توروخدا نکشید علت مرگ دوست ما همین سیگار الکترونیک اعلام شد

ناهید
ناهید
7 ماه قبل

ما دوستمون دیروز به خاطر همین سیگار الکترونیک از دست دادیم هنوز باور نمی کنم که نیست

شهر
تهران
عرفان
عرفان
6 ماه قبل
پاسخ به  ناهید

نیکوتین 5 درصد یه سیگار معمولی اگه بتونه همش وارد خون بشه فرد رو از پا در میاره چه برسه به پاد ویپ یکبار مصرفی که سالت نیکوتین داره!

آرش
آرش
8 ماه قبل

همش چرت اگه ادمش باشی بگی واقعن نمی‌کشم. راحت میزاری‌ کنار من خودم. همینطور گذاشتم کنار بااین که ده سال سیگار میکشیدم همش بستگی بخودت داره.

شهر
مشهد
امیر
امیر
5 ماه قبل
پاسخ به  آرش
  • به اندازه آدمهای موجود دردنیا راه برای ترک هست
پیمان
پیمان
8 ماه قبل

وقت بخیر، من الان متوجه نشدم کدومش ضرر کمتری داره سیگار یا ویپ ؟ و آیا ویپ بدون نیکوتین هم هست؟

شهر
تهران
حسین
حسین
8 ماه قبل

سلام به نظر من ایناهمش تبلیغه سیگار کشیدن و قلیان کشیدن و سیگار برقی و نمیدونم از این چیزا فقط واسه بدن ضرر داره و جیب یه مشت مافیا رو پر پول میکنه عزیزمن سیگاری هستی واقعا میخای ترک کنی بیا برو کنگره۶۰بدون هزینه با اموزش یه روش اصولی با آدامس نیکوتین ظرف مدت ده ماه ترک میکنی و تمام دیگه هیچوقتم سیگار نمیکشی.دیگه ما خودمون هی دنبال یه چیز جدید هستیم بهونه میکنیم این ضررش کمتره یا اون اقا نکشی ضررش از همه کمتره

هاشمی
هاشمی
8 ماه قبل
پاسخ به  حسین

من تمام راه هاش رو امتحان کردم پسر خوب، آدامس نیکوتین، اسپری دماغی، بر چسب پوستی و تنباکو جویدنی. مساله اینه که اون چیزی که برای سیگار کشیدن تحریک می کنه فقط اعتیاد به نیکوتین نیست بلکه عاپا به گوشه لب گذاشتن و دود کردنشه. ویپ کمکم کرد مصرفم از روزی ۲ پاکت با نیکوتین ۸ برسه به نصف پاکت نیکوتین ۱ (روزی ۱۰ ۱۲ تا نخ سیگار جی وان سفید باریک). هر چند هنوز سیگار می کشم ولی دیگه تو سربالایی تا پله زیاد به حال مرگ نمیفتم خداروشکر

علیرضا
علیرضا
9 ماه قبل

سلام
هر دو روز یه نخ میکشم
پیشنهادتون واسه ویپ چیه؟

ابوالفضل
ابوالفضل
7 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

همونم ترک کن اصلا هم سمت ویپ نرو

شهر
تهران
عرفان
عرفان
6 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

سیگاری نیستی سمت دود نرو!
اما اگه سرت داغه و می خوای دودی شی ویپ ضررش کمتره!

آریو
آریو
9 ماه قبل

شما میگی تو هر صد پک ویپ چهار بسته سیگار نیکوتین هست هر بسته بیست نخه اول شما گفتی میانگین مصرف نیکوتینه یه ویپر از یه فرد سیگاری کمتره حالا میای میگی هر یک پکه ویپ اندازه یه نخ سیگار نیکوتین داره؟ با خودتون چند چندین؟ یعنی من روزی دویست نخ سیگار میکم؟ با عقل جور درنمیادا حرفاتون خیلی ضد و نقیض داره

شهر
تهران