درمان سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ از تغییر رژیم غذایی تا هومیوپاتی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درمان سندروم روده تحریک پذیر معمولا با تسکین علائم بیماری انجام می‌شود. به‌طورکلی هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و دوره دقیق درمان هر فرد به نوع و شدت علائم بستگی دارد. ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای کمکی می‌تواند به کنترل علائم این بیماری کمک زیادی کند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر دائما دچار نفخ، شکم درد، اسهال یا یبوست می‌شوند و این موضوع می‌تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند.

مطالعات نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به IBS، عضله روده بزرگ بیشتر از حالت عادی منقبض می‌شود و این انقباضات باعث گرفتگی و درد می‌شود. اما درمان سندروم روده تحریک پذیر چگونه است و چطور می‌توان علائم این بیماری را کنترل کرد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین درمان سندروم روده تحریک پذیر آشنا شوید.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

درمان سندروم روده تحریک پذیر معمولا در هر شخصی متفاوت است. مهم‌ترین مساله‌ای که در مورد این بیماری وجود دارد، پیدا کردن محرک‌ها است. شما باید با آزمون و خطا عواملی که موجب تشدید علائم می‌شوند را پیدا کنید. از همین رو لازم است با صبر و حوصله محرک‌های بیماری خود را کشف کنید و سپس از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. شاید چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا دقیق متوجه شوید چه زمان‌هایی بیشتر دچار علائم IBS می‌شوید. در کنار این‌ها پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مصرف برخی داروها و برخی روش‌های درمانی می‌تواند به بهبود علائم و کاهش درد و ناراحتی کمک کند. در ادامه می‌توانید با چند راهکار موثر برای درمان سندروم روده تحریک پذیر آشنا شوید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

تغییر رژیم غذایی

درمان سندروم روده تحریک پذیر در طب سنتی تنها با ایجاد تغییراتی اساسی در رژیم غذایی امکان‌پذیر است. معمولا نفخ، شکم درد و اسهال ناشی از IBS در پاسخ به مصرف برخی از غذاها ایجاد می‌شوند. مصرف کافئین و غذاهای چرب موجب انقباض روده بزرگ و بروز اسهال می‌شود. برای کاهش علائم این بیماری قبل از هر چیزی بهتر است مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و غذاهای چرب و ناسالم را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: برای اسپاسم روده چه باید کرد؟

تصویر فردی که در حال مصرف غذاهای سالم است.
مصرف غذاهای سالم یک راهکار موثر برای کنترل و درمان IBS است.

اگر از نفخ و شکم درد رنج می‌برید، بهتر است بدانید که کربوهیدرات‌ها به خوبی در روده کوچک هضم نمی‌شود و این مشکل با مصرف کربوهیدرات‌ها تشدید می‌شود. اجتناب از مصرف غذاهایی که سرشار از لاکتوز، فروکتوز و سوربیتول هستند نیز می‌تواند به کاهش اسهال و نفخ در این بیماری کمک کند. بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر قادر به تحمل لاکتوز نیستند و از همین رو بهتر است از مصرف پنیر و شیر خودداری کنید. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن می‌توانید از کلم بروکلی، اسفناج، ماهی آزاد و مکمل‌های کلسیم استفاده کنید.

بیشتر بدانید: سندروم رودۀ تحریک پذیر یا IBS چیست؟

درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع یبوست

برای درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع یبوست باید فیبر بیشتری در طول روز استفاده کنید. مصرف میوه‌ها، سبزیجات و انواع آجیل را افزایش دهید. می‌توانید برای جلوگیری از یبوست در کنار رژیم غذایی خود از مکمل‌های فیبر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بدن شما نسبت به سایر افراد به آب بیشتری نیاز دارد. پس مصرف آب و مایعات را جدی بگیرید.

اگر به IBS مبتلا هستید، بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات به اندازه استفاده کنید و حتما با یک متخصص تغذیه در مورد رژیم غذایی متعادل صحبت کنید. برای درمان سندروم روده تحریک پذیر در کودکان که به یبوست مبتلا هستند، باید برنامه دقیقی برای مصرف مایعات و فیبر داشته باشید و در صورت نیاز و با مشورت پزشک از ملین استفاده کنید.

درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع اسهال

برای درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع اسهال باید از مصرف غذاهایی که موجب اسهال می‌شوند، خودداری کنید. افرادی که به این مدل از IBS مبتلا هستند، نباید به میزان زیاد فیبر استفاده کنند و مصرف غذاهای ملین موجب تشدید علائم آن‌ها می‌شود. خوردن وعده‌های غذایی کوچک و پرهیز از غذاهای محرک و الکل و کافئین می‌تواند به این افراد کمک زیادی کند.

مصرف دارو

برای درمان IBS ممکن است پزشک برای شما دارو تجویز کند. این داروها معمولا به منظور کاهش علائم بیماری و جلوگیری از درد و ناراحتی استفاده می‌شوند. در ادامه برخی از انواع این داروها اشاره شده است.

تصویری از انواع مختلف دارو
گاهی اوقات لازم است برای درمان IBS از داروهای کمکی استفاده کنید.

داروهای شل کننده ماهیچه

این داروها به منظور جلوگیری از یبوست و رفع گرفتگی روده استفاده می‌شوند. مصرف دارهای شل کننده ماهیچه مسیر را برای دفع مدفوع باز می‌کنند و در این شرایط فرآیند دفع راحت‌تر انجام می‌شود.

داروهای ضد اسهال

در افرادی که دائما دچار اسهال می‌شوند، مصرف داروهای ضد اسهال می‌تواند تعداد دفعات اجابت مزاج را کاهش دهد و به قوام مدفوع نیز کمک کند.

ملین‌ها

برخی بیماران که به یبوست مبتلا هستند، باید برای نرم شدن مدفوع و دفع بهتر از انواع مختلف ملین‌ها استفاده کنند.

داروهای ضد دل‌پیچه

برای درمان دل‌پیچه گاهی اوقات پزشک از داروهایی مثل هیوسین استفاده می‌کند. به خاطر داشته باشید که این دارو دردهای شکمی را کاهش می‌دهد اما ممکن است موجب یبوست و خشکی دهان شود.

سایر داروها

در برخی شرایط نیز ممکن است پزشک با در نظر گرفتن علائم بیماری شما از داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک و همچنین داروهای ضد افسردگی با دوز پایین برای درمان IBS و کاهش علائم بیماری استفاده کند. از آنجایی که استرس روی بروز این بیماری بسیار موثر است، مصرف داروهای ضعیف ضدافسردگی می‌تواند در تسکین علائم موثر باشد.

اینفوگرافی داروهای درمان سندروم روده تحریک پذیر
از رایج‌ترین داروهای درمان سندروم روده تحریک پذیر می‌توان به داروهای شل کننده عضلات، ملین‌ها و داروهای ضد دلپیچه اشاره کرد.

روان‌درمانی

ارتباط قوی بین سیستم عصبی و عملکرد کولون‌ها وجود دارد. استرس نقش مهمی در تشدید علائم IBS دارد. آمارها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض عوامل استرس‌زا می‌تواند علائم این بیماری‌زا افزایش دهد. معمولا افرادی که در یک برهه زمانی دچار استرس‌های شدید مثل از دست دادن عزیزان خود می‌شوند، خیلی زود با علائم سندروم روده تحریک پذیر مواجه می‌شوند.

بیشتر بدانید: تفاوت سندروم روده تحریک‌پذیر و سندروم روده نشتی چیست؟

تصویر فردی که در حال مشاوره با روانشناس است.
شرکت در جلسات روان‌درمانی برای کاهش استرس می‌تواند به درمان علائم IBS کمک زیادی کند.

در صورتی که علائم بیماری شما در اثر فشار و استرس‌های روانی افزایش پیدا کرده است، استفاده از روان‌درمانی می‌تواند بسیار موثر باشد و به مدیریت علائم کمک کند.

طب سوزنی

راهکار دیگری که برای درمان IBS استفاده می‌شود، طب سوزنی است. طب سوزنی می‌تواند به مدیریت اضطراب؛ درمان بی‌خوابی و میگرن کمک کند و در کاهش دردهای شکمی در بیماران مبتلا به IBS نیز موثر باشد. برخی شواهد نشان می‌دهد که طب سوزنی با تاثیر مستقیم بر سیستم گوارش می‌تواند به کاهش علائم بیماری کمک زیادی کند.

مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در دستگاه گوارش ما وجود دارند. مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک و یا مکمل‌های آن می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک زیادی کند. پروبیوتیک ها می‌توانند به تعادل باکتری‌های روده کمک کنند و علائم ناشی از اسهال و یبوست را تا حد زیادی کنترل کنند. برای بهره‌مند شدن از فواید پروبیوتیک ها باید از مکمل‌های آن حداقل برای 4 هفته استفاده کنید.

ورزش و فعالیت بدنی

بسیاری از افراد مبتلا به IBS بعد از مدتی متوجه می‌شوند که ورزش کردن می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک زیادی کند. سعی کنید حداقل در هفته 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط انجام دهید. دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سریع بهترین ورزش‌هایی هستند که می‌توانند به کنترل علائم این بیماری کمک کنند. به خاطر داشته باشید که برای درمان سندروم روده تحریک پذیر با ورزش باید طوری فعالیت داشته باشید که ضربان قلب و تنفس شما تند شود.

تصویر فردی که در حال دوچرخه‌سواری است.
یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش علائم IBS دوچرخه‌سواری است.

درمان سندروم روده تحریک پذیر با هومیوپاتی

هومیوپاتی یک روش درمانی است که در آن داروها دقیقا روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند و بدن خود بیمار به متعادل شدن شرایط بدن و تسکین علائم کمک می‌کند. کلیه داروهایی که برای درمان هومیوپاتی استفاده می‌شوند، گیاهی و معدنی هستند و در کتب این طب حدود 25 دارو برای درمان IBS وجود دارد.

بیشتر بدانید: روش تشخیص سندروم روده تحریک‌پذیر چگونه است؟

سخن نهایی

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری رایج است که هنوز درمان مشخص برای آن وجود ندارد. برای درمان این بیماری و کنترل علائم باید عوامل تحریک‌کننده علائم را پیدا کنید و در کنار آن با تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای کمکی در مسیر بهبودی گام بردارید. اگر از علائم سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برید و دائما با دل‌درد، یبوست و اسهال مواجه می‌شوید، بهتر است همین حال از طریق درمانکده با یکی از متخصصین گوارش ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

رایج‌ترین محرک‌های سندروم روده تحریک پذیر چه غذاهایی هستند؟

فلفل قرمز، پیازچه، شراب قرمز، گندم و شیر گاو از رایج‌ترین محرک‌ها در افراد مبتلا به IBS هستند.

آیا سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری خطرناک است؟

حقیقت این است که این بیماری به‌هیچ‌عنوان تهدیدکننده زندگی نیست، اما به هر حال زندگی کردن با آن کمی چالش‌برانگیز است و نیاز به مدیریت دارد.

آیا درمان قطعی برای IBS وجود دارد؟

هیچ درمان خاصی برای IBS وجود ندارد و شما تنها می‌توانید با کمک روش‌های درمانی، علائم بیماری را مدیریت کنید.

درمان سندروم روده تحریک پذیر در بارداری چگونه است؟

بهترین درمان سندروم روده تحریک پذیر در بارداری تغییر سبک زندگی با مصرف غذاهای سالم، ورزش کردن و همچنین کنترل استرس و اضطراب است.

منابع: nps، niddk، nhsinform

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 27

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها