داروی رفلاکس معده چیست؟ معرفی انواع دارو برای رفع سوزش سر دل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بین مری و معده یک دریچه به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) وجود دارد که به محض عبور غذا بسته می‌شود. اگر LES به طور کامل بسته نشود، اسید معده به سمت مری برمی‌گردد (رفلاکس اسید) و باعث سوزش سر دل می‌شود. چنانچه علائم رفلاکس اسید بیش از 2 بار در هفته اتفاق بیفتد، به «بیماری رفلاکس معده به مری» (GERD) مبتلا هستید و احتمالا باید دارو مصرف کنید. با توجه به شایع بودن GERD، قصد داریم در مقاله امروز مجله درمانکده، شما را با بهترین داروی رفلاکس معده به مری آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیشتر بدانید: معده درد چیست؟

بهترین داروی رفلاکس معده چیست؟

داروهای رفلاکس معده به 2 دسته بدون نسخه (OTC) و تجویزی تقسیم می‌شوند. معمولا پزشک توصیه می‌کند که ابتدا تغییر سبک زندگی و داروهای بدون نسخه را امتحان کنید. اگر در عرض چند هفته بهبودی اتفاق نیفتد، پزشک ممکن است داروهای تجویزی را پیشنهاد دهد که قوی‌تر هستند.

به‌ طور کلی، از آنتی‌اسیدها، مسدودکننده‌های هیستامین (H2) و مهارکننده‌های پمپ پروتون برای درمان رفلاکس معده استفاده می‌شود. آنتی‌اسیدها را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید، اما مسدودکننده‌های هیستامین و مهارکننده‌های پمپ پروتون در 2 نوع بدون نسخه و نیازمند نسخه پزشک تولید می‌شوند.

بیشتر بدانید: علائم سوزش معده چیست؟

فردی که یک قوطی داروی رفلاکس معده در یک دست و 2 عدد کپسول در دست دیگر دارد
2 نوع داروی رفلاکس معده وجود دارد: بدون نسخه و نیازمند نسخه پزشک.

1. آنتی‌اسیدها

آنتی‌اسیدها مثل آلومینیوم ام جی به خنثی کردن اسید معده کمک می‌کنند، اما نمی‌توانند به تنهایی التهاب و آسیب‌دیدگی مری را برطرف کنند.

بیشتر بدانید:چه غذاهایی برای رفلاکس معده خوب است؟

آنتی‌اسیدها معمولا برای اکثر افراد بی‌خطر هستند. با این حال، افراد مبتلا به شرایط پزشکی خاص باید قبل از مصرف آن‌ها با پزشک خود صحبت کنند. به عنوان مثال، در نارسایی قلبی ممکن است برای کمک به کاهش تجمع مایعات به محدودیت دریافت سدیم (نمک) نیاز باشد. آنتی‌اسیدها اغلب حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. بنابراین، این بیماران باید نظر پزشک را درباره مصرف آن‌ها جویا شوند.

افراد مبتلا به نارسایی کلیه ممکن است پس از مصرف آنتی‌اسیدها دچار تجمع آلومینیوم شوند که این می‌تواند به مسمومیت منجر شود. از سوی دیگر، معمولا این بیماران در حفظ تعادل الکترولیت‌ها مشکل دارند. تمام آنتی‌اسیدها حاوی الکترولیت هستند که این موضوع باعث تشدید مشکلات بیماران کلیوی می‌شود.

عوارض آنتی‌اسیدها

عوارض جانبی آنتی‌اسیدها نادر است. با این حال، حتی زمانی که از آن‌ها مطابق دستورالعمل استفاده می‌کنید، ممکن است دچار عارضه شوید. آنتی‌اسیدها می‌توانند باعث یبوست شوند، اثر ملین داشته باشند یا به بروز واکنش‌های آلرژیک منجر شوند. همچنین ممکن است خطر ایجاد حساسیت به بعضی از غذاها را افزایش دهند.

بیشتر بدانید: علائم رفلاکس اسید معده چیست؟

بیشتر عوارض آنتی‌اسیدها از مصرف نادرست آن‌ها ناشی می‌شود. بسیاری از این داروها حاوی کلسیم هستند. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف آن‌ها باعث دریافت زیاد کلسیم می‌شود که با علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، سنگ کلیه و آلکالوز همراه است. اگر فکر می‌کنید برای تسکین سوزش سر دل به مقدار زیادی آنتی‌اسید نیاز دارید یا این داروها بی‌تاثیر هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی آنتی‌اسیدها

آنتی‌اسیدها می‌توانند با عملکرد سایر داروها تداخل داشته باشند. اگر از داروی دیگری استفاده می‌کنید، قبل از مصرف آنتی‌اسید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید.

فردی که از قفسه داروها در داروخانه یک بسته داروی رفلاکس معده برمی‌دارد
آنتی‌اسیدها ممکن است روی سایر داروها تاثیر بگذارند.

بیشتر بدانید:رفلاکس معده کودکان چه علائمی دارد؟ 

بعضی از آنتی‌اسیدها حاوی آسپرین هستند. به دلیل وجود گزارش‌هایی مبنی بر خونریزی در اثر مصرف آنتی‌اسیدهای حاوی آسپرین، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2016 یک هشدار ایمنی درباره این محصولات صادر کرد.

اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید که خطر خونریزی را افزایش می‌دهد (مانند داروی ضدانعقاد یا ضدپلاکت)، نباید از آنتی‌اسیدهای حاوی آسپرین استفاده کنید. همچنین اگر به زخم معده یا اختلالات خونریزی مبتلا هستید، سن شما بیشتر از 60 سال است یا الکل می‌نوشید، لازم است قبل از مصرف آنتی‌اسید با پزشک مشورت کنید.

2. مسدودکننده‌های H2

یک ماده شیمیایی به نام هیستامین سلول‌های معده را تحریک می‌کند که اسید هیدروکلریک بسازند. تولید بیش از حد این اسید می‌تواند باعث GERD شود. مسدودکننده‌های H2 (آنتاگونیست‌های گیرنده H2) به گیرنده‌های هیستامین در معده متصل می‌شوند و تولید اسید را کاهش می‌دهند. در نتیجه، علائم رفلاکس معده بهبود می‌یابد.

مسدودکننده‌های H2 به سرعت آنتی‌اسیدها عمل نمی‌کنند، اما اثر آن‌ها برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند و ممکن است تولید اسید را تا 12 ساعت کاهش دهند. از این داروها می‌توان به سایمتیدین، نیزاتیدین و فاموتیدین اشاره کرد.

عوارض جانبی مسدودکننده‌های H2

سردرد، خواب‌آلودگی، درد مفاصل و عضلات، سرگیجه و مشکلات گوارشی از رایج‌ترین عوارض این داروها هستند. سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی باید از مصرف خودسرانه مسدودکننده‌های H2 بپرهیزند.

اینفوگرافی درباره عوارض داروی رفلاکس معده
سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی باید درباره مصرف داروهای مسدودکننده H2 با پزشک مشورت کنند.

تداخلات دارویی مسدودکننده‌های H2

مسدودکننده‌های H2 می‌توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، سایمتیدین ممکن است اثربخشی داروهای مُسکن را تغییر و متابولیسم داروی وارفارین (رقیق‌کننده خون) را کاهش دهد.نحوه مصرف داروی کلیدینیوم سیمسدودکننده‌های H2 می‌توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، سایمتیدین ممکن است اثربخشی داروهای مُسکن را تغییر و متابولیسم داروی وارفارین (رقیق‌کننده خون) را کاهش دهد.

بیشتر بدانید:کدام دمنوش برای رفلاکس معده خوب است؟

این داروها می‌توانند روی توانایی بدن برای جذب ویتامین B12، فولات (ویتامین B9)، ویتامین D و سایر مواد مغذی تاثیر بگذارند. علاوه بر این، افرادی که از مسدودکننده های H2 و مکمل منیزیم استفاده می‌کنند، باید این کار را در ساعات مختلف روز انجام دهند تا احتمال تداخل کاهش یابد.

3. مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI)

مهارکننده‌های پمپ پروتون مثل امپرازول، لانزوپرازول، پنتوپرازول، رابپرازول و دکس‌لانسوپرازول از مسدوکننده‌های H2 قوی‌تر هستند. این داروها تولید اسید معده را کاهش می‌دهند و مری را التیام می‌بخشند.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف داروی کلیدینیوم سی

مرد مبتلا به سوزش سر دل که دست خود را روی قفسه سینه گذاشته است
مهارکننده‌های پمپ پروتون با کاهش تولید اسید باعث تسکین سوزش سر دل می‌شوند.

بیشتر بدانید: رفلاکس معده چیست؟

بعضی از مهارکننده‌های پمپ پروتون را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید، اما توصیه می‌شود بدون مشورت با پزشک بیش از 14 روز از آن‌ها استفاده نکنید. نیاز به استفاده از این‌ داروها برای مدت طولانی ممکن است نشان‌دهنده این باشد که علائم شما به یک مشکل جدی‌تر مربوط است.

عوارض جانبی مهارکننده‌های پمپ پروتون

اکثر مردم می‌توانند بدون هیچ مشکلی از داروهای PPI استفاده کنند. با این حال، 1 تا 2 درصد افراد ممکن است به عوارض جانبی دچار شوند. شایع‌ترین عوارض عبارتند از: نفخ، درد شکم، اسهال، حالت تهوع و سردرد.

استفاده طولانی مدت از PPI ممکن است خطر شکستگی استخوان، کمبود منیزیم، کمبود ویتامین B12، نفریت بینابینی حاد (التهاب و آسیب ناگهانی کلیه‌ها)، زوال عقل و لوپوس اریتماتوز ناشی از دارو را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: درمان زخم معده چقدر طول می‌کشد؟

تداخلات دارویی مهارکننده‌های پمپ پروتون

داروهای PPI می‌توانند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشند و عملکرد آن‌ها را تغییر دهند. همه مهارکننده‌های پمپ پروتون تداخلات دارویی یکسانی ندارند. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف PPI با پزشک مشورت کنید.

زنان باردار از کدام داروی رفلاکس معده می‌توانند استفاده کنند؟

بیش از نیمی از زنان باردار، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری، دچار سوزش سر دل می‌شوند. سوزش سر دل در بارداری ممکن است به دلیل تغییر هورمون‌ها و بزرگ شدن رحم اتفاق بیفتد. در موارد نادر، سنگ کیسه صفرا هم می‌تواند باعث سوزش سر دل در زنان باردار شود.

اگر سوزش سر دل با تغییر سبک زندگی برطرف نشود، پزشک ممکن است استفاده از داروی رفلاکس معده در بارداری را توصیه کند. این داروها عبارتند از: آنتی‌اسیدها، مسدودکننده‌های H2 و مهارکننده‌های پمپ پروتون.

بیشتر بدانید:علت رفلاکس معده در پریودی

توصیه می‌شود در دوران بارداری قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود صحبت کنید. بعضی از داروهای رفلاکس معده حاوی موادی هستند که ممکن است به شما یا فرزندتان آسیب برسانند.

زنان باردار مبتلا به رفلاکس معده که یک دست خود را روی شکم و دست دیگر را روی قفسه سینه گذاشته است
در دوران بارداری از مصرف خودسرانه داروهای رفلاکس معده بپرهیزید.

داروی رفلاکس معده کودکان و نوزادان چیست؟

اغلب اوقات، رفلاکس در نوزادان به دلیل هماهنگی ضعیف دستگاه گوارش رخ می‌دهد. بسیاری از نوزادان مبتلا به GERD سالم هستند و تا یک سالگی بهبود می‌یابند. با این حال، بعضی از آن‌ها ممکن است مشکلاتی داشته باشند که بر اعصاب، مغز یا عضلات تاثیر می‌گذارند. در کودکان بزرگ‌تر، علت GERD اغلب مشابه مواردی است که در بزرگسالان مشاهده می‌شود.

بیشتر بدانید: درمان اسید معده چیست؟

روش‌های مختلفی برای درمان رفلاکس اسید در کودکان و نوزادان وجود دارد که عبارتند از: اصلاح سبک زندگی، دارو درمانی و در موارد نادر جراحی. معمولا داروی رفلاکس معده نوزادان و کودکان شبیه داروی بزرگسالان است، اما حتما باید تحت نظر پزشک از آن‌ استفاده کنید.

سوالات متداول

چه کسانی در معرض خطر رفلاکس معده هستند؟

افرادی که به فتق هیاتال یا چاقی مبتلا هستند، زنان باردار، افراد سیگاری و کسانی که از غذاهای پرچرب، نوشیدنی‌های الکلی و داروی آسپرین استفاده می‌کنند، بیش از دیگران به رفلاکس معده مبتلا می‌شوند.

رفلاکس معده چه عوارضی دارد؟

اگر به موقع بهترین دارو و بهترین شربت برای رفلاکس معده را دریافت نکنید، به عوارضی مثل التهاب بافت مری (ازوفاژیت)، تنگی مری و مری بارت (تغییر بافت پوششی مری) مبتلا می‌شوید. مری بارت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

داروی رفلاکس معده و تنگی نفس چیست؟

وجود اسید معده در مری می‌تواند باعث تورم راه‌های هوایی و تنگی نفس شود. پزشک با تجویز داروی رفلاکس معده، از جمله آنتی‌اسیدها، مسدودکننده‌های H2 و مهارکننده‌های پمپ پروتون، به رفع این مشکل کمک می‌کند.

اگر داروهای رفلاکس معده موثر نبودند، چه باید کرد؟

بیماری رفلاکس معده به مری معمولا با دارو قابل کنترل است. در صورت موثر نبودن داروها، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

کلام پایانی درباره داروی رفلاکس معده

وقتی به رفلاکس معده مبتلا می‌شوید، اسید و محتویات معده به سمت مری برمی گردد و باعث سوزش سر دل، احساس ناراحتی در قفسه سینه، مشکل در بلع، سرفه، التهاب تارهای صوتی و آسم می‌شود. پیروی از رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن در محدوده طبیعی و بالا آوردن سر هنگام خواب به کنترل علائم رفلاکس کمک می‌کند، اما گاهی اوقات این اقدامات کافی نیستند و به دارو درمانی نیاز است.

داروهای مختلفی برای درمان سوزش سر دل وجود دارد، از داروهای بدون نسخه گرفته تا داروهای قوی‌تر که به تجویز پزشک نیاز دارند. اگر داروهای بدون نسخه بی‌فایده بودند، برای دریافت بهترین داروی رفلاکس معده باید به دکتر فوق تخصص گوارش مراجعه کنید. برای پیدا کردن مجرب‌ترین پزشک می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

منابع: healthline, medicalnewstoday, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 44

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

19 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
قاسم فرج الهی
قاسم فرج الهی
8 ساعت قبل

سوزس وسنگینی سردل وتنگی نفس وگیرکردن ازداروهایی که مثل آنتی اسیدیها نمیتونم مصرف کنم که باعث گیرکردن غذا وبلع میشود ورفلاکس طولانی مدت میکنن استرسه داروی اعصاب مثل سرترالین وکلوموپرامین دیگه موندم سه با آندوسکوپی کردم

فوق تخصص بکن افشین
فوق تخصص بکن افشین
4 ماه قبل

دکتر افشین تو سوراخ زنت

شهر
تبریز
محمد
محمد
4 ماه قبل

سلام
لاکتول برای رفلاکس مفید هست آیا؟

شهر
تبریز
رضاچراغی
رضاچراغی
5 ماه قبل

سلام من ۴۸سال دارم چندساله ناراحتی معده وروده دارم پیش دکتر فوق تخصص رفتم آندوسکوپی وکورنسکوپی انجام دادم دارو تجویز کردم تامصرف می کردم بهتر بودم بعداز تماشای دارو بندازمش ماه همان شرایط رادارم هرجایی میخورم نفخ میکنم وباد شکم زیاد دارم ممنون میشم راهنمای کنید یااگرلازم هست چه داوی مصرف کنم بنده خوزستان هستم با تشکرجواب بدهد لطفا

دکتر افشین
دکتر افشین
5 ماه قبل
پاسخ به  رضاچراغی

دوست عزیز شما گوزپیچ شدین و در اولین فرصت باید بری پنچر گیری و اون سواخ پنچری رو پر کنید موفق باشین

سلام من رضاهستم بیشترموقه قبل ازصبحانه استفراق میک
سلام من رضاهستم بیشترموقه قبل ازصبحانه استفراق میک
6 ماه قبل

سلام من بیشترموقه ها قبل ازصبحانه استفراغ میکنم کف سفیداسفراغ میکنم واکژرموقه ها معدم ترش مکنه خیلی زیاد چه قرصی بخورم

شهر
تبریز
دکتر افشین
دکتر افشین
5 ماه قبل

شبا کمتر اون سوراخ خانوم رو مک بزن که صبح ها پسشون ندی موفق باشین

مهدی کلکو
مهدی کلکو
7 ماه قبل

سلام گاز معده ام خیلی بالا هست تااحساس خفگی بهم دست میده واسترسم دارم

شهر
تهران
دکتر افشین
دکتر افشین
5 ماه قبل
پاسخ به  مهدی کلکو

اصلا ترس به دلت راه نده یه بسم الله بگو رهاش کن شما هم گوز پیچ شدین فقط میتونم براتون دعا کنم موفق باشید

هلیا
هلیا
8 ماه قبل

سلام
من تقریبا ۱ ماهه آروغ های پشت سر هم میزنم و احساس سنگینی معده و حالت تهوع میکنم
مشکل من چیه؟

شهر
تهران
دکتر افشین
دکتر افشین
5 ماه قبل
پاسخ به  هلیا

سلام شما به احتمال زیاد قورباغه قورد دادین اون قور قور میکنه شما فکر میکنین دارین عاروق میزنین پیشنهاد بده اینه یه حشره جلو دهنت طعمه بزار براش تا زبونشود در اورد بخورتش زبونشو بگیر بکشش بیرون با ارزوی موفقیت

تاا
تاا
8 ماه قبل

من حالت مکنننل

کرباسچی
کرباسچی
9 ماه قبل

سلام یک سالی هست باخوردن ذرت دچارسرگیجه ورفلاکس میشوم چکارکنم

دکتر افشین
دکتر افشین
5 ماه قبل
پاسخ به  کرباسچی

خوب نخور ک*س خ*ول

سید رضا
سید رضا
10 ماه قبل

سلام جناب دکتر من ده روز میشه سر دلم درد شدید پیدا شده که گاهی د مری میاد وقت غذا میخورم فک میکنم د مری گیر میکنه و یک توده در گلو حس میکنم سر دلم تیر میکشه سینه و پشتم هم شدید درد میگره بعضی موقع خوب میشه انگار هیچ تکلیف ندارم اما اکثرا این درد با من هست نمیدونم مشکل چیه لطفا منو معلومات دهید مشکل من چیه و‌چه کار کنم برای درمانش.

شهر
تهران
ندا
ندا
7 ماه قبل
پاسخ به  سید رضا

سلام ببخشید منم همین مشکلو دارم

ندا
ندا
7 ماه قبل
پاسخ به  سید رضا

درمان شدید ،من که خیلی دکتر رفتم

دکتر افشین
دکتر افشین
5 ماه قبل
پاسخ به  سید رضا

امیدی نیست به زنده موندنت برو این چند روز اخرو خوش باش

وهاب
وهاب
10 ماه قبل

سلام من سه هفته ای است که معده ام اسید بیش از حد تولید میکند وسرفه میکنم ودرد قفسه سینه میگیرم وداروی کلشی سین ولوزارتان مصرف میکنم چه قرصی برای رفلاکس معده ام استفاده کنم

شهر
تهران