تفاوت سندروم روده تحریک‌پذیر و سندروم روده نشتی

تفاوت سندروم روده تحریک‌پذیر و سندروم روده نشتی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روده، یکی از اعضای مهم بدن و جزئی از دستگاه گوارش است. نقش اصلی روده جذب غذا، هضم و دفع آن است. روده در انسان‌ها به دو قسمت روده بزرگ و روده کوچک تقسیم می‌شود. اندازه روده بزرگ، تقریبا یک و نیم متر است. وظیفه روده بزرگ انتقال مواد به سمت مقعد برای عمل دفع است. روده کوچک در بین معده و روده بزرگ قرار گرفته و وظیفه جذب مواد غذایی و گوارش آن را بر عهده دارد. روده‏‌ها گاه در اثر مصرف نادرست برخی مواد غذایی و یا ورود برخی میکروب‌ها و باکتری‌ها دچار اختلال و ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌شود. از دسته این بیماری‌ها، بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر و بیماری سندروم روده نشتی است که اکنون به تفاوت سندروم روده تحریک پذیر با سندروم روده نشتی در مجله درمانکده می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: عوارض سیگموئیدوسکوپی

سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟

سندروم IBS یا همان سندروم روده تحریک‌پذیر، یک اختلال در تعامل مغز و روده است که با گروهی از علائم مشخص می‌شود که معمولاً شامل درد در ناحیه شکم و یا نفخ شکم و تغییر در نحوه حرکات روده و یبوست است. این علائم ممکن است برای مدت طولانی، گاهی برای سال‌ها رخ دهد. در ابتلا به این بیماری، دستگاه گوارش به شدت حساس شده و انقباضات روده دچار تغییر می‌‎شوند. بیماری IBS بر اساس نوع حرکات روده به چند دسته تقسیم می‌شوند. معمولا افرادی که مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر هستند، حرکات متفاوتی از روده را تجربه می‌کنند، یعنی برخی روزها حرکات روده طبیعی و برخی روزهای دیگر، دچار حرکات غیرطبیعی می‌شوند. سندروم روده تحریک‌‎پذیر می‌‎تواند بر کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد و ممکن است منجر به اختلال در روند طبیعی زندگی و کاهش فعالیت‌های روزمره شود. حدود 10 تا 15 درصد از مردم جهان از این بیماری رنج می‌‎برند و درصد ابتلا زنان به این بیماری نسبت به مردان بیشتر است. بیماری سندروم روده‌تحریک‌پذیر، سبب ابتلا به بیماری‌های دیگر نشده و بالاتر رفتن سن، احتمال ابتلا به آن کاهش پیدا می‌کند. 

در ادامه با تفاوت سندروم روده تحریک پذیر با سندروم روده نشتی آشنا خواهیم شد… .

بیشتر بدانید: از ارتباط روده و مغز چه می‌دانید؟ آیا این ارتباط مثبت است یا منفی؟

تصویری از شرایط روده تحریک پذیر در بدن
تصویری از شرایط ایجاد شده در بدن تحت عنوان روده تحریک پذیر که در این تصویر به خوبی نشان می دهد که دقیقا با ایجاد چنین عارضه ایی چه بلایی سر روده می آید همانطور که می بینید بخشی از روده ورم کرده و در بخش دیگری از آن انقباضات غیر عادی اتفاق می افتد و همین امر سبب بروز ناراحتی در فرد می شود.

بیشتر بدانید: علائم سوراخ شدن روده چست؟

سندروم روده نشتی چیست؟

 در داخل شکم، یک پوشش روده گسترده ای وجود دارد که بخش وسیعی را پوشش می‌دهد. هنگامی که این بخش به درستی کار کند، یک سد محکم تشکیل می‌‎دهد و آن‌چه را که در جریان خون جذب می‌شود، کنترل می‌کند. پوشش روده ناسالم ممکن است دارای شکاف‌ها یا سوراخ‌های بزرگی باشد که به مواد غذایی نیمه هضم شده، سموم و حشرات اجازه می‌دهد تا به بافت‌های زیر آن نفوذ کنند. این شکاف‌ها ممکن است باعث التهاب و تغییرات در فلور روده (باکتری‌های طبیعی) شود که می‌تواند منجر به مشکلاتی در دستگاه گوارش و فراتر از آن شود. دنیای تحقیقات امروزه با مطالعاتی نشان می‌دهد، تغییرات در باکتری‌های روده و التهاب که ممکن است در ایجاد چندین بیماری مزمن رایج نقش داشته باشد، افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بدانید: درمان عفونت روده چیست؟

تصویری از مقایسه روده سالم و روده نشتی
در تصویر می بینید که روده سالم و روده نشتی چگونه است در شرایط بروز چنین عارضه ایی اتصالات بین روده ایی از بین می رود سموم و باکتری بین آن ها قرار می گیرد در این شرایط روده دچار نشتی می شود.

بیشتر بدانید: سرطان روده بزرگ کشنده است؟

تفاوت بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر و سندروم روده نشتی

به‌طور کلی هم تفاوت سندروم روده تحریک پذیر با سندروم روده نشتی و هم شباهت آن‌ها در نحوه کارکرد و مشکل دیواره روده است. هر دو بیماری ریشه در اختلال در کارکرد روده دارند با این تفاوت که بیماری سندروم روده نشتی مقداری عمقی‌‎تر است. در سندروم روده نشتی جذب مواد غذایی دچار مشکل می‌شود اما در سندروم روده تحریک‌پذیر، مشکل اصلی دفع است که به خوبی توسط روده و دیواره‌های آن انجام نمی‌‎شود. احتمال ابتلا کسانی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند به بیماری سندروم روده نشتی بیشتر از سایر افراد است.

بیشتر بدانید: تشخیص سندروم روده تحریک‌پذیر چگونه است؟

علل ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر

بیش‎ترین علل ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر، تنش، استرس و اضطراب، ترس، مصرف غذاهای ناسالم، سابقه ابتلا در خانواده، ایجاد عفونت در دستگاه گوارش، مسمومیت غذایی و تغییرات هورمونی در دوره قاعدگی است. برای کنترل این بیماری لازم است ابتدا علت اصلی بروز آن مشخص شده و برای رفع و بهبود این علائم تلاش کرد.

بیشتر بدانید: درمان سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

پیشگیری از ابتلا به سندروم روده تحریک‌‎پذیر 

برای پیشگیری از ابتلا به سندروم IBS لازم است از برخی موارد محرک و افزایش دهنده این بیماری به‌طور جدی دوری کرد. این محرک‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • از غذاهای محرک دوری کنید
  • از خوراکی‌های حاوی فیبر استفاده کنید. مصرف به اندازه فیبر میزان یبوست را کاهش می‌‎دهد
  • خواب کافی داشته باشید
  • به اندازه کافی مایعات بنوشید
  • از شرایط استرس‌زا به شدت دوری کنید
  • در صورت رعایت و کافی نبودن موارد بالا حتما به فوق تخصص تغذیه مراجعه کرده و رژیم غذایی مناسب با شرایط خود را داشته باشید. همچنین می‌توانید از امکان مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه برای ارتباط سریع‌تر با دکتر استفاده کنید.
اینفوگرافیک درباره جلوگیری از ابتلا به سندروم تحریک پذیر
موارد مذکور در این تصویر نکاتی در مورد چگونگی جلوگیری از ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است ، آب فراوان خوردن، اجتناب از غذاهای فست فودی و محرک و هم چنین دوری از شرایط استرس زا و … می تواند بسیار موثر باشد.

بیشتر بدانید: تفاوت مدفوع روده تحریک پذیر با مدفوع طبیعی در چیست؟

درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر

برای درمان این بیماری اغلب پزشکان توصیه به داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف فیبر، نوشیدن مایعات، داشتن فعالیت روزانه و ورزش‌های مناسب می‌‎کنند. در درمان‌های دارویی هم معمولا داروهایی چون ریفاکسیمین، مکمل‌های فیبر، داروهای ضد اسپاسم و ضد افسردگی بر اساس نظر پزشک تجویز می‌شود.

علل ابتلا به سندروم روده نشتی

همه ما درجاتی از روده نشتی داریم، زیرا این مانع یعنی دیواره‌های روده، کاملاً غیرقابل نفوذ نیست. برخی از ما ممکن است استعداد ژنتیکی داشته باشیم و نسبت به تغییرات در سیستم گوارش حساسیت بیشتری داشته باشیم، اما DNA ما تنها مقصر نیست. زندگی مدرن در واقع ممکن است محرک اصلی التهاب روده باشد. شواهد نشان می‌دهد رژیم غذایی نامناسب که فیبر کم و قند و چربی‌های اشباع زیادی داشته باشد، هم‌چنین به نظر می‌رسد مصرف زیاد الکل، سیگار و استرس نیز آغاز کنند این فرایند باشد. بزرگ‌ترین سوال این است که آیا نشت روده ممکن است در جای دیگری از بدن مشکل ایجاد کند یا خیر. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که نشت روده ممکن است با سایر بیماری‌های خودایمنی، سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، آرتریت، آلرژی، آسم، آکنه، چاقی و حتی بیماری‌های روانی مرتبط باشد. 

علائم بیماری نشت روده

بیماری سندروم نشت روده دارای علائمی چون: سردرد، سرگیجه، اسهال، یبوست، نفخ، مشکلات و التهابات پوستی مانند: اگزما، خستگی، درد بدن و مفاصل، اختلال در تمرکز و کاهش مواد مغذی موجود در بدن است.

در صورت داشتن چنین علائمی بهتر است به متخصص گوارش مراجعه کنید یا از امکان مشاوره آنلاین دکتر گوارش استفاده کنید.

پیشگیری از ابتلا به بیماری سندروم روده نشتی

در پیشگیری از بیماری سندروم نشتی هم مانند سندروم روده تحریک‌‎پذیر مواردی چون مصرف غذای سالم و حاوی فیبر، مصرف مایعات، داشتن تحرک و ورزش اهمیت بالایی دارد. مصرف کربوهیدرات‌های مضر را باید به حداقل ممکن رساند زیرا مواد قندی خود سبب آسیب به دیواره روده می‌شوند. از دیگر عوامل این بیماری مصرف قرص‌هایی مانند ایبوپروفن است. این قرص نیز درصد ابتلا به این بیماری را افزایش می‌‎دهد. 

بیشتر بخوانید: علت اسپاسم روده در کودکان

پیشگیری از عارضه روده نشتی با استفاده از تمرینات ورزشی
تمرینات ورزشی یکی از موثرترین راهکارهای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها است البته تمامی مراحل انجام چنین تمریناتی باید به درستی اجرا شوند در غیر این صورت باعث بروز عارضه های متعدد دیگری می شود.

بیشتر بدانید: بیماری التهابی روده (IBD) چیست؟ و علائم و درمان آن

درمان بیماری سندروم روده نشتی

پس از تشخیص بیماری سندروم روده نشتی اغلب پزشکان یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، عدم مصرف گلوتن و برخی مکمل‌ها و پروبیوتیک‌ها را تجویز می‌کنند. درمان دارویی این بیماری نیز برای هر فرد با علائم و نوع متفاوت از بیماری، مختلف بوده و پزشک بر اساس نوع بیماری فرد داروهایی را تجویز می‌کند.

سوالات متداول

چه افرادی دچار بیماری سندروم روده تحریک‌‎پذیر می‌‎شوند؟

بیماری سندروم روده تحریک‌‎پذیر اغلب در افراد پر استرس و اضطراب دیده می‌شود.

آیا بیماری سندروم روده تحریک‌‎پذیر درمان قطعی دارد؟

در برخی موارد، در صورت از بین رفتن کامل استرس و اضطراب و داشتن یک رژیم غذایی سالم، ممکن است بیماری به‌طور کامل از بین برود.

آیا بیماری سندروم روده نشتی یک بیماری پر خطر است؟

به صورت کلی این بیماری پر خطر نیست اما در شرایط حاد شدن بیماری و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای می‌‎تواند خطرساز باشد.

آیا همه افراد مبتلا به روده تحریک‌‎پذیر دچار روده نشتی نیز می‌شوند؟

خیر. اما احتمال ابتلا این افراد نسبت به سایرین بیشتر است.

جمع بندی کلی

بیماری سندروم روده تحریک‌‎پذیر و سندروم روده نشتی هر دو بیماری‌هایی در خصوص روده و دیواره آن هستند که معمولا به علت استرس، مصرف غذای ناسالم و کم تحرکی ایجاد می‌شوند. برای عدم ابتلا به این بیماری‌‎ها لازم است هر فرد یک برنامه زندگی فعال، سالم، پر تلاش و بدون استرس داشته باشد.

برای رزرو نوبت آنلاین مطب بهترین پزشکان همین حالا کلیک کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها