درمان دیسک کمر با 12روش خانگی در سریع‌ترین زمان

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر زهرا خدامی
تخصص: عمومی

دیسک‌ کمر یکی از شایع‌ترین مشکلات ستون فقرات است. این بیماری می‌تواند روی اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند و باعث درد، ضعف و بی‌حسی در کمر و پاها شود. گاهی‌اوقات این علائم ممکن است آن‌قدر شدید باشند که زندگی شما را مختل کنند. با این حال، مشکلات ناشی از دیسک کمر اغلب طی چند هفته به طور خودبه‌خود بهبود می‌یابند. بعضی از راه‌کارهای درمانی هم می‌توانند به شما کمک کنند که سریع‌تر احساس بهتری پیدا کنید. در این مقاله از مجله درمانکده تصمیم داریم انواع درمان دیسک کمر را بررسی ‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

توضیحات دکتر زهرا خدامی درباره درمان دیسک کمر با روش‌های خانگی

بهترین روش برای درمان دیسک کمر چیست؟

در بیشتر موارد، علائم این بیماری با درمان‌های محافظه‌کارانه مثل فیزیوتراپی یا مصرف داروهای مسکن بدون نسخه بهبود می‌یابد. با این حال، ممکن است در موارد نادر به جراحی نیاز باشد.

بیشتر بدانید:درد دیسک کمر چطوریه؟ چقدر طول میکشد و به کجاها میزند؟

اینفوگرافی درباره روش‌های درمان دیسک کمر
در حال حاضر، روش‌های مختلفی برای درمان دیسک کمر وجود دارد.

بیشتر بدانید:عوارض عمل دیسک کمر چیست؟ چگونه از آن‌ها پیشگیری کنیم؟

رایج‌ترین روش های درمان دیسک کمر عبارت‌اند از:

۱. داروهای خوراکی

داروهای زیر به کنترل علائم دیسک کمر و بهبود کیفیت زندگی شما کمک می‌کنند:

داروهای مسکن بدون نسخه

استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم) بهترین درمان دیسک کمر خفیف تا متوسط است. این داروها می‌توانند تورم را کاهش دهند و به تسکین درد کمک کنند. اما نباید از آن‌ها بدون مشورت با پزشک برای بیش از ۱۰ روز استفاده کنید. چون داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی یا خونریزی را افزایش دهند.

داروهای نوروپاتیک

این داروها روی ایمپالس‌های عصبی تاثیر می‌گذارند و باعث کاهش درد می‌شوند. از داروهای نوروپاتیک می‌توان به گاباپنتین، پره‌گابالین، دولوکستین و ونلافاکسین اشاره کرد.

بیشتر بدانید: بهترین ورزش برای دیسک کمر

شل‌کننده‌های عضلانی

در صورت ابتلا به اسپاسم عضلانی ممکن است پزشک این داروها را برای شما تجویز کند.  سرگیجه از عوارض شایع شل‌کننده‌های عضلانی است.

اپیوئیدها

این دسته از داروها عوارض جانبی زیادی دارند و حتی ممکن است باعث وابستگی شوند. به همین دلیل، بسیاری از متخصصان در تجویز آن‌ها برای تسکین کمردرد تردید دارند. با این حال، اگر سایر داروها در تسکین درد موثر نباشند، ممکن است پزشک استفاده از اپیوئیدها از جمله کدئین یا اکسی‌کدون-استامینوفن را برای مدت زمان کوتاه توصیه کند. گاهی‌اوقات این داروها در بعضی از افراد باعث حالت تهوع، گیجی و یبوست می‌شوند.

۲. داروهای تزریقی

اگر درد با مصرف داروهای خوراکی یا سایر راه‌کارها بهبود نیابد، ممکن است پزشک تزریق کورتیکواستروئید را برای کنترل علائم دیسک کمر پیشنهاد دهد. کورتیکواستروئید به فضای اطراف عصب نخاعی تزریق می‌شود. به همین دلیل، به این کار تزریق اپیدورال می‌گویند. پزشک از اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن برای پیدا کردن محل مناسب جهت تزریق دارو استفاده می‌کند. گاهی‌اوقات ممکن است برای بهبود درد به بیش از یک بار تزریق دارو نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید:علائم دیسک کمر شدید چیست؟ علائم این بیماری در پاها

یک جعبه داروی تزریقی هیدروکورتیزون
کورتیکواستروئیدهای تزریقی به درمان دیسک کمر کمک می‌کنند.

راه‌کارهای تزریقی دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به تسکین درد و بهبود دیسک کمر کمک کنند، از جمله:

  • درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) که باعث بهبود دیسک آسیب‌دیده می‌شود
  • تزریق مهارکننده فاکتور نکروزدهنده تومور-آلفا (TNFi) که باعث سرکوب پروتئین‌های التهابی خاص می‌شود

۳. فیزیوتراپی

گاهی‌اوقات فیزیوتراپی بهترین راه برای درمان دیسک کمر بدون جراحی است. فیزیوتراپیست‌ می‌تواند به شما تمریناتی را آموزش بدهد که برای انعطاف‌پذیر نگه داشتن عضلات و کاهش درد ناشی از دیسک کمر طراحی شده‌اند. اولتراسونددرمانی و تحریک الکتریکی عضلات هم ممکن است جزئی از برنامه‌های فیزیوتراپی باشد.

بیشتر بدانید:فرق دیسک کمر با سیاتیک چیست؟ بررسی تفاوت علائم و درمان آن

دیسک کمر چیست؟ بررسی علت، روش تشخیص و عوارض دیسک کمر

گرما عضلات سفت را شل می‌کند‌، اسپاسم را کاهش می‌دهد، جریان خون را بالا می‌برد و انعطاف‌پذیری بافت همبند را بهبود می‌بخشد. در مقابل، استفاده از کمپرس سرد یا کیسه یخ باعث کاهش التهاب و تسکین درد می‌شود. به همین دلیل، از گرمادرمانی و سرمادرمانی می‌توان به عنوان بهترین راه برای درمان دیسک کمر در منزل نام برد. شما می‌توانید به طور متناوب کمپرس گرم و سرد را روی کمر خود قرار دهید یا از هر کدام که فکر می‌کنید احساس بهتری به شما می‌دهد استفاده کنید.

۵. استراحت کردن

برای درمان دیسک کمر در خانه می‌توانید چند روز استراحت کنید. توصیه می‌شود در این مدت از انجام ورزش‌های شدید و سایر فعالیت‌هایی که مستلزم خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین هستند بپرهیزید.

استراحت کوتاه‌مدت یک استراتژی عالی برای کاهش درد است. اما نباید بیش از یک تا ۲ روز طول بکشد. چون ممکن است باعث سفت شدن مفاصل و عضلات شود و علائم بیماری را تشدید کند.

۶. فعالیت بدنی سبک

در گذشته پزشکان توصیه می‌کردند که افراد مبتلا به دیسک کمر یک تا ۲ هفته در رختخواب استراحت کنند. اما اکنون موضع خود را تغییر داده‌اند و معتقدند که فعال ماندن برای بهبودی بسیار ضروری‌تر است. البته به یاد داشته باشید که بعضی از فعالیت‌ها باعث بدتر شدن دیسک کمر می‌شوند؛ بنابراین بهتر است با پزشک در مورد نحوه درمان دیسک کمر با ورزش مشورت کنید.

بیشتر بدانید: برای دیسک کمر چی بخوریم؟

یک مرد سالمند که در استخر راه می‌رود
فعالیت بدنی سبک برای افراد مبتلا به دیسک کمر مفید است.

۷. ماساژ

با تکنیک‌های مختلف ماساژدرمانی از جمله ماساژ دیپ تیشو (بافت عمیق) و ماساژ عصبی-عضلانی می‌توان اسپاسم عضلات را برطرف کرد و ترشح اندورفین‌های تسکین‌دهنده درد را افزایش داد. این روش درمانی می‌تواند درد را در کسانی که با کمردرد مزمن سروکار دارند برای مدت زمان کوتاه تسکین دهد.

۸. کایروپراکتیک

شواهد نشان می‌دهد که کایروپراکتیک می‌تواند برای تسکین کمردردی که حداقل یک ماه طول کشیده است، تا حدی مفید باشد. کسانی که در حوزه کایروپراکتیک مشغول به کار هستند سعی می‌کنند با استفاده از حرکات اصولی دست‌های خود روی بدن به تسکین درد کمک کنند.

کایروپراکتیک شبیه ماساژدرمانی به نظر می‌رسد. اما آن‌ها از نظر رویکردی که اتخاذ می‌کنند متفاوت هستند. در ماساژدرمانی روی بافت‌های نرم مثل عضلات تمرکز می‌شود؛ در حالی که کایروپراکتیک به ستون فقرات می‌پردازد.

بیشتر بدانید:دیسک کمر چیست؟ بررسی این بیماری از نظر متخصص ارتوپد

۹. طب سوزنی

گاهی‌اوقات با استفاده از سوزن‌های نازک می‌توان درد مزمن کمر و گردن را بهبود بخشید. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که درمان دیسک کمر به روش طب سوزنی نتایج متوسطی را به همراه دارد و نمی‌تواند درد را به طور کامل از بین ببرد.

۱۰. مکمل‌های غذایی

تحقیقات نشان داده‌اند که بعضی از مکمل‌های گیاهی و رژیمی مثل گلوکزآمین، گیاه پنجه شیطان و امگا ۲ خاصیت ضد التهاب و ضد درد دارند و به کنترل علائم دیسک کمر کمک می‌کنند.

۱۱. درمان دیسک کمر با سلولهای بنیادی

استفاده از سلول‌های بنیادی جدیدترین روش درمان دیسک کمر است. در این روش که معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، سلول‌های بنیادی که از بیمار گرفته شده‌اند به کمک یک سوزن ظریف و بلند به داخل دیسک تزریق می‌شوند. برای اینکه بفهمید کاندید مناسبی برای این روش درمانی هستید یا خیر، باید با پزشک صحبت کنید. چون برای انجام آن به معیارهای سنی و تشخیصی خاصی نیاز است.

۱۲. جراحی

تعداد کمی از بیماران مبتلا به دیسک کمر به جراحی نیاز پیدا می‌کنند. اگر درمان‌های محافظه‌کارانه و کم‌تهاجمی بعد از ۶ ماه موفق به بهبود علائم بیماری نشوند، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. در صورت ابتلا به مشکلات زیر هم احتمال دارد جراحی تنها راه درمان دیسک کمر باشد:

  • احساس بی‌حسی یا ضعف
  • مشکل در ایستادن یا راه رفتن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

بیشتر بخوانیم:سیاتیک چیست؟ بررسی علائم و علت دچار شدن به این عارضه

پزشک در حال جراحی دیسک کمر است
اگر دیسک کمر شدید باشد، پزشک احتمالا جراحی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

کلام پایانی

در اکثر موارد، دیسک کمر خودبه‌خود یا با راه‌کارهای ساده بهبود می‌یابد. اما ممکن است دوباره عود کند. برای محافظت از ستون فقرات خود و جلوگیری از عود دیسک کمر باید همیشه صاف بنشینید و بایستید. اگر مجبور هستید برای مدت زمان طولانی بایستید، یک پای خود را روی چهارپایه یا جعبه قرار دهید تا روی کمرتان فشار کمتری وارد شود. همچنین توصیه می‌شود اجسام سنگین را با دقت از روی زمین بلند کنید، در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهید و سیگار نکشید.

اگر در مورد بهترین شیوه درمان دیسک کمر یا راه‌های پیشگیری از بروز این بیماری به راهنمایی نیاز دارید، با دکتر ارتوپدی مشورت کنید. برای این کار می‎‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و بدون پرداخت هزینه اضافی از دکتر ارتوپد مورد نظر خود وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت برای مشاوره آنلاین متخصص ارتوپدی فراهم شده است.

بیشتر بدانید: مسکن فوری برای دیسک کمر

سوالات متداول

برای درمان دیسک کمر چه باید کرد؟

درمان این بیماری به عوامل مختلفی مثل شدت علائم و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. دیسک کمر خفیف تا متوسط معمولا با راه‌کارهای خانگی، فیزیوتراپی یا مصرف دارو بهبود می‌یابد. اما برای درمان دیسک کمر شدید که روی کیفیت زندگی تاثیر گذاشته است احتمالا جراحی پیشنهاد می‌شود.

روش درمان دیسک کمر مهره 4و5 چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در مهره چهار و پنج دچار مشکل هستند. چون بیشترین حرکات تنه هنگام خم شدن در این مهره‌ها اتفاق می‌افتد. داروهای خوراکی و تزریقی، فیزیوتراپی و کاهش وزن همگی می‌توانند به تسکین علائم دیسک کمر مهره چهار و پنج کمک ‌کنند. اما در موارد شدید باید جراحی انجام شود.

اگر دیسک کمر درمان نشود چه میشود؟

درمان نکردن این بیماری باعث بدتر شدن علائم، اختلال عملکرد روده و مثانه، بی‌حسی اندام‌ها و حتی فلج می‌شود.

آیا درمان دیسک کمر با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

طب سنتی مصرف بعضی از ادویه‌ها مثل زردچوبه، دارچین و زنجبیل را برای درمان این بیماری مفید می‌داند. اما این توصیه برای درمان دیسک کمر شدید مفید نیست. از سوی دیگر، ممکن است بعضی از این مواد با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک آن‌ها را امتحان نکنید.

منظور از درمان دیسک کمر با لیزر چیست؟

یک نوع روش جراحی است که معمولا برای درمان دیسک کمر خفیف تا متوسط انجام می‌شود. اگر بیماری شدید باشد، نمی‌توان از این روش برای کنترل علائم آن استفاده کرد.

منابع: webmd, .mayoclinic, spine-health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها