6 روش تضمینی برای تنگ کردن واژن + تجربیات جراحی تنگی واژن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا واژن به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شُل می‌شود؟ چه راه‌هایی برای تنگ کردن واژن وجود دارد؟ با افزایش سن و زایمان ممکن است واژن کمی شل شده و حالت الاستیکی خود را از دست بدهد. در عوض، سفتی بیش از اندازه واژن نیز می‌تواند عوارضی برای فرد داشته باشد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با موثرترین راه‌های تنگ کردن واژن آشنا شوید.

تنگی واژن چیست؟

برخی افراد تصور می‌کنند، واژن به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل و وارفته می‌شود! این باور غلط است؛ زیرا واژن حالت الاستیکی دارد. یعنی اگر چیزی وارد واژن شود یا چیزی مانند نوزاد از آن خارج شود، حالت خود را حفظ کرده و بعد از مدتی به شکل قبلی خود باز می‌گردد. از طرف دیگر، زنان ممکن است به‌دلایل مختلفی، از جمله سرطان رحم، تنگی واژن را تجربه کنند.

موسسۀ ملی سرطان (NCI)، واژن تنگ را این‌گونه تعریف می‌کند:

تنگی واژن (Vaginal Stenosis) به وضعیتی گفته می‌شود که واژن (کانال زایمان) باریک‌تر و کوتاه‌تر شده و پوشش آن نازک و خشک می‌شود. هم‌چنین، ممکن است واژن حاوی بافت اسکار (زخم) نیز باشد. سفت شدن واژن اغلب در اثر پرتودرمانی لگن یا برخی جراحی‌ها ایجاد شده و می‌تواند هنگام مقاربت جنسی یا معاینۀ لگن، باعث درد در فرد شود.

عوارض تنگی واژن

احساس درد هنگام دخول، یکی از عوارض تنگ شدن بیش‌ از اندازه واژن است. ماهیچه‌های واژن به‌طور طبیعی و خودکار، هنگام تحریک شل می‌شوند. عضلات سفت واژن می‌تواند رابطۀ جنسی را به یک امر دردناک و غیرقابل تحمل، تبدیل کنند. سفتی عضلات واژن ممکن است یکی از نشانه‌های اختلال واژینیسموس (Vaginismus disorder) باشد. برای آشنایی بیشتر با این اختلال فیزیکیِ قابل درمان پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ واژینیسموس چیست را مطالعه کنید. از دیگر عوارض تنگ بودن واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد سوزش، تورم و التهاب
  • احساس درد هنگام قرار دادن تامپون
  • کاهش میل جنسی
  • خون‌ریزی غیرمعمول بعد از فعالیت جنسی
  • عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری.

بیشتر بدانید: درمان شل شدن واژن چیست؟

اینفوگرافیک بررسی عوارض تنگی واژن
کاهش میل جنسی و عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری از عوارض تنگی واژن هستند.

درمان تنگی واژن

بسته به شرایط و علت تنگ شدن واژن، پزشک شما ممکن است یک یا چند نوع از درمان‌های زیر را برای شما تجویز کند. 

  • درمان موضعی: مصرف لیدوکائین موضعی یا پمادهای ترکیبی دیگر می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  • فیزیوتراپی کف لگن: فیزیوتراپ به شما کمک می‌کند تا بتوانید عضلات کف لگن خود را شل کنید.
  • گشاد کننده‌های واژن: گشادکننده‌های واژن (Vaginal dilator) دستگاه‌های لوله‌ای شکل هستند که به کشش واژن کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها در اندازه‌های مختلف تولید شده و استفاده از آن می‌تواند به بهبود وضعیت فرد کمک کند.
  • درمان‌های روان‌شناختی: از آنجا که اختلال واژینیسموس، یکی از دلایل تنگ بودن واژن است، درمان‌های روان‌شناختی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا سکس‌تراپی (Sex therapy) می‌تواند به فرد کمک کند تا بر استرس و اضطراب ناشی از دخول اجسام به واژن غلبه کند. در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: عمل زیبایی واژن

اینفوگرافیک بررسی روش‌های درمان تنگی واژن
درمان‌های روان‌شناختی به‌عنوان یکی از روش‌های موثر در درمان تنگی واژن شناخته می‌شوند.

روش تنگ کردن واژن

همان‌طور که در تیترهای قبل اشاره کردیم، واژن ممکن است به‌ دلایل مختلف، از جمله زایمان طبیعی سخت، شل شود. شل شدن واژن می‌تواند اعتمادبه‌نفس زنان را تا حد زیادی کاهش دهد؛ بنابراین طبیعی‌ست که بانوان به‌دنبال راه‌حلی برای بهبود وضعیت واژن خود باشند. در ادامه بهترین و موثرترین روش‌های تنگ کردن سریع واژن را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. تنگ كردن واژن با ليزر

لیزر درمانی، راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای از بین بردن شُلی و افتادگی واژن است. با افزایش سن، ترشح هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا می‌کند. کاهش ترشح استروژن، باعث کاهش سطح کلاژن و الاستین (انواع پروتئین که ساختارهای بدن را ایجاد می‌کنند) در پوست و به‌ویژه واژن می‌شود. کاهش کلاژن و الاستین در واژن به‌شکل نشت ادرار، شلی یا خشکی واژن و عفونت ادراری دیده می‌شود. 

سفت کردن واژن با لیزر که به جوان‌سازی واژن نیز معروف است، یک روش درمانی با تهاجم کم محسوب می‌شود. نور لیزر به تقویت عضلات واژن کمک می‌کند. هم‌چنین، نور لیزر با افزایش جریان خون باعث تحریک رشد کلاژن‌ها و افزایش حالت کشسانی واژن می‌شود. 

بیشتر بدانید: جوانسازی واژن در طب سنتی چگونه است؟

2. عمل تنگ کردن واژن

عمل تنگی واژن یا واژینوپلاستی (Vaginoplasty) روشی است که برای تنگ و سفت کردن واژن طراحی شده است. در این روش، پس از تعیین میزان سفت شدن واژن، پوست‌های اضافی داخل کانال واژن برداشته می‌شوند. واژینوپلاستی با عوارضی، مانند درد، عفونت و خون‌ریزی همراه است و بیمار می‌بایست مراقبت‌های پس از جراحی را به‌خوبی رعایت کند. برای آشنایی بیشتر با روش جراحی تنگ کردن واژن پیشنهاد می‌کنیم مقاله عمل زیبایی واژن و تنگ کردن آن را مطالعه کنید.

تجربه عمل تنگی واژن

ما نظرات تعدادی از بانوان که جراحی واژینوپلاستی را انجام داده‌اند، بررسی کردیم. سپس تجربیات این افراد را به 2 دستۀ مزایا و معایب تقسیم کرده‌ایم که می‌توانید در جدول زیر مطالعه کنید.

مزایای جراحی واژینوپلاستی معایب جراحی واژینوپلاستی 
افزایش اعتمادبه‌نفسدرد و تورم شدید در دستگاه تناسلی
افزایش رضایت از رابطۀ جنسی یبوست بعد از جراحی
افزایش رضایت شریک جنسی از رابطهممنوعیت رابطۀ جنسی حداقل تا 2 ماه بعد از جراحی
زمان کوتاه جراحی و ترخیص سریع فردخون‌ریزی شدید
دوره نقاهت کوتاه بین 24 ساعت الی 3 روزنیاز به بی‌هوش کردن فرد و بخیه زدن واژن
ماندگاری بیشتر نسبت به سایر روش‌هاهزینه‌های جراحی
تجربیات افراد از جراحی تنگی واژن

3. تزریق ژل برای تنگی واژن

با اینکه واژینوپلاستی نسبت به روش‌های غیرتهاجمی مانند تزریق ژل، عوارض بیشتری دارد؛ اما اغلب افراد در اثربخش بودن روش‌های غیرتهاجمی تردید دارند. در سال 2016، تحقیقی روی یک خانم 39 ساله که از شل بودن و گشادی واژن خود شکایت داشت، انجام شد. اولین زایمان این خانم به‌طور طبیعی و در 23 سالگی انجام شده بود. متاسفانه در زایمان این خانم از روش اپیزیوتومی (برش منطقۀ عضلانی بین واژن و مقعد) استفاده شده و مراقبت‌های پس از زایمان به او آموزش داده نشده بود.

هم‌چنین، جلسات فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت واژن این خانم موثر نبودند. در این تحقیق، ترکیبی از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و اسید هیالورونیک (HA) به واژن آزمودنی تزریق شد. پس از سه ماه، نتایج نشان داد که تزریق ژل در بهبود وضعیت واژن این شخص موثر بوده است. البته به یاد داشته باشید که تزریق ژل را می‌بایست در مراکز معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت انجام دهید.

بیشتر بدانید: تزریق چربی به واژن؛ افزایش لذت جنسی یا زیبایی؟

4. ورزش برای تنگ کردن واژن

ورزش کردن یکی از روش‌های ارزان قیمت برای بهبود وضعیت واژن است. هم‌چنین، تمرینات ویژه‌ای برای تقویت عضلات مثانه، راست روده، روده کوچک، و لگن وجود دارد که به سفت شدن واژن نیز کمک می‌کنند. این تمرینات عبارت‌اند از:

الف) تمرینات کگل

کگل یکی از معروف‌ترین تمرینات برای تقویت ماهیچه‌های لگن است. برای انجام این تمرین، می‌بایست ماهیچه‌های کف لگن خود را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید هنگام ادرار کردن، آن را متوقف کنید. ماهیچه‌هایی که برای متوقف کردن ادرار، منقبض می‌شوند، دقیقاً ماهیچه‌های کف لگن هستند. پس از کشف این ماهیچه‌ها می‌توانید تمرین را شروع کنید.

  1. به پشت بخوابید و ماهیچه‌های کف لگن را منقبض کنید.
  2. بعد از 5 ثانیه، ماهیچه‌های خود را شل کرده و استراحت کنید.
  3. این تمرین را حداقل 5 بار انجام داده و کم‌کم مدت انقباض ماهیچه‌ها را به 10 ثانیه افزایش دهید.
  4. دقت داشته باشید که در این تمرین نباید عضلات شکم یا باسن خود را سفت کنید.

بیشتر بدانید: ترشحات واژن در بارداری به چه معناست؟

شخصی در حال انجام تمرین کگل برای تقویت ماهیچه‌های لگن خود.
انجام حداقل 5 بار تمرین کگل در طول روز، به تقویت لگن و درمان شلی واژن کمک می‌کند.

ب) تمرینات شیب لگن

برای تقویت ماهیچه‌های لگن و واژن، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  1. به پشت دراز بکشید.
  2. شانه‌های خود را به‌طور کامل روی زمین قرار دهید.
  3. زانوهای خود را خم کنید.
  4. شکم خود را منقبض کرده و تلاش کنید ناف به ستون فقرات نزدیک شود.
  5. 4 ثانیه این کار را انجام دهید و سپس استراحت کنید.
  6. می‌توانید این تمرین را چندین‌بار در طی روز انجام دهید.
  7. هم‌چنین، می‌توانید به‌جای زمین از دیوار برای انجام این تمرین کمک بگیرید.

5. قرص تنگ کردن واژن

ویتامین‌ها یکی از بهترین منابع برای سفت کردن عضلات واژن هستند. یک مطالعه روی 52 زن نشان داد، استفاده از شیاف ویتامین ای برای تنگی واژن اثربخش است. این زنان به‌مدت 12 هفته شیاف ویتامین E مصرف می‌کردند و نتایج نشان داد، این شیاف به بهبود علائم آتروفی و کاهش خشکی واژن کمک می‌کند. با این حال، به تحقیقات بیشتری برای تشخیص اثربخشی کپسول ویتامین ای برای تنگی واژن نیاز است.

6. تنگ کردن واژن خانگی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های خانگی برای سفت کردن واژن خود استفاده کنند. در همین راستا، تحقیقات بسیاری در رابطه با یافتن خواص پوست انار برای تنگی واژن انجام شده است. با این حال، این تحقیقات روی حیوانات انجام شده‌اند و یافته‌های این آزمایشات برای انسان اثبات نشده‌اند. 

تصویری نمادین از واژن
اثبات اثربخش بودن روش‌های خانگی برای تنگ کردن واژن، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

عمل تنگ كردن واژن با جوش شیرین نیز یکی از روش‌های محبوب خانگی برای سفت کردن واژن است. با این حال، هیچ تحقیق علمی در رابطه با تاثیر جوش شیرین بر واژن انجام نشده است. اگر پوست حساسی دارید، پیشنهاد نمی‌کنیم از این روش‌ها برای بهبود وضعیت واژن خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید: عفونت مخمری واژن چیست؟

سوالات متداول

برای تنگ شدن واژن از چه قرصی استفاده کنیم؟

استفاده از کپسول ویتامین D و تنگ کننده واژن با کپسول ویتامین E از جمله قرص‌هایی هستند که می‌توانید برای سفت شدن واژن از آن‌ها استفاده کنید.

برای تنگی واژن چی استفاده کنیم؟

جراحی واژینوپلاستی، تزریق ژل، لیزر درمانی و ورزش به تنگ و سفت شدن واژن کمک کند.

برای تنگ شدن واژن از چه گیاهی استفاده کنیم؟

گیاهان دارای ویتامین C، بادام شیرین، کنجد و اسطوخودوس از جمله گیاهان مفید برای سفت شدن واژن هستند.

جمع‌بندی

شل شدن واژن، در اثر افزایش سن و زایمان ممکن است برای خانم‌ها رخ دهد. شل شدن واژن به‌طور مستقیم می‌تواند روی کیفیت رابطۀ زوجین و اعتمادبه‌نفس خانم‌ها تاثیر بگذارد. در این مقاله، متداول‌ترین راه‌های تنگ کردن واژن را به شما معرفی کردیم. اگر در مورد تغییرات واژن خود، احساس نگرانی می‌کنید، می‌توانید با یک پزشک زنان و زایمان صحبت کنید.

هم‌چنین، اگر از مطرح کردن مشکل خود به‌صورت حضوری خجالت می‌کشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان زنان و زایمان درمانکده، به‌صورت آنلاین مشورت کنید.

منابع: healthline, coyleinstitute, glamyohealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 81

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

15 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها