جوانسازی واژن چیست؟ بهترین راه‌کارها برای رفع مشکلات زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جوانسازی واژن اصطلاحی است که به ترمیم واژن اطلاق می‌شود. واژن و بافت‌های اطراف آن ممکن است به دلایل مختلف، از زایمان و افزایش سن گرفته تا ژنتیک، خاصیت ارتجاعی و قدرت خود را از دست بدهند. این امر به مشکلات متعددی مانند بی‌اختیاری ادرار (نشت ادرار)، خشکی واژن، افتادگی پوست و عدم لذت جنسی منجر می‌شود. بسیاری از زنان برای بهبود این شرایط و بازگرداندن ظاهر و عملکرد واژن به حالت طبیعی، به دنبال روش‌های جوانسازی هستند. در حال حاضر، گزینه‌های جراحی و غیر جراحی زیادی برای انجام این کار وجود دارد. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره این روش‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چرا بعضی از افراد به دنبال جوانسازی واژن هستند؟

بسیاری از زنان برای رفع مشکلات شایع مرتبط با بچه‌دار شدن یا یائسگی از جمله شلی واژن و از دست دادن لذت جنسی تصمیم می‌گیرند جوانسازی واژن انجام دهند. جوانسازی این علائم را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، می‌تواند به رفع مشکلات زیر کمک کند:

  • نشت ادرار هنگام پریدن، عطسه یا خندیدن
  • ناتوانی در نگه داشتن ادرار
  • کاهش میل جنسی
  • خشکی بیش از حد واژن
  • رابطه جنسی دردناک
  • کاهش اعتماد‌به‌نفس یا عزت نفس

بیشتر بخوانید: سفید کردن واژن با ساده‌ترین روش‌های خانگی و پزشکی

انواع روش جوانسازی واژن

جوانسازی واژن می‌تواند با روش‌های جراحی و غیر جراحی انجام شود. این روش‌های درمانی روی فرج (قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه) و کانال واژن (جایی که دخول در حین رابطه جنسی رخ می‌دهد یا جایی که تامپون را در آن قرار می‌دهید) تاثیر می‌گذارد.

۱. روش‌های جراحی

روش‌های جراحی اغلب توسط متخصص زنان و زایمان یا جراح پلاستیک انجام می‌شوند. بعضی از روش‌های رایج برای جوانسازی واژن عبارت‌اند از:

  • لابیاپلاستی: به تغییر شکل لابیا (چین‌های پوستی که واژن را احاطه کرده‌اند) کمک می‌کند.
  • واژینوپلاستی: کانال واژن را بعد از زایمان تنگ یا ترمیم می‌کند و استحکام آن را بهبود می‌بخشد.
  • کوچک کردن کلاهک کلیتورال: باعث از بین رفتن بافت اضافی می‌شود که کلیتوریس را می‌پوشاند.
  • مونس‌پلاستی: بافت چربی را از روی استخوان ناحیه تناسلی حذف می‌کند.
  • ولووپلاستی: باعث تغییر شکل ناحیه فرج می‌شود.
  • پرینه‌پلاستی: پرینه (فضای بین واژن و مقعد) را تقویت می‌کند.
اینفوگرافی درباره انواع روش‌های جراحی برای جوانسازی واژن
امروزه با جراحی می‌توان ظاهر و عملکرد واژن را بهبود بخشید.

اکثر جراحی‌های جوانسازی واژن یک تا ۲ ساعت طول می‌کشند، اما مدت زمان دقیق آن‌ها به روش جراحی و گستردگی آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، جراحی جوانسازی واژن با بیهوشی عمومی و در یک مرکز سرپایی انجام می‌شود. بنابراین در حین جراحی هیچ دردی را احساس نمی‌کنید.

بعد از بیهوشی، جراح برش‌هایی روی فرج، واژن یا بافت‌ها و عضلات اطراف آن ایجاد می‌کند. محل برش‌ها بسته به نوع جراحی متفاوت است. در نهایت، برش‌ها با بخیه بسته می‌شوند.

پزشک دستورالعمل‌های بعد از جراحی شامل فهرست فعالیت‌های ممنوع (مانند رابطه جنسی) را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بعد از جراحی از کمپرس یخ و داروی مسکن برای رفع درد و ناراحتی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تزریق چربی به واژن؛ افزایش لذت جنسی یا زیبایی؟

۲. روش‌های غیر جراحی

روش‌های غیر جراحی، غیر تهاجمی هستند و  دوره بهبودی کوتاهی دارند. از رایج‌ترین روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان با لیزر CO2: لایه‌های فوقانی را در واژن گرم می‌کند و باعث می‌شود لایه‌های زیرین کلاژن بیشتری بسازند. این امر باعث سفت‌تر شدن پوست می‌شود.
  • درمان رادیو فرکوئنسی (RF): در این روش از امواج الکترومغناطیسی، مشابه امواج مایکروویو، استفاده می‌شود. امواج RF بافت واژن را گرم می‌کنند و جریان خون و تولید کلاژن را افزایش می‌دهند.

جوانسازی واژن با لیزر یا RF در مطب انجام می‌شود و بسته به نوع و شدت امواج لیزر یا RF، بین پنج تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. این روش‌ها بدون درد هستند و به بیهوشی نیاز ندارند، اما احتمالا پزشک برای انجام آن‌ها از مقدار کمی بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند.

روش‌های غیر جراحی معمولا دوره نقاهت ندارند، بنابراین شما می‌توانید بعد از انجام آن‌ها به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید. اما لازم است به مدت سه تا پنج روز از برقراری رابطه جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید. برای کسب بهترین نتیجه توصیه می‌شود به دقت دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید.

این احتمال وجود دارد که بعد از درمان مقداری قرمزی یا تورم را تجربه کنید. این علائم اغلب در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت فروکش می‌کنند. به یاد داشته باشید که ممکن است قبل از رسیدن به نتیجه دلخواه به چند جلسه درمان نیاز داشته باشید.

یک زن جوان که با متخصص زنان صحبت می‌کند
جوانسازی واژن با روش‌های غیر جراحی معمولا بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت شل شدن واژن چیست؟

۳. جوانسازی واژن با درمان خانگی

بی‌توجهی به واژن ممکن است به اختلال عملکرد جنسی، آتروفی واژن، شلی واژن، مقاربت دردناک و بی‌اختیاری استرسی (نشت ادرار در هنگام پریدن، خندیدن یا عطسه کردن) منجر شود که همگی می‌توانند کیفیت زندگی را کاهش ‌دهند. علاوه بر درمان‌هایی که توسط پزشک انجام می‌شوند، بعضی از راه‌کارهای خانگی هم می‌توانند عملکرد یا ظاهر واژن را بهبود بخشند. به عنوان مثال، ورزش‌های ساده مثل تمرینات کگل و اسکات به سفت شدن واژن کمک می‌کنند و باعث افزایش استحکام آن می‌شوند.

علاوه بر این، برای جوانسازی واژن در طب سنتی استفاده از ماست، سرکه سیب، خیار و آلوئه‌ورا توصیه می‌شود. برای مثال، اگر به دنبال ماسک برای جوانسازی واژن هستید، می‌توانید مخلوط خیار و آلوئه‌ورا را به مدت یک تا ۲ دقیقه با حرکات دایره‌ای شکل روی پوست ماساژ ‌دهید. با این حال، به یاد داشته باشید که اثربخش بودن جوان سازی واژن گیاهی یا بی‌خطر بودن این روش در تحقیقات علمی ثابت نشده است. از سوی دیگر، ممکن است به بعضی از مواد طبیعی حساسیت داشته باشید. بنابراین، قبل از امتحان کردن روش‌های خانگی باید با پزشک مشورت کنید.

فواید جوانسازی واژن

مانند اکثر روش‌های زیبایی، نتیجه جوانسازی واژن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. از سوی دیگر، اثربخش بودن بعضی از روش‌های جوانسازی در تحقیقات اثبات نشده است. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) نسبت به انجام این روش‌ها هشدار می‌دهد و شیوه‌های تبلیغ آن‌‎ها را «فریبنده» می‌داند. به همین دلیل، توصیه می‌کند که قبل از تصمیم‌گیری حتما با متخصص زنان درباره مزایا و معایب روش‌های مختلف مشورت کنید. با این حال، به نظر می‌رسد که جوانسازی واژن:

  • به سفت و تنگ کردن واژن کمک می‌کند.
  • برای درمان بی‌اختیاری ادرار موثر است.
  • رطوبت واژن را افزایش می‌دهد.
  • عضلات واژن و لگن را تقویت می‌کند.
  • از احساس درد در هنگام رابطه جنسی جلوگیری می‌کند.
  • به بهبود شکل ظاهری لابیا، کلیتوریس یا دهانه واژن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 6 روش تضمینی برای تنگ کردن واژن + تجربیات جراحی تنگی واژن

تصویر یک زوج
جوانسازی واژن از بروز درد در حین رابطه جنسی جلوگیری می‌کند.

عوارض جوانسازی واژن

همه روش‌هایی که برای جوانسازی اندام تناسلی زنانه به‌کار می‌روند، موثر یا بی‌خطر نیستند. معمولا روش‌های جراحی در مقایسه با روش‌های غیر جراحی عوارض بیشتری دارند. شایع‌ترین عوارض جوانسازی واژن شامل موارد زیر است:

  • درد
  • خونریزی
  • عفونت
  • اسکار (جای زخم)
  • رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی)

کلام پایانی

جوانسازی واژن که با روش‌های جراحی و غیر جراحی انجام می‌شود، پوست اطراف واژن را سفت می‌کند یا باعث افزایش استحکام و تنگ شدن کانال واژن می‌شود. در نتیجه، به بهبود مشکلاتی مانند اختلال عملکرد جنسی، بی‌اختیاری ادرار و خشکی واژن کمک می‌کند.

در حال حاضر، پزشکان سعی می‌کنند با انجام تحقیقات متعدد درباره مزایا و معایب جوانسازی واژن اطلاعات بیشتری کسب کنند. اگر از رابطه جنسی دردناک یا نشت ادرار شکایت دارید یا از ظاهر واژن خود بعد از زایمان ناراضی هستید، در مورد بهترین گزینه‌های درمان با پزشک مشورت کنید. برای این کار می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر زنان فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: عمل زیبایی واژن بدون درد امکان‌پذیر است؟

سوالات متداول

اقداماتی که برای جوانسازی واژن انجام می‌شوند، چقدر ماندگار هستند؟

مدت زمان ماندگاری به روش انتخابی شما بستگی دارد. معمولا روش‌های جراحی در مقایسه با روش‌های غیر جراحی ماندگارتر هستند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج به دست آمده برای همیشه وجود داشته باشند.

آیا جراحی دستگاه تناسلی زنانه از نظر پزشکی ضروری است؟

گاهی‌اوقات برای ترمیم آسیب‌های ناشی از زایمان یا سایر جراحت‌ها به جراحی نیاز است. بعضی از انواع جراحی نیز می‌توانند به درمان مشکلاتی که به رابطه جنسی دردناک منجر می‌شوند، کمک ‌کنند.

آیا جوانسازی واژن با مواد طبیعی امکان‌پذیر است؟

بعضی از افراد از ماست، سرکه سیب، خیار یا آلوئه‌ورا برای جوانسازی استفاده می‌کنند. از آنجا که تحقیقات کافی درباره روش‌های خانگی وجود ندارد، باید در مورد بی‌خطر بودن آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

هزینه جوانسازی واژن چقدر است؟

هزینه این کار به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله: محل زندگی شما، نوع روش (جراحی یا غیر جراحی) و گستردگی درمان.

منبع: my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها