شل شدن واژن; علت، درمان و راه‌های پیشگیری از آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وقتی صحبت در مورد واژن می‌شود بحث‌ها، خرافات و اطلاعات اشتباه زیادی وارد میدان می‌شوند. به عنوان مثال برخی از افراد بر این باور هستند که واژن و دستگاه تناسلی خانم‌ها بعد از مدتی خاصیت ارتجاعی خودش را از دست داده و برای همیشه شل باقی می‌ماند، در صورتی که این باور اشتباه و نادرست است. آیا شما چیزی در مورد عارضه شل شدن واژن می‌دانید؟ آیا می‌دانید که علت این اتفاق چیست؟ یا اصلا چطور می‌توان آن را کنترل و درمان کرد؟ ما امروز در این مطلب از مجله درمانکده قصد داریم تا به طور مفصل در مورد بحث شل شدن واژن صحبت کنیم. اول از همه ببینیم که منظور از شل شدن واژن چیست و در ادامه علائم، نشانه‌های شلی واژن و درمان‌های گیاهی و پزشکی آن را بررسی کنیم. مثل همیشه تا انتهای این مطلب همراه درمانکده باشید و آن را دست ندهید. 

شل شدن واژن چیست؟

به طور کلی واژن خاصیت ارتجاعی دارد، خاصیت جالبی که اجازه می‌دهد اجسام خارجی مانند آلت تناسلی وارد آن شود. به علاوه اینکه این خاصیت ارتجاعی اجازه داده واژن باز شده و امکان خروج نوزاد را هم فراهم می‌کند. جالب و عجیب است، اینطور نیست؟ این باز شدن و ورود و خروج اجسام از واژن ممکن است در ابتدا باعث شل شدن موقتی واژن شود، دقت کنید، شل شدن موقتی! این یعنی این تغییر شکل و شلی واژن دائمی نیست و بعد از مدتی آلت تناسلی خانم‌ها به شکل و ظاهر اولیه خودش برمی‌گردد. 

شل شدن واژن یا همان Loose Vagina یک عارضه رایج بعد از بارداری و افزایش سن است. اما نگران نباشید، بعد از مدتی واژن درست مانند یک نوار کشی منبسط و جمع شده و حالت و سفتی اولیه خودش را به دست می‌آورد. در ادامه بیشتر در مورد دلایل و علت این موضوع صحبت خواهیم کرد. 

بیشتر بدانید: افتادگی رحم چیست؟

تصویری از ساختار واژن. 
دقت کنید که داشتن رابطه جنسی مداوم یا نداشتن آن هیچ تاثیری در تغییر شکل واژن ندارد.

علت شل شدن واژن چیست؟

دلیل شل شدن واژن چیست؟ به طور کلی برخی فاکتورها و دلایل هستند که شلی واژن را تشدید می‌کنند، در وهله اول افزایش سن و در وهله دوم زایمان طبیعی:

سن، دلیل شل شدن دیواره واژن

افزایش سن یکی از شایع‌ترین دلایل شل شدن واژن و دیواره آن است. با افزایش سن ماهیچه‌ها و تاندون‌های کف لگن ضعیف شده و این می‌تواند به راحتی منجر به شل شدن واژن شود. در چنین شرایطی حتی ممکن است فرد حین رابطه جنسی و دفع ادرار درد شدیدی را تجربه کند. همچنین به این نکته هم دقت کنید که فارغ از تجربه زایمان طبیعی، افزایش سن خودش یک فاکتور اصلی برای شل شدن واژن است. به علاوه اینکه به احتمال خیلی زیاد با وارد شدن به بازه سنی 40 سالگی نشانه‌های شل شدن واژن نمایان می‌شوند. دلیل این امر کاهش خاصیت ارتجاعی بوده که علت آن کم شدن میزان هورمون استروژن است. هورمونی که با نزدیک شدن به دوران یائسگی در بدن زنان کم می‌شود. 

بیشتر بدانید: انواع روش جوانسازی واژن چیست؟

زایمان طبیعی 

در حین بارداری بدن مادر تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌گیرد. از تغییرات هورمونی گرفته تا تغییرات ظاهری و جسمی. در این دوران تمامی بدن سعی در این دارد که جنین را به رشد ایده‌آل برساند. همچنین در حین زایمان طبیعی واژن به بازترین حالت خود درآمده تا امکان خروج نوزاد از کانال واژن ممکن شود. اما این تغییر شکل تنها موقتی بوده و بعد از زایمان واژن به شرایط قبلی برمی‌گردد. البته این موضوع را در نظر بگیرید که بعد از زایمان طبیعی شکل و ظاهر واژن مانند قبل از زایمان نخواهد بود، با این حال همیشه شل باقی نمی‌ماند. همچنین به این نکته هم دقت کنید که تجربه چندین باره زایمان طبیعی فرد را در معرض شل شدگی واژن بیشتری قرار می‌دهد.

علاوه بر سن و زایمان طبیعی فاکتورهای دیگری مانند آسیب دیدگی، وضعیت سلامتی و همچنین یائسگی در از دست دادن خاصیت ارتجاعی واژن موثر هستند. 

علائم و نشانه‌های شلی واژن را بشناسید

از علائم و نشانه‌های شل شدن واژن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سوزش واژن
  • درد ناحیه لگن
  • بی اختیاری دفع ادرار
  • کوتاه شدن کانال واژن
  • درد در حین رابطه جنسی
  • از دست دادن حالت اسیدی
  • احساس سنگینی در ناحیه واژن
  • نازک‌تر شدن و خشک شدن واژن
  • و…

در صورت لزوم می توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به متخصص زنان نیز به صورت حضوری مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: روش های تنگ کردن واژن چیست؟

دقت کنید که با نزدیک شدن به دوران یائسگی و کاهش هورمون استروژن این علائم بیشتر هم می‌شوند. 

منظور از تنگی واژن چیست؟

قبل از اینکه سراغ ادامه متن برویم اجازه دهید که به موضوع تنگی واژن یا همان Tight Vagina نگاهی کوتاه داشته باشیم. 

فراموش نکنید که واژن تنگ می‌تواند نشانه یک عارضه جدی‌تر باشد. مخصوصا حین رابطه جنسی و وارد شدن آلت تناسلی به داخل واژن. به طور طبیعی عضلات واژن با تحریک شدن شل می‌شوند. برعکس، زمانی که فرد آماده رابطه جنسی نباشد این عضلات منقبض بوده و روان نمی‌شوند. بنابراین زمانی که این عضلات سفت باشند رابطه دردناک یا حتی غیر ممکن خواهد بود. تنگی شدید واژن می‌تواند نشانه‌ای از واژینیسموس(Vaginismus) باشد. یک اختلال فیزیکی که البته قابل درمان است. واژینیسموس دردی بوده که در حین دخول یا قبل از آن سراغ فرد می‌آید. در چنین شرایطی واژن در برابر دخول هر گونه جسم خارجی به صورت کاملا غیر عادی منقبض می‌شود. 

بیشتر بدانید: عمل زیبایی واژن به چه صورت است؟

تصویری از زنی که احساس ناخوشایند و درد دارد. 
یکی از شایع‌ترین عوارض شل شدگی واژن به صورت طولانی مدت درد در حین رابطه جنسی است.  

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

به منظور درمان شل شدگی واژن پزشک از دارو و قرص استفاده نمی‌کند. درمان شلی واژن با قرص و دارو؟ اجازه دهید خیال‌تان را راحت کنیم، هیچ دارو و قرصی برای سفت کردن واژن یا به قولی درمان شلی واژن نیست. تبلیغاتی که در رسانه‌ها حول محور درمان شلی واژن با قرص صورت می‌گیرد تنها راهی وسوسه کننده برای جذب مخاطب و مشتری هستند. 

در نتیجه پزشک تنها به سراغ راه‌کارهای عملی مانند فعالیت‌های ورزشی بخصوصی رفته که در صورت شل بودن طولانی مدت واژن به تقویت عضلات این اندام کمک می‌کند. 

همچنین همان طور که گفتیم به صورت طبیعی واژن بعد از مدتی به شکل و سفتی اولیه خودش برمی‌گردد و جای نگرانی نیست. مگر اینکه علائمی مانند دفع ادرار مکرر، درد حین رابطه جنسی و… دائمی باشند. در این صورت می‌توانید از یک پزشک برای مشاوره کمک بگیرید. 

بیشتر بدانید: تزریق چربی به واژن؛ افزایش لذت جنسی یا زیبایی؟

عوارض شل شدن دیواره واژن کدام‌اند؟

در صورتی که با تمرینات فیزیکی و ورزشی اقدامی برای تقویت عضلات واژن و لگنی نکنید در آینده و بعد از مدتی برخی عوارض در انتظارتان هستند. مانند درد در هنگام رابطه جنسی، خروجی ناگهانی باد از واژن و روده، نشت ادرار و احساس نیاز برای دفع ادرار مداوم. در نتیجه بهتر است که با تمرینات ساده ورزشی این مسئله را حل کنید. 

درمان شل شدن واژن تنها با حرکات ورزشی

درمان شل شدن واژن با ورزش یک راه‌کار عالی به منظور تقویت عضلات واژن و لگن هستند. عضلاتی که وظیفه حمایت و پشتیبانی از مثانه، رکتوم، رحم و روده کوچک را بر عهده دارند. ورزش‌هایی که برای درمان شلی واژن وجود دارند می‌توانند نقش موثری در برگشت حالت ارتجاعی واژن داشته باشند. از جمله این تمرینات ورزشی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمرینات کگل
  • تمرینات اریب لگنی

تمرین کگل(Kegel exercises)

برای اینکه بتوانید تمرین کگل را انجام دهید ابتدا باید شناخت خوبی از عضلات لگنی پیدا کنید. برای اینکه این عضلات را بشناسید تنها کافیست در حین دفع ادرار به صورت ارادی جریان خروجی را متوقف کنید و سپس جریان را آزاد کنید. این عضلات همان عضله‌های لگنی هستند. بعد از این کار تمرینات و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا روی زمین دراز بکشید و به پشت بخوابید
  • در مرحله بعدی باید ماهیچه‌های کف لگن را سفت کنید و 5 ثانیه حداقل در این حالت بمانید
  • بعد از آن 5 ثانیه در حالت راحتی و شل بودن بمانید و به خودتان استراحت دهید

دقت کنید که برای اثرگذاری باید این تمرین را چندین بار تکرار کنید و در هفته چند باری آن را انجام دهید. همچنین می‌توانید بعد از مدتی زمان انقباض را بیشتر کرده و استراحت را کمتر کنید. 

تصویری از خانمی که در حال انجام حرکت کگل است. 
بهترین متد برای تقویت عضلات واژن و دیواره آن انجام حرکات ورزشی یوگا، کگل و اسکوات است. 

تمرینات اریب لگنی

تمرینات اریب لگنی از دیگر ورزش‌هایی هستند که به درمان شلی واژن کمک می‌کنند:

  • به دیوار تکیه دهید و باسن و شانه‌های‌ خود را به دیوار بچسبانید، به علاوه اینکه نباید زانوهایتان را سفت کنید و کمی آن‌ها را خمیده کنید
  • در حینی که کمر صاف و چسبیده به دیوار است ناف را به سمت ستون فقرات بکشید
  • تقریبا در مدت زمان 4 ثانیه‌ای فرآیند کشیدن ناف به سمت ستون فقرات را انجام دهید و بعد از آن بدن را رها کنید

برای اثرگذاری بیشتر این حرکت را هم چندین بار تکرار کنید و در هفته در کنار حرکات کگل انجام دهید. 

علاوه بر دو تمرین بالا دو روش دیگر هم به منظور درمان شل شدگی واژن وجود دارد. یکی استفاده از مخروط‌های واژنی و دیگری هم تحریک الکتریکی عصبی عضلانی است. 

مخروط‌های واژنی

مخروط‌های واژنی جسمی وزن‌دار شبیه به تامپون بوده که در واژن قرار می‌گیرند و فرد باید آن را درون واژن نگه دارد. در این روش ابتدا به سراغ سبک‌ترین مخروط‌های واژنی بروید، برای این کار می‌توانید با پزشک مشورت کنید. سپس روزی 2 بار آن را درون واژن قرار داده و حداقل 15 دقیقه آن را نگه دارید. 

تحریک الکتریکی عصبی عضلانی

تحریک الکتریکی عصبی عضلانی یا همان Neuromuscular electrical stimulation با استفاده از جریان الکتریکی و از طریق عضلات لگن، عضلات واژن و دیواره آن را تقویت می‌کند. این تحریک الکتریکی ماهیچه‌ها را منقبض کرده و بعد ریلکس می‌کند. 

درمان شل شدن واژن در طب سنتی

آیا روشی برای درمان گیاهی شل شدن واژن وجود دارد؟

اگر در اینترنت راه‌کارهای گیاهی درمان آن را جستجو کنید متدهای متنوعی را پیدا می‌کنید. اما تنها برخی از آن‌ها در واقعیت نتیجه مثبت به همراه دارند. یکی از این راه‌کارها استفاده از ژل آلوئه ورا است. برای این کار ژل آلوئه ورا را تهیه کرده و به همراه آب رقیق کنید. سپس از این ماده به عنوان یک مایع شوینده برای واژن استفاده کنید. آلوئه ورا به سفت شدن و منقبض شدن بافت‌های واژن کمک می‌کند. دقت کنید که فقط در شست و شوی واژن زیاده روی نکنید. 

سخن پایانی

در این مطلب دیدید که شل شدن واژن چیست. همچنین با علائم، عوارض و راه‌کارهای درمانی آن آشنا شدید. همچنین برای جلوگیری از شل شدن واژن توصیه می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

  • تمرینات یوگا و کگل را مرتب انجام دهید
  • یک رژیم غذایی سالم و مغذی را دنبال کنید
  • از دوچرخه‌سواری‌های طولانی مدت خودداری کنید
  • از شست و شوی مداوم و بیش از اندازه واژن دوری کنید

بیشتر بدانید: علت ترشحات واژن در بارداری چیست؟

اگر هم در مورد این موضوع سوال و ابهاماتی دارید می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید و نگرانی‌های خودتان را با متخصص در میان بگذارید. برای پیدا کردن متخصص زنان می‌توانید به سراغ پزشکان معتبر و مورد اعتماد درمانکده بروید. به علاوه اینکه می‌توانید به صورت کاملا آنلاین در سایت درمانکده با پزشک در ارتباط باشید. 

منابع: healthlinemoonrise.health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

mtel@he7
الهه معتمدی

الهه معتمدی هستم؛ دانش‌آموخته مهندسی فناوری اطلاعات. همیشه کنجکاو بودم که مواد غذایی چه تاثیری بر روی سلامت بدن می‌ذاره. از طرفی به ورزش کردن علاقه دارم و دنبال این هستم که رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی چطور می‌تونه عملکرد کلی بدن رو بهبود بده. به همین خاطر به مباحث این چنینی علاقه زیادی دارم و برای یادگیری خودم هم دنبال موضوعات این چنینی هستم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها