گونوره آ

هر چیزی که باید در مورد گونوره آ یا سوزاک بدانیم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گونوره آ یا سوزاک یک بیماری باکتریایی مقاربتی (STD) است که بسیار شایع می باشد و با آنتی بیوتیک های تجویزی به آسانی بهبود می یابد. از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می شود. طبق گزارشات هر ساله 820،000 مورد گونوره آ در ایالات متحده وجود دارد. بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک از ابتلا به این بیماری آگاه نیستند زیرا علائم اغلب خفیف است یا وجود ندارد.

گونوره آ یا سوزاک اغلب «the drip» یا «the clap» نامیده می شود و به خصوص در جوانان در سنین نوجوانی و بیست سالگی شایع است. علت آن باکتری نایسریا گونوره آ است که غشای مخاطی دستگاه تناسلی از جمله دهانه رحم، لوله های فالوپ و رحم در خانم ها و مجرای ادراری را در مردان و زنان آلوده می کند.

سوزاک می تواند آلت تناسلی مرد، واژن، مقعد، گلو و (به ندرت) چشم را آلوده کند. در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی یا حتی ناباروری شود، به همین دلیل آزمایش منظم بیماری های مقاربتی مهم است حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید.

علائم گونوره آ

بسیاری از مردان و اکثر زنان مبتلا به سوزاک هیچ علائمی ندارند.

علائم در مردان عبارتند از:

  • درد هنگام دفع ادرار
  • ترشحات سفید ، زرد یا سبز از آلت تناسلی
  • بیضه های دردناک یا متورم

علائم در خانم ها عبارتند از:

  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار
  • افزایش ترشحات واژن
  • خونریزی واژینال بین پریودی

در مردان و زنان، عفونت های مقعدی علائمی ندارند یا نمی توانند موجب علائمی مانند ترشحات مقعدی، درد، خونریزی یا خارش یا حرکات روده ای دردناک شوند.

چگونگی ابتلا به گونوره آ

باکتری‌های عامل سوزاک در منی، مذی و مایعات واژن حمل می شوند و می توانند در حین رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی با فرد آلوده منتقل شوند، حتی اگر انزالی وجود نداشته باشد.

سوزاک از مادر به کودک در هنگام زایمان نیز منتقل می شود. نوزادی که در حین زایمان دچار سوزاک می شود ممکن است دچار نابینایی، عفونت مفصلی یا عفونت خون تهدید کننده حیات شود. CDC به زنان باردار توصیه می کند در صورت لزوم آزمایش داده و معالجه شوند تا از انتقال سوزاک به نوزاد جلوگیری شود.

گونوره آ
نایسریا گونوره آ، باکتری است که موجب بیماری سوزاک می‌شود

چه افرادی در معرض خطر هستند؟

هرکسی که فعالیت جنسی دارد می تواند به سوزاک مبتلا شود، خصوصاً اگر رابطه جنسی محافظت نشده باشد. همانطور که گفته شد، گروه های خاصی از افراد عوامل بیولوژیکی و رفتاری دارند که آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

CDC غربالگری سالانه سوزاک را در موارد زیر توصیه می کند:

  • زنان زیر 25 سال
  • زنان بالای 25 سال در صورت داشتن عوامل خطر مانند شریک زندگی جنسی جدید یا متعدد یا برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به STD
  • مردانی که با مردها رابطه جنسی برقرار می کنند

پیشگیری از گونوره آ

پرهیز از برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی بهترین راه برای جلوگیری از سوزاک است. گفته می شود در صورت داشتن فعالیت جنسی، رابطه جنسی ایمن با استفاده مداوم از عوامل محافظتی مانند کاندوم لاتکس یا پلی اورتان و کاندوم های دهانی به کاهش خطر ابتلا به بیماری مقاربتی کمک می کند (البته از بین نمی برد).

رابطه تک همسری با فردی که نتیجه آزمایش منفی داشته نیز می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. گفتگوی آزاد در مورد سلامت جنسی و آزمایش منظم با همسر می تواند به تأیید وضعیت شما و محافظت از سلامتی تان کمک کند.

سوزاک یک بیماری مقاربتی باکتریایی (STD) است که می تواند در حین رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل شود. با آنتی بیوتیک های تجویزی به راحتی قابل درمان است، اما بسیاری از افرد نمی دانند که به آن مبتلا هستند زیرا علائم عفونت اغلب مبهم یا خاموش هستند. بدون درمان مناسب، سوزاک می تواند آسیب جدی و دائمی ایجاد کند که بر باروری تاثیر می گذارد.

علائم گونوره آ

سوزاک اغلب علائمی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد از آلودگی خود یا شریک جنسی شان اگاه نیستند. در حقیقت 10-15٪ از مردان و حدود 80٪ از زنان مبتلا به سوزاک هیچ علامتی ندارند. حتی در صورت بروز علائم، می توانند آنقدر خفیف باشند که به راحتی نادیده گرفته شوند یا با سایر عفونت ها اشتباه گرفته شوند، به همین دلیل آزمایش مهم است.

در صورت ظهور علائم، در مردان معمولاً 2-7 روز پس از عفونت شروع می شود. با این حال شروع علائم ممکن است 30 روز طول بکشد. برای زنان، در صورت بروز علائم، معمولاً در طی 10-2 روز پس از عفونت ظاهر می شوند اما شروع آنها ممکن است چندین ماه طول بکشد.

علائم گونوره آ در زنان

بیشتر خانم ها علائم سوزاک را نشان نمی دهند. در صورت ظهور علائم، اغلب خفیف هستند و می توانند با عفونت مثانه یا واژن اشتباه گرفته شوند.

علائم سوزاک در زنان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش ترشحات واژن که ممکن است خونی ، مایل به زرد یا آبکی و سبز باشد
  • درد هنگام دفع ادرار
  • درد هنگام مقاربت
  • درد شکم یا لگن
  • خونریزی بین پریودی

علائم گونوره آ در مردان

برخی از مردان مبتلا به سوزاک هیچ علائمی ندارند. در صورت ظهور، علائم مردان کمی متفاوت از زنان است.

علائم سوزاک در مردان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشحات زرد سفید یا سبز- سفید از آلت تناسلی مرد
  • درد هنگام دفع ادرار
  • تمایل مکرر به دفع ادرار
  • درد یا التهاب بیضه یا کیسه بیضه
گونوره آ
از جمله مهمترین علائم ابتلا به بیماری گونوره آ عفونت و درد در گلو است

علائم در گلو، مقعد و چشم

در زنان و مردان، در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی امکان آلودگی گلو و بر اثر رابطه مقعدی با فرد مبتلا امکان آلودگی رکتوم وجود دارد. اغلب، این شرایط علائمی نشان نمی دهند.

در صورت ورود مایعات بدن به چشم، به ندرت سوزاک می تواند باعث عفونت چشم شود. این اتفاق از طریق تماس مستقیم مایع با چشم یا در صورت مالش چشم خود پس از لمس مایعات آلوده رخ دهد.

علائم سوزاک در گلو

  • گلو درد
  • تورم غدد لنفاوی

علائم سوزاک مقعدی

  • خارش در مقعد و اطراف آن
  • درد هنگام دفع مدفوع
  • ترشح از مقعد

علائم سوزاک در چشم

  • درد چشم
  • حساسیت به نور
  • ترشح از چشم (ها)

اگر فکر می کنید در معرض گونوره آ یا سوزاک قرار گرفته اید یا به آن مبتلا هستید، به پزشک مراجعه کنید یا به سرعت در یک مرکز آزمایش محلی تست دهید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آزمایش سوزاک چگونه انجام می شود؟

عوارض سوزاک در صورت عدم درمان

اگرچه سوزاک شایع و بدون علامت است، اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی و گاهی دائم در وضعیت سلامت شود. به دلیل التهاب، عفونت فعال سوزاک می تواند احتمال ابتلا به HIV را نیز افزایش دهد.

سوزاک درمان نشده در زنان

سوزاک درمان نشده در زنان می تواند به رحم یا لوله های رحمی گسترش یابد و منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود که موجب درد مزمن لگن / شکم، حاملگی های خارج رحمی خطرناک و ناباروری می شود.

عوارض دوران بارداری

اگر یک زن باردار مبتلا به سوزاک باشد، امکان انتقال عفونت از طریق کانال زایمان در حین زایمان به نوزاد وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، کودک می تواند دچار نابینایی، عفونت مفصلی یا حتی عفونت خون تهدید کننده حیات شود. برای کاهش خطر عوارض سلامتی برای کودک، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به خانم هایی که در معرض خطر هستند توصیه می کند از اوایل بارداری آزمایش دهند.

سوزاک درمان نشده در مردان

گونوره آ در صورت عدم درمان در مردان می تواند باعث اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم، که اسپرم را ذخیره و حمل می کند) شود که عقیمی را در پی دارد.

عفونتی که می تواند به مفاصل و سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

در موارد نادر (حدود 5/3 تا 3 درصد از بیماران آلوده)، گونوره آ می تواند به سایر مناطق بدن، از جمله خون، پوست، قلب یا مفاصل گسترش یابد. به این وضعیت کشنده عفونت منتشر گنوکوکی (DGI) یا آرتریت گونوکوکی گفته می شود و ممکن است ظرف دو هفته پس از آلوده شدن به سوزاک ایجاد شود. این وضعیت می تواند باعث تب، بثورات پوستی، زخم های پوستی، درد مفاصل، تورم و سفتی شود.

اقدامات مناسب

تشخیص سریع و درمان گونوره آ کلید اصلی در جلوگیری از عوارض جدی سلامتی است. اگر احساس خجالت یا تنهایی می کنید، بدانید که سوزاک شایع است و به راحتی قابل درمان می باشد. آزمایش منظم سوزاک و سایر عفونت های مقاربتی به افرادی که فعالیت جنسی دارند، کمک می کند تا وضعیت سلامت جنسی خود را بدانند و اقدامات مناسب را انجام دهند.

تشخیص زودهنگام بیماری سوزاک و شروع درمان می‌تواند تا حد زیادی از عوارض این بیماری جلوگیری کند، بنابراین در صورتی که نسبت به ابتلا به این بیماری شک داشتید هر چه زودتر با یک پزشک متخصص عفونی مشورت کنید. برای پیدا کردن یک متخصص عفونی و گرفتن نوبت ویزیت می‌توانید روی خدمات درمانکده حساب کنید.

منبع: stdcheck

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها