عفونت دستگاه تناسلی زنان

بررسی انواع عفونت دستگاه تناسلی زنان و بیماری های مقاربتی آن ها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری های مقاربتی و عفونت دستگاه تناسلی زنان بیماری هایی هستند که از طریق رابطه جنسی (دهانی، مهبلی، مقعدی)، سوزن مشترک، انتقال خون و یا از مادر آلوده به نوزاد منتقل می شوند. عامل این بیماری ها انگل، باکتری و یا ویروس است چرا که ناحیه تناسلی محیط گرم و مرطوبی است. 

علائم بیماری های مقاربتی در زنان چیست؟

نشانه های بیماری های مقاربتی همیشه آشکار نیست؛ اما بدون علائم نیز می توانید آن ها را به شریک جنسی خود منتقل کنید. از علائم متداول این بیماری ها در زنان می توان به درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی یا ادرار کردن، خارش در اطراف واژن، تخلیه غیرمعمول یا خونریزی از واژن، درد لگنی، درد زیر شکم یا تخمدان، انواع زخم ها، تب خال یا خارش در اطراف واژن، باسن، مقعد، ران یا دهان اشاره کرد.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

زنان به دلیل نوع آناتومی خود بیشتر از مردان در معرض بیماری های مقاربتی هستند. دستگاه تناسلی زنان درونی و مرطوب است که امکان آلودگی و گسترش این بیماری ها در زنان را بالاتر می برد. برخی از این بیماری ها به لوله های رحمی و تخمدان سرایت کرده و برخی هم از مادر به جنین یا هنگام شیردهی منقل می شوند.

همچنین بخوانید: آزمایش STD

در ادامه به معرفی انواع بیماری های مقاربتی زنان و علائم آن پرداخته شده است.

عفونت دستگاه تناسلی زنان
معاینه لگنی در زنان

 

عفونت باکتری

  • سوزاک: اغلب همزمان با کلامیدیا به وجود می آید. این باکتری تنها از راه رابطه جنسی منتقل می شود؛ تماس با اشیا یا شنا کردن در انتقال آن نقشی ندارند. این بیماری در زنان بیشتر بدون علامت است اما ممکن است ترشحات غیرطبیعی واژن یا دردهای لگنی داشته باشد.

همچنین بخوانید: انواع معاینه لگن زنان

  • کلامیدیا: این باکتری از طریق انواع رابطه جنسی (واژینال، مقعدی و دهانی) منتقل می شود. به طور معمول علامت ندارد و در صورت بروز کردن شامل ترشح غیرطبیعی واژن، خونریزی واژن یا دردهای لگنی می شود. درصورت درمان نشدن کلامیدیا، منجر به ناباروری در مردان و زنان می شود. این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

همچنین بخوانید: علائم شایع ترین بیماری های مقاربتی در مردان

  • سفلیس: راه اصلی انتقال این باکتری رابطه جنسی است؛ اما از راه تماس قسمت های مخاطی بدن با زخم سرباز نیز منتقل می شود. همچنین سفلیس ممکن است از مادر به جنین یا در دوران شیردهی به نوزاد منتقل گردد. نشانه های این بیماری در چهار مرحله اولیه، ثانویه، پنهان و مرحله سوم وجود دارد. در هر یک از 4 مرحله می تواند سیستم عصبی را درگیر کند. از علائم آن می توان به خستگی، تب، سردرد، قرمزی، درد مفاصل، ریزش مو و کاهش وزن اشاره کرد.

عفونت ویروسی

  • تبخال تناسلی: عامل این بیماری، ویروس هرپس سیمپلکس است و بیشتر افراد مبتلا به آن اطلاعی از وجود ویروس ندارند. اغلب بیماران تا پایان عمر بدون هیچ گونه علامتی با آن زندگی می کنند اما ممکن است به همسر آن ها منتقل شده و علائم بروز یابد. درد و حساسیت ناحیه عفونی، تاول های دردناک اطراف ناحیه تناسلی، خارش و سوزش ناحیه تناسلی که منجر به تاول می شود، از علائم این ویروس هستند.
  • هپاتیت بی: این ویروس از طریق خون، رابطه جنسی و مادر به جنین منتقل می شود. این بیماری می تواند منجر به التهاب شدید کبد و سرطان کبد شود. علائم آن با عفونت شدید کوتاه شروع شده و واکنش متفاوتی در مبتلایان ایجاد می کند.

همچنین بخوانید: عفونت مخمری واژن؛ هر آنچه که درباره آن باید بدانید

عفونت دستگاه تناسلی زنان
بررسی بیماری های زنان
  • ایدز: این ویروس از راه خون، رابطه جنسی، مادر به جنین و یا شیردهی منتقل می شود. این بیماری در سلول های دستگاه ایمنی زندگی می کند و به آن حمله می کند. علائم آن معمولاً مانند آنفولانزا با درد عضلانی، گلودرد، اسهال و استفراغ همراه است. افراد مبتلا در بازه 6 ماه تا 10 سال پس از ابتلا متوجه این بیماری می شوند.

همچنین بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟

  • پاپیلوم انسانی: این ویروس از راه رابطه جنسی منتقل می شود که پوست و غشاهای مخاطی مانند گلو، دهان، مقعد و گردن رحم را آلوده می کند. بیش از 150 نوع از این ویروس وجود دارد که در اغلب موارد افراد مبتلا از وجود آن بی اطلاع  هستند. نوع خاصی از این ویروس زگیل تناسلی نامیده می شود.

عفونت انگلی

  • تریکومونیازیس: این بیماری به وسیله انگل تریکوموناس واژینالیس منتقل می شود و در 70 درصد موارد علائمی بروز نمی کند. نشانه های این بیماری شامل بوی بد واژن، ترشح واژن، درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی و درد و سوزش در زمان ادرار می شود.

عفونت قارچی

  • کاندیدیازیس: این بیماری از طریق قارچ کاندیداآلبیکانس منتقل می شود. علائم آن عبارتند از خارش واژن، سوزش واژن و ترشحات سفیدرنگ. همچنین این قارچ در دیگر نقاط بدن مانند زبان و پوست هم مشکلاتی ایجاد می کند. بیش از 20 نوع متفاوت از این بیماری تاکنون شناخته شده است.

همچنین بخوانید: عفونت واژن ؛ علائم، علل، پیشگیری و درمان

عفونت دستگاه تناسلی زنان
پرهیز از بیماری مقاربتی و عفونت دستگاه تناسلی زنان با کاندوم

آیا کاندوم محافظت کامل ایجاد می کند؟ 

بهترین راه شناخته شده برای جلوگیری از خطرناک ترین بیماری های مقاربتی، کاندوم است. اما استفاده از کاندوم به این معنی نیست که شما به طور قطع به این بیماری ها مبتلا نخواهید شد. فراموش نکنید که در حین یک رابطه جنسی، کاندوم را به طور مرتب تعویض کنید.

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را برای بهترین دکتر زنان در تهران در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید.

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها