هفته 17 تا 20 بارداری

هر آنچه که در مورد هفته 17 تا 20 بارداری باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به تازگی باردار شده‌اید، سوالات زیادی در مورد آن‌چه باید انتظارش را داشته باشید، خواهید داشت. بدنتان چگونه تغییر خواهد کرد؟ در هفته 17 تا 20 بارداری چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟ در هفته 1 تا 4 بارداری چه تحولاتی در بدن شما رخ خواهد داد؟ هفته 5 تا 8 بارداری چگونه خواهد گذشت؟ وضعیت شما در هفته 9 تا 12 بارداری به چه شکلی خواهد بود؟ هفته 13 تا 16 بارداری چه تحولاتی را با خود به همراه دارد؟ چگونه می‌توانید به مشکلات دوران بارداری غلبه کنید؟

راهنمای بارداری هفته‌ به هفته ما به شما کمک خواهد کرد که در طول 9 ماه بارداری مادر آگاه‌تر، مطمئن‌تر و آماده‌تری باشید. در ادامه اطلاعاتی در مورد هفته 17 تا 20 بارداری به همراه توصیه‌های مفیدی که در طول بارداری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، به شما داده می‌شود. همراه ما باشید!

[sibwp_form id=7]

هفته 17 تا 20 بارداری

خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند، به شدت حساس هستند. از این رو قصد داریم که در ادامه اطلاعاتی را در خصوص هفته 17 تا 20 بارداری به صورت گام به گام با شما به اشتراک بگذاریم. به کمک این اطلاعات می‌توانید وضعیت خود را به سادگی در منزل مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت نیاز نیز می‌توانید در خصوص هر مورد با پزشک خود مشورت کنید.

هفته 17 بارداری

وضعیت جنین در هفته 17 بارداری

وزن فرزندتان در دو هفته‌ی گذشته دو برابر شده است. چربی در بدن جنین شروع به تشکیل نموده است و به تولید گرما و متابولیسم جنین کمک خواهد کرد. ریه‌ها شروع به بازدم مایع آمنیوتیک کرده‌اند و سیستم‌های گردش خون و ادراری مشغول به کارند. موهای سر، ابروها و مژه‌ها در حال پرپشت شدن هستند.

وضعیت مادر در هفته 17 بارداری

به سبب افزایش وزن 5 تا 10 پوندی، بارداری شما نمایان‌تر است. ممکن است اشتهایتان نیز افزایش یابد.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 17 بارداری

برای جلوگیری از احساس سرگیجه و غش کردن، وضعیت خود را به آهستگی تغییر دهید. به خصوص زمانی که از حالت درازکش به حالت نشسته و از حالت نشسته به حالت ایستاده تغییر وضعیت می‌دهید. اگر احساس سبکی سر می‌کنید، بنشینید و سرتان را پایین بیاورید یا برای لحظه‌ای دراز بکشید.

هفته 17 تا 20 بارداری

هفته 18 بارداری

وضعیت جنین در هفته 18 بارداری

رشد سریع فرزندتان در حال کم شدن است، اما رفلکس‌هایش در حال افزایش است. جنین می‌تواند خمیازه بکشد، خود را کش و قوس دهد و حالات صورتش را تغییر دهد و حتی اخم کند.

جوانه‌های چشایی شروع به تشکیل نموده‌اند و می‌توانند شیرینی را از تلخی تشخیص دهند. اگر لب‌های جنین توسط چیزی لمس شود، جنین می‌تواند آن را بمکد. جنین می‌تواند عمل بلع را انجام داده و حتی دچار سکسکه شود.

شبکیه چشم به نور حساس‌تر شده، بنابراین اگر نور روشنی به شکمتان تابانده شود، جنین برای پوشاندن چشم‌هایش جابجا خواهد شد.

وضعیت مادر در هفته 18 بارداری

رحمتان، که اکنون به اندازه‌ی یک طالبی است، می‌تواند دقیقا زیر نافتان احساس شود. در زمانی میان این هفته و هفته‌ی بیست و دوم یک سونوگرافی برای ارزیابی رشد و تکامل جنین و تعیین تاریخ زایمان انجام خواهد گرفت.

اگر جنین در موقعیت مناسبی باشد، سونوگرافی جنسیت جنین را نیز مشخص خواهد کرد. قلب شما اکنون باید 40 تا 50 درصد بیشتر کار کند.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 18 بارداری

آیا همسرتان می‌تواند با شما به جلسه‌ی سونوگرافی بیاید؟ این فرصتی برای اولین نگاه به فرزندتان همراه با یک‌دیگر است.

هفته 19 بارداری

وضعیت جنین در هفته 19 بارداری

پوست فرزندتان در حال شکل‌گیری و نازک است و به سبب رگ‌های خونی که در زیر آن نمایان است، به رنگ قرمز دیده می‌شود. یک لایه‌ی محافظتی سفید کرمی به نام ورنیکس بر روی پوست جنین شروع به تشکیل می‌نماید.

وضعیت مادر در هفته 19 بارداری

با ادامه‌ی رشد فرزندتان، ممکن است تا کنون مشکلات و دردهای اواسط بارداری را احساس کرده باشید. دردهای پایین شکم، سرگیجه، سوزش معده، یبوست، گرفتگی پا، تورم خفیف قوزک پا و کمردرد از جمله مشکلات دوران بارداری است.

گشاد شدن عروق خونی ممکن است سبب ایجاد علائم قرمز رنگ و کوچک موقتی (به نام خال عنکبوتی) بر روی صورت، شانه‌ها و بازوهایتان شود.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 19 بارداری

از خودتان مراقبت کنید! سعی کنید که در طول زمان رشد سریع فرزندتان، خود را بیش از حد خسته نکنید.

بارداری هفته به هفته

هفته 20 بارداری

وضعیت جنین در هفته 20 بارداری

فرزندتان اکنون می‌تواند صداها را بشنود. صدای شما، قلبتان، شکمتان و صداهای بیرون از بدنتان برای او قابل درک است. اگر صدای بلندی در نزدیکی شما ایجاد شود، جنین گوش‌های خود را با دست‌هایش می‌پوشاند و حتی ممکن است از ترس جا بخورد و بپرد.

جنین حرکات بیشتری نیز دارد. چرخش، پیچش، وول خوردن، مشت و لگد زدن از جمله حرکت‌هایی است که شما متوجه آن‌ها می‌شوید.

وضعیت مادر در هفته 20 بارداری

تبریک! شما نزدیک به اواسط بارداری خود هستید. رحمتان تقریبا هم‌سطح ناف است. کمرگاه شما تقریبا ناپدید شده است. احتمال ابتلا به عفونت‌های مثانه بیشتر می‌شود، زیرا ماهیچه‌های مشخصی در مجاری ادراری شل می‌شوند.

تنفستان عمیق شده و ممکن است بیشتر از حد معمول عرق کند، زیرا غده‌ی تیروئیدتان فعال‌تر شده است.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 20 بارداری

کمردرد دارید؟ مواظب طرز قرارگیری بدنتان باشید. در هنگام نشستن از یک زیرپایی یا صندلی ارگونومیک استفاده نمایید یا از نشستن طولانی مدت اجتناب نمایید، هنگام خواب یک بالش کوچک زیر طرفین کمر خود قرار دهید و به جای بلند کردن چیزها با کمرتان، از پاها استفاده کنید.

چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

مو بر روی سر فرزندتان در حال رشد است. کرک یا مویی ظریف و نرم نیز شانه‌ها، کمر و گیج‌گاه او را می‌پوشاند. این مو از فرزندتان حفاظت کرده و معمولا در اواخر اولین هفته‌ی زندگی کودکتان می‌ریزد.

پوست جنینتان با یک پوشش سفیدرنگ به نام ورنیکس کازئوزا پوشیده شده است. این ماده‌ی پنیری شکل که از جنین در برابر مواجهه‌ی طولانی با مایع آمنیوتیک حفاظت می‌کند، بلافاصله قبل از تولد جنین می‌ریزد.

ممکن است به سبب رشد ماهیچه‌های جنین و تمرین حرکت دادن آن‌ها، احساس کنید که فرزندتان در حال حرکت است. به این حرکات Quickening یا زنده شدن جنین می‌گویند.

برای کسب اطلاعاتی در هفته 17 تا 20 بارداری بهتر است به دکتر متخصص زنان خوب مراجعه کنید. امکان رزو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها