تاثیر توالت ایرانی بر زانو

تاثیر توالت ایرانی بر زانو و حقایقی ناگفته درباره آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زانو، عضو بسیار مهم بدن و بزرگ‎ترین مفصل است. این عضو مهم پیوسته وزن بدن و فشار زیادی را متحمل می‌‎شود. وارد شدن فشار بر مفصل زانو آسیب‌هایی به زانو وارد کرده که این آسیب‌ها سبب ایجاد بیماری‌های مربوط به زانو می‌شود که ابتلا به هرکدام از این بیماری‌ها درد و رنج فراوانی به بیمار وارد می‌کند. تاثیر توالت ایرانی بر زانو و این سوال که آیا استفاده از توالت ایرانی بر زانو تاثیر منفی می‌گذارد یا خیر، همیشه در ذهن افراد به‌خصوص کسانی که از مشکلات درد زانو و بیماری‌های مربوط به آن رنج می‌برند بوده است.

با توجه به زمانی که هر فرد روزانه در توالت می‌گذراند، معمولا مسئله‌ه‎ای چون درد زانو و سر شدن آن در این مدت زمان را تجربه کرده است. آسیب به زانو همیشه زمانی اتفاق می‌‎افتد که فشار به مقدار نامتعادل بر زانو وارد شود، ورود این فشار نامتعادل به‌‎طور مداوم بیماری‌هایی چون آرتروز زانو و ساییدگی مفصل را به دنبال می‌آورد. در ادامه این مطلب از مجله درمانکده بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

تاثیر توالت ایرانی بر مفصل زانو

نوع ساخت توالت ایرانی و هم سطح بودن آن با زمین، از عوامل موثر در ورود فشار نامتعادل و انتقال وزن بدن به زانو است که در پی مداومت در استفاده از آن آرتروز زانو را به وجود می‎آورد. آرتروز یک بیماری مفصلی است، که از ساییده شدن مفصل زانو و از بین رفتن غضروف موجود در بین مفصل و استخوان زانو به‌‎وجود می‌آید، ابتلا به این بیماری با درد و آزار فراوانی به خصوص در زمان نشست و برخواست و راه رفتن همراه است. استفاده از توالت ایرانی علاوه بر ایران، در کشورهایی چون چین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آسیب توالت ایرانی تنها بر زانو و مفصل آن نبوده و بر قسمت‌هایی مانند کمر و ران نیز فشار وارد می‌‎کند.

بیشتر بدانیم: علت سوزش زانو چیست؟ آیا باید نگران سوزش زانو باشم؟

مزایای استفاده از توالت ایرانی

با وجود معایب فراوان در استفاده از توالت ایرانی، محاسنی نیز در استفاده از آن می‌توان یافت. از جمله مزایای استفاده از توالت ایرانی، تاثیر مستقیم بر روده و تخلیه کامل آن به واسطه نحوه نشستن بر روی آن است. این روش نشستن باعث بهبود فرایند گوارش، دفع و کاهش ابتلا به یبوست می‌شود، هم‌‎چنین استفاده از توالت‌‎های ایرانی تا حدودی مانع از ابتلا به بواسیر می‌گردد.

برخلاف تاثیر منفی استفاده از توالت ایرانی بر مفاصل زانو، استفاده از آن بر استخوان‌های لگن تاثیر مثبت گذاشته و از پروستات و مثانه محافظت می‌کند. برای جلوگیری از آسیب‌های استفاده از توالت ایرانی، برای افرادی که مشکل درد زانو ندارند، توصیه می‌شود در هنگام نشستن وزن را بر کف پا وارد کرده تا از آسیب به مفصل زانو پیش‎گیری شود.

در صورتی که احساس درد در ناحیه زانو داشتید بهتر است به پزشک فوق تخصص ارتوپد مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با فوق تخصص ارتوپد در سایت درمانکده مشکل خود را با دکتر درمیان بگذارید.

معایب استفاده از توالت ایرانی

همان‌طور که پیش‎تر گفته شد استفاده از توالت ایرانی تاثیر مستقیم بر مفاصل زانو دارد، به این صورت که در استفاده از توالت ایرانی، با وارد کردن فشار و وزن کل بدن به قسمت زانو، مفاصل زانو دچار ساییدگی شده و به مرور زمان سبب ایجاد آرتروز زانو و درد در قسمت کمر و ران، در افراد می‌شود.

از دیگر معایب توالت ایرانی، نداشتن سرپوش بر روی آن است، که سبب می‌شود بخارات و سموم مضر در هوا پخش شده و باعث آسیب به پوست و ریزش مو شده و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.

بیشتر بدانیم: کیست بیکر زانو چیست؟ + بهترین شیوه درمان کیست پاپلیتئال

مقایسه توالت ایرانی با فرنگی

توالت ایرانی و توالت فرنگی هر یک دارای مزایا و معایبی می‌‎باشد، که این معایب و مزایا در هر فرد با شرایط متفاوت می‌تواند بسیار مهم و کمک کننده و یا زیان آور و آسیب زننده باشد. استفاده از توالت ایرانی بیشتر برای افرادی با مشکلات دستگاه گوارش و کسانی که اغلب دچار یبوست شده و مشکل دفع دارند توصیه شده و برای افرادی که دارای مشکلات زانو و کمر هستند، منع می‌شود. در مقابل استفاده از توالت فرنگی برای کسانی که مشکلاتی چون آرتروز زانو دارند به شدت توصیه شده و برای افرادی که مشکل در دفع دارند منع می‌‎شود.

تصویری از توالت ایرانی و فرنگی در کنار هم
تصویری از دو توالت مورد استفاده انسانها، هر یک مزایا و معایبی دارند، در سمت چپ تصویر شکل توالت ایرانی و در سمت راست تصویر شکل توالت فرنگی را مشاهده می کنید.

مزایای استفاده از توالت فرنگی

  • استفاده از توالت فرنگی مانع از شل شدن عضلات ناحیه مقعد می‌شود.
  • مانع از ورود فشار به زانو، کمر و لگن می‌شود.
  • به علت داشتن سرپوش بر روی آن مانع از خروج بخارات و سموم شده و در نتیجه از آسیب به پوست و ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  • برای افرادی که مشکلاتی چون آرتروز زانو دارند از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و باعث کاهش درد در آن‌ها می‌شود.
  • استفاده از توالت فرنگی برای خانم‌های باردار راحت‌تر بوده و مانع از ورود فشار به آن‌ها می‌شود.
  • بیماری فتق در افرادی که از توالت فرنگی استفاده می‌کنند کم‌تر دیده می‌شود.

بیشتر بدانیم: رباط پاتلا‌فمورال و آسیب‌هایی که در کمین آن نشسته‌اند

معایب استفاده از توالت فرنگی

  • در استفاده از توالت فرنگی به علت کاهش فشار به روده‌ها، تخلیه به صورت کامل صورت نمی‌گیرد.
معایب توالت فرنگی
در این تصویر می بینید که فردی در حال استفاده از توالت فرنگی و معایب آن را به خوبی نشان داده است که به دلیل کاهش فشار به ناحیه روده ، تخلیه کامل صورت نمی گیرد.
  • دفع ادرار در مقایسه با استفاده از توالت ایرانی سخت‌‎تر صورت می‎گیرد.
  • در توالت فرنگی‌‎های عمومی احتمال انتقال بیماری‌های عفونی و ویروسی و بیماری‌های پوستی چون قارچ و تب‎خال تناسلی بسیار زیاد است. 
  • در صورت نشستن طولانی مدت بر توالت فرنگی، بیماری‌های روده مانند بیماری کلون در فرد ایجاد می‌شود.
  • ابتلا به بواسیر در افرادی که از توالت فرنگی استفاده می‌کنند بیشتر دیده می‌شود.
  • وارد کردن فشار بیشتر در استفاده از توالت فرنگی علاوه بر یبوست احتمال ابتلا به سکته مغزی را بیشتر می‌کند.

بیشتر بدانیم: جراحی میکروفرکچر زانو و شناخت بیشتر آن

انتقال بیماری از توالت فرنگی
تصویری از توالت فرنگی که چه خطراتی می تواند برای سلامت دستگاه تناسلی انسان ها داشته باشد چرا که به موجب آن ممکن است انواع باکتری ها بر روی سطح آن باقی مانده و باعث بروز عفونت در بدن انسان شود.

نحوه استفاده از توالت فرنگی

در استفاده از توالت فرنگی ابتدا از تمیزی آن مطمئن شوید. بعد از باز کردن درپوش توالت حتما سطح را با دستمال کاغذی پاک کرده و در صورت خیس بودن آن را خشک کنید و در توالت‌های عمومی از روکش یک‌بار مصرف استفاده کنید. در زمان نشستن بر روی آن، برای جلوگیری از آلودگی شلوار پاهای خود را بیشتر باز کرده و بر روی سطح بنشینید.

هنگام نشستن، از نشستن مانند سایر صندلی‌‎ها و به صورت 90 درجه خودداری کرده و در حالت 35 درجه بنشینید به این حالت که یا به جلو خم شوید و یا با قرار دادن یک صندلی یا چهارپایه بر زیر پای خود، پا را به سمت بالا قرار دهید. در انتها خود را کمی به سمت جلو کشیده و به کمک شلنگ موجود خود را شستشو داده و با دستمال خشک کنید، در انتها سیفون را کشیده و درپوش را بر روی سطح قرار دهید. 

بیشتر بدانیم: علت خشکی زانو چیست؟ علائم، نشانه‌ها، راه‌های تشخیص و درمان خانگی

پیشگیری از آسیب زانو در اثر استفاده از توالت ایرانی

برای پیشگیری از آسیب زانو در اثر استفاده از توالت ایرانی، بهترین راه کاهش تعداد دفعات استفاده از توالت ایرانی و جایگزین کردن توالت فرنگی است. زیرا در استفاده از توالت فرنگی، به علت نحوه نشستن و پخش شدن وزن و عدم فشار به زانو، دیگر عواقب و عوارض استفاده از توالت ایرانی وجود نداشته و در سلامت زانو و مفاصل بسیار کمک کننده است. استفاده از توالت فرنگی برای افرادی که مشکل زانو دارند بسیار توصیه شده است.

حال اگر استفاده از توالت فرنگی برای فردی امکان‌پذیر نبود، لازم است انجام ورزش‌‎هایی برای تقویت مفاصل و عضلات را در برنامه خود جای دهد، تا بتواند از ساییدگی و از بین رفتن غضروف در بین مفاصل خودداری کرده و مانع از ابتلا زانو به آرتروز شود.

سوالات متداول

چرا استفاده از توالت فرنگی باعث یبوست می‌شود؟

در استفاده از توالت فرنگی به علت طریقه نشستن بر آن و عدم فشار به روده تخلیه به طور کامل صورت نگرفته و فرد به مرور دچار یبوست می‌شود.

آیا استفاده از توالت ایرانی برای افراد مبتلا به آرتروز و درد زانو مضر است؟

بله. به علت وارد شدن فشار بر روی زانو، اغلب استفاده از این نوع توالت برای این نوع افراد توصیه نمی‌شود.

برای افراد باردار استفاده از چه نوع توالتی توصیه می‌شود؟

در افراد باردار برای جلوگیری از فشار و راحت بودن مادر، توصیه می‌شود از توالت فرنگی استفاده شود.

بیشتر بدانیم: آسیب زانو در فوتبال را بهتر بشناسیم

جمع بندی کلی

در ایران و در فرهنگ ایرانی اغلب افراد، حتی با وجود داشتن توالت ایرانی و فرنگی در منزل، تمایل دارند تا از توالت ایرانی استفاده کنند. استفاده از توالت ایرانی دارای معایب و محاسنی است همین‌طور که استفاده از توالت فرنگی معایب و مزایایی دارد، اما به‌طور کلی در افراد مبتلا به زانو درد و کمر درد توصیه می‌‎شود از توالت فرنگی استفاده کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها