رباط پاتلا فمورال

رباط پاتلا‌فمورال و آسیب‌هایی که در کمین آن نشسته‌اند

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زانو، این عضو بسیار مهم بدن، از چند رباط مهم و مفصل، که بزرگ‌ترین مفصل بدن است تشکیل شده است. این عضو مهم بدن فشار بسیاری را متحمل می‌شود زیرا تحمل فشار ناشی از وزن بدن، هم‌چنین بسیاری از فعالیت‎ها که توسط زانو انجام می‌شود بر عهده زانو است. هنگامی که رباط‌های این ناحیه مهم بر اساس فعالیت‌ها و یا آسیب‌هایی چون شکستگی‌های فراوان ناحیه زانو، از بین رفته و یا دچار ساییدگی شده باشد بر اساس تشخیص پزشک متخصص ارتوپدی به جراحی و ترمیم نیاز پیدا می‌کند. یکی از رباط‌های موجود در زانو رباط پاتلافمورال است که اکنون در مجله درمانکده به تشریح کامل این رباط می‌پردازیم.

رباط پاتلافمورال چیست؟                                                    

رباط یا لیگامان پاتلوفمورال در درون استخوان داخلی زانو یا همان کشکک زانو و استخوان ران به‌‎وجود آمده است. این رباط به صورت عرضی دو قسمت زانو و ران را به یکدیگر متصل می‌کند. لیگامان پاتلوفمورال که در قسمت میانی زانو است از سه لایه بافت نرم و طناب‌هایی تشکیل شده که در استحکام و ثبات بافت داخلی کشکک زانو اهمیت فراوانی دارد.

یکی کارهای مهم رباط پاتلوفمورال خم شدن زانو است. زمانی که رباط پاتلوفمورال در درون زانو دچار مشکل و آسیب نشده باشد زانو به راحتی باز و بسته می‌شود. به عبارتی رباط پاتلوفمورال مسئول پایداری کاسه زانو است. گاه این رباط به علت اصابت ضربه یا دلایل دیگر دچار آسیب می‌شود که آسیب به آن سبب ناپایداری وضعیت استخوان زانو می‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری ازگود اشلاتر چیست؟ + علائم بیماری ازگود اشلاتر در بزرگسالی

تصویری از رباط پاتلا فمورال در زانو
این تصویر دقیقا کانون رباط پاتلافمورال در زانو پای انسان به خوبی نشان می دهد که در کمی پایین تر از کشکک زانو همچون نواری روی استخوان مفصل زانو به سمت پایین کشیده شده است.

پارگی رباط پاتلافمورال

یکی از آسیب‎های رباط پاتلوفمورال پارگی آن است. زمانی که کاسه زانو به علت ورود فشار فراوان به آن دچار در رفتگی از جایگاه اصلی خود شود، در اثر فشار وارد شده و جابه‌جایی زانو، رباط پاتلوفمورال کشیده شده و در نهایت پاره می‌شود. ترمیم خودبه‌خودی این رباط امکان پذیر است اما سبب آسیب‌ به قسمت‌های دیگر زانو و گاه حتی در رفتگی دوباره کاسه زانو می‌شود که ایجاد هر یک از این مشکلات روند درمانی سخت و طولانی مدتی دارد. بهترین راه برای درمان این مشکل مراجعه به پزشک و تحت درمان قرار گرفتن توسط وی است.

تصویری از پارگی و آسیب به ناحیه رباط پاتلا فمورال زانو
این تصویر به خوبی نشان می دهد رباط پاتلافمورال دقیقا در کجای زانو قرار گرفته و آسیب مربوط ب آن کجاست.

بیشتر بدانید: پروتز زانو و ناگفته‌هایی از آن

جراحی رباط پاتلافمورال

هنگامی که رباط پاتلوفمورال در زانو آسیب جدی مانند پارگی یا کشیدگی بسیار ببیند برای درمان کامل و عدم ایجاد خطر در دراز مدت نیازمند به عمل جراحی است. نوع و نحوه عمل جراحی نیز با توجه به مشکل بیمار و نظر پزشک متفاوت است مثلا در افرادی که چندین بار دررفتگی زانو را تجربه کرده اند، طی یک عمل جراحی یک رباط فمورال جدید در ناحیه داخلی زانو برای ثابت نگه داشتن و عدم دررفتگی زانو قرار داده می‌شود.

از دیگر زمان‌های نیاز به عمل جراحی در زانو، زمانی است که، رباط فمورال دچار کشیدگی و پس از آن پارگی شود. رباط پاره شده به مرور زمان ترمیم می‌شود اما عواقب خوبی در دراز مدت به همراه ندارد به همین علت نیازمند به عمل جراحی و ترمیم رباط آسیب دیده است.

برای تشخیص عمل در این زمینه نیاز است که از طریق مشاوره با فوق تخصص ارتوپد مشورت کنید و دکتر شرایط کنونی شما را بررسی کند و در نهایت در صورت صلاح دید پزشک عمل صورت گیرد.

مشکلات پس از عمل رباط پاتلافمورال

انجام عمل جراحی رباط زانو مانند بسیاری از جراحی‌های دیگر عوارضی دارد که معمولا پس از مدت زمانی حل شده و فرد با رعایت مواردی به زندگی عادی خود باز می‌گردد. این عوارض می‌تواند هرکدام از موارد زیر باشد:

تغییر‌رنگ محل جراحی شده

بعد از عمل جراحی ممکن است رنگ ناحیه برید شده تغییر کند، اما این تغییر رنگ همیشگی نبوده و پس از مدتی به حالت سابق خود بازمی‌گردد.

بیشتر بدانید: مقایسه جراحی‌ باز و بسته زانو؛کدامیک برای من بهتر است؟

آتل بستن زانو

 تا زمان محکم شدن استخوان جراحی شده و ثبات آن لازم است از آتل برای نگهداری بهتر آن استفاده کرد. مدت زمان استفاده از آتل معمولا بین 6 تا 7 هفته است. 

درد در ناحیه جراحی شده

وجود درد در قسمت جراحی شده امری بسیار طبیعی است که پس از مدتی از بین می‌رود. در زمان درد نیز می‌توان با استفاده از داروهای مسکن درد را تسکین داد.

ایجاد عفونت در قسمت جراحی شده

 گاه پس از جراحی، قسمت بریده شده دچار عفونت می‌شود، که برای درمان آن حتما باید به پزشک اطلاع داده شده و از داروهای تجویز شده به طور منظم استفاده شود زیرا عفونت و عدم رسیدگی و درمان آن می‌‎تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

مشاهده شدن لخته خونی

در عمل جراحی زانو احتمال لخته شدن خون و حرکت آن وجود دارد به همین علت پزشک داروهایی برای کنترل این مسئله تجویز می‌کند که حتما باید مورد استفاده قرار گیرد زیرا لخته شدن خون و حرکت کردن آن امری بسیار خطیر است.

تورم زانو

 زانو ناحیه حساسی است که بعد از انجام برش برای جراحی و پایان عمل ممکن است دچار تورم و قرمزی شود، که ناشی از همان برش صورت گرفته بوده و پس از چند روز از بین می‌رود.

بیشتر بدانید: روماتیسم زانو و ۱۰ علامتی که بروز چنین عارضه‌ای را هشدار می‌دهد

دررفتگی مجدد کاسه زانو

 انجام این جراحی نیازمند مراقبت فراوان است گاه پس از انجام عمل، کشکک زانو دوباره در رفته و آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند که ناشی از ضعف زانو و عدم احتیاط و وارد کردن فشار بر روی زانو بعد از عمل جراحی می‌باشد.

شکستگی کاسه زانو

در زانوهای ضعیف و بدون استحکام به علت ایجاد سوراخ در حین عمل جراحی بر روی زانو، زانو شکسته و عواقبی به دنبال دارد. این شکستگی ممکن است حین عمل و یا پس از آن رخ دهد.

بی‎حس شدن زانو و قسمت جراحی شده

به علت برش ایجاد شده بر سطح زانو، ممکن است این قسمت از بدن تا مدتی بی‌حس شود که به مرور زمان دوباره احساس خود را به دست‌می‌‎آورد.

اینفوگرافیکی از مشکلات مرتبط با رباط پاتلا فمورال
مشکلات متعددی پس از جراحی در کمین این رباط پاتلوفمورال در زانو بدن انسان قرار دارد که از مهم ترین ان ها می توان به شکستگی، دررفتگی ، درد های مفرط و … اشاره کرد.

بیشتر بدانید: معرفی انواع زانوبند؛ کدام زانوبند مناسب من است؟

ترمیم رباط پاتلوفمورال

پس از آسیب به رباط پاتلوفمورال و مراجعه به پزشک، با انجام ام ار ای پزشک متوجه مشکل بیمار، شدت و ضعف بیماری و نوع درمان لازم برای آن بیماری می‌شود. اگر مشکل ایجاد شده در بیمار سطحی و جزئی باشد با انجام روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، ورزش‌های تقویت کننده‌ی ناحیه آسیب دیده و تجویز داروهای کنترل کننده بیماری به ترمیم رباط و ناحیه آسیب دیده می‌پردازد. حتی هنگامی که زانو دچار دررفتگی‌های ساده شده باشد، ممکن است طبق نظر پزشک از روش‌های ترمیمی غیر جراحی مانند، استراحت مطلق و یا گچ گرفتن آن ناحیه استفاده شود.

بازسازی رباط پاتلافمورال

اگر آسیب وارد شده به زانو و رباط فمورال شدید بوده و روش‌های ترمیمی و غیر جراحی پاسخ مثبتی به درمان بیماری نداده باشد، از روش جراحی و بازسازی رباط پاتلوفمورال استفاده می‌‎شود. در این روش پس از مشخص شدن علت بیماری، مثلا پارگی یا کشیدگی رباط فمورال، جراحی بر روی زانو و رباط آن آغاز شده و بازسازی رباط زانو توسط پزشک متخصص انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: تق تق زانو نشانه چیست؟ آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

سوالات متداول 

آیا آسیب به رباط پاتلوفمورال درمان غیرجراحی نیز دارد؟

بله. زمانی که آسیب وارد شده به زانو سطحی بوده باشد، درمان‌های غیر جراحی به‌کار برده می‌شود.

چه زمانی رباط پاتلوفمورال نیاز به جراحی دارد؟

زمانی که آسیب وارد شده به کشکک زانو و رباط فمورال شدید بوده و روش‌های غیر جراحی توان درمان بیمار را نداشته باشد، درمان به روش جراحی انجام می‌شود.

پاره شدن رباط فمورال چه علائمی دارد؟

پاره شدگی رباط زانو علائمی چون خم شدن زانو و عدم توان در صاف کردن آن، احساس لغزنده بودن زانو و قرارنگرفتن آن در جایگاه مناسب خود دارد.

چه مدت پس از جراحی فمورال بیمار بهبود پیدا می‌کند؟

بعد از انجام جراحی زمانی بین 6 الی 7 هفته برای بهبود بیمار لازم است.

آیا انجام جراحی فمورال فقط برای گروه سنی خاصی انجام می‌شود؟

خیر. باتوجه به آسیب وارد شده به فرد جراحی زانو صورت می‌گیرد.

بیشتر بدانید: جراحی استئوتومی و شناخت بیشتر آن …

جمع‌بندی کلی 

رباط پاتلوفمورال از بافت‌های نرمی تشکیل شده که مسئولیت نگهداری درست و تثبیت زانو را برعهده دارد. گاهی با ورود فشار و تکان خوردن شدید کشکک یا همان کاسه زانو، و گاه شکستگی این قسمت، رباط فمورال که در درون کشکک زانو قرار گرفته و استخوان زانو و ناحیه ران را به یکدیگر متصل کرده است را دچار کشیدگی یا پارگی می‌کند که با توجه به مقدار آسیب، درمان لازم برای آن آغاز می‌شود. 

شما می‌توانید به راحتی از طریق سایت درمانکده به رزرو نوبت آنلاین مطب پزشکی بپردازید و در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها